Gå til innhold

Hva ser dere i Tyrkia som feriested?

Anbefalte innlegg

Gjest Dainty
Skrevet

Ja, som overskriften sier: Hva er det egentlig dere ser i Tyrkia som feriested? Nordmenn reiser jo ned dit i hopetall. Selv har jeg vært der tre ganger nå (!) på tre ulike steder, og er overhodet ikke imponert.

Jeg vil bare understreke at det først og fremst er badestedene i Tyrkia jeg sikter til, da jeg kun har besøkt disse. Istanbul f.eks er sikkert kjempespennende og helt annerledes. :)

Første gang reiste jeg med familien, og de to siste gangene har det vært type "siste liten" badeferier med venninner. Jeg har gitt det en sjanse, tenkt at nytt sted = ny opplevelse, men nå har jeg vært i Marmaris, Alanya og Side, og inntrykket er det samme.

For det første er det mennene. Ja, det er sikkert dømmende å dra alle under en kam, men seriøst - jeg blir gal. Det er altså så mye slibrige kommentarer og gloing at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Når jeg er på badeferie ønsker jeg å koble av, ikke føle meg nærmest trakassert. På stranden opplevde vi flere ganger at middelaldrende menn lå og tydelig stirret oss mellom beina når vi solte oss. Måtte be strandvakten ordne opp (hvilket han heldigvis gjorde!).

Gikk vi ut for å ta en drink om kvelden på en bar, var det også mas, mas, mas. Det er tydeligvis gått sport i å sjekke opp europeiske jenter, for det var et kontinuerlig kjør. Vi var ikke ute etter noen flørt, og følte vi sendte ganske tydelige signaler om at vi ikke var ute etter noe, men allikevel..

Gateselgerne var også et kapittel for seg. Makan! Man ble jo nesten dratt inn i bodene, og var man så dum at man gikk inn dit frivillig, kom man seg ikke ut uten å kjøpe noe, evt oppleve at selgeren ble sur og kanskje slengte noen skjellsord etter deg.

Ellers er det jo diverse jeg kan ramse opp, som maten, hygienen og ikke minst alle luktene rundt omkring.

Vil understreke at jeg ikke kritiserer Tyrkia, det er mitt valg å reise ned dit, og da må jeg akseptere deres kultur. Jeg skjønner bare ikke helt hva folk ser i Tyrkia som sydenland, det er jo utrolig populært! At det er billig, kanskje? :klø:

Fortell meg gjerne hva sjarmen med Tyrkia er, for jeg har ikke sett noe til den ennå! Har vært i mange land, og liker stort sett alle unntatt Tyrkia. I år blir det Sør-Frankrike - like flotte badesteder, men avslappede og høflige mennesker - og ikke minst fantastisk mat! :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slik er det i mange muslimske land, dessverre.

Skrevet

Synd å høre at du har vært uheldig med dine reiser i Tyrkia.

Jeg var i Tyrkia (Side) for første gang i fjor, bodde på utrolig flott all inclusive hotell, med fantastisk mat. Stranden eides av hotellet, så det var mest turister som var det.

Tyrkerne var veldig hyggelige. Når vi var i "gamlebyen" fikk vi gå i fred og ro, men det har jo også blitt veldig strengt de siste årene i Tyrkia, ang. dette med masing fra de som jobber i butikker.. Og var en del politifolk som gikk i gatene og passet på. :)

Jeg har kun positive minner fra Tyrkia, og reiser tilbake til Side igjen om halvannen måned. :)

Skrevet

Når det gjelder masing etc. så må jeg si at det var ekstremt på Gran Canaria. Og delvis på Kreta. Men i Tyrkia fikk vi som sagt gå i fred og ro :)

Skrevet

Jeg har vært i Tyrkia tre ganger. Første gang i 1997, da vi besøkte Alanya, og vi trivdes veldig. Andre gang i 2000, hvor vi besøkte Marmaris, og der trivdes vi overhodet ikke. Tredje gang i år, 2010, hvor vi besøkte Side, og vi stortrivdes.

Mitt inntrykk er egentlig ganske ulikt fra sted til sted, likte meg mye bedre i Side enn i f.eks Alanya, selv om Alanya var fint det og. Marmaris derimot husker jeg som en slitsom og masete plass jeg aldri vil reise tilbake til.

Strendene i Side er nydelige, flere av dem har jo fått slikt blått flagg som bare verdens fineste strender får, menneskene der var mye mindre pågående. I tillegg er Side også en mine by, den består av mer kultur enn de to øvrige stedene jeg har vært, slik jeg ser det, og det var rett og slett kjempetrivelig. Maten var utsøkt, og joda, lukter og kultur er annerledes: men det må man vel egentlig finne seg i? Det er sånn det er å reise utenfor Norges grenser, ulike land har ulike kulturer og måter å være på. Jeg fikk derimot et meget positivt inntrykk av Tyrkia og vi reiser veldig gjerne tilbake igjen, spesielt til Side.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg liker Tyrkia veldig godt, jeg. Må innrømme at jeg ikke er spesielt glad i å bo på stappfulle hotell, eller å sole meg som sild i en tønne på stranda. Har derfor egen leilighet der nede, og pleier å være på ei strand som ikke er like fullstappet som andre strender. Vet ikke når du var i Side, men der er det ikke like mye masing som før. I fjor, tror jeg der var, kom det en ny regel om at butikkene blir stengt hvis de får får mange klager om for mye masing. Har vært i Side de siste årene, og jeg synes de er en stor forbedring. Drar ned igjen om ca. en måned, og håper at det fungerer like bra denne gangen. Må innrømme at det er en del plagsomme menn, men stort sett synes jeg at tyrkere er utrolig hyggelige. Skjønner ikke hva du ikke liker med maten, for maten på restaurantene der nede er den beste maten jeg får.

Skrevet

Jeg er helt enig.. Jeg var også der 3 ganger på kort tid (2 år) og jeg dro til Alanya alle gangene (noe sier meg at det var billigst).. Og aldri mer!

Vi måtte gå forbi en restaurant på vei nedover til stranden som var fulle av neonlys og harry pynt og sliske sleskete servitører, så fristet ikke å spise der. Men de prøvde seg HVER gang vi gikk forbi, og etter enn 7-8 dager begynte de å bli frekke mot oss. Kjempehyggelig..

Jeg reiste med foreldrene mine og resten av familien og hvis de skulle handle klær så spurte alltid selgeren pappa om ikke han fikk lov å ta med meg til diskoteket. På den ene butikken spurte han og gnålte sånn at vi måtte lyve på meg en kjæreste hjemme.

Alle restaurantene hadde samme utvalget, samme prisene og akkurat samme tilbehøret!

På stranden gikk jo alle mennene i slike trange badetruser, og mange av dem hadde stå. Kjempeavslappende...

Men jeg har hørt at de selgerne har blitt bedre, men det frister veldig lite å dra til Tyrkia igjen, og i hvertfall Alanya..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det som er så dumt med sånne innpåslitne selgere er jo at man faktisk ikke får handlet noe for man orker ikke å stoppe og kikke engang for da kaster de seg over deg! Jeg er ihvertfall sånn, jeg går heller forbi selv om jeg ser noe fint for jeg orker ikke maset, jeg vil kikke i fred. Og da får de jo solgt mindre også, så masingen virker mot sin hensikt, men det skjønner de tydeligvis ikke selv. Duster.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det som er så dumt med sånne innpåslitne selgere er jo at man faktisk ikke får handlet noe for man orker ikke å stoppe og kikke engang for da kaster de seg over deg! Jeg er ihvertfall sånn, jeg går heller forbi selv om jeg ser noe fint for jeg orker ikke maset, jeg vil kikke i fred. Og da får de jo solgt mindre også, så masingen virker mot sin hensikt, men det skjønner de tydeligvis ikke selv. Duster.

Jeg er på samme måte som deg. Hvis jeg går gjennom en sånn type bazaar/marked med butikker på begge sider, så styrer jeg unna de som prøver å trekke meg inn. Hvis jeg kommer til en der selgeren enten er opptatt med andre, eller ser ut til å ville la meg i fred, så går jeg inn der og kikker. Jeg vil se og velge selv, først når jeg har funnet noe jeg vil ha trenger jeg selgeren.

Skrevet (endret)

Jeg har vært i Tyrkia tre ganger. Første gang i 1997, da vi besøkte Alanya, og vi trivdes veldig. Andre gang i 2000, hvor vi besøkte Marmaris, og der trivdes vi overhodet ikke. Tredje gang i år, 2010, hvor vi besøkte Side, og vi stortrivdes.

Mitt inntrykk er egentlig ganske ulikt fra sted til sted, likte meg mye bedre i Side enn i f.eks Alanya, selv om Alanya var fint det og. Marmaris derimot husker jeg som en slitsom og masete plass jeg aldri vil reise tilbake til.

Strendene i Side er nydelige, flere av dem har jo fått slikt blått flagg som bare verdens fineste strender får, menneskene der var mye mindre pågående. I tillegg er Side også en mine by, den består av mer kultur enn de to øvrige stedene jeg har vært, slik jeg ser det, og det var rett og slett kjempetrivelig. Maten var utsøkt, og joda, lukter og kultur er annerledes: men det må man vel egentlig finne seg i? Det er sånn det er å reise utenfor Norges grenser, ulike land har ulike kulturer og måter å være på. Jeg fikk derimot et meget positivt inntrykk av Tyrkia og vi reiser veldig gjerne tilbake igjen, spesielt til Side.

Hvilket hotell i Side var det dere bodde på da? :)

Endret av Sweetpea25
Skrevet

Hvilket hotell i Side var det dere bodde på da? :)

Hotel Hemera, en del av Barut Hotels. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...