Gå til innhold

Perser i leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utrolig lyst på katt, og da aller helst perser siden jeg har mange års (positiv) erfaring med rasen. Eneste bekymringen min er om leiligheten min er stor nok. Den er på ca 55m2, med balkong. Det er to soverom (og jeg bor alene, så det ene rommet kan godt være katterom) og planløsningen er veldig bra. Den forrige perseren jeg hadde (hos foreldrene mine) trivdes best i de små rommene i huset, virket nesten som hun ble litt usikker hvis hun ikke hadde full kontroll over rommet hun var i. Har også lest på utallige sider at persere trives fint i leiligheter, men vil være sikker på at min ikke er for liten før jeg bestemmer meg.

Ellers føler jeg at det meste stemmer - jeg har hjemmekontor, og en liten deltidsjobb ved siden av, maks tre timer på kveldstid 3-5 dager i uka, så jeg har mye tid til katten. Om jeg bestemmer meg for å kjøpe katt, kommer jeg selvsagt til å gjøre det i en ferie slik at jeg kan være hjemme med den hele tiden til å begynne med. Har alt av utstyr etter mange år med perser før, og mamma+pappa har sagt seg villig til å være kattepass hvis jeg skal reise vekk, jeg er ikke noe begeistret for kennel, og de elsker katter begge to, men har ingen selv.

Så, noen tanker? Noen som har erfaring med katt i liten leilighet?

Håper det kan la seg gjøre, men jeg vil selvsagt være sikker på at pusen får det bra før jeg velger å ta hjem en.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om at pusen kommer til å få det helt fint, jeg :)

Bare husk å kjøpe spesialmat til den, da persere har følsom mage.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei katten trenger ikke større plass en det, men den må aktiviseres mer bare.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det du skriver høres veldig gjennomtenkt ut, alt er på plass ! Tid, selskap, tilsyn/pass, utstyr og plass :)

Et eller annet sted mener jeg å ha plukket opp en påstand om at hver innkatt bør ha ca 30 m2 areal.

Dette kommer til å gå veldig fint :)

Du vet nok (av erfaring vil jeg tro) at det ikke blir mulig å holde dørene mellom rommene lukket i noen særlig grad.

En katt er alltid på feil side av en lukket dør, - i følge katten :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her

Åh, nå ble jeg glad - takk for flotte svar alle sammen :) Spørs om det kan bli en liten pus på meg likevel nå da :) Har kontakt med et par oppdrettere, så da er det nok bare å smøre seg med tålmodighet til den rette blir født :)

Tar gjerne imot tips til bra fôr, jeg vil nok til å begynne med bruke det samme som oppdretteren. Tidligere har jeg hatt gode erfaringer med Eukanuba, fikk det anbefalt av veterinæren vår til den forrige katten, men katter er vel ofte individuelle i matveien, så ikke sikkert det er det optimale til den nye.

Hehe, min forrige perser var alltid på feil side av badedøren, husker jeg ;) Pappa synes ikke alltid det var så stor stas at hun var med på do, så da ble det litt jamring på utsiden av døren - og selsagt løp hun i hundre med nesa først inn i døra hver gang han (forsiktig) åpna den :roll:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Pappa synes ikke alltid det var så stor stas at hun var med på do, så da ble det litt jamring på utsiden av døren - og selsagt løp hun i hundre med nesa først inn i døra hver gang han (forsiktig) åpna den :roll:

Haha, en perser som kommer med nesa først har jeg problemer med å forestille meg!

AnonymBruker
Skrevet

Haha, en perser som kommer med nesa først har jeg problemer med å forestille meg!

Haha, ja, hun var en smule spesiell kan du si :fnise: Stakk frem det lille som var av utovernese og satte avgårde :rødme: Hun var blå/creme, og de har ofte bittelitt lenger nese enn feks røde og hvite persere, men hun sørget for å holde den flat ved stadig å dundre inn i badedøra ;) Utrolig at hun aldri ble hjerneskadet!

Det mest vanvittige var kanskje da hun lærte å styre dimmeren til stuelysene selv, om sommeren pleide vi alltid å ha stuevinduene åpne, og lyset ganske lavt. Men lille frøken pusetryne hoppa da opp på sofaen, skrudde lyset på fullt og satte seg under vinduet for å speide etter insekter (kveldsmat). Om vi våget å skru lyset ned kom det et par fornærmede mjau før hun løp tilbake og skrudde det på maks igjen. Noe til katt, må jeg si ;)

Skrevet

Det mest vanvittige var kanskje da hun lærte å styre dimmeren til stuelysene selv, om sommeren pleide vi alltid å ha stuevinduene åpne, og lyset ganske lavt. Men lille frøken pusetryne hoppa da opp på sofaen, skrudde lyset på fullt og satte seg under vinduet for å speide etter insekter (kveldsmat). Om vi våget å skru lyset ned kom det et par fornærmede mjau før hun løp tilbake og skrudde det på maks igjen. Noe til katt, må jeg si ;)

:skratte:

Herlig.. Og folk som sier at katter er kjedelige.. De vet virkelig ikke hva de prater om! :ler:

Skrevet

Ikke for å være frekk eller noe- Men katter er jo utedyr..?

Er det noe snilt å stenge den inne da? Har selv tre katter, og de VIL jo ut.

Selvom de aldri hadde vært ute før da de var små, var det jo et instinkt som gjorde at de ville ut, og ga seg ikke før de fikk komme ut! Nå om sommeren ser jeg de kanskje 5 min hver dag, da de spiser, ellers er de ute dag og natt og koser seg..

Skal ikke kalle deg noe dyreplager, for jeg skjønner veldig godt at du har lyst på et så hærlig dyr:)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være frekk eller noe- Men katter er jo utedyr..?

Er det noe snilt å stenge den inne da? Har selv tre katter, og de VIL jo ut.

Selvom de aldri hadde vært ute før da de var små, var det jo et instinkt som gjorde at de ville ut, og ga seg ikke før de fikk komme ut! Nå om sommeren ser jeg de kanskje 5 min hver dag, da de spiser, ellers er de ute dag og natt og koser seg..

Skal ikke kalle deg noe dyreplager, for jeg skjønner veldig godt at du har lyst på et så hærlig dyr:)

Katter er som hunder - forskjellige :) Persere anbefales som innekatter fordi de trives best med det, min perser var livredd livet utenfor husets fire vegger, hun nektet å krysse dørstokken med mindre hun hadde på seg sele, og selv da holdt hun seg helst på platten eller asfalten - gresset var litt sånn ekkelt, og etter få minutter satt hun mjauende foran inngangsdøra eller klenget i beina på oss for å få oss til å ta henne med inn igjen ;)

Jeg ville aldri i verden funnet på å holde feks en burmeser eller norsk skogkatt som innekatt, men de aller fleste (renrasede) persere trives rett og slett bedre i sofaen eller på badegulvet enn ute i buskene. Persere har heller ikke den samme utforskertrangen som mange andre katteraser, og de trives godt sammen med menneskene sine, så snart disse er "godkjent" som undersåtter.

Se gjerne Animal Planet sine kattesider for mer info, her er link :)

Skrevet

Altså, dette er bare tull. Ingen katter er skapt som "innekatter". Nå har jeg drevet med katter i over 25 år, og har møtt utallige persere på min vei. De er like glade i å være ute og jakte som alle andre katter. Visst er katter forskjellige som individer, men ellers er det betydelig mindre forskjell på rasene enn mange synes (og ønsker) å tro- iallefall når det kommer til den biten her. Jeg kan til nøds forsvare hold av innekatter så lenge de er to sammen, blir tilstrekkelig stimulert og har mulighet for lufting på sikret veranda el.lign. Men å holde èn katt inne som alenekatt synes jeg svært lite om, være seg perser eller annet. Når det kommer til stykket er katter katter, uansett rase.

Skrevet

Jeg synes da man skal holde nakenkatter f.eks innendørs.

Nei, jeg har selv hatt innekatter. Kattunger som har vokst opp inne, og jeg skal si en ting: De ville aldri ut!

De skjønte ikke hva "ut" var.

Men inn på soverommet og under senga skulle de :fnise:

Det var mer spennende enn vinduer og ytterdøra.

Men katter som vil være ute burde få være ute synes jeg.

Skrevet

Hvis du leser innlegget mitt så KAN jeg forsvare hold av innekatter dersom det er spesielle grunner som taler for det. Det kan f.eks være katter som har levd et veldig hardt uteliv (som har blitt forlatt), og som når de får et godt hjem, simpelten ikke vil ut mer. En eier som er kronisk syk eller funksjonshemmet og som ikke har egnede utemuligheter for katten, men som vil kunnne få en betydelig økt livskvalitet ved å ha dyr, kan finne EGNEDE katter som selskap. Og da under de forutsetningene jeg nevnte over.

Katter er forskjellige som individer, men å si at enkelte raser er nærmest skapt til å være innekatter blir fullstendig feil. Og utsagn som "persere trives bedre i sofakroken og på badegulvet enn ute i en busk", reagerer jeg kraftig på.

Om de ikke har muligheter til å gå ut, hvilket annet valg har de da, enn å forsøke å "gjøre det beste ut av det".

Jeg har omplassert persere som har bodd inne i årevis, og når de kommer ut er de simpelten ikke til å kjenne igjen. De "våkner til liv" og flere av de har blitt de beste jegerne jeg har sett. De får endelig lov til å leve som det de er skapt som.

De fleste har jo hatt "innekatter" i perioder da kattungene var små, for de skal jo ikke slippes ut før de er voksne nok til å finne veien tilbake. Og selvsagt vet de ikke da hva "ut" er. I starten har de nok med å utforske huset de bor i og bli kjent med eierne sine.

Men katten er skapt med en enorm utforskertrang, og etterhvert som de vokser til så VIL de savne noe, enten de er det bevisst eller ikke. Avvikende adferd hos katter er ikke bare katter som tisser og gjør fra seg der de ikke skal eller katter som klorer eierne til blods. Avvikende adferd er også å ligge i en sofa og sove hele dagen, og kun bevege seg bort til matskåla. Og selv om eierne ikke ser noen tegn til mistrivsel, så betyr ikke det at katten har et optimalt liv.

Jeg har en venninne som hadde en perser som innekatt i 3 år. Den fikk masse stimuli og det var alltid noen hjemme hos den, samt at den hadde en diger veranda å boltre seg på, og den så tilsynelatende ut til å ha det godt. Når hun så endelig flyttet til et sted der hun etterhvert kunne begynne å la den gå ute, fikk hun regelrett sjokk. Hun sa det var som om hun først nå fikk se hvordan den "egentlige" katten hennes var. Og det er nok ganske riktig. Hun fikk også skyldfølelse for å ha frarøvet den dette så lenge.

Nå beklager jeg om jeg har gjort dette til en inne/utekatt tråd, for det var ikke det som først og fremst var TS sitt utgangspunkt, men jeg ville bare til livs den myten om at enkelte katteraser nærmest er skapt til å bli holdt innendørs.

Skrevet

Ja apropos avvikende atferd; Hadde for litt siden en katt, hun rakk og bli tre år, før jeg måtte ta livet av henne:( Hun ville aldri ut, uansett! Det hendte et par ganger på sommeren at hun våget og gå ut på verandaen, men bare frem til vi lukket igjen døra. Så fort døra var lukket så stod hun utenfor og skrek som en baby! Livredd! Vi gjorde ALT for å få henne til å gå ut! Vi bor på landet, så det er jo optimalt for katter og være ute her!

Hun oppførte seg tilsynelatende normalt inne, kosete og leken, og ELSKET og sove under dyna. Men vi har alltid syns hu har vært litt rar allikevel. Vinteren da hun var to og et halvt kom, og hun begynte plutselig og tisse inne. Selvom vi vasket med allverdens rare ting, så satt lukta. Vi gjorde alt vi kunne for å få hun til å slutte, satte kattekassa der hun pleide og tisse, ja, dyretolk til og med. Tilslutt måtte vi desverre ta livet av henne, da problemet og stanken ble for mye. (Lukta er her enda, etter et halvt år)

Det jeg prøver og si er at det finnes jo katter som vil være inne, men det er ofte noe galt med de, for det ligger jo ikke i dems natur!

Skrevet

Vinteren da hun var to og et halvt kom, og hun begynte plutselig og tisse inne. Selvom vi vasket med allverdens rare ting, så satt lukta. Vi gjorde alt vi kunne for å få hun til å slutte, satte kattekassa der hun pleide og tisse, ja, dyretolk til og med. Tilslutt måtte vi desverre ta livet av henne, da problemet og stanken ble for mye. (Lukta er her enda, etter et halvt år)

Hva sa veterinæren? Tissing utenfor kassa hos en husren katt handler vel i de aller fleste tilfeller om sykdom?

Spørs om denne tråden kanskje har spora av nok uansett, men...

Skrevet

Hva sa veterinæren? Tissing utenfor kassa hos en husren katt handler vel i de aller fleste tilfeller om sykdom?

Spørs om denne tråden kanskje har spora av nok uansett, men...

Veterinæren kunne ikke finne noe galt med den. annet enn at den var ekstreeemt redd. (den skreik hele tiden mens vi var der).. Den var bare trygg inne/hjemme.

Ja sporet litt av hehe..

Gjest BabyBlue
Skrevet

Nå er det slik at ingen katter er skapt for å være inne 24/7, men det er noen raser som takler bedre enn andre å være innekatter. Gjør du hjemmet om til en god plass for katten tar den ikke skade av det.

Skrevet

Har to innekatter i en leilighet som er omtrent på størrelse med din. Ene katten er en exotic som er nesten det samme som perser bare med kort pels, den andre en ragdoll.

De underholder hverandre og ser ut til å stortrives i hverandres selskap.

Hvis du er mye borte syns jeg du skal vurdere å få to. Når man først har katt er det liten forskjell på en og to. Hovedforskjellen er at når det er innekatt krever den mindre underholdning av deg når den har en annen katt å leke med.

Nå i sommer var ene katten på parring i stavanger, og i den perioden var den andre katten ensom og veldig masete, og ikke minst superklengete (det er jo koselig med katt på fanget, men er godt å få lov til å være litt i fred også!). Å ha to er bedre for både deg og katten.

En person skriver her at du må ha spesialfor. I utgangspunktet trenger du ikke det. Men det er klart, tåler den ikke vanlig for kan det hende at du må kjøpe spesialfor.

Skrevet

Altså, dette er bare tull. Ingen katter er skapt som "innekatter". Nå har jeg drevet med katter i over 25 år, og har møtt utallige persere på min vei. De er like glade i å være ute og jakte som alle andre katter. Visst er katter forskjellige som individer, men ellers er det betydelig mindre forskjell på rasene enn mange synes (og ønsker) å tro- iallefall når det kommer til den biten her. Jeg kan til nøds forsvare hold av innekatter så lenge de er to sammen, blir tilstrekkelig stimulert og har mulighet for lufting på sikret veranda el.lign. Men å holde èn katt inne som alenekatt synes jeg svært lite om, være seg perser eller annet. Når det kommer til stykket er katter katter, uansett rase.

Nåja, du har faktisk en god del ekspertise imot deg på dette punktet. Sitter i skrivende stund og ser en dokumentar om perserkatter på Animal Planet, og der sier de at det sterkt anbefales å holde persere som innekatter fordi de etter x antall generasjoner mangler noen av de instinktene som andre huskatter har, kort sagt en kritisk mangel på "street smarts". Faktisk er gjennomsnittlig levealder på perser holdt innendørs 15 år (lavt pga PKD som rammer 40% av verdens persere) mot 4(!!) år hos persere holdt som utekatter.

Så nei, på grunn av kontrollert kjæledyravl gjennom mange hundre år ER ikke en katt en katt, uansett rase. På samme måte som at ingen ville funnet på å sammeligne en alaskan husky med en chiahuahua og si at begge deler er jo hunder, og derfor bør behandles likt.

Skrevet

Hei!

Har selv både perser og burmeser. Perseren gikk greit å holde som innekatt, selv om den stortrivdes når jeg senere begynte å slippe den ut. De er jo to, og de er ikke alene for lenge om gangen. Perseren var utrolig flink til å klare seg som utekatt, også i starten. Tror aldri den går på utsiden av tomta,og tomta er ikke stor.

Burmeseren var det værre med. Den skrek i perioder døgnet rundt i 7 år, og klarte også å stikke av en gang i blant. Han klarte å sparke opp vinduene hvis de ikke stod helt i lås, og satte seg også fast i lufteluka i veggen en gang. Til slutt måtte vi bare la den gå ut når den ville.(En luftegård til 5000 kr var også fullstendig bortkastet.) Mere stri rase har jeg aldri møtt, men vi er fryktelig glad i han.

Nå har vi flyttet til et roligere område og har katteluke i veggen, og pus på snart 11 år har vært lykkelig de siste 4 årene.

Jeg vil ikke anbefale å skaffe en av de aktive rasene i en liten byleilighet, og i hvert fall ikke som alenekatt. Er man i full jobb, og i tillegg er borte flere kvelder i uka, skjønner jeg heller ikke vitsen med å sperre et stakkars lite vesen inne. De trenger å bli aktivisert og få masse kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...