Gå til innhold

Hva betaler dere for fotograf?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har startet jobben med å finne den rette fotografen der ute i "fotografjungelen".

Lurer derfor på sånn ca hvor mye det er vanlig å betale en proff fotograf som følger en hele dagen og som gir en bruksrettigheter til bildene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal betale 15.000 for hele dagen. Da får vi velge hvilke 100 bilder vi vil beholde, og disse blir behandlet og lagt ulåst på en cd som vi får. Prisen er inkl reise, som alene kommer på 2500.

Brukte mittoppdrag.no og fikk inn mange tilbud, selv om vi bor i Nord-Norge:)

Gjest Mahareth
Skrevet

Vi valgte vekk fotograf hele dagen, men prisoverslaget vi fikk var minimum 15.000, og det var uten bruksrett til bildene.

Skrevet

Prisoverslaget for oppstiltbilder og bilder i og utenfor kirke og festlokale ca 10.000, med rettigheten til ca 100 bilder, ferdig redigert.

Vi bruker http://www.yvonnesollihagen.com

Liker stilen hennes, og håper på fantastiske bilder neste helg :)

Skrevet

Vi valgte bort hele dagen, da vi syntes det ble for dyrt rett og slett. Vi valgte en fotograf som tar 8000 kr for 2 timers fotosession i tillegg til vielsen. Vi får da mellom 500-1000 bilder på cd som vi får bruke slik vi vil selv, i tillegg til at vi får visning av bildene etc.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi var heldige og bestilte Henrik Kreilisheim før han ble så kjent, så vi betalte 10.500 kr for hele dagen, da fikk vi 860 redigerte bilder med alle rettigheter.

Jeg er så glad for at vi har bilder fra hele dagen, og jeg ville nedprioritert det aller meste for en god fotograf skulle jeg gjort det igjen, det er bildene du sitter igjen med, ikke kjolen eller borddekorasjonene. (vi har masse venner som er gode amatørfotografer og vi fikk masse bilder av de og, men det blir ikke det samme).

Skrevet

Tror nok rundt 15000 er ganske normalt. Vi betalte ikke så mye, men har hørt at fotografen vi brukte har satt opp prisene sine etter vi brukte henne, slik at hun nå tar omtrent det samme som alle andre. Vi brukte Irene Yrstad, og er utrolig godt fornøyd!! Vi fikk alle bildene på CD i høyoppløslig format, og det er det ikke alle som vil gi fra seg!! Bare det sparer deg for ganske mye penger når takkekort etc skal bestilles. Vi fikk også da mulighet til å lage vår egen fotobok (via Japanfoto), noe som ikke ville vært mulig ellers.

Jeg vil bare si at å ha en fotograf dagen gjennom er VERDT PENGENE!!!!! DAgen går så fort, og det skjer så mye, så det er utrolig gøy å ha i ettertid!!!!!!

Skrevet

Tror nok rundt 15000 er ganske normalt. Vi betalte ikke så mye, men har hørt at fotografen vi brukte har satt opp prisene sine etter vi brukte henne, slik at hun nå tar omtrent det samme som alle andre. Vi brukte Irene Yrstad, og er utrolig godt fornøyd!! Vi fikk alle bildene på CD i høyoppløslig format, og det er det ikke alle som vil gi fra seg!! Bare det sparer deg for ganske mye penger når takkekort etc skal bestilles. Vi fikk også da mulighet til å lage vår egen fotobok (via Japanfoto), noe som ikke ville vært mulig ellers.

Jeg vil bare si at å ha en fotograf dagen gjennom er VERDT PENGENE!!!!! DAgen går så fort, og det skjer så mye, så det er utrolig gøy å ha i ettertid!!!!!!

Vi skal bruke samme fotograf som dere brukte. :)

Skrevet

Vi skal bruke samme fotograf som dere brukte. :)

Å, skal dere?? Så moro! Da er det bare å glede seg til fine bilder!! Hun er veldig flink - og hyggelig også!!

Men da kan sikkert du bekrefte at hun har skrudd opp prisene? Vi betalte nemlig bare 9000 eller noe, men jeg mistenker at det var fordi hun ikke hadde hatt så mange sånne oppdrag enda da.

Skrevet (endret)

Å, skal dere?? Så moro! Da er det bare å glede seg til fine bilder!! Hun er veldig flink - og hyggelig også!!

Men da kan sikkert du bekrefte at hun har skrudd opp prisene? Vi betalte nemlig bare 9000 eller noe, men jeg mistenker at det var fordi hun ikke hadde hatt så mange sånne oppdrag enda da.

Så godt å høre at vi har gjort et bra valg ihvertfall! :)

Ja, hun skal ha 18 000 kr nå for en hel dag. Men sitter faktisk og vurderer hvorvidt vi skal gå for det eller ikke. Ellers har hun også en halvdagspakke til 12 000. Synes egentlig det er litt vanskelig, og 18 000 kr synes jeg er litt i overkant. ;)

Endret av Yvonne
Skrevet

Skjønner at du syns det er mye penger! For det er det utvilsomt!! Så man må jo bare finne ut hva man ønsker å prioritere. Jeg er i hvert fall veldig glad for å ha så mange bilder i ettertid. På CDene vi fikk var det faktisk flere tusen bilder, mange koselige bilder fra mine forberedelser på morgenen, og mange fine av gjestene også. Hun gikk jo rundt og tok bilder under middagen også, så vi har fått flotte bilder av mange av våre kjære. Det får man jo ikke hvis man bare har en normal fotoshoot. Vi fikk så mange fine bilder at vi faktisk hadde store problemer med å velge bilde til takkekort. Vi endte opp med å ha et kort det det var plass til 6 bilder på fronten, ett inni og ett på baksiden, slik at vi fikk vist frem flest mulig. :fnise:

Lykke til med avgjørelsen!!

Skrevet

Så godt å høre at dere hadde en fin opplevelse, jeg vurderer sterkt å gå for den dyre pakka, bildene er jo egentlig noe av det viktigste synes jeg. :)

AnonymBruker
Skrevet

15 000 var billig. De vi har vært i kontakt med har vært mellom 20 og 30 000, da for 500-1 000 bilder fra hele dagen.

Ikke billig, men det eneste som en ikke bør spare på.

Skrevet

Vi har prioritert fotografen og betaler vel ca 25 000 for foto på bryllupet og ca 10 000 for album osv i tillegg..

Skrevet

Det er gull verdt å få bildene på CD etterpå! Tenk alle pengene dere sparer på å bruke vanlige fotolaber til takkekort, forstørrelser, fotobøker osv!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har startet jobben med å finne den rette fotografen der ute i "fotografjungelen".

Lurer derfor på sånn ca hvor mye det er vanlig å betale en proff fotograf som følger en hele dagen og som gir en bruksrettigheter til bildene?

Skal du ha en proff en som følger hele dagen OG skal ha f.eks cd med bruksrettigheter så er det ikke uvanlig med mellom 15-30.000 avhengig av hvem du velger. Tar de under 10.000 så bør du stille deg spørsmål om hvorfor...man vil ikke ha rema1000 i bryllupet sitt som regel. Studenter kan ofte ta mellom 8-15.000 for samme jobben.

Skrevet

Jeg vil anbefale Jan Ivar Vik - www.vikfoto.no

Det koster kr 20 000,-. Den enese merutgift er eventuelle reiseutgifter men dette avtales eventuelt i forkant.

Dette er inkludert i de kr 20 000,-:

•Planleggingsmøte i forkant av bryllupet

•Fotografering under hele bryllupsdagen fra morgen til kveld i fotojournalistisk stil (ca. 10 timer)

•Inkludert planlagte bilder av brud og brudgom

•Slideshow på internett som er enkelt å dele med venner og kjente

•Alle bilder på DVD i full oppløsning og beste kvalitet med et personlig cover

•Fri bruksrett på alle bilder (til fremkalling, print, Facebook, blogg osv).

Bedre tilbud tror jeg ikke dere får:) Jeg har fulgt fotografen i flere år og vet at han er den beste som er. Han skal fotografere oss når vi gifter oss neste sommer. På hans hjemmesider er det lagt ut bilder fra svært mange av hans bryllupsfotograferinger:

http://vikfoto.no/kategori/bryllup/

Skrevet

sjekk med

Vegard Breie: vegardbreie.no

Kjempe flink og sporty fotograf

Skrevet

Er enig i at 15000 er relativt billig med tanke på hvor mye jobbe en slik dag er (er selv hobbyfotograf, har mye erfaring med slik jobbing). Om dere ikke vil bruke så mye penger så finnes det mange hobbyfotografer som faktisk er kjempeflinke (vet av flere som er bedre enn mange proffe fotografer) og de tar mye mindre penger. Man kan feks kontakte noen som går media på vgs eller foto-studenter. Ei venninne av meg som går sitt siste år på media (vg3) tar 5000 for samme jobb som er nevnt over her; og hun er sikkelig flink! Kanskje noen av dere har en venn som driver med foto? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...