Gå til innhold

Synd på barna om ikke får godteri?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har ei venninne som kjenner en veganfamilie. De ungår absolutt alt som er mulig som kommer fra dyr, mat, godteri, klær tydligvis.

Hun snakket om dette og var tydelig bekymret og mente det var både barnemishandling og at det var synd på barna som ikke fikk spise godteri eller all den gode maten.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg mener om dette. Har egentlig aldri tenkt over en slik problemstilling før og vet egentlig ikke mye om dette.

Men hva mener egentlig dere? Er det synd på barn som ikke får spise godteri f.eks, eller pizza, taco, biff og slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de får i seg det de skal ha av mat, er det vel ikke synd på dem, og mishandling er det ihvertfall ikke! Men forstår at det kan være kjipt for barna at de f.eks ikke får spise det "alle andre" får spise.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Pizza kan gjøres vegansk, taco kan gjøres vegansk, det finnes god veganermat og jeg ser ingen grunn til at ungene skal proppes med e-stoffer, gelatin og raffinert sukker. Om noe så burde hun lure på om ungene får nok næring.

Skrevet (endret)

Nei, jeg vil ikke si dette er mishandling på noen måte. Derimot så vil jeg nok selv lære barna mine at litt kos innimellom er lov, at litt ikke er farlig. Det er forskjell på å spise sjokolade hver dag og f.eks få smågodt til 25 kr én gang i uka. Hva andre foreldre måtte gjøre får være deres sak, jeg bare lurer på hva som skjer hvis man ber disse barna i bursdagsselskap eller lignende. Er det da slik at de ikke får lov til å smake sjokoladekake, eller hvordan blir det egentlig? For all del, beundringsverdig at de klarer det. Derimot vil jeg nok selv styre unna sukker i størst mulig grad ift mine egne barn bare så det er sagt, og synes det er flott at de gjennomfører det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Å servere barn kun vegansk mat er farlig for deres utvikling, for voksne som er ferdig utviklet er det ikke noe problem, men for barn så er det umulig å få i seg alt de trenger fra en vegansk diet.

• Liker 3
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å servere barn kun vegansk mat er farlig for deres utvikling, for voksne som er ferdig utviklet er det ikke noe problem, men for barn så er det umulig å få i seg alt de trenger fra en vegansk diet.

Hva er det de ikke får i seg, da? B6/B12?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det at de ikke får spise godteri og "god" mat i seg selv synes jeg ikke er noe problem. Det som derimot kan være problematisk er hvis familien er så spesiell og skiller seg veldig ut, slik at barna blir veldig utenfor resten av samfunnet. Mennesker er flokkdyr og barn vil gjerne gjøre det alle andre er. Barn som kommer fra veldig spesielle familier kan være ekstra utsatt for mobbing utestenging og lignende. Håper barna får spise hva de vil når de er på besøkt, slik at de ikke blir nødt til å føle seg veldig annerledes. Det helsemessige perspektivet skal jeg ikke uttale meg om, for der har jeg for lite faglig kunnskap.

Skrevet

Synd på barn som ikke får spise biff? Herregud. Nei.

Et "normalt" kosthold med kjøtt, halvfabrikata og godteri er mye verre enn et vegansk kosthold, så disse barna lider slett ikke, og får heller ingen mangelsykdommer eller noe. Vil gjerne se ordentlige KILDER på at barn liksom ikke skal tåle vegansk mat.

Dessuten finnes det mye vegansk sjokolade og snacks, så de FÅR sannsynligvis godteri selv om de er veganere.

Barnemishandling du liksom. Der kan du se hvor mye folk veit om sitt EGET kosthold vs andres.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke fysisk mishandling, men jeg vet flere som mener at det er psykisk mishandling på den måten at man nekter barn noe som andre barn har og det fører til at mange barn med foreldre som er veganer føler seg utelatt fra samfunnet de lever i. Helt fra man er liten er jo mat en svært viktig del av livet, og det er både til for kos og "ikke-kos", samtidig som at det er livsviktig. Da er det synd å heletiden nekte barn enkelte ting de har lyst å smake på, bare fordi foreldrene har tatt et standpunkt. Jeg har nemlig lest et sted at barn som lever på veganmåten blir svært matlei til slutt. Så vanskelig som det er å få i seg alle de essensielle fettsyrene, vitaminene og mineralene og ikke minst hovednæringsstoffene er det jo tusen ganger vanskeligere for en veganer, og en matlei veganer har i hvert fall problemer. Hvis de skal få i barna sine alt det de trenger for at kroppen skal utvikles på riktig måte, må de gi de mye piller og kosttilskudd hver dag, og da tenker jeg bare: er det vits?

Jeg kan godt forstå at noen velger å bli veganere og har ingenting imot det, ei heller vegetarianere. Men det å nekte barna sine å spise det de har lyst på syns jeg er feil. Man skal selvsagt følge nøye med på kostholdet til barna og ikke gi de godterier hver dag. Men det er sunt å la barn smake på ting, utvikle smaksløkene sine, og å nekte barn det synes jeg er ganske dårlig gjort samt totalt unødvendig. Det hadde vært så mye bedre om vegan-familien bare tok et standpunkt å sa: vi skal ikke spise rødt kjøtt! Det hadde vært greit liksom. Men tenk å være barn å ikke kunne spise pølse med brød, is, godter, kylling, og andre ting. Spesielt i bursdager med andre barn, eller i barnehagen, eller på skole - de blir jo fråset ut.

• Liker 1
Skrevet

Barn får generelt i seg for mye søtsaker. Det er mer mishandling i å gi de godteri hver dag enn å aldri gi dem det. Samtidig tror jeg barn har godt av å lære seg at man kan kose seg litt ekstra en gang i blant.

Å nekte barna å spise kjøtt/animalsk er ikke mishandling, men foreldrene gjør livet unødvendig vanskelig for barnet ettersom barnet blir nektet mat de andre barna spiser i mange sammenhenger.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns mobbeargumentet blir for dumt. Da skal heller ikke barn i områder med mange ateister ha religiøse familier, barn som bor i områder med mange muslimer skal ha familier som følger Islam, og barn som bor i områder med mange kristne må lese bibelen og gå i kirka hver søndag. Barn som er naturlig rødhårede og bleke skal farges håret på og smøres inn med krem og pudder for å se blonde og brune ut, ingen foreldre skal være bifile eller homoseksuelle... Eller så kan man jobbe med å lære barn at mennesker kan leve som de vil, så lenge de følger loven og ikke skader noen.

(Er klar over at noe av innholdet er lettere overdrevet, ja. :))

Skrevet

jeg bryr meg ikke om at de ikke får søtsaker.

men Jeg har vært vegearianer samtidig som jeg gav barna mine kjøtt.

man er som voksen anbefalt å ta kosttilskudd når man spiser slik,

så jeg tror ikke barna får i seg alt de trenger bare på grøntfor..

• Liker 1
Skrevet

jeg bryr meg ikke om at de ikke får søtsaker.

men Jeg har vært vegearianer samtidig som jeg gav barna mine kjøtt.

man er som voksen anbefalt å ta kosttilskudd når man spiser slik,

så jeg tror ikke barna får i seg alt de trenger bare på grøntfor..

Hva slags vegetarianer var du da, som måtte ta kosttilskudd?

• Liker 1
Skrevet

Hva slags vegetarianer var du da, som måtte ta kosttilskudd?

Sikkert en av de veganerne som forstår at det å mishandle barna sine pga sin egen syke livsstil ikke er så lurt? Og som forstår at kroppen trenger forskjellige ting som en ikke får i seg ved vegansk diet?

Utrolig at så mange mener at det er greit at veganere og andre raringer i matveien skal få lov til å mishandle sine egne barn fysisk og psykisk på grunn av deres egne rare valg i matveien!

• Liker 1
Gjest Enchanted
Skrevet

Jeg synes ikke det er mishandling at barna spiser veganmat. Jeg er venninne med en som er sikh. Hun spiser KUN veganmat, og hun har ikke tatt noe skade av det. Tror heller ikke det er sånn at veganere blir fort "matlei" som en tidligere skrev her. De finner på helt nye kombinasjoner med frukt og grønt, noe vi kjøttetere aldri ville klart! De som vokser opp som veganere kjenner jo egentlig ikke til annen mat som taco og pizza og biff, bortsett fra at de har hørt om det.

Skrevet

Vegetarmat og barn er rimelig uproblematisk. Vegankost og barn er langt verre fordi man da utelater melkeprodukter som inneholder viktige mineraler og vitaminer i tillegg til fett.

Når det er sagt så synes jeg at det i de fleste tilfeller er smartere å lære barna måtehold fremfor avhold.

Skrevet

Sikkert en av de veganerne som forstår at det å mishandle barna sine pga sin egen syke livsstil ikke er så lurt? Og som forstår at kroppen trenger forskjellige ting som en ikke får i seg ved vegansk diet?

Utrolig at så mange mener at det er greit at veganere og andre raringer i matveien skal få lov til å mishandle sine egne barn fysisk og psykisk på grunn av deres egne rare valg i matveien!

Jeg synes det er litt trist at folk skal få uttale seg om noe de ikke har peiling på og i tilegg kanskje få andre til å tro på det så blir det fler uvitne, på det og det området.

Skrevet

Lurer på hva disse barna gjør når de blir bedt i bursdag til andre barn, eller hvis de blir tilbudt godt når de er på besøk hos andre barn?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Desverre er det ikke mange nordmenn som kan mye om hvilke vitaminer og mineraler en finnes i diverse frukt, grønnsaker, nøtter, planter og korn.

Lurer på hva disse barna gjør når de blir bedt i bursdag til andre barn, eller hvis de blir tilbudt godt når de er på besøk hos andre barn?

Noen vegetar/veganerfamilier sender da med barna mat/godteri/kake, andre lar ungen spise det som blir servert. For meg ser det ut som at mange lar ungen bestemme dette selv, men det er selvsagt bare inntrykket mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...