Gjest smoothie22 Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 gir det utslag på noe vis? hva slags symptomer kan man få på det? på en blodprøve jeg tok ser jeg at jeg har langt under normalen... og jeg har masse symptomer som ingen finner noe utav, derfor undersøker jeg litt selv:P
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Matvaregauiden. Vitaminmangel, dagsbehov osv. http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff365.asp
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 I vår fikk jeg også påvist D-vitamin mangel, men kjente ingen symptomer og merker ingen forskjell på da og nå, nå som jeg har fått retta opp i det med tilskudd.
bergans Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 gir det utslag på noe vis? hva slags symptomer kan man få på det? på en blodprøve jeg tok ser jeg at jeg har langt under normalen... og jeg har masse symptomer som ingen finner noe utav, derfor undersøker jeg litt selv:P Nettopp fordi vit D er et fettløselig vitamin, så tar det år før nivåene blir kritisk lave. De skadelige effektene sees først lenge etterpå, som regel når kroppen har tært så mye på egen benmasse at man utvikler rickets (hos barn) og osteomalacia (hos voksne). På folkemunne er det mer kjent som engelsk syke, og det klassiske bildet er barn som har knokler som buer ut, der benmassen er for myk til å kunne støtte opp kroppsmassen. Kvinner som blir føer barn, og ad gjerne fler etter hevrandre med korte opphold mellom svangerskapene, er også i risikosonen. Dette fordi siste trimester og påfølgende amming tærer på kvinnens ressurser, slik at kalsium og dermed benmineralkonsentrasjon går drastisk ned. Hvis ikke kvinne passer på å få spise større doser vit D og kalsiumholdog mat, så kan vit D mangel lett oppstå. Mange er ikek klar over dette før de i etter menopausen blir prematurt osteoporotiske (utvikler benskjørhet). Mangel på at huden blir eksponert for sol, sesielt i sommerhalvåret, kombinert med kosthold som er fattig på vit D, gjør at kroppen ikke nyttigjør seg av kalsium, uansett hvor mye melk som drikkes. Lave vit D-nivå, spesielt før fylte 18-20, settes nå i sammenheng med økt fare for å utvikle kreft, MS og andre alvorlige sykdommer. Det rådes derfor til at man lar huden ubeksyttet eksponeres for sollys i et kvarter eller så når det er fin sol om sommeren, og så ta på solkrem med høy faktor. Synkende inntak av fet fisk (tunfisk, makrell, ørret, sardiner, laks) bidrar også til for lave verdier. Mange frokostblandinger (som spises med melk) og melkeprodukter tilsettes nå vit D, da man slår to fluer i ett smekk ved å tilby både kalsiumholdig mat og vit D i ett og samme måltid.
Gina_ Skrevet 31. juli 2010 #5 Skrevet 31. juli 2010 Jeg har også fått påvist for lite d-vitamin. Tror gjerne på at dette er noe som synker over flere år, for jeg skal til ny blodprøve om 4 mnd (6 mnd etter påvist). Vitamin d er ifølge min lege noe av det første man sjekker ved mistanke om depresjon, da mange av symptomene er det samme, spesielt trøtthet og dårlig sinnsstemning. Jeg har selv trodd jeg har vært litt deprimert i perioder, så dette passer veldig bra i mitt tilfelle i alle fall D-vitaminmangel + jernmangel/anemi = svært trøtt og siten hele tiden! Men Bergans, nå skremte du meg her. Er det sånn at så lenge jeg har hatt lavt d-vitamin nivå i kroppen i den alderen, som er min alder, har jeg økt risiko for kreft og MS resten av livet?
Gjest smoothie22 Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 hei gina:) interresant svar!! jeg føler meg deppa, trett hele dagen og har fått påvist jernmangel.. samt at da d-vitaminen er lav. så dette kan altså henge sammen? bør jeg utredes for depresjon? som sagt, føler ikke at livet er noe bra om dagen, av flere årsaker.
Gina_ Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 hei gina:) interresant svar!! jeg føler meg deppa, trett hele dagen og har fått påvist jernmangel.. samt at da d-vitaminen er lav. så dette kan altså henge sammen? bør jeg utredes for depresjon? som sagt, føler ikke at livet er noe bra om dagen, av flere årsaker. Jeg gikk til legen og sa at jeg var trøtt/slapp hele tiden, og da fikk jeg svaret med jernet (har visst dette i år, ikke noe nytt) og d-vitamin. Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe mer før jeg er oppe i rette nivåer, og jeg har det generelt mye bedre nå enn før Begge de to tingene gjør at man blir slappe og sliten, så jeg ville ikke ha blitt utredet for depresjon når man allerede vet at noe er galt..
Gjest smoothie22 Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 neida, men du skjønner.. jernet mitt har steget, var 4 mnd siden jeg fikk beskjed om og ta jern hver dag:) men jeg er like trett, om ikke trettere..
bergans Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Men Bergans, nå skremte du meg her. Er det sånn at så lenge jeg har hatt lavt d-vitamin nivå i kroppen i den alderen, som er min alder, har jeg økt risiko for kreft og MS resten av livet? Ikke meningen å skremme deg, men fakta er at for lave vit D-nivå og kalsiumkonsentrasjoner nå settes i klar sammenheng med en rekke sykdommer. Du kan forbeygge mye ved spise riktig og balansert, samt sørge for å bygge opp vit D-lagre og kalsiumnivå ved å ta ta tilskudd. Det er viktig hele livet, men spesielt før fylte 20, for ammende og etter menopausen. Det er mye som tyder på at de anbefalte daglige inntaksnivåene er litt for lave, og bør økes fra 0.4 til 0.7 mikrogram per dag. Man er noe fosiktig med høye inntak, nettopp fordi vit D i store doser over tid (snakker om inntak på flere gram per dag) er svært giftig. Det positive med soleksponering er at denne type vit D-prekursorer (som dannes når UV-stråler trefer huden) gir opphav til en utgave av vit D som ikke er farlig for mennesker, selv med ekstreme doser soleksponering. Da er det heller et problem med hvor mye huden tåler av UV-stråler. Derfor er det viktig at man er i sola uten solkrem og beskyttelse den første halvtimen, for så å smøre på beskyttelse mot UV-strålene. Det er kun inntak gjennom mat (spesielt innmat og enkelte fiskeslag) og tilskudd at man kan få i seg for store doser med vit D. Tror ikke du skal bekymre deg, men heller være takknemlig for at det gjøres noe med problemet nå, og at du sørger for å ta vare på kroppen de neste 50 åra ved å spise sunt, godt, trene litt og nyte sola i passe doser Legger ved et utdrag fra en artikkel, og lenken, hvis du er interessert i mer bakgrunsinfo Most humans depend on sun exposure to satisfy their requirements for vitamin D. Solar ultraviolet B photons are absorbed by 7-dehydrocholesterol in the skin, leading to its transformation to previtamin D3, which is rapidly converted to vitamin D3. Season, latitude, time of day, skin pigmentation, aging, sunscreen use, and glass all influence the cutaneous production of vitamin D3. Once formed, vitamin D3 is metabolized in the liver to 25-hydroxyvitamin D3 and then in the kidney to its biologically active form, 1,25-dihydroxyvitamin D3. Vitamin D deficiency is an unrecognized epidemic among both children and adults in the United States. Vitamin D deficiency not only causes rickets among children but also precipitates and exacerbates osteoporosis among adults and causes the painful bone disease osteomalacia. Vitamin D deficiency has been associated with increased risks of deadly cancers, cardiovascular disease, multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, and type 1 diabetes mellitus. Maintaining blood concentrations of 25-hydroxyvitamin D above 80 nmol/L (30 ng/mL) not only is important for maximizing intestinal calcium absorption but also may be important for providing the extrarenal 1-hydroxylase that is present in most tissues to produce 1,25-dihydroxyvitamin D3. Although chronic excessive exposure to sunlight increases the risk of nonmelanoma skin cancer, the avoidance of all direct sun exposure increases the risk of vitamin D deficiency, which can have serious consequences. Monitoring serum 25-hydroxyvitamin D concentrations yearly should help reveal vitamin D deficiencies. Sensible sun exposure (usually 5–10 min of exposure of the arms and legs or the hands, arms, and face, 2 or 3 times per week) and increased dietary and supplemental vitamin D intakes are reasonable approaches to guarantee vitamin D sufficiency. Kilde: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/ajcn;80/6/1678S?gca=80%2F6%2F1678S&gca=80%2F6%2F1717S&gca=80%2F6%2F1721S&sendit=Get+All+Checked+Abstract(s)&
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå