Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Før den tiden jeg ble samboer, var jeg vant med at jeg fikk 500 kr i bursdagsgave og gaver for nok ca. 500 kr ved juletider også. Dette er også det jeg har gitt til mine foreldre, søster, bestemor og en venninne. Kjæresten min fikk mye dyrere gave. Det som er så vanskelig her, er at når jeg ønsker å gi gave til noen i min familie, da en 500 lapp så syns ikke han noe om det, han mener det blir for dyrt. Da tenker jeg at han har like mye utbetalt som meg i trygd, så han er ikke blakk. Istedet vil han bruke penger på ting som er mye dyrere, f.eks en TV til 17.500 kroner. Men det jeg ser når han kjøper gaver til sin familie, er at han går etter noe som er rimelig og enkelt, bare for å skaffe penger. Han har onkelbarn også, å jeg syns at han bør sette pris på de. Nevnte for han igår at når jeg blir tante når min søster får barn, skal da de få gave også, gjør da ingen unntak. Mye mulig han så rart på meg da, men det er da mine penger, så vil jeg gi 500 kr så gjør jeg nettopp det. Jeg har stilt opp på gaver som han har kjøpt til sin familie, og jeg har da ikke sett på pengene, vi har bare delt det likt og han har bestemt hva de skulle ha. Men siden han ikke er med å betaler noe på gaver jeg kjøper, syns jeg det blir feil at han skal stå på også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Jeg synes også gave til 500 kr til jul og burdag til hvert familiemedlem høres mye ut (og spesielt hvis man går på trygd). Jeg gir julegave til kanskje 500 til tantebarna mine fram til de er 18 og til 2-300 til de andre. Bursdagsgaver ligger vel på ca 200 til alle (hvis det ikke er runde tall). Men dette får hver enkelt bestemme selv, også din samboer.
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Jeg synes også gave til 500 kr til jul og burdag til hvert familiemedlem høres mye ut (og spesielt hvis man går på trygd). Jeg gir julegave til kanskje 500 til tantebarna mine fram til de er 18 og til 2-300 til de andre. Bursdagsgaver ligger vel på ca 200 til alle (hvis det ikke er runde tall). Men dette får hver enkelt bestemme selv, også din samboer. Jojo, men selv om han ikke ønsker å bidra med masse, så kunne han faktisk bidra med litt, for ellers er det jo ikke riktig at han står på gavene heller, mener jeg. Man har virkelig penger til det man vil ha penger til. Jeg sparer da, og har gjort det, og han kan jo det han også hvis han vil. Om han bidrar med en hundrelapp eller noe, det er det minste han kunne gjøre. Min søster og samboeren hennes har snart bursdag, men hvem var det som måtte ordne alt det der selv, jo det var jeg. Og nå begynner han plutselig og mase om at han vil ha blu-ray spiller, han vil ha en Sony Ericsson Xperia X10 mini pro som koster mange penger. Og dessuten så har jeg lånt han hans halvdel på denne Tv-en til 17.500, og den må han faktisk begynne å betale på når trygden kommer i neste gang. Jeg er ikke så keen på å motta penger når han føler at han har råd til det. Samboeren min har snart bursdag, og da tenkte jeg på om jeg skulle ha kjøpt denne blu-ray spilleren til han da, en som han har lyst på selv om han faktisk kunne trenge litt klær siden mye er utslitt og endel har malingssøl på seg. Men vi får se.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Da får du si til ham at du ikke skriver navnet hans på kortet hvis han ikke betaler litt for gaven.
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Da får du si til ham at du ikke skriver navnet hans på kortet hvis han ikke betaler litt for gaven. Nevnte for han det her i går at i og med at han ikke betaler noe, burde han ikke stått på kortet, og hvordan ville folk reagert da om et av navnene ikke stod der? Han skjønte vel kanskje den. Jeg vet at min familie driver i disse tider og ordner med bursdagsgave til han, dette nevnte jeg for han igår for jeg er litt sånn lei av at: jeg får ikke så mye av dem, så hvorfor skal jeg gi så mye da liksom. Sa som så at det er min familie, mennesker som jeg bryr meg om. Jeg har ikke så mange av de, derfor ønsker jeg å sette ekstra pris på de slik som de gjør mot meg. Ser ikke på det som noe negativt i det hele tatt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Nevnte for han det her i går at i og med at han ikke betaler noe, burde han ikke stått på kortet, og hvordan ville folk reagert da om et av navnene ikke stod der? Han skjønte vel kanskje den. Jeg vet at min familie driver i disse tider og ordner med bursdagsgave til han, dette nevnte jeg for han igår for jeg er litt sånn lei av at: jeg får ikke så mye av dem, så hvorfor skal jeg gi så mye da liksom. Sa som så at det er min familie, mennesker som jeg bryr meg om. Jeg har ikke så mange av de, derfor ønsker jeg å sette ekstra pris på de slik som de gjør mot meg. Ser ikke på det som noe negativt i det hele tatt. Siden dette er så vanskelig for dere foreslår jeg at dere slutter å gi felles gaver. Man må ikke gjøre det fordi om man er samboere. hvis noen synes det er rart og spør, får du bare si at ere har valgt å gjøre det på den måten pga at det var mer praktisk for dere.
