Gå til innhold

Perser i leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nåja, du har faktisk en god del ekspertise imot deg på dette punktet. Sitter i skrivende stund og ser en dokumentar om perserkatter på Animal Planet, og der sier de at det sterkt anbefales å holde persere som innekatter fordi de etter x antall generasjoner mangler noen av de instinktene som andre huskatter har, kort sagt en kritisk mangel på "street smarts". Faktisk er gjennomsnittlig levealder på perser holdt innendørs 15 år (lavt pga PKD som rammer 40% av verdens persere) mot 4(!!) år hos persere holdt som utekatter.

Så nei, på grunn av kontrollert kjæledyravl gjennom mange hundre år ER ikke en katt en katt, uansett rase. På samme måte som at ingen ville funnet på å sammeligne en alaskan husky med en chiahuahua og si at begge deler er jo hunder, og derfor bør behandles likt.

At jeg har en god del ekspertise i mot meg på dette tar jeg ikke så tungt, siden jeg også har en god del ekspertise med meg. :)

Nå har jeg aldri gitt meg ut for å være noen ekspert på rasekatter. Jeg baserer mine uttalelser på egen erfaring, og erfaringer til flere andre som har langt bedre greie på avl og rasekatter enn det jeg har.

Jeg kjenner til en mengde persere som har levd som utekatter og som har blitt både 15-16 år gamle. Derimot kjenner jeg ingen som har trivdes best i sofakroken og som ikke har klart seg ute like godt som en hvilken som helst annen katt.

At innekatter lever lengre enn utekatter er jo kjent, men jeg synes 4 år kontra 15 høres voldsomt ut og må få lov å ha mine tvil på om de tallene faktisk stemmer.

Jeg har aldri påstått at det ikke er forkjeller fra rase til rase. Det jeg sier er at disse forskjellene langt ifra er så store som mange later til å tro. Og en katt ER fremdeles først og fremst en katt, iallefall når det kommer til basale behov som uteliv og jakt. Heldigvis!

Å sammenligne en perser kontra f.eks en huskatt, og en alaskan husky kontra en chiahuahua synes jeg er mer enn drøyt. Og du vil vel heller ikke anbefale noen av disse som innehund?

Legger ved en link til èn av de jeg er enig med i en del saker (ikke dermed sagt alt). Min lenke

P.s Dette innlegget ble litt amputert fordi jeg klarte å slette hele greia før jeg skulle poste det jeg hadde skrevet første gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...