Gå til innhold

Omregning.. hjelp?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg er totalt inkompetent når det kommer til tall og omregninger.

Jeg lurer altså på hvor mange kalorier det er i en flaske med Fresita. Flasken rommer 75 CL og inneholder 80 kalorier per 100 ML. Hvor mange kalorier blir det da i hele flasken? :flau:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

60

du tar 80/100 for så å multiplisere med 75

Skrevet (endret)

Okei, jeg er totalt inkompetent når det kommer til tall og omregninger.

Jeg lurer altså på hvor mange kalorier det er i en flaske med Fresita. Flasken rommer 75 CL og inneholder 80 kalorier per 100 ML. Hvor mange kalorier blir det da i hele flasken? :flau:

Det er ikke en omregning, det er en utregning...

100 ml er det samme som 10 cl, (milliliter: tusendedels liter, centiliter: hundredels liter) så flaskens kaloriinnhold er altså 600 kalorier. Det er 8 kalorier per centiliter, som du altså miultipliserer med 75.

Dæven, der kunne du havnet skikkelig på tjukka, hvis du hadde unnet deg et par ekstra flasker Fresita til frokost hver dag.

Endret av Mann 42
Skrevet

60

du tar 80/100 for så å multiplisere med 75

Det ville vært korrekt dersom flaskens volum hadde vært 75 milliliter, men her må vi ta hensyn til at kaloriene er oppgitt per 100 millliliter, mens volumet er 75 centiliter. Det er altså 750 milliliter i flasken, og da blir svaret ditt feil med en faktor på 10. Noe tilogmed NASA ville omtalt som en stygg bom...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen logisk utregning...hadde aldri forstått hvordan jeg skulle gripe det an! Enkelte av oss liker bare ikke tall og utregninger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dæven, der kunne du havnet skikkelig på tjukka, hvis du hadde unnet deg et par ekstra flasker Fresita til frokost hver dag.

Ikke bare det, jeg ville nok sagt alkoholiker også hvis en skal drikke to flasker til frokost hver dag.

Men det må da være lov å kose seg i blandt.

Skrevet

600 kcal..

Du kan kryssmultiplisere for å finne X..

80/100 * X/750 (du må gjøre om 75 cl til 750 ml for å få lik benevning)

100X = 60000 (altså 750x80)

X = 600.

Ok, dette ble et klønete oppsett, men ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...