Gå til innhold

Hvor lenge synes dere at en 12- åring kan få

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Min 12-åring sitter på datan hele dagen hvis hun får. Det går stort sett i facebook (ja vet det er 13- årsgrense) og msn. Hun sitter både dag og natt og virker helt avhengig av datan. Jeg vet at vi som foreldre har et ansvar her, og ser at vi må begynne å stramme inn litt ifht bruken. Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å vite hvor grensen skal gå. hun har en bærbar pc som hun bruker inne på rommet sitt. Skulle egentlig ønske at vi bare hadde stasjonær pc som kunne ha stått på stua, for å ha bedre oversikt og for å minimere bruken. Men ser for meg at hvis vi tar en helomvendig på dette nå vil det bli fullt ramaskrik. Hva synes dere er ok regler for 12- åringer ifht data-bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atanih2

Hmm, kanskje oppmuntre henne til å finne på noe med venninner om dagene eller få henne til å hjelpe deg med husarbeid osv som tar litt tid? Nå vet jo selvfølgelig ikke jeg hvor mye hun gjør siden du bare nevner at hun sitter på pc'en. Så kan hun sitte på pc'en om kvelden før hun legger seg :)

Nå har jeg selv hatt egen pc siden konfirmasjonen, og har vært der jeg og, finner man først noe gøy å gjøre og har det gøy med venner på msn så flyr tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ts

Hun er veldig sosial av seg og er mye sammen med venner både hjemme hos oss og borte, så det er ikke slik at hun "bare" sitter med dataen nei. Men ser at det blir mange timer i gjennomsnitt hver dag. Ekstra nå når det er sommerferie da selvfølgelig. Hun dropper datan hvis jeg foreslår at vi spiller brettspill eller gjør noe annet, men så er det rett tilbake til datan etterpå. er jo selv på facebook og ser jo at det fort går tid, og hun har sikkert 3 ganger så mange venner som meg, og venner som oppdaterer profilene i ett sett vil jeg tro. Og på msn er det jo noen å prate med hele tiden. Ganske uskyldig det da egentlig, men føler at vi har mistet oversikten og kontrollen over databruken. Hun mener at pcèn bare er hennes og jeg ser at hun sitter på nettet etter vi har lagt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandra

En tolvåring bør absolutt ikke få ubegrenset tid på internett. Det bør avtales tid, f.eks. 1 time hver dag, eller en annen konkret avtale. Når det gjelder hennes databruk etter leggetid, hvorfor ikke slå av nettverksutstyret før dere går til sengs slik at hun ikke har tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ts

Ja vi har begynt å slå av nettverket noen ganger om kveldene. Må bli flinkere til å gjøre dette hver kveld. Men på dagtid synes jeg det er vanskelig hvilke regler hun skal ha. Hun bruker datan til å laste ned musikk og være på msn og facebook stort sett. Det å sette en grense på tidsbruken virker håpløst, hun ønsker å være pålogget hele dagen hvis hun er hjemme! Hva gjør dere andre med barn i denne alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sånt er så lett slå på igjen. :P Heller enn å bare stoppe henne fra å tilbringe hele dagen på pcen, burde du forklare henne hvorfor hun burde bruke tid med venner, familie, på å drive med fysisk aktivitet, være ute og gjøre andre ting. Sosial omgang er viktig for mennesker, fysisk aktivitet er viktig for å opprettholde en sunn (og lykkelig) kropp, sollys er viktig for D-vitaminer og lykkehormoner, det er sunt med nye impulser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redstar

Synes egentlig det er skremmende hvor mye barn sitter på dataen nå til dags,(utviklingen liksom) totaaaaalt avhengige av dette facebook greiene:/

Synes egentlig ikke at dere bør la 12åring deres sitte alt for mye på dataen, og skru av nettet om nettene, det var en god ide:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ts

Nå er det ikke slik at jeg er bekymret for databruken ifht inaktivitet, for hun er en aktiv jente med mange venner og er med på flere aktiviteter. Men straks at det ikke er noe som foregår er hun på datan. Og siden hun har "egen" pc på rommet, så føler jeg at jeg ikke har kontroll. Hvis jeg sier at nå har du sittet lenge nok på internett så argumenterer hun med at hun bare er pålogget msn og hører på musikk på data`n. Føler det blir umulig å sette grenser, når datan brukes både til musikk, internett, spill etc.. Huff! som sagt tidligere så hadde nok det beste vært stasjonær pc på stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt pcen ut av rommet hennes og begrens bruken da?

Tenk så trist om det hun husker fra barndommen sin er at hun satt å spilte farmville.. Hjelp henne å lage minner hun kan kose seg med livet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke ser problemet. Du sier at jenta di er mye med venner, veldig aktiv osv, men at når hun først ikke er det, sitter hun på nett. Du sier også at det ikke er noe problem å få henne med på aktiviteter med familien (brettspill). Du har heller ikke mistanke om at hun driver med noe "snusk" når hun er på dataen (Husker selv at jeg chattet en del på åpne chatterom i den alderen, noe som kanskje ikke var veldig bra.), derfor syns jeg ikke det burde være noe problem at hun sitter på dataen. Du skulle sikkert sett at hun tegnet, leste eller gjorde andre "sunne" inne-aktiviteter, regner jeg med, men det er ikke sånn verden fungerer for store barn/tenåringer lenger. (Jada, trist osv)

Litt rotete det her kanskje, men det jeg prøver å si er at jeg ser ikke noe behov for å begrense databruken hennes utifra det du forteller. Men jeg er enig i at du bør skru av nettet når du legger deg, da burde strengt tatt hun legge seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Min datter (13) og jeg ble i fellesskap enige om hva vi kunne leve med begge to. Vi startet i hvert vårt ytterpunkt, men ble enige om maksimalt 2 timer i døgnet. Vi ble også enige om at jeg ikke skulle måtte mase om dette, men at hun skulle passe på selv. Jeg gjorde henne oppmerksom på at jeg noen dager ville ta stikkprøver, og at om det var større avvik så ville pc "forsvinne" i 2 uker. Disse to ukene ble vi også enige om.

Den har forsvunnet en gang. Utover det har det fungert fint hos oss.

Lykke til med kontrollen av pc-trollet;) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ts

Til anonymbruker over, hørtes ut som en lur ide, det å ta med barnet/ungdommen på bestemmelsen! 2 timer i døgnet hørtes greit ut, og likedan at det blir deres ansvar å følge med på tiden.

Takk for tips og erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt en grense på to timer, og latt henne gjøre hva hun ville på PCen de to timene :) Det er fælt å si det, men barn blir fortere avhengig av å være "digital venn" med mennesker og tror derfor det er greit å kutte ut å være sosial utenfor sitt eget pikerom. Du bør også kontrollere hva hun er inne på på internett. Du trenger ikke se hva hun snakker om på MSN, men du bør ha muligheten til å se hvem hun snakker med. Si til henne at du kommer til å skjekke alt dette, hvem hun snakker med og hvilke nettsider hun surfer slik at hun blir klar over det.

Inkluder deg selv i nettbruken hennes. Kan ikke fortelle hvor utrolig viktig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...