Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Offentlige ansatte er vel garantert 2/3 av lønna si i pensjon , når de blir pensjonert ( forutsatt 30 års opptjeningstid) . Er det noe tak for hvor høye lønna , pensjonen beregnes etter ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pr. dagens pensjonsreform (før 1.1.11) er alle offentlige garantert 66% av sin lønn ved uttak av pensjon. Det er ingen max på lønn, men pensjonsgunnlaget beregnes ut i fra en max på 12G som pr i dag ligger på 12x 75641. Så utover 12G får man ikke hennsyntatt i pensjonsutbetalingen.

Pensjonen blir også samordnet med NAV sin ytelse - der av det samlede beløpet utgjør 66 % eller mer.

Dette basert på hvordan det er i Statens Pensjonskasse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er urettferdig:

Staten sier: ja da, du kan få 66% av lønnen din i pensjon - men bare hvis du ikke har tjent mer enn det vi liker...du kan ikke ha tjent for mye over alle andre: da straffer vi deg og srar deg ned på gjennomsnittsnivået - samme hvor mye du har jobbet, slitt og tjent.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er urettferdig:

Staten sier: ja da, du kan få 66% av lønnen din i pensjon - men bare hvis du ikke har tjent mer enn det vi liker...du kan ikke ha tjent for mye over alle andre: da straffer vi deg og srar deg ned på gjennomsnittsnivået - samme hvor mye du har jobbet, slitt og tjent.

Bravo, du har skjønt sosialismens prinsipp.

Skrevet

Det er urettferdig:

Helt feil!

Du blir ikke "dratt ned" på gjennomsnittsnivået.

Tenk deg bitte litt om. Vi snakker om 12 G.

Denne regelen er helt riktig. Det er skattemidler vi snakker om.

Sukk.

Skrevet

Helt feil!

Du blir ikke "dratt ned" på gjennomsnittsnivået.

Tenk deg bitte litt om. Vi snakker om 12 G.

Denne regelen er helt riktig. Det er skattemidler vi snakker om.

Sukk.

Signerer!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

12G = 907 692,-! Det er nokså mye penger så det blir ingen dårlig pensjon uansett. Sier meg enig med Østlandet her. Tenk hvordan vi hadde hatt det i Norge uten sosialismen og et godt styre! Se på USA! Helseforsikring, sparing til college for barna, og ikke minst sparing til pensjon. Der er arbeidsgiver ofte ansvarlige for din velferd. Jeg er ikke sikker på at jeg ville latt alle mine arbeidsgivere ta det ansvaret... :redd: Vil dere virkelig ha det sånn?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

12G = 907 692,-! Det er nokså mye penger så det blir ingen dårlig pensjon uansett. Sier meg enig med Østlandet her. Tenk hvordan vi hadde hatt det i Norge uten sosialismen og et godt styre! Se på USA! Helseforsikring, sparing til college for barna, og ikke minst sparing til pensjon. Der er arbeidsgiver ofte ansvarlige for din velferd. Jeg er ikke sikker på at jeg ville latt alle mine arbeidsgivere ta det ansvaret... :redd: Vil dere virkelig ha det sånn?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huff da :sjenert: Håper alle fikk med seg poenget mitt :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...