Gå til innhold

Ost uten melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Trenger ost uten melk for å ha på pizza

Hvor kan man kjøpe dette? Bor i Trheim.

har Ultra slikt?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Uten melk som i laktose- eller melkeproteinintoleranse? Isåfall mener jeg at du skal kunne bruker Bøffelmozarella (tror den har rød pakke). Denne er ifølge utenglutenogmelk.info melkefri (fri for kumelk).

Og ja, Ultra bør ha denne. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Okei

takk for svar :)

ja, altså vedkommende tåler ikke melk da.

Skrevet

Melkeprotein og laktose finnes i bøffelmelk også, så det er ikke en selvfølge at vedkommende tåler dette.

Skrevet

Ja, fant ut det..

Noen som vet om det finnes ost uten melk helt da? :S Trenger til en pizza jeg skal lage!

Skrevet

det finnes ingen oster uten melk nettopp fordi ost er et melkeprodukt.

dersom hun har laktoseintoleranse kan det hende at hun tåler hvitost da dette ikke inneholder laktose, men det må du spørre henne direkte om.

derimot er et godt tips å bruke tofuost, en erstatning laget av soya.

meny har disse "ostene", og jeg anbefaler deg å velge den som heter mozarella. den smelte rikke på samme måte som vanlig ost, men gir en grei smak og et lite topplag.

mange knuser også chips(ja, chips) og strør ove - gr et kjempegodt sprøtt lag på toppen.

MEN: på baksiden må du passe på å lese å innhold. står det melk/fløte/myse/myseprptein, så kan hun ikke ha den.

vanlig salt chips, eks salt sørlandschips skal ikke inneholde dette.

du kan heller ikke bruke ferdig pizzabunn da disse inneholder melk, og du må lese nøye på pizzasausen. jeg kan anbefale dolmio hvitløkssaus til spaghetti - den er veldig god som saus til pizza, og inneholder ikke melk.

det enkeleste er å ringe henne og spørre, for noen tåler litt melk(eks litt i ferdigbunn, men ikke masse ost), mens andre blir kjempedårlige selv av spor.

det beste er egentlig at hun blir med deg på butikken og handler inn ingrediensene hvis hun er veldig allergisk:)

Skrevet

Jeg har en kamerat med melkeallergi og han kan ikke spise pizza med ost på. Han spiser uten ost da, men vet ikke om det er særlig godt....

• 5 uker senere...
Gjest Blondie65
Skrevet

Okei

takk for svar :)

ja, altså vedkommende tåler ikke melk da.

Vet du at vedkommende også er allergisk mot ost? Jeg har melkeprotein intoleranse men har ingen problemer med ost.

• 7 år senere...
Skrevet
På 4.9.2010 den 17.52, Blondie65 skrev:

Vet du at vedkommende også er allergisk mot ost? Jeg har melkeprotein intoleranse men har ingen problemer med ost.

Hva er ellers en årsak til at man ikke tåler ost? Reagerer på hvit/gulost. Og brunost. Og melk i mat...

Anonymkode: 72cc8...b28

Skrevet

Hva med disse veganske ostene helt uten melk?

- Wilmersburger har ulike varianter ost, deriblant revet ost

- Det samme gjelder Jeezly 

Anonymkode: 2d46a...01a

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ellers en årsak til at man ikke tåler ost? Reagerer på hvit/gulost. Og brunost. Og melk i mat...

Jeg ser at jeg skrev at jeg har melkeproteinintoleranse den gangen i 2010, dette er feil. Jeg er laktoseintolerant, dvs at jeg kan spise ost med lavt laktoseinnhold, men ikke f.eks geit- eller saueost (fetaost, f.eks) som har høyt laktoseinnhold.

Hvis du ikke kan spise ost uten å reagere er du nok allergisk mot ost - f.eks. melkeproteinet. Anbefaler kostholdsveilder - fikk mye hjelp der til å forstå min egen intoleranse (allergi og intoleranse er to forskjellige ting).

Skrevet

Kan desverre ikke hjelpe med hvilken, MEN eksisterer noe! Studerte med ei som har allergi mot melkeproteiner, hun hadde en ost som hun brukte på pizza. Den var ikke helt ok i forhold til smelting, smakte også litt annerledes (men hun sa hun vendte seg til den), så det finnes :) men kan desverre ikke hjelpe med akkurat hvilken da :icon_frown:

Anonymkode: 469a6...606

Skrevet
45 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg ser at jeg skrev at jeg har melkeproteinintoleranse den gangen i 2010, dette er feil. Jeg er laktoseintolerant, dvs at jeg kan spise ost med lavt laktoseinnhold, men ikke f.eks geit- eller saueost (fetaost, f.eks) som har høyt laktoseinnhold.

Hvis du ikke kan spise ost uten å reagere er du nok allergisk mot ost - f.eks. melkeproteinet. Anbefaler kostholdsveilder - fikk mye hjelp der til å forstå min egen intoleranse (allergi og intoleranse er to forskjellige ting).

Okei. Jeg går til et sykehus som har ernæringsfysiolog. Men sist jeg var der kunne jeg spise melkeprodukter, så får si det neste gang da, men er ganske lenge til jeg skal dit. 

Er så mye jeg ikke kan spise fra før av liksom. Tenkte kanskje det fantes en "ost" man kunne ha på f.eks pizza som ikke er laget av soya etc., men finner ikke noe. Det er jo begrenset hvor lenge man orker å spise kylling og ris, liksom. Sukk.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Jeg går til et sykehus som har ernæringsfysiolog. Men sist jeg var der kunne jeg spise melkeprodukter, så får si det neste gang da, men er ganske lenge til jeg skal dit. 

Er så mye jeg ikke kan spise fra før av liksom. Tenkte kanskje det fantes en "ost" man kunne ha på f.eks pizza som ikke er laget av soya etc., men finner ikke noe. Det er jo begrenset hvor lenge man orker å spise kylling og ris, liksom. Sukk.

Jeezly og Wilmersburger er uten soya

Anonymkode: 2d46a...01a

Skrevet

Tråden er fra 2010, så jeg håper i alle fall TS har funnet en ost til nå. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet
På 1.8.2010 den 17.02, Just-A-Girl skrev:

Hei,

Trenger ost uten melk for å ha på pizza

Hvor kan man kjøpe dette? Bor i Trheim.

har Ultra slikt?

Ost fremstilles av melk i ulike varianter. Du finner ikke ost uten melk. 

Anonymkode: 853d2...faa

Skrevet

Flirer alltid godt når gamle tråder blir tatt opp igjen uten at folk får med seg at tråden er eldgammel og problemstillingen derfor irrelevant:fnise: Har gjort det selv et par ganger, så er ikke ment som kritikk altså, synes bare det er vittig

Mon tro hvordan TS løste problemet den gangen for over sju år siden, da veganske oster ikke var like utbredt som de er nå:ler:

Skrevet

Greit nok at det er en gammel tråd, men plutselig er det noen som leser den og som trenger svar på det samme :P

Gjest N-Nøff
Skrevet
På 4.2.2018 den 23.43, vscare skrev:

Flirer alltid godt når gamle tråder blir tatt opp igjen uten at folk får med seg at tråden er eldgammel og problemstillingen derfor irrelevant:fnise: Har gjort det selv et par ganger, så er ikke ment som kritikk altså, synes bare det er vittig

Mon tro hvordan TS løste problemet den gangen for over sju år siden, da veganske oster ikke var like utbredt som de er nå:ler:

Irrelevant? Utdyp gjerne. Et slikt spørsmål er høyst aktuelt i 2018. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...