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Siden dette er så vanskelig for dere foreslår jeg at dere slutter å gi felles gaver. Man må ikke gjøre det fordi om man er samboere. hvis noen synes det er rart og spør, får du bare si at ere har valgt å gjøre det på den måten pga at det var mer praktisk for dere. For meg er ikke dette vanskelig, jeg blir gjerne med på gaver til hans familie. Ser ikke på det som noe problem. Mange folk gir gaver sammen nettopp fordi at dem er sammen, noe annet ville vært veldig rart, og det vil vel vår familie syns da. Jeg har nevnt for mamma det med bursdag's gave til søster og samboer hva jeg skulle finne på og hvor mye jeg skulle gi, da nevnte jeg at min samboer syns det var dyrt, men hei, han har jo ikke bidratt med noe, så den var jo grei.. Om noen mnd er det jo jul, så hadde vært greit å fortsette tradisjonen, også får han betale en liten del på gavene. Til neste år skal søsteren min gifte seg, så håper at det ikke blir noe problem da med gave. Jammen da får han stille opp syns jeg på det i det minste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 For meg er ikke dette vanskelig, jeg blir gjerne med på gaver til hans familie. Ser ikke på det som noe problem. Mange folk gir gaver sammen nettopp fordi at dem er sammen, noe annet ville vært veldig rart, og det vil vel vår familie syns da. Jeg har nevnt for mamma det med bursdag's gave til søster og samboer hva jeg skulle finne på og hvor mye jeg skulle gi, da nevnte jeg at min samboer syns det var dyrt, men hei, han har jo ikke bidratt med noe, så den var jo grei.. Om noen mnd er det jo jul, så hadde vært greit å fortsette tradisjonen, også får han betale en liten del på gavene. Til neste år skal søsteren min gifte seg, så håper at det ikke blir noe problem da med gave. Jammen da får han stille opp syns jeg på det i det minste. Men det virker ut i fra det su skriver her at din måte å tenke omkring gaver på er den eneste rette mht summer og alt og at han er så urimelig og at du vil ha støtte for at du tenker riktig at at du vil presse ham til å ha samme innstilling som deg. Sånn funker det dessverre ikke. Han får gi det han føler for og du får gi det du føler for. Ikke lag problemet støtte enn det trenger å være og snakke med mamma og styre i vei. Dere får finne ut av deres måte å gjøre det på og så får du og alle andre forholde seg til det.
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Men det virker ut i fra det su skriver her at din måte å tenke omkring gaver på er den eneste rette mht summer og alt og at han er så urimelig og at du vil ha støtte for at du tenker riktig at at du vil presse ham til å ha samme innstilling som deg. Sånn funker det dessverre ikke. Han får gi det han føler for og du får gi det du føler for. Ikke lag problemet støtte enn det trenger å være og snakke med mamma og styre i vei. Dere får finne ut av deres måte å gjøre det på og så får du og alle andre forholde seg til det. Selv om jeg ønsker å gi 500 kroner, så betyr jo ikke det at han MÅ stille opp med 250 kroner heller. Men at han bidrar med en liten del da, og det er faktisk noe han har gått med på tidligere også, så egentlig skjønner jeg ikke hvorfor denne diskusjonen er her igjen.. Enten så får han bidra med en ørliten slant,trenger ikke være mye det eller så kommer jeg nok til å si at han får ordne sine gaver, og jeg ordner mine og at han ikke vil være en del av de gavene jeg gir til min familie. Men da får min familie gjør som de vil, men da mener ikke jeg det er rett de gir noe, siden han ikke gir noe..
Wind Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 (endret) Men er det noe problem, da? Du ordner og betaler gavene til din familie, han ordner og betaler gavene til sin familie. Og begge navnene skrives på alle kortene. Problem løst. Om han skal betale 100kr på gavene til din familie, og du betaler 100kr på gavene til hans familie, så går det jo ca. opp i opp, vil jeg tro? Og siden du ikke bestemmer stort på gavene han gir, og han tydeligvis ikke bestemmer noe på de du gir, så er dere jo ikke så veldig stor del av gavene til den andres familier i utgangspunktet..? Endret 1. august 2010 av Wind
superior Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 Jeg ser sjelden på summen, men ca. 500-1000 kr. mener jeg er fint for nær familie. Samboeren min får litt ekstra. Så lenge du betaler gavene selv, så kan du vel bruke så mye du vil uten at noen skal bry seg.
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Men er det noe problem, da? Du ordner og betaler gavene til din familie, han ordner og betaler gavene til sin familie. Og begge navnene skrives på alle kortene. Problem løst. Om han skal betale 100kr på gavene til din familie, og du betaler 100kr på gavene til hans familie, så går det jo ca. opp i opp, vil jeg tro? Og siden du ikke bestemmer stort på gavene han gir, og han tydeligvis ikke bestemmer noe på de du gir, så er dere jo ikke så veldig stor del av gavene til den andres familier i utgangspunktet..? Nei, jeg syns ikke det blir riktig når man ikke bidrar med penger, at navnet skal stå på kortet. For da er det feil at man blir takket for en gave man aldri har vært med på.. Om man hadde tatt en hundre lapp per pers av de jeg gir gave til, uten om venninne så hadde jo det vært bedre enn ingenting. Vi ble samboere nå i år, så selvsagt med julegavene så vil han vel ha meg med på råd tenker jeg. Og vi har snakket om tidligere hva vi skal gi til min og hans. Har til og med vært med han og kjøpt julegaver til hans og min familie. Vi hadde en dag hvor vi satt sammen og pakket gavene.
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Jeg ser sjelden på summen, men ca. 500-1000 kr. mener jeg er fint for nær familie. Samboeren min får litt ekstra. Så lenge du betaler gavene selv, så kan du vel bruke så mye du vil uten at noen skal bry seg. Helt enig. Min samboer får den dyreste gaven av alle, mer mot 1000 kr. Men annen familie og venner får 500. Føler jeg får litt sånn da jeg ga bursdagsgave til venninna mi her om dagen, han spurte å mye jeg ga, og det var 500 kr. Fikk inntrykk av at dette var mye også spurte han hvor mye jeg fikk av henne. Blir litt oppgitt på sånne folk, det er mitt valg, noe han ikke er med på å sponser en gang.
Wind Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 (endret) Helt enig. Min samboer får den dyreste gaven av alle, mer mot 1000 kr. Men annen familie og venner får 500. Føler jeg får litt sånn da jeg ga bursdagsgave til venninna mi her om dagen, han spurte å mye jeg ga, og det var 500 kr. Fikk inntrykk av at dette var mye også spurte han hvor mye jeg fikk av henne. Blir litt oppgitt på sånne folk, det er mitt valg, noe han ikke er med på å sponser en gang. Det er jeg enig i, at så lenge det er dine penger, så kan du da få bruke så mye du vil/har råd til. Selv bruker jeg rundt 7-800kr til nærmeste familie, og så 1000+ til samboeren min. Jeg er student, da. Vennene mine får for det som passer der og da. I fjor valgte vi heller å dra ut og spise en kveld siden vi møtes lite ellers i året. Ellers kjøper sambo og jeg gaver til hver vår familie. Ikke står begge navnene på lappene heller, og ingen blander seg noe opp i hva som kjøpes, og for hvor mye. Det fungerer fint for oss så langt, selv om vi har vært sammen i tre år nå. Det jeg mente å si tidligere var at hvorfor skal dere "bytte" 100-lapper? Om du betaler 500kr til sammen på gavene til familien hans, og han betaler 400kr til sammen på gavene til familien din, så går det jo så godt som opp i opp.. Endret 1. august 2010 av Wind
Gjest bente85 Skrevet 1. august 2010 #15 Skrevet 1. august 2010 Det er jeg enig i, at så lenge det er dine penger, så kan du da få bruke så mye du vil/har råd til. Selv bruker jeg rundt 7-800kr til nærmeste familie, og så 1000+ til samboeren min. Jeg er student, da. Vennene mine får for det som passer der og da. I fjor valgte vi heller å dra ut og spise en kveld siden vi møtes lite ellers i året. Ellers kjøper sambo og jeg gaver til hver vår familie. Ikke står begge navnene på lappene heller, og ingen blander seg noe opp i hva som kjøpes, og for hvor mye. Det fungerer fint for oss så langt, selv om vi har vært sammen i tre år nå. Det jeg mente å si tidligere var at hvorfor skal dere "bytte" 100-lapper? Om du betaler 500kr til sammen på gavene til familien hans, og han betaler 400kr til sammen på gavene til familien din, så går det jo så godt som opp i opp.. Det er godt det er lenge igjen til jul hvert fall, ingen kommende bursdager nå forutenom min egen i november. Når det gjelder gavene til min søster og hennes samboer, gidder jeg ikke å mase. Jeg tar det av egen lomme og er ferdig med det. Min samboers bursdag så blir det vel til at jeg legger i litt penger så han får kjøpt seg en blu-ray spiller, eventuelt noen blomster på dagen hans. Kort har jeg allerde kjøpt. At man kan betale en sliten slant sånn, det hadde jo vært greit for da har man i det minste bidratt med noe.
Gjest james Skrevet 2. august 2010 #16 Skrevet 2. august 2010 shit for en gjerrig fyr du har! for oss er ikke dette et tema, den som kjøper betaler og vi gir gaven fra begge når det passer, hvis det er til en begge kjenner. de siste gavene jeg kjøpte: bryllup søster: 35000 svigermor: 4000 kompis: 800 far: 1700 bror: 2000 skål!
Gjest bente85 Skrevet 2. august 2010 #17 Skrevet 2. august 2010 shit for en gjerrig fyr du har! for oss er ikke dette et tema, den som kjøper betaler og vi gir gaven fra begge når det passer, hvis det er til en begge kjenner. de siste gavene jeg kjøpte: bryllup søster: 35000 svigermor: 4000 kompis: 800 far: 1700 bror: 2000 skål! Er fullstendig klar over at jeg har en gjerrig type. Merker jo det på andre ting som har med huset og gjøre og.
Jade Skrevet 2. august 2010 #18 Skrevet 2. august 2010 Tv til 17.500, gaver til 500? Hvordan har dere råd til dette med trygd??? Ja, jeg synes det er voldsomt mye med 500 i gave. Ihvertfall til mennesker som fint klarer å kjøpe seg det de trenger/ønsker selv.
Gjest bente85 Skrevet 2. august 2010 #19 Skrevet 2. august 2010 Tv til 17.500, gaver til 500? Hvordan har dere råd til dette med trygd??? Ja, jeg synes det er voldsomt mye med 500 i gave. Ihvertfall til mennesker som fint klarer å kjøpe seg det de trenger/ønsker selv. Jeg har de siste årene hatt en sparekonto hvor jeg har spart litt penger. Da jeg flyttet sammen med min kjæreste, hadde jeg endel på bok. Har i lang tid snakket om denne TV-en og at vi skulle ta det etterhvert når vi ble samboere. Jeg har på en måte lånt kjæresten min hans andel på denne tv-en. Vel vi deler jo på utgiftene, han har noen utgifter som jeg ikke har osv. Jeg tar ting han ikke tar når det er nødvendig. Hadde vi ikke hatt råd med det, at vi hadde gått i null så hadde det jo blitt en sak. Ikke slik det blir sånn for alltid at jeg gir 500 til mine nærmeste. Men med bursdags penger kan jo folk kjøpe eller spare til de finner noe de ønsker seg. Kjæresten min gir vel knapt bursdags gaver til sin familie, mer til jul.
guttemann Skrevet 2. august 2010 #20 Skrevet 2. august 2010 Jeg ser ikke problemet med at man ordner til hver sin familie, samtidig som man sier at gaven er fra begge - så vidt jeg vet er det det som er mest normalt, i hvert fall såpass tidlig i et forhold. Det er jo liten vits i at du skal gi ham 400kr for gavene til hans familie, samtidig som han gir deg 400kr for gavene til din familie. Det er jo ingen av dere som egentlig betaler noe mer eller mindre på den måten. Jeg tror ingen forventer veldig dyre gaver dersom man vet at noen har dårlig råd og går på trygd. Men man har jo rimelig god råd om man kan kjøpe en tv til 17 500kr (det er vel i hvert fall det signalet det sender), og sånn sett virker jo prioriteringene hans litt merkelige - mange ville vel synes det var i overkant egoistisk. Men hvis de andre i hans familie gir ham omtrent det samme, er det vel det som er vanlig der, og det han er vandt til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå