Gå til innhold

Din beste salgsteknikk

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge store pakke-reiser i Hellas. Klientene kommer til meg, vi setter oss ned på kontoret, og resten er opp til meg.

Jeg har ikke jobbet med salg før, jeg har kun jobbet i helsevesenet;) Så dette er noe helt nytt for meg. (det er poenget også!)

Hvordan går man da fram for å selge best? Noen teknikker? Væremåte?

Jeg er flink til å "spille", men hva skal jeg spille på?

Blid? seriøs? pågående? entusiastisk? laid back?

Skal hvertfall spille på sjarmen min! :) Noen andre som har noen råd?

Tar imot alt! :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

neii.. også skrev ejg DIN beste ja.. haha, DITT :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kløft.. =D

Nei, ikke hvis kjerringa er med! haha :D

Skrevet

Jeg har jobbet med salg før. Det beste rådet jeg kan gi deg er å speile kunden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med salg før. Det beste rådet jeg kan gi deg er å speile kunden.

Godt råd! Takk for tipset!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i noen år for en av skandinavias fremste salgsorganisasjoner, men dessverre er det jeg lærte der taushetsbelagt, så det er begrenset hvor mange konkrete tips jeg kan gi. Det jeg forøvrig KAN si er at når du har kundemøter er det viktig å ta seg bra ut - kle deg noenlunde formelt, sørg for at du ikke har noe mellom tenna eller sminken på snei. Pass også på at du ikke "fikler" med hår eller ting under samtalen. Styr samtalen selv.

Det er også svært viktig at du virkelig kan produktet, og har tro på det. Og finn ut hvordan ditt produkt kan dekke kundens ønsker og behov.

En ting til; ikke PRØV å selge. SELG. Vesentlig forskjell der :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Man kommer vel ikke langt om man ikke har tro på det man selger nei!

Nå ble jeg nysgjerrig her.... hehe, det er ikke noe du kan skrive over mail heller? hehe :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Man kommer vel ikke langt om man ikke har tro på det man selger nei!

Nå ble jeg nysgjerrig her.... hehe, det er ikke noe du kan skrive over mail heller? hehe :)

Hehe, dessverre råstrengt når det gjelder firmaets egenutviklede salgsteknikk, men ting jeg har lært av egen erfaring kan jeg godt dele :)

Et tips til jeg kom på, som var min beste venn når jeg skulle close litt store salg - lær å være helt stille når kunden tenker i closinga. Det er så effektivt at det er nesten ikke til å tro :) Litt skummelt til å begynne med, men når du får teken på det føles det helt naturlig.

Åpne spørsmål er lurt, feks: "hvilken type ferie ønsker dere?" "hva skal til for at dere får drømmeferien?" osv - unngå spørsmål kunden kan svare ja/nei på.

Og ikke minst: vær deg selv, ta med så mye av din egen personlighet inn i salgssamtalen du bare klarer. Og ha det gøy - salg er kjempeartig når man knekker koden :)

Skrevet

Jeg jobber med salg :)

- Aldri avbryt kunden når de snakker

- Ikke selg en ferie, selg en drøm.

- Finn ut hva slags type ferie kunden liker så raskt som mulig, slik at du kan bygge på det gjennom resten av møtet.

- Første tipset kan også være bra i rette situasjonen: kløft :)

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger aldri nedverdige seg selv for å gjøre en god jobb som selger. Trist at noen synes det er en akseptabel måte å dekke over at man ikke har forstått, eller respekterer, salgsfaget :/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med salg :)

- Aldri avbryt kunden når de snakker

- Ikke selg en ferie, selg en drøm.

- Finn ut hva slags type ferie kunden liker så raskt som mulig, slik at du kan bygge på det gjennom resten av møtet.

Mange av oss kunder er realister. Vi ønsker ikke at noen skal selge en drøm til oss, vi vil ha harde facts. Folk er forskjellige. Selgeren kan ikke oppføre seg på samme måte overfor alle. Kunden er ikke du. Om selgeren framstår som om kunden er tilbakestående (hvilket en del selgere gjør) er det mange potensielle kunder som bare går.

Kløft er ikke bra. Tvert i mot.

Skrevet

Jeg har jobbet med salg en stund nå, og var landsbeste de siste mnd'ene i min bedrift, som er temmelig stor.

Her har du et par viktige tips:

- Vær hyggelig, smil - men husk å speile kunden (voksen, ungdom, hvilket "språk" han/hun snakker) Eks. ungdom kan en gjerne spøke litt med om fylla o.l., barnefamilier og pensjonister må du oppføre deg annerledes mot. Ren logikk med andre ord, men ufattelig mange som bommer her.

- Veldig greit at du forklarer hvordan møtet skal foregå. Eks. "nå tenker jeg vi går inn på kontoret mitt, og du/dere kan fortelle meg litt om hva dere vil ha ut av ferien deres, så skal jeg vise dere hva vi kan tilby, og så kan vi ta å se på prisen etterpå.

- Kjør behovsanalyse - hvorfor er du her? Hva vil du ha ut av ferien din? Hva er dine viktigste kriterier, osv. La kunden snakke ferdig. (IKKE snakk pris før etterpå, tommelfingerregel er om de spør om pris tre ganger, så gir du prisen tredje gangen, men ikke før).

Spørsmål du kan bruke: Har du vært i landet før? Hvor har du vært på ferie før? Hva var inntrykket ditt? Positivt og negativt? Hvem reiser du med?

Trikset er å fiske frem mest mulig informasjon fra kunden, og samtidig få kunden til å innse at han/hun har et behov for varen du selger. Igjen - la kunden snakke ferdig. Ikke begynn og fortell, det verste er selger som pusher på om hvor bra produkt de har. Kunden driter i det, de vil føle at du hører på dem, og gir dem noe som er "skreddersydd" for deres behov.

- Etter behovsanalysen fiske du frem det dere kan tilby. F.eks. Du var interessert i aktiviteter for barn/all inclusive/bra beliggenhet/shopping, ikke sant? (kunden svarer ja) Ja, velger du dette hotellet så har vi bla bla bla - dekk inn behovet. Husk at du har styrt samtalen med spørsmålene dine og gjerne fisket frem behov du vet dere kan dekke. Jo flere JA du klarer å få kunden til å si, desto større er sannsynligheten for å close.

- Er det en dyr pakkereise dere selger, så er det greit å øke verdien av produktet. Ut i fra det kunden har fortalt, bør du dra frem et par trumf kort. "I tillegg til strand, basseng, og bar, så kan vi tilby spa/barnepass/dagsturer o.l. Da øker verdien i kundens øyne.

- Closing, som en annen sa - pause er undervurdert. Ikke gi deg først, bare sitt og vent til kunden begynner å snakke igjen, selvom det kan være litt ubehagelig. Et annet closing tips er en såkalt sandwich, dvs du pakker prisen inn i en setning mellom to "tilbud". "For å få bo der i 12 netter, med all inclusive, basseng og flyplasstransport, koster det X antall kroner, OG da får du i tillegg barnepass og en garanti for at ungene er fornøyd"

- Har du gjort en god behovsanalyse, og verdiøkning, og dekket inn behovene (får mange JA fra kunden) så kan det være så lett som å si: Men da tar vi og bestiller turen nå? Hvordan vil du betale, kort eller kontant? O.l.

Lykke til! Salg er kjempegøy, men det kreves trening. Vi øver i opptil en time daglig med hverandre på jobben. Rollespill er et must i salgstrening hvis dere skal bli flinke. Øv gjerne på innkommende samtaler også (folk som spør om priser o.l., da er det viktigste å få kunden inn på et møte). Og husk at det tar tid å bli en god selger, og en del prøving og feiling.

Spør gjerne om noe er uklart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...