Gjest scorpius Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Hei dere, jeg har noen spørsmål til dere som tar solarium; - Hvor ofte? - Hvor lenge? - Bruker dere solkrem?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 jeg tar bare to-tre ganger før sommerferien, først 5-10 min og til slutt 15 min for å "aktivere" pigmentene hvis du skjønner, og ikke være helt spøkelse de første gangene på stranda
redchilli Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 jeg tar 1 gang i uka, ca 30 min. smører meg inn med parfymefri lotion før, solkrem skal man ikke bruke i solarium!
Gjest scorpius Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 jeg tar 1 gang i uka, ca 30 min. smører meg inn med parfymefri lotion før, solkrem skal man ikke bruke i solarium! Hvorfor bruker du ikke solkrem når du tar solarium?? Er jo lurt å beskytte seg mot sola, spesielt når man ligger i solarium...
ludo Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Hvorfor bruker du ikke solkrem når du tar solarium?? Er jo lurt å beskytte seg mot sola, spesielt når man ligger i solarium... Leste en plass at man ikke skal bruke vanlig solkrem i solarium.. hmm husker ikke hvor jeg leste det
redchilli Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 riktig. Om man skal bruke krem, bruk de man får kjøpt i solariumet. Det har iallefall jeg hørt.
Gjest scorpius Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Er det noen som vet grunnen til det da?
The Kitten Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Jeg tar sol 1-2 ganger i uken. Tar da 20-30 minutter per gang. Bruker ikke solkrem i solarium.
Djungelvrål Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 1-2 ganger i uken?? Uff det er mye! Jeg tar sol 1-2 ganger i måneden i snitt men sjelden på sommeren. Tar 20 min. Solariumstråler inneholder flere uva stråler enn sol og disse strålene kan være kreftfremkallende. Bruker faktor 15 i ansiktet og på brystet.
Adeleine Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 Hvorfor bruker du ikke solkrem når du tar solarium?? Er jo lurt å beskytte seg mot sola, spesielt når man ligger i solarium... Enig, syntes også dette hørtes litt rart ut, så jeg googlet det. Fant dette på nrk.no/puls: "Bruk av solkrem i solarium Statens strålevern fraråder bruk av solkrem i solarier. Det er bedre å redusere tiden i solariet for å unngå å bli brent. Dersom du trives i et solarium, synes det er avslappende, og du ønsker å ligge lenger, bør du heller anvende et solarium med svakere rør." Står jo ikke hvorfor, men det står jo at man uten solkrem bør redusere tiden. Uansett, ikke bra for huden å ta så mye sol folkens!
Adeleine Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 Fant en litt bedre forklaring: "Bør jeg bruke solkrem i solarium? Hensikten med å gå i solarium er for de fleste å bli brune. Solkrem hindrer bruning og solforbrenning. De anbefalte maksimaldosene som er gitt for hvert solarium og som kunden skal finne oppslått i solstudioene, tar utgangspunkt i hudens følsomhet når den ikke er smurt. Om du bruker kosmetikk eller solkrem, vil ikke anbefalingene gjelde, og man kan oppleve for lav bruningseffekt. Noen vil derfor kompensere ved å øke dosen neste gang man går i solarium. Det er ikke anbefalt. Om man benytter et annet solarium som er sterkere eller man ikke har smurt seg i samme grad som sist, vil det være svært lett å få forbrenning av huden"
Zumba Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Solkrem som ikke er beregnet for solarium kan blant annet inneholde parfyme, som kan gi skjolder på huden.. Jeg tar ca 10 timer i året, begynner forsiktig og bruker solkrem beregnet på solarium;))
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Solkrem som ikke er beregnet for solarium kan blant annet inneholde parfyme, som kan gi skjolder på huden.. Jeg tar ca 10 timer i året, begynner forsiktig og bruker solkrem beregnet på solarium;)) Skjolder kan man få uansett om solen er ekte eller ei så lenge der er parfyme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 3 ganger i uka, 15-20 min pr gang. bruker ikke solkrem. er det ikke snart på tide at folk slutter å være så livredde alt som ha med sol å gjøre, og innser at sola/solarium også har mange positive egenskaper.. Husk at de sunneste menneskene norge er de som arbeider ute hele året.. Det er ikke sola som er farlig - det er det å bli brent som er farlig!
halo Skrevet 1. august 2010 #15 Skrevet 1. august 2010 Hei dere, jeg har noen spørsmål til dere som tar solarium; - Hvor ofte? - Hvor lenge? - Bruker dere solkrem? (2-)3 ganger i uka 15-20 min Nei, men jeg bruker alltid fuktighetskrem
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #16 Skrevet 1. august 2010 3 ggr i uken, alltid 20 min. Bruker ikke solkrem.
Adeleine Skrevet 1. august 2010 #17 Skrevet 1. august 2010 3 ganger i uka, 15-20 min pr gang. bruker ikke solkrem. Tar du virkelig så mye sol nå på sommeren?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #18 Skrevet 1. august 2010 Tar det samme hele året. Vil jo ikke være bleik på stranda heller da...
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #19 Skrevet 1. august 2010 Adeleine: Ja gjør det.. jobber hele dagen så jeg ser ikke så mye til sola
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #20 Skrevet 1. august 2010 3 ganger i uka, 15-20 min pr gang. bruker ikke solkrem. er det ikke snart på tide at folk slutter å være så livredde alt som ha med sol å gjøre, og innser at sola/solarium også har mange positive egenskaper.. Husk at de sunneste menneskene norge er de som arbeider ute hele året.. Det er ikke sola som er farlig - det er det å bli brent som er farlig! 90 prst av rynkene våre kommer fra sola..lurer på hvordan du ser ut om 10 år??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå