Gå til innhold

bruker opp penger for livsopphold neste måned allerede denne måned

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

... delvis av pengene for den første i neste måned (som skal vare ut den måneden) var brukt opp denne måned...siden de var i behøv da...nervøs for at ikke ha tilrekklig intill neste løn kommer...er dette dårlig økonomisk forbruk?...

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

.er dette dårlig økonomisk forbruk?...

Ja.

Når du bruker mer penger enn du har den ene måneden, må du bruke tilsvarende mindre neste måned.

Endret av Rosemor
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvorfor du måtte bruke dem nå. Har du brukt dem på tull, så er det dårlig økonomisk planlegging og forbruk. Er det regninger som du måtte betale er det noe helt annet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

... hadde behøv av bra årsaker, ikke på tull altså! det er penger til livsopphol, mat og hygiene. skal egentlig spare deler av penger for hver måned, fordi har en begrensed inkomst, altså samma summa hver måned.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Når du bruker mer penger enn du har den ene måneden, må du bruke tilsvarende mindre neste måned.

Jeg trengte varer utover mat denne månedenen, men nå har jeg bare halvparten av det jeg vanligvis har till jeg forventer få utbetalt penger neste gang. lurer på hvordan jeg skal planere till det...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

... hadde behøv av bra årsaker, ikke på tull altså! det er penger til livsopphol, mat og hygiene. skal egentlig spare deler av penger for hver måned, fordi har en begrensed inkomst, altså samma summa hver måned.

Anonym i innlegg #3 her :)

Da hadde du jo ikke noe annet valg, så da må du bare prøve å gjøre det beste ut av neste måned.

Har du mat i kjøleskap og fryser? Matskap? Gå gjennom alt du har og sett opp detaljert liste over middager og lunsj. Sjekk om det er vaner du kan kutte ut en periode, f.eks. kjøp av godteri og brus. Kaffe ute er dødssynd om man har lite penger en periode. Alle 20-kroninger teller ;)

Nå er det mye billige grønnsaker å få tak i. Lag opp grønnsakssuppe og frys. Lag store porsjoner av alt, putt i fryseren. Sjekk gode tilbud i butikkene rundt deg. Skriv handleliste så du ikke handler noe mer enn det du trenger.

TRenger du hygieneartikler må du klare deg en måned med de billigste merkene.

Naturen byr på utrolig mye godt nå. Plukk bær og sopp. Bak brød selv. Spis mat som metter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da hadde du jo ikke noe annet valg, så da må du bare prøve å gjøre det beste ut av neste måned.

Har du mat i kjøleskap og fryser? Matskap? Gå gjennom alt du har og sett opp detaljert liste over middager og lunsj. Sjekk om det er vaner du kan kutte ut en periode, f.eks. kjøp av godteri og brus. Kaffe ute er dødssynd om man har lite penger en periode. Alle 20-kroninger teller ;)

Nå er det mye billige grønnsaker å få tak i. Lag opp grønnsakssuppe og frys. Lag store porsjoner av alt, putt i fryseren. Sjekk gode tilbud i butikkene rundt deg. Skriv handleliste så du ikke handler noe mer enn det du trenger.

Naturen byr på utrolig mye godt nå. Plukk bær og sopp. Bak brød selv. Spis mat som metter.

får klare meg på denne måten i en stund. Jeg kommer at ha behøv for mer penger samt om jeg går etter den planeringen... Hjemmelagd suppe kan jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hey anonym:D

Jeg spiser ikke godteri, eller drikker brus. kaffe er jeg glad i men det drikker jeg til frokost:)sant det at 20 kr. teller, og 10 kr.

Gjest Atanih2
Skrevet

Jeg foreslår at du lager en liste over alt det du har bruk for i en måned, og sånn som shampo og såpe og diverse varer jo ofte i over en måned... Også lager du et budsjett, og holder deg kun innenfor det. Noen ganger kan det til og med bli penger til overs, og de kan du spare til en gang du virkelig trenger det :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en liste over planlagte måltider hver dag frem til neste lønn, og handle for en uke av gangen i henhold til listen. Da har du full kontroll og unngår å bruke penger på impulskjøp.

Fra neste måned bør du begynne å spare til en buffer, så slipper du å skrape kassa tom neste gang det dukker opp ekstraordinære utgifter.

Skrevet (endret)

Spar på alle kvitteringer. Se hva du handler i løpet av måneden. Før opp en liste. Stryk alt du ikke trenger! Du klarer deg uten balsam en måned. Sminke trenger du ikke, hudpleieprogrammet får vente til du får en bedre jobb. Og husk; billige ting er egentlig dyrt hvis du EGENTLIG ikke trenger det. Handle på tilbud, og KUN det du trenger! Planlegg middag osv for hele måneden. Husk billig! Ferdigprodukter er DYRT! Lag selv, og kjøp ingredienser på salg, billige merker. Kanskje du kan bruke pølsepakka til to middager? Handle alt på Rema og Kiwi (Hold deg til FirstPrice). Ikke lag mer middag enn du spiser. Og hvis du gjør det, så har du restene til middag neste dag. Kjøp billigste dopapir. Husk å sjekke pris pr meter. Såkalte billige dopapirer, kan være kjempekorte og egentlig dyrere enn f.eks. Serla som er like gode som Lambi. Har du råd; kjøp deg vitaminer hvis du mistenker at det kan bli dårlig med sunn mat denne måneden. Ikke lån penger! De må betales tilbake, og så er du like langt neste måned! Lær av denne fattigmannsmåneden, og bli litt mer sparsommelig generelt! Skift telefonabonnement! Månedsavgift er tull og fjas når det finnes billige abonnement uten det. Ring KUN når det er noe viktig! Det er lov å være litt usosial når du er fattig. Du dropper selvsagt alle sosiale ting som koster penger.

Endret av Jade
Gjest Blondie65
Skrevet

Lån: det kommer helt an på hvem du låner av. Er det familie som ikke krever renter og som kan godta et lavt månedlig tilbakebetalingsbeløp eller en lengre låneperiode skader det ikke låne. MEN: avtal i såfall hvordan det skal tilbakebetales og hold avtalen.

Har du fryser? Eller har du tilgang på fryser? Koteletter, kyllingfilet, frosne grønnsaker og lignende er billigere pr kg i større pakker enn enkeltvis. Frys ned porsjoner og varier tilbehøret.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du lager en liste over alt det du har bruk for i en måned, og sånn som shampo og såpe og diverse varer jo ofte i over en måned... Også lager du et budsjett, og holder deg kun innenfor det. Noen ganger kan det til og med bli penger til overs, og de kan du spare til en gang du virkelig trenger det :)

ja jeg har ett budsjett på 600 kr for to uker. Om to uker forventer jeg mer penger som skal egentlig være lagt til siden for den første i september. Syns vitaminer er dyre og unødvendige, vil heller få vitaminene gjennom maten. Mat er viktigs for meg og vinner over sminke og balsam>:D men må inrømme at jeg liker de fine tingene i livet såsom lambi. Hadde vært bedre for meg å bruke pengene på 600 kr i to uker og så bruke de neste for mitt budsjett, så att på langsikt, altså etterhvert få balans på økonomin?. Kanskje legge alle de pengene på siden, og klare meg på 600 kr i en måned? så att allt blir som nytt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spar på alle kvitteringer. Se hva du handler i løpet av måneden. Før opp en liste. Stryk alt du ikke trenger! Du klarer deg uten balsam en måned. Sminke trenger du ikke, hudpleieprogrammet får vente til du får en bedre jobb. Og husk; billige ting er egentlig dyrt hvis du EGENTLIG ikke trenger det. Handle på tilbud, og KUN det du trenger! Planlegg middag osv for hele måneden. Husk billig! Ferdigprodukter er DYRT! Lag selv, og kjøp ingredienser på salg, billige merker. Kanskje du kan bruke pølsepakka til to middager? Handle alt på Rema og Kiwi (Hold deg til FirstPrice). Ikke lag mer middag enn du spiser. Og hvis du gjør det, så har du restene til middag neste dag. Kjøp billigste dopapir. Husk å sjekke pris pr meter. Såkalte billige dopapirer, kan være kjempekorte og egentlig dyrere enn f.eks. Serla som er like gode som Lambi. Har du råd; kjøp deg vitaminer hvis du mistenker at det kan bli dårlig med sunn mat denne måneden. Ikke lån penger! De må betales tilbake, og så er du like langt neste måned! Lær av denne fattigmannsmåneden, og bli litt mer sparsommelig generelt! Skift telefonabonnement! Månedsavgift er tull og fjas når det finnes billige abonnement uten det. Ring KUN når det er noe viktig! Det er lov å være litt usosial når du er fattig. Du dropper selvsagt alle sosiale ting som koster penger.

kan ikke teste med kvitteringer, vil begynne allerede nå med budsjett slik at jeg kommer ifatt med måneds budsjetten Lager maten selv og fester ikke. Å låne penger gjør at man må bli taknemlig til de man låner fra?

Skrevet

Å låne penger gjør at man må bli taknemlig til de man låner fra?

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet

Spis mye havregrynsgrøt, brødskiver og pasta med frosne grønnsaker og sopp i stedet for kjøtt. Det er veldig billige middager, frys ned alle rester hvis du har fryser, så har du deilige lunsjer.

Bak rundstykker og frys ned, deilig å varme i ovnen og ha syltetøy på til frokost eller når du vil ha noe snacks.

Firstprice dopapir er ikke så ille altså. Tampongene er veldig bra og veldig billige. Og man kan vaske håret i vanlig dusjsåpe hvis det er krise på pengefronten, det har jeg gjort noen ganger tidligere. Bare pass på å bruk balsam når du får penger igjen.

Kyllingkjøttdeig er mye billigere i innkjøp enn kyllingfilet f.eks selv om begge er First Price, så skal du ha kjøtt er kyllingkjøttdeig fra FP det billigste valget. Kjøp alle varer i FP (utenom sausene de er ikke gode) da sparer du sykt mye penger. Og handle inn for en hel uke av gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Shampo og balsam fra First Price koster 8,- og 12 e.l. De er ikke så ille, faktiskt ganske greie til å begynne med, men håret blir lei og sier fra etter hvert. Funker for en sparemåned og er nok bedre enn dusjsåpe!

600,- på en mnd. :tommelsmil: går bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...