Gå til innhold

Hva må jeg gjøre for å få 100 % aleneomsorg for barnet mitt, hvem må jeg oppsøke?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg velger å skrive dette som anonym.

Jeg og barnefar gikk hver vår vei da barnet var 1 år gammelt og nå er barnet 2. Jeg har det siste året hatt barnet hele tiden og faren har faktisk ikke sett barnet engang, fordi han bor i utlandet (han er fra et annet land og har flyttet til landet sitt, forøvrig i Europa).

Han betaler ikke noe bidrag for barnet, jeg er den eneste (og Nav som betaler barnetrygd og OS) som betaler for meg og barnet.

Jeg ønsker nå å ha offentlig aleneomsorg. Da vi gikk hver vår vei måtte vi til megling (for å kunne få støtte fra Nav) men han møtte ikke opp så der fikk jeg dokumentert at jeg var eneste fremmøtte. Men jeg har ingen offentlige papirer som aleneforsøger. Dette betyr at jeg må ha hans underskrift når jeg fornyer passet til barnet osv. Jeg må også ha hans underskrift for å åpne en barnesparingskonto til barnet, og mange andre små og store ting.

Far bidrar virkelig ikke med noe og han har skrevet til meg at han ikke ønsker å vite mer av barnet. Uansett er det en annen historie, men det er virkelig ikke fordi jeg ikke vil "dele".

Hvem må jeg oppsøke? Advokat? Nav?

Har dere noen tips eller tanker å dele er jeg veldig glad for dette.

Tusen takk!!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

... med "dele" mente jeg å "dele på barnet" altså. Jeg vil gjerne at far skal se barnet men han ønsker ikke.

Gjest Gjesten
Skrevet

Om far ikke har foreldreansvar kan han heller ikke få utstedt nytt pass. Dermed kan han heller ikke ta barnet med til utlandet.

Jeg vet noen mener at foreldreansvar ikke er nok til å få tildelt nødpass, etc, men jeg vil ikke være for trygg på dette. Ved å si at du er redd far skal kidnappe barnet og ta det med seg ut av landet vil jeg tro det er lettere for deg å få foreldreansvaret alene.

Jeg antar du kan lufte din reddsel for dette med kidnapping for NAV, men vet forøvrig ikke helt hvor du skal henvende deg.

Uten foreldreansvar vil ikke far ha "vanlige rettigheter" mht omsorg, men du må også ha en god grunn for å frata far foreldreansvaret.

Gjest Krizzy
Skrevet

Etter hva du skriver tolker jeg det som du har 100% omsorgen for barnet fra før av. Men du tenker kanskje på at du skal ha fullt foreldreansvar?

Fullt foreldreansvar kan du få ved at far underskriver på at du skal ha fullt foreldreansvar - meldingen sendes folkeregisteret.

Hvis han nekter, kan du innkalle til mekling ved familievernkontoret for å evt. ta saken til retten.

Jeg hadde bedt om en samtale på familievernkontoret (samme sted som holder megling) for å forhøre meg rundt saken.

NAV har ingenting med det og gjøre, så dem skal du ikke oppsøke.

• Liker 1
Gjest regine
Skrevet

Ta kontakt med en advokat som kan dette med familierett. H*n kan fortelle deg hva du må gjøre og hvordan du må gå fram for å få foreldreansvaret alene. Antar at du vet at du ikke har det alene pr i dag? (det kan du sjekke ved en telefon til folkeregisteret)

Men uansett - snakk med noen som KAN = advokat (koster noen kroner, men det er det verdt!)

lykke til

Gjest Dubbedingsen
Skrevet

Ta kontakt med en advokat som kan dette med familierett. H*n kan fortelle deg hva du må gjøre og hvordan du må gå fram for å få foreldreansvaret alene. Antar at du vet at du ikke har det alene pr i dag? (det kan du sjekke ved en telefon til folkeregisteret)

Men uansett - snakk med noen som KAN = advokat (koster noen kroner, men det er det verdt!)

lykke til

Det er jo derfor hun spør om hjelp fordi hun vet at hun ikke har den alene. :klaske:

• 1 år senere...
Gjest anonym
Skrevet

hadde gjerne visst hvorden dette gikk. Jeg er i samme situasjon med to barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...