Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Er det mulig å avlytte en kablet internett-tilgang? Da mener jeg ikke trådløst nettverk, men når man bruker en vanlig kabel ut fra veggen i stedet.
feuerstein Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Ja, men det krever litt mer innsats enn å avlytte et ukryptert/WEP-kryptert nett. Generelt kan du anta at alt du har tilgjengelig på privatmarkedet av nett og telefoni realistisk kan avlyttes, men noen systemer er svakere enn andre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Ok, så vil tro at en kablet tilgang er vanskeligere å avlytte enn et trådløs nettverk? Er det isåfall kun de med god teknisk innsikt som er i stand til dette, eller kan "hvermansen" klare det?
feuerstein Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 Vi snakker om noe for spesielt interesserte. Har du et klart definert trusselbilde? Eks/samboer/huseier? Som regel har slike bedre angrepsvektorer enn å lytte direkte på kabelen, benytter seg heller av metoder som er uavhengige av hva du bruker som overføringsmedium mellom pc og switch.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #5 Skrevet 31. juli 2010 Vi snakker om noe for spesielt interesserte. Har du et klart definert trusselbilde? Eks/samboer/huseier? Som regel har slike bedre angrepsvektorer enn å lytte direkte på kabelen, benytter seg heller av metoder som er uavhengige av hva du bruker som overføringsmedium mellom pc og switch. Nei, ingen konkrete jeg er redd skal avlytte meg. Men den forrige huseieren gjorde det, og det var altså over trådløst nettverk. Så er nok over gjennomsnittet paranoid. Mener du da programmer som kan bli lagt inn på pc`n? Og må de da isåfall ha tilgang på pc`n min rent fysisk? Bruker zonealarm brannmur, er det nok til å holde folk ute?
feuerstein Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 Mener du da programmer som kan bli lagt inn på pc`n? Og må de da isåfall ha tilgang på pc`n min rent fysisk? Bruker zonealarm brannmur, er det nok til å holde folk ute? Den ene muligheten er å gå på pcen din med programvare ja, den andre er å legge seg mellom switch og videre infrastruktur ut mot leverandøren. Mulighetene for sistnevnte varierer veldig etter hvordan nettet ditt er satt opp. Har du den eneste pcen i huset, med modem montert i et rom du ofte går i er det lettere å se fremmedelementer enn om du bor i en blokk hvor 20 beboere er kablet ned til et avlåst rom i kjelleren med ørten bokser som utleier ikke forstår seg på. For å komme til pcen er det ikke helt nødvendig å være tilstede fysisk, men det gjør ting mye enklere. Dersom noen klarer å lure deg til å trykke på noe du ikke burde trykket på i nettleseren kan det være nok. Zonealarm gir deg bedre odds, men i likhet med omtrent alle andre sikringstiltak er heller ikke det 100 %. Å ha brannmur er bedre enn å ikke ha brannmur, men ikke slå av hjernen bare fordi du har det :gjeiper:
Gjest VinglePetter Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 Er det mulig å avlytte en kablet internett-tilgang? Da mener jeg ikke trådløst nettverk, men når man bruker en vanlig kabel ut fra veggen i stedet. Teknisk sett er det like lett å avlytte ett kablet nett som ett trådløst nett, så lenge man har tilgang til nettet. Hvis du er koblet til en "dum" switch (HUB) så går all nettversktrafikk ut på alle kablene - akkurat som trådløstrafikken. Den eneste måten du kan være sikker er om du har ditt eget nett. Altså din egen private kontakt ut på internett, uten at noen andre har fysisk tilgang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 Den ene muligheten er å gå på pcen din med programvare ja, den andre er å legge seg mellom switch og videre infrastruktur ut mot leverandøren. Mulighetene for sistnevnte varierer veldig etter hvordan nettet ditt er satt opp. Har du den eneste pcen i huset, med modem montert i et rom du ofte går i er det lettere å se fremmedelementer enn om du bor i en blokk hvor 20 beboere er kablet ned til et avlåst rom i kjelleren med ørten bokser som utleier ikke forstår seg på. For å komme til pcen er det ikke helt nødvendig å være tilstede fysisk, men det gjør ting mye enklere. Dersom noen klarer å lure deg til å trykke på noe du ikke burde trykket på i nettleseren kan det være nok. Zonealarm gir deg bedre odds, men i likhet med omtrent alle andre sikringstiltak er heller ikke det 100 %. Å ha brannmur er bedre enn å ikke ha brannmur, men ikke slå av hjernen bare fordi du har det :gjeiper: Hehe, takk for svar Så da kan man ikke være helt sikker da med andre ord. Bor i et leilighetskompleks med mange leiligheter og helt sikkert like mange pcèr også. Men jeg plugger bare kabelen i en boks i veggen og får internett fra en lokal leverandør. Er ikke det ganske trygt da? Den setningen jeg uthevet over, om jeg trykker på noe jeg ikke skulle ha gjort, kan jeg finne spor av programmer etc på min pc som ikke skulle ha vært der? Eller blir det liggende skjult uten at jeg kan se det?
Gjest Nanette Skrevet 31. juli 2010 #9 Skrevet 31. juli 2010 Hæ? Avlytting? Som i at de kan høre alt som foregår i rommet pc-en står i? :O
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 Teknisk sett er det like lett å avlytte ett kablet nett som ett trådløst nett, så lenge man har tilgang til nettet. Hvis du er koblet til en "dum" switch (HUB) så går all nettversktrafikk ut på alle kablene - akkurat som trådløstrafikken. Den eneste måten du kan være sikker er om du har ditt eget nett. Altså din egen private kontakt ut på internett, uten at noen andre har fysisk tilgang. Takk for svar. Jeg har ikke så mye teknisk innsikt, men jeg er koblet til nettet med en kabel fra pc`n og til en boks i veggen. Og har da abonnement fra en lokal internettleverandør (sammen med kabel-tv), som er lagt inn til alle beboerne her. Er det en privat "nok" kontakt? Eller er det en plass i bygget hvor all internett-trafikk "går ut ifra"?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #11 Skrevet 31. juli 2010 Hæ? Avlytting? Som i at de kan høre alt som foregår i rommet pc-en står i? :O Nei, ikke helt det. Det kalles avlytting om noen ser hva du gjør på nettet f.eks. Gjelder altså ikke bare tlf., mobil etc.
Gjest Nanette Skrevet 31. juli 2010 #12 Skrevet 31. juli 2010 Så de kan se hva jeg skriver osv på forumet her f eks da?
Gjest VinglePetter Skrevet 31. juli 2010 #13 Skrevet 31. juli 2010 Hæ? Avlytting? Som i at de kan høre alt som foregår i rommet pc-en står i? :O Nei, det gjør de via microchipen du har i hodet.
Gjest Nanette Skrevet 31. juli 2010 #14 Skrevet 31. juli 2010 Dust, Vinglepetter! Jeg mener det jeg spør om!
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #15 Skrevet 31. juli 2010 Så de kan se hva jeg skriver osv på forumet her f eks da? Ja, at de kan se alt hva du foretar deg på nettet. Det er blandt annet det jeg er redd for om en av naboene eller noen andre som kjenner meg skal se hva jeg gjør. Det er jo en del private ting som diskuteres her på KG f.eks som jeg vil ha for meg selv, uten at noen vet det er meg, sant. Stresser litt med det siden den forrige huseieren avlyttet meg og venninnen min!
feuerstein Skrevet 31. juli 2010 #16 Skrevet 31. juli 2010 Men jeg plugger bare kabelen i en boks i veggen og får internett fra en lokal leverandør. Er ikke det ganske trygt da? Den setningen jeg uthevet over, om jeg trykker på noe jeg ikke skulle ha gjort, kan jeg finne spor av programmer etc på min pc som ikke skulle ha vært der? Eller blir det liggende skjult uten at jeg kan se det? Det kommer an på hva denne boksen er. Hvis den faktisk er et modem er du tryggere enn om det er en ren koblingsboks (med kabel som sender signalet uberørt til en sentral i f.eks. kjelleren) eller switch. Har du et personlig abonnement uavhengig av naboene, eller betaler dere alle inn til en eller annen form for fellesløsning? Det spørs hvor godt du klarer å lete. Filer kan gjemme seg veldig godt på disken ("vis skjulte filer" er ikke alltid nok), og selv om kjørende prosesser ikke klarer å være 100 % usynlige kan de godt bli tilnærmet usynlige gjennom å være blindpassasjer i samme pakke som en legitim prosess, da skal det godt gjøres å oppdage at den legitime prosessen er litt "tyngre" enn den egentlig skal være. Jeg har en kollega som inntil nylig jobbet med datasikkerhet i forsvaret, hans generelle holdning er at alt som er koblet til internett på noen som helst måte er usikkert (uansett kvalitet på brannmurer, antivirus, antispyware osv), gitt en fiende med kompetanse og vilje til å gjennomføre.
Gjest Nanette Skrevet 31. juli 2010 #17 Skrevet 31. juli 2010 Så absolutt alt kan avlyttes. samtaler på skype og msn også da? Ja, for nå ble jeg ikke lite paranoid... Leier selv og har samme nett som huseier...
Gjest VinglePetter Skrevet 31. juli 2010 #18 Skrevet 31. juli 2010 Dust, Vinglepetter! Jeg mener det jeg spør om! Hvis noen lytter på nettet, (på ukrypterte nettforbindelser) kan de plukke opp alt hva du foretar deg. De kan lese mailen din, de kan lese msn-meldingene dine. De kan snappe opp passordene dine, etc. etc. Men det er kun hvis de bruker en maskin som står på samme lokalnettet som deg, og hvor nettverket er "gammeldags" og ukryptert. Det vanligste er såkalte åpne ukrypterte trådløse nettverk. På kafeer f.eks.
Gjest Nanette Skrevet 31. juli 2010 #19 Skrevet 31. juli 2010 Åja, sånn ja. Men det er kabelnett og samme nett som huseier. Har han da fri tilgang?
feuerstein Skrevet 31. juli 2010 #20 Skrevet 31. juli 2010 Så absolutt alt kan avlyttes. samtaler på skype og msn også da? Ja, for nå ble jeg ikke lite paranoid... Leier selv og har samme nett som huseier... Skype har ganske bra sikkerhet i seg selv. Når det gjelder nettsurfing er alt som går på https istedenfor http ganske bra, som f.eks. nettbank. Når det er sagt, dersom du har fått svineri inn på maskinen som f.eks. logger tastetrykkene dine hjelper det lite av overføringen ut fra maskin til bankserver er trygg. Når du deler nett med huseier har denne strålende muligheter til å fange opp det meste, med unntak av ting som krypteres allerede på din maskin, som f.eks. https.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå