xiliita Skrevet 31. juli 2010 #1 Skrevet 31. juli 2010 Jeg og samboer bor i en leilighet i et hus med fire boenheter. For ca 10 måneder siden skaffet vi oss katt, og konsulterte med resten av naboene i huset at dette var greit. Hun som bor over oss er ikke særlig glad i katter, men synes ikke det gjorde noe at vi skaffet en som fikk gå ute i hagen. Til nå iallefall.. Det har seg sånn at siden naboene over har bygget le-vegg på verandaen, gjør dette det lett for katten vår å gå opp på taket deres når den er ute på eventyr. Oppe på taket er det vinduer, og katten har altså trippet opp på taket, og inn i vinduet til den ikke fullt så katteglade naboen. Dette er i og for seg kanskje ikke krise, men akkurat denne dagen da katten fant ut at den skulle inn der, hadde naboene akkurat beiset gulvet i rommet innenfor. Katten vandrer rundt i hvitmaling på dette rommet, før den tar seg en liten runde rundt i huset deres. Naboen ringer fly forbanna og truer med å hive katten ned fra taket. Samboeren min arbeider som håndtverker, og har heldigvis alt som trengs for å fjerne spor av malingen, og har tilbydd seg å gjøre malearbeidet på nytt. Men dette kan jo ikke skje flere ganger! Så spørsmålet mitt er: hvordan kan vi få katten til å slutte å gå opp på deres veranda, og ikke minst inn i deres hus? Den er vant med å smette ut av vinduet nede hos oss, er det derfor den går inn i deres? Vi har også kjøpt en spray som skal gjøre at katten ikke vil gå der det er sprayet, er det noen som har erfaringer med dette? Vil så gjerne ikke være til bry for naboene, og har ordentlig dårlig samvittighet, selvom man ikke kan styre en katt. Noen som har forslag til løsninger?
J88 Skrevet 31. juli 2010 #2 Skrevet 31. juli 2010 Jeg hadde samme problem med min katt. Og her er det rekkehus på alle kanter. Eneste her var det ingen som hadde noe imot det, men jeg liker ikke at hun går inn til andre, da kommer hun igjen, og folk gir henne jo mat,og hun hadde skikkelig sensitiv mage , fikk masse hun ikke tålte osv. Noen slapp henne ikke ut igjen, så jeg måtte gå runde. Nå den dag i dag er hun innekatt, men har ordentlig sele, med string på over 10 meter(hun skal få mer) så hun løper "fritt rundt", da jeg har plen rett utenfor verandaen. Hun storkoser seg. Stor plass. Buskass å leke i og masse "landskap". hehe. Hun trives veldig, halen i været hele tiden og, purr purr..
Aurora M. Skrevet 31. juli 2010 #3 Skrevet 31. juli 2010 Jeg klarer ikke helt å se for meg dette.. Hopper hun opp på deres veranda, for så å gå opp på leveggen deres? Går det ikke an å lage en fysisk sperre for henne på et eller annet vis da? Hønsenetting, et eller annet? Synes det er drastisk (og ikke bra) å gjøre henne til innekatt nå som hun er vant til å gå fritt.
xiliita Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2010 Huset ligger i en bakke, og naboene har trapp opp til sin veranda, hvor katten går opp på verandaen deres. Deretter hopper den opp på gelenderet, og vandrer videre opp leveggen til taket. Vet ikke hvor begeistret naboene blir for å ha hønsenetting rundt verandaen.. Og nei, jeg har heller ikke lyst at han skal bli innekatt! Det tror jeg heller ikke går an, leiligheten vi har er ikke kjempestor, og han er ute flere ganger om dagen. Får håpe de går med på å ha vinduene i luftestillling, enn vidåpne!
Aurora M. Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Ok, da skjønner jeg. Får satse på at dere klarer å få en dialog med dem. Du kan jo foreslå å sponse sånne nettinggitter for vinduene deres som de kan sette i karmen event. De kan jo uansett ikke nekte katten deres å gå ut da. Jeg har selv hatt nabokatter som har kommet inn på "besøk" når jeg har bodd sånn til, men det løser seg som oftest. Er man konsekvent nok (både at dere roper nei når dere ser han er på vei, og at de jager han), så skjønner katten det til slutt. Utrolig nysgjerrige dyr vet du..
xiliita Skrevet 1. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2010 Nyskjerrig er bare fornavnet her! Takk for gode forslag på løsninger, vi får se hva som blir nødvendig. Tror vi har blitt tilgitt for denne gang, men det burde jo ikke skje igjen, iallefall ikke under oppussingen deres.. Foreløpig har katten husarrest, selvom han liker det dårlig, men vi er ute sammen med han noen ganger så vi ser at han ikke går opp. Får se hvordan det blir når vi slipper han ut alene igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå