Gå til innhold

Graviditet og bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut på fredag (30/7) at jeg er gravid. Hvor langt på vei vet jeg ikke, fordi jeg spontanaborterte for 7 uker siden, men ikke så alt for langt iallefall. "Problemet" er at jeg har bestilt kirke den 25.06.11.

Hva gjør jeg? Er det mulighet for å fortsette bryllupsplanene, og gifte meg når jeg har en 2 måneders gammel baby? Burde jeg enten utsette, eller ta bryllupet før jeg føder?

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Til informasjon: Det er bare kirken som er bestilt. Vi har ikke bestilt lokale, og heller ikke kjøpt kjole. Så det er ikke masse greier vi må avbestille.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut på fredag (30/7) at jeg er gravid. Hvor langt på vei vet jeg ikke, fordi jeg spontanaborterte for 7 uker siden, men ikke så alt for langt iallefall. "Problemet" er at jeg har bestilt kirke den 25.06.11.

Hva gjør jeg? Er det mulighet for å fortsette bryllupsplanene, og gifte meg når jeg har en 2 måneders gammel baby? Burde jeg enten utsette, eller ta bryllupet før jeg føder?

Hvorfor skulle det ikke være mulig å gifte seg selv om man har en baby på to måneder? Det er mange som gifter seg og har barnedåp samtidig og da er vel ungen rundt 2-3 måneder. Det kommer vel litt an på formen din i svangerskapet, er du mye kvalm og har mye plager er det ikke sikkert du orker å planlegge og forberede noe særlig. Men det vil jo bare tiden vise. Lykke til og gratulerer!

Skrevet

Etter vår erfaring er den vanskeligste tiden å ha fester når barnet er mellom 0,5 og 3 år - mindre barn ligger/sitter stort sett stille. Du må frem med puppen innimellom, men det har blitt en vanesak når ungen er et par mnd... :)

En helt annen ting er at det er lurt å være gift før man får barn. Om du skulle dø etter at barnet er født er barnet din enearving - en samboer arver ingenting og må eventuelt kjøpe ut barnet fra felles bolig. Selv om dere har testamente kan dere ikke fjerne barnets rett til minstearv. En samboer kan heller ikke sitte i uskiftet bo eller slippe unna arveavgift slik en ektefelle kan.

Så mitt råd er, gift dere snarest mulig, men utsett gjerne bryllupet til sommeren etter. Ekteskapsinngåelse er å gå inn i en kontrakt, bryllup er livets store fest - og disse må ikke nødvendigvis skje samtidig. :)

Gjest Pippelipp
Skrevet

En helt annen ting er at det er lurt å være gift før man får barn. Om du skulle dø etter at barnet er født er barnet din enearving - en samboer arver ingenting og må eventuelt kjøpe ut barnet fra felles bolig. Selv om dere har testamente kan dere ikke fjerne barnets rett til minstearv. En samboer kan heller ikke sitte i uskiftet bo eller slippe unna arveavgift slik en ektefelle kan.

Så mitt råd er, gift dere snarest mulig, men utsett gjerne bryllupet til sommeren etter. Ekteskapsinngåelse er å gå inn i en kontrakt, bryllup er livets store fest - og disse må ikke nødvendigvis skje samtidig. :)

Dette var veldig klokt, er veldig lett å glemme.

Skrevet

Gratulerer med graviditeten, Niennas!

Jeg bare slenger ut, og synser litt. Siden du nylig har spontanabortert, så er det kanskje lurt å ta det litt rolig nå. Planlegger dere et stort bryllup med mye som må organiseres? Da er det kanskje lurt å vente med bryllupsfest, og heller ha vielse nå, og fest etter at barnet er født.

Har selv opplevd spontanaborter i nær familie, og det er ikke noe god opplevelse. Begge det gjaldt ble heldigvis gravid igjen ganske raskt. Masse lykke til med både baby og bryllupsplaner :klem:

Skrevet

Man kan da ha samboer avtale. Samboere får barn rett som det er i Norge og nå er det en del nye regler på dette, særlig for samboere med felles barn. Synes ikke du skal haste inn i noe bryllup fordi du er gravid. Enig med fru Beist om at det er lurt og vente. Om som en annen her skrev. Hva med bryllup og barnedåp i et? Synes det var en GOD idé

Skrevet

Er det virkelig mulig å holde kombinert bryllup og barnedåp når babyen er 2-3 måneder gammel? Venter man ikke til barnet er litt større i slike situasjoner?

Jeg tenker på det at barseltiden kan være ganske altoppslukende, barnet skal ha mat ca. hver 3. time, mor trenger mye søvn og hvile samt ro rundt ammingen (gir man av flaske, går det en del tid med til tilberedning, koking av flasker osv.), og selv om man skulle være heldig å få et rolig barn som sover mye, er det en travel tid for både mor og far. For min del var det dessuten vanskelig å fokusere så mye på annet enn baby og barnestell i begynnelsen. Det å ta imot barselvisitt fra fjern og nær var igrunnen mer enn nok av selskapeligheter.

En annen tid jeg husker som spesielt hektisk, var de siste par månedene før bryllupet. Skal man ha et noenlunde tradisjonelt bryllup (mange gjester, selskapslokale, underholdning osv.), er det mange små detaljer som må ordnes rett før bryllupet. Nå snakker jeg ut fra min egen erfaring - andre kan jo ha opplevd dette på en helt annen måte.

Om det blir lettere når barnet blir litt større, vet jeg ikke. Men hvis barnet er stort nok til at du kan la en barnevakt ta seg av ham/henne, ville vel det være greiere enn å måtte ordne med bryllup midt i / rett etter barseltiden? Du og din kjære skal jo tross alt ha overskudd til å nyte den store dagen også! :-)

Skrevet (endret)

Det går kjempefint! Vår var 3 mnd når vi giftet oss! Vi hadde barnevakter med oss hele dagen, og barna reiste hjem sammen med dem etter middag. Vi valgte et opplegg hvor det meste av arbeide var delegert bort (lokale som ordnet alt, og toastmaster som sørget for at kjøreplanen gikk på skinner hele dagen). Vi trengte bare å bli stæsjet opp hos frisøren (jeg og forlover), bli tatt bilder av, gifte oss, troppe opp på lokalet og kose oss resten av dagen med venner og familie! Planleggingen på forhånd hadde vi jo lang tid til! Så det var overhodet ingen stress! Invitasjoner osv kjøpte vi på kortbutikken.no hvor de også trykket teksten inni. Bordkort også, med navn. Bare kos og ingen stress :) Gjestene er trossalt nære venner og god familie, så det hele var veldig koselig, og det var ingen vi måtte "imponere" med overdådige dekorasjoner osv.

Endret av Jade
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Er fortsatt usikker på hvordan det blir, men har bestemt meg for å vente litt med å bestemme meg, siden jeg fortsatt er redd for å ha en SA.

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!! Så spennende! Krysser fingrene.

For min del hadde det vært "umulig" med vielse da A var to mnd, for her hadde vi kolikk i 5 mnd! Så jeg tror det er veldig individuelt om det går greit eller ikke, og det er faktisk vanskelig å si før babyen er der..

Lykke til uansett hva valget blir!

Skrevet

Nettopp pga at du ikke vet hvordan det blir, så er det veldig lurt å velge en løsning hvor mest mulig arbeid blir gjort av andre!

AnonymBruker
Skrevet

Det går kjempefint! Vår var 3 mnd når vi giftet oss! Vi hadde barnevakter med oss hele dagen, og barna reiste hjem sammen med dem etter middag. Vi valgte et opplegg hvor det meste av arbeide var delegert bort (lokale som ordnet alt, og toastmaster som sørget for at kjøreplanen gikk på skinner hele dagen). Vi trengte bare å bli stæsjet opp hos frisøren (jeg og forlover), bli tatt bilder av, gifte oss, troppe opp på lokalet og kose oss resten av dagen med venner og familie! Planleggingen på forhånd hadde vi jo lang tid til! Så det var overhodet ingen stress! Invitasjoner osv kjøpte vi på kortbutikken.no hvor de også trykket teksten inni. Bordkort også, med navn. Bare kos og ingen stress :) Gjestene er trossalt nære venner og god familie, så det hele var veldig koselig, og det var ingen vi måtte "imponere" med overdådige dekorasjoner osv.

Nå er det kanskje ikke alle som har råd til å kjøpe alt klappert og klart

Skrevet

Og da har jeg ikke lov til å komme med den anbefalingen? Dette er et bryllupsforum! Her bruker vi penger på ting vi egentlig ikke har råd til!

Vi brukte 100000 på bryllupet vårt. Det er ikke ekstremt urealistisk å tro at TS har råd til dette. Og hvis de ikke har råd til det, så klarer hun sikkert fint å gå forbi innlegget mitt uten varige mén :)

AnonymBruker
Skrevet

Og da har jeg ikke lov til å komme med den anbefalingen? Dette er et bryllupsforum! Her bruker vi penger på ting vi egentlig ikke har råd til!

Vi brukte 100000 på bryllupet vårt. Det er ikke ekstremt urealistisk å tro at TS har råd til dette. Og hvis de ikke har råd til det, så klarer hun sikkert fint å gå forbi innlegget mitt uten varige mén :)

Må ikke bli så hårsår forde jeg skriver noe til deg da!

Gjest Pippelipp
Skrevet

Ikke bli hårsår du heller da. Her er jeg faktisk enig med Jade, det var en unødvendig kommentar ev deg. Forresten trenger det ikke å koste noe at man får hjelp hvis man har gode venner.

Skrevet

Man er ikke hårsåre bare fordi man ikke er enige med deg, og kommer med motargumenter. :)

AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke hårsåre bare fordi man ikke er enige med deg, og kommer med motargumenter. :)

:skratte: Dere begynner bare å bli lattelige.

Skrevet

De aller fleste jeg kjenner som har både ett og flere barn, påstår at de første par-tre månedene etter fødsel er ren unntakstilstand, og å skulle planlegge noe i denne perioden hadde vært helt umulig. Man vet ikke hvordan man selv reagerer på fødsel og barseltid. Barseltårer er vanligere enn de fleste tror, og nyfødte har ingen rutiner på soving, spising, bæsjing, grining enda. Så jeg ville utsatt det. Eller fremskyndet og tatt f.eks. høstbryllup (venninne giftet seg da hun var 7 måneder på vei, og det var dødsslitsomt). Siden man faktisk ikke vet hvordan barseltiden vil utarte seg.

Skrevet

Jag hade prioriterat att bli gift, att vara man och fru när barnet föds av många praktiska och juridiska orsaker.

Man vet aldrig hur man mår, varken under en graviditet, efter en förlossning, de första månaderna, hur livlig en ett åring är etc.

Varför inte försöka planera in ett mindre vinterbröllop när du är gravid men ännu inte höggravid?

• 1 måned senere...
Skrevet

Det stemmer ikke det at samboere ikke har arveretter.

Fra 2009 ble det gjort om på reglene, så lenge man har barn sammen så gjelder reglene som om man var gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...