Gå til innhold

Med en liten sommerfugl i magen...

Ava Mae

Anbefalte innlegg

Fantastisk! :rødme: :nigo:

Ja, det var en utrolig stor opplevelse og jeg er så glad vi gjorde det. Skjønner meg ikke helt på de som klarer å gå helt til den ordinære ultralyden før de får se sin lille. De ukene må da være forferdelig lange? Jeg skulle gjerne sett den lille enda en gang før den tiden, men vi har vel i grunnen andre ting å bruke penger på de neste månedene enn å renne til UL hele tiden :sjenert:

I dag er det en dag igjen til 11 fullgåtte uker og EN uke igjen til 2. trimester. Åååhhhh som jeg gleder meg :strix: Både fordi hele verden kan få vite det, fordi magen for alvor begynner å vokse i 2. trimester og jeg vil forhåpentligvis se litt bedre ut i mammaklærne. De kan jo for all del brukes nå også (jeg har vel egentlig ikke noe valg) men de kommer nok helt klart til å sitte litt bedre bare magen kommer litt mer opp og frem. I går var sambo og jeg på shopping slik at jeg fikk funnet meg litt mer mammaklær. Endte faktisk opp med et par sorte tights og en slække-hjemme-bukse fra H&M samt et par basistopper fra Bik Bok. Også kjøpte sambo de første babyklærne :hjerter: Han var i grunnen skjønt enig med seg selv før han gikk inn i butikken at det var greiest å vente til etter uke 12, men ut igjen ble det med et par sokker til babyen er nyfødt og en jakke :ler: En annen ting jeg definitivt ser frem til med å gå inn i 2. trimester er at jeg forhåpentligvis får igjen energien min. Gudene vet hvor den har tatt veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ava Mae:

Gratulerer så masse med et lite gull i magen. :klemmer:

Du skriver veldig fint og reflektert, og jeg ser frem til å følge med videre:)

Ha en fortsatt fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skya: 11 uker :skya:

Da var det nøyaktig en uke (eller straks 6 dager faktisk) til 1. trimester er over og det andre starter. Og godt er det for graviditeten har tydeligvis store planer om å virkelig toppe de værste symptomene nå mot slutten. Jeg er fullstendig tappet for energi for tiden. Kvalmen kommer riktignok ikke like ofte lengre, men når den gjør det er det i grunnen bare å holde seg klar over toalettet i fall det skulle komme en frokost eller lunsj i retur. Men det værste er nok hodepinen jeg har. Den er knugende, intens og gjør meg nærmest handlingslammet til tider. Jeg får rett og slett ikke gjort en dritt i huset mens den står på og det er desverre store deler av dagen. Man får vel bare trøste seg med at det forhåpentligvis er siste krampetrekning og at de fleste opplever det neste trimesteret som en drøm :jepp: Jeg har fått gått to turer i dag også og er litt stolt av den. Er en stund siden det skjedde sist. Men nå venter sengen, egentlig for flere timer siden :natti:

Og tusen tusen takk for hilsen redstar. Det er bare koselig om du vil følge meg resten på veien også :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på legekontoret og tok de første blodprøvene, greit å være ferdig med de. Jeg har også hatt min første blødning i forbindelse med trening, jeg som har vært så forskånet for disse blødningene hittil i svangerskapet og akkurat i det jeg er i ferd med å senke skuldrene nå som 12 fullgåtte uker næmer seg så kommer det en

:sukk: Det var ikke store greiene da og ikke på langt nær noen voldsom mengde, og ikke har det kommet noe mer i etterkant heller så jeg velger å ta det hele med ro. Skulle det skje igjen får jeg ta kontakt med jordmor eller legevakt da. Underlivssmertene var litt mystifistiske i går, ikke menssmertelignende som de pleier å være men heller en trykkende og øm smerte. Det er nok et tegn på at fosteret vokser og trives i magen min. Når man ser på størrelsen som fosteret utvikler seg fra og til i løpet av disse ukene så er det slettes ikke vanskelig å skjønne at det river litt der inne. Bare forskjellen på fosteret mellom uke 11 og 12 er rimelig markant. Det er så morro å se, den lille begynner virkelig å bli et menneske :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11+4 og dagene begynner å bli lange. Det vil si, de starter så mye tidligere enn de pleier å gjøre. Men for all del, det kommer seg for i dag var jeg lys våken rett før 6, i går var det 03.15 og natta før der i 04.00 tiden. Det kan nok ha en sammenheng med at jeg er oppe å tisser 3-5 ganger på natta, og jeg sover veldig dårlig igjen når jeg først har vært oppe. Herregud, det skal bli morro når man må holde seg våken å amme to-tre ganger på natta. Jeg kommer til å være klar for å sove igjen 3 timer etter ungen sovna etter forrige amming og 30 minutter før neste runde

:ler: Ellers er formen fin og det har den vært noen dager nå. Kanskje slutten på forrige uken og begynnelsen av denne faktisk var de siste symptomers krampetak? Krampetak har jeg hvertfall i underlivet om dagen så at noen vokser seg stor og sterk er det ingen tvil om. I dag tidlig var menssmertene så ille at jeg på nytt måtte mane frem mantraet jeg hadde i begynnelsen av svangerskapet om at smertene var positive og betyr en velfungerende og voksende baby. Jeg har jo tross alt hatt disse smertene i 12 uker nå og babyen vår er der enda :jepp: Men det skal innrømmes at jeg som har vært så rolig og avbalansert rundt dette med spontanabort hele veien kjenner angsten litt bedre nå. Jeg tror nok det kommer av at jeg endelig nærmer meg 12 fullgåtte uker og følelsen av håpløsheten jeg ville følt om dette gikk galt nå. Først sjokket over den positive testen og de 10 ukene det faktisk har tatt meg å komme over akkurat det, alle de talte ukene, alle de plagene jeg har vært gjennom og på toppen av alt begynt å glede meg til å virkelig skulle bli mamma nå som 12 uker er så nært også skulle man mistet? Fy faen, det ville føltes så ufattelig meningsløst og bortkastet atte. Men det kommer ikke til å skje, jeg har bestemt meg for akkurat det. Knerten er her for å bli og kommer til påska for å hilse på oss :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også oppdaget jeg plutselig at det faktisk er under 200 dager til jeg blir mamma

:strix: Bør vel ta den med en liten klype salt siden terminen høyst sannsynlig blir utsatt en uke, men likevel. Tiden går :jepp:

Endret av Ava Mae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud så raskt det går mellom himmel og helvete i disse svangre tider. I ettermiddag var planen at sambo skulle ha med seg et par kollegaer fra jobben hjem og spise litt før de skulle ut en tur for et par pils. Planen var at de skulle ta med seg et par pizzaer hjem, dette var riktignok ikke bestemt men noe han skulle lufte for dem. Så bestemte noen av kompisene seg for å ta et par pils ute først og spise pizza etterpå og som samboeren sa så er det jo ikke så greit når det er en del å forholde seg til. Naturlig nok så ringte han meg så fort dette ble bestemt slik at jeg ikke ble sittende sulten å vente på pizzaen som ikke kom helt enda og jeg ble kjeeeeempe snurt fordi pizzamåltidet ble utsatt. Så snurt at jeg fikk mitt første hormonelle anfall faktisk

:overrasket: Eller anfall er vel å ta litt voldsomt i, men jeg levnet nok ingen tvil ovenfor samboeren at jeg var både sur og snurt når telefonsamtalen ble avsluttet og jeg hørte sambo ble helt spak for han har jo aldri hørt meg snakke slik. Er det èn ting i forholdet vårt jeg virkelig er glad for og stolt av så er det at vi alltid snakker til hverandre med respekt. Tro det eller ei men vi har til dags dato fremdeles ikke kranglet, snakket surt, nedlatende eller vært tverre og vrange mot hverandre. Og har vi et problem eller er misfornøyd med noe så tar vi det opp på en voksen måte uansett hvor sur vi måtte være. I dag gikk det tydeligvis skeis for min del. Så jeg tok på meg skoene og gikk bort på butikken en tur for å handle brød og juice. På veien roet tydeligvis ting seg og mens jeg tuslet rundt butikkhyllene og fant ut hva mer jeg kunne handle så ble jeg skikkelig lei meg og fikk så dårlig samvittighet at jeg ble helt på gråten. Jeg kunne rett og slett bare satt meg ned og grått i butikken, så lei meg ble jeg :overrasket::overrasket: Jeg skjønner jo at det er hormoner som styrer kanskje litt for mye i kroppen for tiden, men jeg synes liksom ikke det er en dugelig unnskyldning i det hele tatt selv om jeg rett og slett ikke klarte annet enn å reagere som jeg gjorde. Det gikk av seg selv. Jeg er vant til en del hormoner når jeg har PMS også, men jeg er særs nøye på å heller holde meg unna hvis dagen er så dårlig at jeg ikke klarer å oppføre meg skikkelig mot mine nærmeste. Men disse svangerskapshormonene!!! Jøje meg :overrasket: Samboeren skal helt klart få en stor klem når han kommer hjem med pizzaen, men jeg er ganske sikker på at jeg allerede er tilgitt. Han har lest seg rimelig mye opp og ned på svangerskap og fødsel og i de fleste bøkene står det advarsel til far om mors hormonelle utbrudd, så litt forberedt var han nok likevel.

Etterpå endte jeg opp med å kjøpe smågodt for 60 kroner, så at det er noe særskilt med disse svangre hormonene er det ingen tvil om :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det begynner å bli litt størrelse på magen nå som kompiser av sambo klapper magen hade og god natt når de drar herfra en sein fredags kveld

:ler: Jeg synes det er koselig da og morro at magen faktisk begynner å vokse for alvor. Litt mindre nå på dagtid riktignok, men på kvelden står navlen rett ut. Dessuten er det tydeligvis slutt på å ligge på magen i senga nå. Forsøkte både i går kveld og i dag tidlig når magen hadde sunket litt, men det er skikkelig ubehagelig blitt. Så får jeg trøste meg med at det er 6 mnd til neste gang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:strix::strix: 12 uker :strix::strix:

Da var vi der endelig. 12 uker og 2. trimester er herved i gang etter mensterminens beregninger :nigo: I dag har vi vært og handlet de første babyklærne, sett bort fra den lille jakka og sokkene samboeren ikke klarte og la ligge forrige gang vi var på butikken :ler: I dag kjøpte vi en pysjamas, en liten lue til plutten er nyfødt og et mykt og godt babyteppe. Vi ser virkelig frem til å finne ut hva slags kjønn denne krabaten har for det er så mye fint babytøy til gutt og jente i butikkene nå. Vi vil så gjerne vite hva vi kan kjøpe og ikke. Dessuten er det tragisk lite kjønnsnøytrale klær der ute, så hvordan man klarer å handle til en baby man ikke vet kjønn på i dag skjønner jeg ikke. Vogn har vi også begynt for alvor å se på. Trooooor kanskje vi har bestemt oss så da gjenstår det bare og undersøke pris ;)

Også kan jeg farge teksten på nok en kolonne i de viktigste datoene. Jeg synes ikke det er lenge siden jeg hevet ut den første jeg :blink:

:hjertesmil: Info om den lille :hjertesmil:

6. april 2011: Din antatte termin

Viktige datoer for ditt svangerskap:

Antatt Befruktning:12. juli 2010

28. juni 2010: Første dag i siste menstruasjon.

- Svangerskapet regnes fra siste menstruasjons første dag og varer i gjennomsnittlig 40 uker, og ikke ni måneder.

12. juli 2010: Eggløsning

- Hvis du har regelmessige menstruasjoner, vil du i løpet av denne uken ha eggløsning. Egget fanges opp av egglederen, hvor sammentrekninger fører det nedover mot livmoren din. Passasjen gjennom egglederen tar fra noen timer til fire dager. I denne perioden er sjansen størst for å bli gravid.

6. august 2010: Det lille hjertet slår

- Embryoet er ca. 2 millimeter langt.

30. august 2010: Bevegelse

- Denne uken vil embryoet begynne å røre på seg, men det er en stund til du kan kjenne bevegelser i magen. Den lille er nå på størrelsen med et jordbær.

20. september 2010: 2. trimester

- Du er i 12. uke og den kritiske, første fasen av svangerskapet er over. Risikoen for spontanabort er kraftig redusert fordi det nå 10 uker gamle fosterets organer er ferdig dannet.

25. oktober 2010: Tid for ultralyd

- Alle gravide får i ukene 17-19 tilbud om en gratis ultralyd. Nå skal det være mulig å oppdage om det er en gutt eller jente i vente. Fosteret kan holde seg selv i hånden og suge på totten.

1. november 2010: Du kjenner bevegelser

- Fosterets bevegelser merkes. Noen synes det kjennes som en luftboble eller som slag med en fiskehale. Har du ikke vært gravid før, kan det ta en stund før du blir klar over at bevegelsene er fra fosteret.

15. november 2010: Søvnmønster

- Du er halvveis! Fosteret har fått søvnvaner. Ofte slapper det av når du er våken, og er mer aktivt om natten.

6. desember 2010: Hører deg

- Synger du i dusjen, har du nå fått en trofast tilhører som nå er rundt halvkiloen. Fosteret kan høre deg og riktignok gjennom vann og kroppen din, men det vil reagere på lyder.

9. januar 2011: 3. trimester

- Nå kan du feire 7-månedersdagen med trygghet for at barnet mest sannsynlig vil klare seg om det skulle bli født nå. Sjansen for å få et friskt barn ved for tidlig fødsel, øker for hver dag.

13. februar 2011: Liten plass

- Nå er det nesten ikke mer plass i magen, og du kan se sparkene gjennom mageskinnet. Allerede nå kan fosteret legge seg med hodet ned – i den stillingen de fleste ligger i før fødselen.

15. mars 2011: Svangerskapspermisjonstart

- Skulle barnet komme nå er det ikke noe skummelt i det hele tatt.

6. april 2011: Termin

- Terminen har en feilmargin på pluss/minus fjorten dager. Om barnet ikke har kommet nå, så er det ikke lenge om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite kveldsinnlegg før jeg køyer. Formen i dag har vært grei sett bort fra den intense hodepinen som kom tilbake igjen i går og var fremdeles på plass etter en lang natt med god søvn. Håper på en bedre dag i morgen. Ellers så har magen min virkelig eksplodert de siste dagene og levner ingen tvil om tingenes tilstand. Nå er det jo ikke så farlig heller da siden knerten ikke er en hemmelighet lengre og jeg nekter plent å kle meg i store og flagrende topper bare for å skjule magen. Jeg føler meg da vel stor nok som det er om dagen

:sjenert: Jeg trøster meg med at jeg fremdeles bruker 36 i H&M gravidbukser og topper i small, samt at jeg fikk det store spørsmålet i dag om jeg var i lykkelige omstendigheter og det må jo bety at jeg faktisk ser gravid og ikke tjukk ut slik som jeg føler meg. Når det er sagt så er det litt bekymrende at jeg allerede i uke 13 ser så gravid ut som jeg faktisk gjør. Jeg kommer jo til å se ut som en flodhest om 6 mnd :overrasket:

Gratulerer så masse ;) (må ha deg opp på mine innlegg nemlig ;))

Tusen takk vennen

:klem:

Var veldig koselig å treffes i går!

Alt for lang tid mellom hver gang altså :)

:klem:

Tusen takk det samme og i know, alt alt for lenge. Neste gang er det kanskje du/dere som sitter der med en nygravid mage og jeg som sitter der med puppen på lufting?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk det samme og i know, alt alt for lenge. Neste gang er det kanskje du/dere som sitter der med en nygravid mage og jeg som sitter der med puppen på lufting?

:fnise: Det får i såfall være Annaires, for _så_ lenge håper jeg ikke det blir til neste gang vi treffes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ooohhhh, trøtt

:blink: Det har vært noen hektiske dager med masse sosialisering, oppmerksomhet og klapp på magen. Det er nesten så jeg begynner å rødme hver gang jeg blir spurt om hvor langt jeg er på vei og jeg må svare bare 3 mnd, for de fleste tror jeg er kommet hvertfall halveis i graviditeten. Spesielt de to siste dagene eksploderte magen igjen, sikkert fordi de har innehold en del kake og brus. En gravid mage med kullsyre i kan gjøre selv en stretchy mammabukse stram som bare det fant jeg ut i dag :ler: Hadde litt problemer med å få dressbuksa over hoftene i dag også, selv om den passet fint fint for et par dager siden så ting skjer tydeligvis raskt. I morgen er jeg 13 uker, formen er fin og den gravide gløden er visstnok kommet tilbake :skya:

:fnise: Det får i såfall være Annaires, for _så_ lenge håper jeg ikke det blir til neste gang vi treffes ;)

Da tror jeg vi får satse på Annaires

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame: 13 uker :duskedame:

Og med det går jeg og tar meg en etterfrokosthvil. Helt utslitt etter helgen selv om jeg sov som en stein i natt.... :natti:

Endret av Ava Mae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame: 13 uker :duskedame:

Og med det går jeg og tar meg en etterfrokosthvil. Helt utslitt etter helgen selv om jeg sov som en stein i natt.... :natti:

:duskedame: Jippi :duskedame:

Dette skrev jeg i min svangerskapsdagbok da jeg var 13 uker:

" Orker ikke så mye nå, og blir fort sliten. Kvalmen er heldigvis nesten helt fraværende.

Buksene passer ikke lenger!

Flyttet inn i nytt sykehus i dag. Var grusomt å gå 12 etj med det dårlige bekkenet jeg har, men ville liksom se avdelingen en siste gang, og hva gjør man da når heisen ikke funker"

Jeg var som deg; Stor tidlig som du kan se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...