Gå til innhold

Å kjøpe hvalp - Cavalier King Charles Spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har oftere og oftere det siste året snakket om å kjøpe hvalp. Jeg hadde hund i min barndom men husker ikke noe særlig av hvalpeperioden.

Men etter å ha søkt litt på nett den siste tiden om hvalp så lurer jeg fortsatt på endel og håper noen her kan svare meg.

Vi har nesten helt sikkert bestemt oss for Cavalier King Charles Spaniel.

*På hvilke kriterer velger man kjønn? Har de så ulikt lynne?

HAr lest at hannene er mer vimsete og blir veldig pipete etter tisper i løpetid og andre hunder har vel løpetid på forskjellige tidspunkt så da blir det vel slitsomt på tur??

Tisper har løpetid. Hvor ofte har de det? Og hvor lenge? Må de bruke truse da, er det hele tiden eller kun inne??

* Man får hvalpen når den er 12 uker. Blir den trent opp av oppdretter på å gå på do? HAr lest at den må ut på do alt fra hvert kvarter til hver halvtime hele døgnet i den første tiden - men er det fra de er født og holder de på å måtte tisse så ofte når de er 3,4,5 måneder??

* Ang. oppdretter, kan noen anbefale oppdretter i Oslo/Akershus/Østfold-området som er seriøse på avl? Er alle som står listet opp på Caavlierklubben og Canis seriøse oppdrettere?

* Jeg synes det er vanskelig å velge hvilken type vi vil ha så jeg tenkte vi kunne ringe til en oppdretter og høre om vi kunne komme og se på hvalpene og snakke litt om dyrehold osv i første omgang. Er det normalt å gjøre det eller blir vi bare til pest og plage?

* Har også lest at oppdretteren har tett kontakt med kjøpere i hele hundens levetid. På hvilken måte da?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har rasen et eget forbund? Evnt snakk med raserepresentanten før du snakker med evnt oppdrettere. Er jo veldig mye sykdom på denne rasen, så å finne rett oppdretter er nok alfa omega.

Valpeperioden er vel like stor forskjell i fra valp til valp og familie til familie, men at det er mye jobb er det ingen tvil om.

Skrevet

1) *På hvilke kriterer velger man kjønn? Har de så ulikt lynne?

HAr lest at hannene er mer vimsete og blir veldig pipete etter tisper i løpetid og andre hunder har vel løpetid på forskjellige tidspunkt så da blir det vel slitsomt på tur??

Tisper har løpetid. Hvor ofte har de det? Og hvor lenge? Må de bruke truse da, er det hele tiden eller kun inne??

2) * Man får hvalpen når den er 12 uker. Blir den trent opp av oppdretter på å gå på do? HAr lest at den må ut på do alt fra hvert kvarter til hver halvtime hele døgnet i den første tiden - men er det fra de er født og holder de på å måtte tisse så ofte når de er 3,4,5 måneder??

3) * Ang. oppdretter, kan noen anbefale oppdretter i Oslo/Akershus/Østfold-området som er seriøse på avl? Er alle som står listet opp på Caavlierklubben og Canis seriøse oppdrettere?

4) * Jeg synes det er vanskelig å velge hvilken type vi vil ha så jeg tenkte vi kunne ringe til en oppdretter og høre om vi kunne komme og se på hvalpene og snakke litt om dyrehold osv i første omgang. Er det normalt å gjøre det eller blir vi bare til pest og plage?

5) * Har også lest at oppdretteren har tett kontakt med kjøpere i hele hundens levetid. På hvilken måte da?

1)

Det er litt forskjell på tisper og hanner ja, hos alle hunder. Men forskjellene er ikke så store at det er krise om man ikke får det kjønnet man helst vil ha. Lynne kan være forskjellig fra hvert individ, men selvfølgelig er det litt kjønnsbestemt også. Her kan jeg ikke se at det ligger noen forhåndsregler, noen mener noe, andre mener annet. Jeg trodde jeg likte hanner best, da de ofte er litt mindre sytete kanskje. Men har opplevd at tisper er vel så gode. Så slipper man å klippe rundt tissen på tisper, som man må på hanner. Tisper har jo løpetid vanligvis to ganger om året, og det er litt varierende hvor lenge det varer. Dette er ikke noe problem, da de ikke blør mye, men noen dropper innimellom. Man kan velge å ha truse på de om man er redde for å få blod i sofaen eller på teppet. Men det beste er bare å ha hunden ute på gårdsplassen i løpetiden og legge et håndkle inne hvor hunden sover. Det er viktig å holde tispa borte fra hannen under løpetiden så det ikke blir noen uvelkomne valper.

2) Man kan få valpen så tidlig som etter 8 uker, men det varierer fra oppdretter til oppdretter. Hos noen oppdrettere blir de dotrent fra fødsel, men ikke alle. Dette kan du spørre oppdretter om selv. Men valpen er uansett ikke ferdig dotrent før den blir solgt til f.eks. deg, så du må fortsette treningen uansett. Valper må på do VELDIG ofte. Flere ganger i timen ja. Det skjer mange uhell inne den første tiden, men det er viktig å være flink å lese tegnene på hunden når den må på do og også ta den ut til faste tider. Etter den har lekt, spist, sovet osv. Når valpen vokser, vokser også blæra. Så jo større den blir, jo mer holder blæra og jo lengre tid kan den gå uten å være dotrengt. Etter fem måneder kan den holde seg i noen timer uten å måtte på do.

3) Det kan jeg desverre ikke, men de som står som medlemmer av klubben for rasen er garantert veldig seriøse. Spesielt de som driver med utstilling, fordi de har klare retningslinjer på avl.

4) Det er SUPERT å besøke oppdrettere for å se på valper og de større hundene før man velger å kjøpe hund. Det setter oppdrettere også stor pris på! Dere må sannsynligvis uansett dra å se på valpene og introdusere dere selv før dere får kjøpe valp hos oppdretter, da mange oppdrettere ikke selger til hvem som helst.

5) Mange oppdrettere får et ganske nært forhold til valpene, da de følger de den første tiden. De vil gjerne følge opp valpene etter de har kommet til nye hjem slik at de kan følge med på at de blir tatt godt hånd om, og at de har det bra. Det kan i noen tilfeller bare innebære en tekstmelding eller e-post i ny og ned, mens hvis det er en oppdretter i nærheten, kan det være et besøk en gang i året eller lignende. Noen vil ikke ha kontakt i det heletatt i ettertid. Dette er helt forskjellig fra de ulike oppdrettene.

:)

AnonymBruker
Skrevet

3) Det kan jeg desverre ikke, men de som står som medlemmer av klubben for rasen er garantert veldig seriøse. Spesielt de som driver med utstilling, fordi de har klare retningslinjer på avl.

:)

Det er ikke alltid korrekt.Det er mye dritt i utstillingsmiljøene,folk som bevist avler på ødelagte dyr som kun har utseende med seg.Dvs at dyrene er syke,kroniske øreproblemer,analkjertler som til slutt må fjernes,aggressive dyr som blir dopet ned.

DU har INGEN og jeg gjenntar INGEN garanti selv om du plukker fra oppdretterlisten under raseklubben

Du må gjøre leksa di,sjekke stamtavler,se avlsdyr ,sjekke tidligere kull

men du vil desverre møte veggen flere steder.

Det ligger for mye penger i oppdrett i dag,mange avler kun for penger og berømmelse.Samma faan hvordan valpene blir,så lenge jeg får kreditt og valpene ser pene ut.

I dag har jeg 5 venner med samme rase,ikke en av bikkjene er friske.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid korrekt.Ja de har regler,men de trikser med papiere,fraskriver seg ansvar.

Det er mye dritt i utstillingsmiljøene,folk som bevist avler på ødelagte dyr som kun har utseende med seg.Dvs at dyrene er syke,kroniske øreproblemer,analkjertler som til slutt må fjernes,aggressive dyr som blir dopet ned.

DU har INGEN og jeg gjenntar INGEN garanti selv om du plukker fra oppdretterlisten under raseklubben

Det ligger for mye penger i oppdrett i dag,mange avler kun for penger og berømmelse.Samma faan hvordan valpene blir,så lenge jeg får kreditt og valpene ser pene ut.

Skrevet

Det er ikke alltid korrekt.Det er mye dritt i utstillingsmiljøene,folk som bevist avler på ødelagte dyr som kun har utseende med seg.Dvs at dyrene er syke,kroniske øreproblemer,analkjertler som til slutt må fjernes,aggressive dyr som blir dopet ned.

Neivel, men hvis man har helseattest på begge foreldrene til valpene og at helseattesten ser fin ut, samt at far og mor er friske skal det uansett ikke være noe problem å få valper fra det kullet.

Men selvfølgelig skal du gjøre leksa di, det har jeg nevnt flere ganger.

Skrevet

Takk for mange svar. Jeg skal sjekke noen oppdrettere mht stamtavler og kjøpe en hvalpebok så får vi se hvor det bærer...

Må jo si jeg blir litt skremt av det dere nevner, at det er mye sykdom i denne rasen og at noen setter hvalper på dyrene for å tjene raske penger....

AnonymBruker
Skrevet

Ta en titt på denne tråden - LINK

Har dere vurdert Engelsk Cocker Spaniel? De er jo noe større, men utrolig fine hunder!

Skrevet

Engelsk cocker spaniel og cavalier blir jo to helt forskjellige raser! Cockeren har jaktinstinkt,er mer aktiv og krever mer. Jeg synes dere skal gå for cavalieren,men vær nøye med å finn seriøse oppdrettere og friske avlsdyr.

• Liker 1
Skrevet

Ta en titt på denne tråden - LINK

Har dere vurdert Engelsk Cocker Spaniel? De er jo noe større, men utrolig fine hunder!

Det var akkurat denne tråden jeg kom over her en dag som gjorde at jeg fant ut om alle disse sykdommene til rasen.

Forresten så var det Cocker vi hadde da jeg var liten. Lyserbrun. Den var så snill og søt og god. Den dro oss på akebrett på skara på jordet, var alltid med i skiløypa og gikk tur uten bånd for den holdt seg alltid sammen med oss... *mimrer* :O)

AnonymBruker
Skrevet

Engelsk cocker spaniel og cavalier blir jo to helt forskjellige raser! Cockeren har jaktinstinkt,er mer aktiv og krever mer. Jeg synes dere skal gå for cavalieren,men vær nøye med å finn seriøse oppdrettere og friske avlsdyr.

Jeg har vokst opp med Cocker og vi har nettopp fått oss ny valp etter at vår forrige Cocker måtte avlives etter nesten 13 år som familiens beste venn. Ingen av våre Cockere har hatt utpreget jaktinstinkt, de har vært kosehunder som ikke har krevd spesielt mye av oss. Det er en rase som absolutt kan formes av eieren, de er svært så tilpasningsdyktige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Cavalier og anbefaler rasen på det varmeste. Man skal lete lenge etter en rase som består av så utpreget elskelige og glade hunder.

Var hos veterinæren og fikk tatt vaksine før ferien og han sa at aldri hadde møtt en Cavalier med dårlig gemytt - alle var så glade og sosiale.

Når det gjelder sykdommer så er det stor fokus på det i klubben:

Cavalier King Charles Spaniel - søt men syk?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt en bok om hunderasen i dag. :O)

Dere som har denne rasen, dersom dere bor i rimelig avstand til Oslo, hvilke oppdretter kjøpte dere av og kan dere anbafale denne som rimelig trygg oppdretter??

Venter spent på svar. ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

Akk, hvis bare alle valpekjøpere visste hva som foregår i cavaliermiljøet...

Seriøse oppdrettere er en illusjon, hjelper ikke hvordan de virker og hvor mye fint de skriver på hjemmesiden sin.

De som virkelig er seriøse er som en eller to blomster i en enorm ugressåker.

Og de som virkelig seriøse får som regel gjennomgå på det groveste.

Akkameg..

• Liker 3
Skrevet

Akk, hvis bare alle valpekjøpere visste hva som foregår i cavaliermiljøet...

Seriøse oppdrettere er en illusjon, hjelper ikke hvordan de virker og hvor mye fint de skriver på hjemmesiden sin.

De som virkelig er seriøse er som en eller to blomster i en enorm ugressåker.

Og de som virkelig seriøse får som regel gjennomgå på det groveste.

Akkameg..

Det er vel du som går igjen i alle innleggene her på KG som går ut på å sverte den nydelig rasen cavalieren faktisk er.

Leste du innlegget over her? Hvis ikke så gjengir jeg linken her.

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig hunde interesserte mennesker som enda ikke har fått med seg at Cavalier King Charles Spaniel er blitt avlet frem med for lite hode grunnet at den mektige britiske Cavalier King Charles Spaniel klubben som setter rasestandarden lar det skje.

Hundene har for lite hode og lever med daglige smerter. Hjernen er for stor til hodet. Det gikk en dokumentar på tv for ikke lenge siden der vi så hunder som vred seg i smerte, ulte. Det var hjerteskjærende å se. BBC som har dekket tv sendingene av Crofts; verdens største hundeutstilling i noen og 20 år, boikottet Crofts grunnet Cavalier King Charles Spaniel rasen og hvordan de fortsetter å avle på dem med for små hoder.

Link her

• Liker 1
Skrevet

Har faktisk hørt om det der før ^ Vakre hunder, men som mange andre småhunder lider de av både det ene og det andre :( Jeg forbanner disse idiotene som avler flere fine raser i stykker!

Skrevet

Cavelieren er en rase jeg ville holdt meg unna pga faren for sykdom. Man kan aldri vær helt sikker på at hunden man kjøper ikke har en arvelig sykdom men cavalieren er dessverre en av rasene der risken er størst.

Skulle jeg valgt å kjøpe en av de utsatte rasene ville jeg ihvertfall ikke gjort det uten å være forberedt på avlivning eller å bruke et 5 sifret beløp på veterinærer.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Cavelieren er en rase jeg ville holdt meg unna pga faren for sykdom. Man kan aldri vær helt sikker på at hunden man kjøper ikke har en arvelig sykdom men cavalieren er dessverre en av rasene der risken er størst.

Skulle jeg valgt å kjøpe en av de utsatte rasene ville jeg ihvertfall ikke gjort det uten å være forberedt på avlivning eller å bruke et 5 sifret beløp på veterinærer.

Cavalier, nei nei nei!!!!!

Gjest Avocado
Skrevet

Er det ikke cavalieren som har for trang hodeskalle i forhold til hjernen? Og det at det er så lite diagnostisert i Norge i forhold til andre land er fordi det bare finnes 2 apparater her i landet til å diagnostisere det, eller noe?

Anbefaler uansett ts til å ta sykdomsavl seriøst, særlig når det er snakk om sykdom som kommer av spesielle kroppsfasonger. Oppdrettere opplyser sjeldent om slikt, siden de så klart elsker sin rase og mener alt går fint dersom man bare steller slik og slik og er obs på sånn og sånn. Og alle reklamerer med at de kun avler på friske hunder godkjent av raseklubben.. Med mindre linjene er så "gode" at bittelitt sykdom er tillatt likevel for å bevare de "gode" linjene..

Les masse og spør etter erfaringer på hundeforum :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...