Anjah Skrevet 31. juli 2010 #1 Skrevet 31. juli 2010 Grunnen til at jeg spør, er at jeg har ymse vondter i nederste del av ryggen/korsryggen. Og i tillegg spesielt ved lysken. Aller verst er det faktisk om morgenen rett etter jeg har stått opp. Da er jeg stiv som en stokk! På kvelden, har jeg derimot store problemer med å bøye ryggen. Med andre ord har jeg ikke konstant vondt. Det kommer og går litt. Jeg har spurt legen om hva disse plagene skyldes, men jeg får bare vage svar. Han snakker om bekkenløsning, om vanlige smerter i svangerskap osv, men han klarer tydeligvis ikke å "diagnostisere" vondtene mine. Da lurer jeg litt på hva bekkenløsning egentlig er for noe, jeg! -Kort summert blir bekkenløsning en samlebetegnelse for alt som gjør vondt i bein, sener og muskler i svangerskapet? Det er i allefall "forklaringen" jeg sitter igjen med, men er det egentlig slik?
*Bumblebee* Skrevet 31. juli 2010 #2 Skrevet 31. juli 2010 det lurer jeg også på!min lege er heelt lik..jeg er 100 % sykemeldt nå pga "bekkenløsning" i alle fall.Jeg har vondt i korsryggen,og av og til SINNSYKE kontante smerter i hofte"leddet",om man kan kalle det det. Kort forklart "inni rumpeballen",på hver av sidene..det varierer hvilken side.Man kan sammenlikne det med at man stikker en spiss kniv inn i leddet helt plutselig..haha ikke så lett å forklare skikkelig ser jeg Nå som jeg er sykemeldt er det blitt mye bedre,men det har vært så ille at jeg måtte ligge pal i sengen hele dagen,og bruke krykker om jeg skulle klare å bevege meg uten hjelp.det frister lite til gjentakelse ja..
Anjah Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2010 Usj! Det høres jo riktig kjipt ut å måtte gå med krykker! Stakkars deg! Men heldigvis ble det bedre etter du fikk sykemelding? Jeg har ei venninne som også er gravid nå. Hun er ikke så langt på vei som det du og jeg er, (hun er vel uke 18-19 nå) men hun er allerede sykmeldt pga akkurat slike smerter som du beskriver i hoften! Hun har heller ikke fått noen spesiel diagnose, selv om hun beskriver smertene som noen sinnsyke "hugg", og at leddene låser seg slik at det nesten blir umulig å flytte bena. Bare lurer på hvor mye vondt man skal ha jeg, og hvor man har vondt for at legen virkelig kan si at; joda; dette er klassisk bekkenløsning! -Eller noe annet spesifikt noe. Legene våre er utydelige altså!
Concertina Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 Bekkenløsning har alle gravide, for at man skal kunne føde så er det hormoner som gjør at leddene rundt bekkenet blir mer bevegelige. Noen får "symptomgivende bekkenløsning", altså at det gjør vondt når leddene blir løsere. Hvor smertene sitter varierer fra person til person, og hvor alvorlige de er varierer da selvsagt også. Leger vet generelt ikke så mye om bekkenløsning, det er fysioterapauters område. Hvis du får vansker med å gå, altså "bekkenløsning med gangvansker", har du krav på gratis behandling hos fysioterapaut/manuellterapaut. Da trenger du henvisning fra lege. Jeg har hatt "bekkenløsning med gangvansker" i begge svangerskapene, i det første kom det ikke før etter uke 32-33, denne gangen var det et av symptomene på at jeg var gravid. Hos meg sitter smertene hovedsakelig i symfysen (foran) og nedover innsiden av begge bein. Jeg har trent hos fysio som spesialiserer seg på bekkenløsningsplager siden i februar for å holde det i sjakk, da har jeg hatt trening i sal en gang i uken og vanntrening en gang i uken, har også hatt behandling hos fysio. Jeg har stort sett klart meg uten krykker, men har hatt perioder hvor jeg ikke kan gå i det hele tatt og har vært nødt å bruke krykkene. Siden jeg akkurat er ferdig med studiene så har jeg sluppet unna sykemelding, hvis ikke så hadde jeg nok vært sykemeldt for lenge siden. Jeg anbefaler alle som kjenner smerter i bekkenet å ta det på alvor og kreve å få behandling, det er nok av de som har pådratt seg kronisk bekkenløsning, og det er ikke noe du har lyst på!
SummerJoy Skrevet 31. juli 2010 #5 Skrevet 31. juli 2010 Det kan også være bekkenlåsning, og det er forholdsvis lett å fikse på. Dette kan gjøres av kiropraktor mens man er gravid. Bekkenlåsning kjennetegnes av smerter i rumpeballen som stråler nedover et av beina, og man har gjerne i tillegg korsryggsmerter. Men det kan selvsagt også være bekkenløsning, eller begge deler, går an å ha begge deler samtidig. I forrige svangerskap hadde jeg bekkenløsning. (store smerter i symfysen). Etter fødselen fikk jeg beskjed av kiropraktor om at jeg hadde fått en låsning i venstre bekkenledd. Hun knekte den opp igjen, men nå som jeg er gravid igjen føles det som om det har låst seg igjen. Jeg har symfysesmerter i dette svangerskapet også, så regner med at jeg har både bekkenløsning og bekkenlåsning. (det er forøvrig mer vanlig å ha en låsning enn bekkenløsning, men mange leger feildiagnotiserer alt med bekkenløsning.) Jeg holder det i sjakk med nok hvile. Er helt ødelagt dagen etter jeg har gått mye. Blir kjedlige, rolige dager, men slik er det. Er student, men er sykemeldt fra helgejobben min, som er fysisk tung.
SummerJoy Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 Det kan også være bekkenlåsning, og det er forholdsvis lett å fikse på. Dette kan gjøres av kiropraktor mens man er gravid. Bekkenlåsning kjennetegnes av smerter i rumpeballen som stråler nedover et av beina, og man har gjerne i tillegg korsryggsmerter. Men det kan selvsagt også være bekkenløsning, eller begge deler, går an å ha begge deler samtidig. I forrige svangerskap hadde jeg bekkenløsning. (store smerter i symfysen). Etter fødselen fikk jeg beskjed av kiropraktor om at jeg hadde fått en låsning i venstre bekkenledd. Hun knekte den opp igjen, men nå som jeg er gravid igjen føles det som om det har låst seg igjen. Jeg har symfysesmerter i dette svangerskapet også, så regner med at jeg har både bekkenløsning og bekkenlåsning. (det er forøvrig mer vanlig å ha en låsning enn bekkenløsning, men mange leger feildiagnotiserer alt med bekkenløsning.) Jeg holder det i sjakk med nok hvile. Er helt ødelagt dagen etter jeg har gått mye. Blir kjedlige, rolige dager, men slik er det. Er student, men er sykemeldt fra helgejobben min, som er fysisk tung.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 jeg synes dette høres ut som bekkenlÅsning. jeg hadde dette selv. dette gir smerter i korsryggen, nedover rumpa og beina. noen ganger kan det gjøre så vondt at det stråler nedover og beina/korsryggen "gir etter" og jeg var nære ved å falle flere ganger. dette skjedde som regel etter at jeg hadde anstrengt meg ekstra, spesielt ved husvask (støvsuging/gulvvask). jeg gikk til kiropraktor, og hun kunne rask bekrefte at jeg hadde en låsning. fikk knekt opp denne, men det kom gjerne tilbake, så gikk dit regelmessig gjennom hele svangerskapet. etter fødsel har jeg knapt kjent noe, har låst seg ett par ganger ved husvask, men har blitt en helt annen hverdag! du trenger ingen henvisning for å gå til kriopraktor, bare ring opp en, forklar at du er gravid og mistenker bekkenlåsning (er fint å få hjelp hos en erfaren kiropraktor som har vært borte i dette før). lykke til!
Umuriel Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 Vondter inni rompeballene kan være isjas, det er noe som kalles svangerskapsisjas. Isjasnerven går inni rompeballene og nedover beina, og økt trykk på denne kan utløse smerter eller ilinger. Jeg var veldig plaget med bekkenløsning, og mine smerter satt hovedsaklig i symfysen og utover hoftene. Følte at hele bekkenet skranglet når jeg gikk.
Anjah Skrevet 1. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2010 Takker for svar, jenter! Det høres logisk ut dette med bekkenlåsning i allefall. Jeg visste forresten ikke at det er mulig å få kronsik bekkenløsning, Concertina. Det må jo være utrolig pes! Jeg får i inntrykk av at plagene jeg har i mitt svangerskap ikke er halvparten så vonde som det noe av det dere skriver om. Jeg klarer meg i allefall fint uten krykker Og det er jo som jeg skrev, ikke like vondt hele tiden. Jeg er likevel utrolig glad for at jeg har hatt muligheten til å gå på Svangerskapsstønad frem til nå. Så jeg har vært mye hjemme og i ro, og det er nok gunstig. Men når man har slik vondt, har det noe å si for forestående fødsel? Kan det bli ekstra plundrete og ubehagelig å føde fordi man i tillegg har vondt i rygg og bein? Og hvor lang tid går det normalt etter en fødsel før alle disse bekkenplagene forsvinner?
Aftensol Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 Jeg anbefaler alle som kjenner smerter i bekkenet å ta det på alvor og kreve å få behandling, det er nok av de som har pådratt seg kronisk bekkenløsning, og det er ikke noe du har lyst på! Helt enig!! Jeg sitter her med bekkenløsning og en jente på 1.år.. Fikk bekkenløsning når jeg var ca 12 uker på vei.. Så jeg er LITT lei nå ja! Min kjennes også ut som at jeg får en kniv inn i rumpeballene.. Og "kniven" blir gjerne vridd litt på også... Også kjenner jeg det godt i korsryggen.. Kan gå 4 timer, så er jeg ødelagt resten av dagen..
Que Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Takk for at dere opplyste meg jenter! Nå har jeg endlig fått svar på hva mine smerter faktisk er og at de KAN gjøres noe med Jeg har en gutt på 15 mnd nå og slet etter hvert under graviditeten med disse "knivstikkene" som iler nedover umpa/lårene, men fikk aldri gjort noe med det da jeg fødte i uke 31. I ettertid har jeg kjent litt av disse smertene fra tid til annen, men ikke noe sånn at jeg har vært veldig plaget/hemmet av dem... Helt til for et par mnd siden. Da begynte det gradvis å bli verre og verre og i dag har det kommet til det punktet at jeg nesten ikke klarte å gå når jeg enedelig kom meg hjem fra jobb... Og jeg er ikke gravid engang!!!!! Tror det blir en tlf til en kiropraktor i morgen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå