Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #1 Skrevet 31. juli 2010 Jeg har en kanin som er fryktelig kresen! Jeg har endelig funnet frem til en mat-blanding fra dyrebutikken som den faktisk spiser. Problemet er at den ikke liker menneskegodteri eller dyregodteri. Det eneste den spiser som "snacks" er tørkede bananbiter. Men disse inneholder jo gjerne sukker utenpå. Kan jeg likevel gi kaninen min en liten belønning i form av en slik tørka bananbit en gang om dagen?
Toini Skrevet 31. juli 2010 #2 Skrevet 31. juli 2010 Jeg har en kanin som er fryktelig kresen! Jeg har endelig funnet frem til en mat-blanding fra dyrebutikken som den faktisk spiser. Problemet er at den ikke liker menneskegodteri eller dyregodteri. Det eneste den spiser som "snacks" er tørkede bananbiter. Men disse inneholder jo gjerne sukker utenpå. Kan jeg likevel gi kaninen min en liten belønning i form av en slik tørka bananbit en gang om dagen? Hei! Liker den ikke frukt og grønnsaker? Grovt brød som har tørket og blitt hardt, eller grovt knekkebrød?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Den spiser bare gulrøtter. Ingen andre grønnsaker eller noe frukt... Bortsett fra tørkede bananer da... :gjeiper: Men den spiser ikke gulrot av hånden min, eller noe fra kaninmat-blandingen, bare bananbitene i denne posen, så jeg går ut i fra at den ELSKR bananbiter! Men, er det OK å gi tørka banan med vanlig sukker på? Kan jeg lage tørka banan selv, og på den måten droppe sukkeret? Hvordan lager jeg tørkede bananbiter? Har prøvd, det ble bare ekkelt...
Most Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Kaniner skal som hovedregel bare ha én t-skje frukt om dagen (litt avhengig av størrelse, aktivitetsnivå sov). Grønnsaker som gulrøtter er også fint, men det viktigste er tross alt høy og gjerne høypellets. Hvis kaninen din ikke liker/har behov for snacks så er det bare flott. Dropp det! Jo mindre sukker jo bedre.
MissMas Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Hei! Kaninen din skal spise høy (80% av det den spiser skal være høy) og pellets. Ikke kaninblandinger. Kun en god type pellets. Så kan du gjerne gi urter og kvister som er trygge for kaniner å spise F.eks basilikum, løvetann, osv. Men det aller viktigste er at kaninen din spiser høy og gjerne pellets og. Kaniner skal ikke ha noe særlig med sukker, men hvis du absolutt vil gi den en godbit innimellom, kan du gi den et jordbær eller en liten bananbit fra en fersk banan Kaniner skal ha maks 2-3 spiseskjeer med frukt i uken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Den spiser jo ikke ferske bananer eller jordbær, kan ikke gi det til den da. Den spiser bare kaninblandingen og disse bananene. Ooog høy, som dere nevnte. Den får høy fra høyballer som ikke er tilsatt noe form for holdbarhets-kjemikalier. Og jeg har prøvd alle de forskjellige pelletsene som jeg har funnet, den spiser det ikke... Den kaninblandingen jeg har kjøpt er presset mat, de ser ut som pellets, men kalles ikke for det. Vet det ikke har noe med pris å gjøre, men synes 300,- for 1,5kilo mat er dyrt, så den får ikke noe billig dritt (tror jeg da(?)).
MissMas Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Du kan tørke banan selv og gi f.eks 1 bit i uka. Men ikke kjøp slike tørkede bananer og gi det, det er så mye sukker i det. Det handler ikke om at det du kjøper er billig eller noe.. Nå vet ikke jeg hva fôret ditt heter eller hvordan det ser ut, men jeg skriver utifra hva inntrykket mitt er nå.. Grunnen til at kaniner bare skal ha pellets og ikke kaninblandinger, er at kaniner ofte blir feite og overvektige av slike blandinger. Og mange kaniner plukker ut godbitene og får ikke i seg næringen de skal få i seg Hvis det ser ut som pellets, er det kanskje pellets? Jeg kjøpte noe rare greier for noen år siden. De så ut som små pelletssmultringer. Det var pellets altså. I kaninpellets er alle pelletsbitene like, de har det samme næringsinnholdet, så kaninen får i seg det den skal ha uansett hvilken bit den velger å plukke. Små kaniner (f.eks dvergveddere, løvehoder, hermeliner) skal ha 20 gram kaninpellets per KG kroppsvekt hver dag. Mer enn det trenger de ikke, men som jeg skrev, så er det aller viktigste at kaninen får i seg høy. Kaniner sulter ikke seg selv. Jeg har selv opplevd å prøve og gi en god pelletstype i flere uker uten at den spiste det. Kaninen spiste heller bare høy. Men så, plutselig, bestemte den seg for at den ville spise det. Så du må prøve i mange uker. De sulter seg ikke ihjel. Hvilke kaninpelletstyper har du prøvd? Jeg vil anbefale Oxbow (men ikke alle kaniner liker det), Cuni Complete, Science Selective. Disse pelletstypene er en av de beste på markedet i Norge. Jeg tror du får kjøpt Oxbow til 49 kr/kg. Det er ikke så ille pris. Særlig ikke med tanke på at kaniner ikke skal ha så mye hver dag. Hvis du har en dvergkanin og kjøper 1 kg med Oxbow, har du fôr ganske lenge. For det er ganske mange 20gram'ere i en 1kg's sekk. Lykke til med å få ting til å ordne seg PS, her er en link til en nettside som selger Oxbow og dyreklinikker som kanskje selger Oxbow: Aktiv Kanin Forhandlere
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #8 Skrevet 2. august 2010 Fant hjemmesiden til merket jeg kjøper dyrematen fra; http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Start/index.jsp?com=6&lng=3&mkt=11973 Er dette bra nok mat? Ellers takk for alle tips og råd! Det hjelper veldig!
MissMas Skrevet 3. august 2010 #9 Skrevet 3. august 2010 Tenkte faktisk på versele laga da du skrev innlegget ditt Det er jo de som lager Cuni complete. Men jeg vet ikke hvilket av fôrene du gir kaninen din Det var visst mange på den siden. Uansett vil jeg anbefale å kjøpe pellets hvis det ikke er det du kjøper. Cuni Complete liker de fleste kaniner hvis de får smaken på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå