Gå til innhold

Besvimelse (og spying) etter blodprøve- uvanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Var hos legen igår for å ta blodprøve og etterpå satte jeg meg ned utenfor på en stol fordi jeg følte meg skikkelig uggen. Med rette. Skled bare ned av stolen og ned på gulvet hvor jeg våknet av at en sykepleier og en lege spurte om jeg var orden. Fikk ligge litt og så ble jeg hjulpet bort til et rom hvor jeg fikk ligge ned litt. Men det som var litt rart var at jeg spydde så sykt mye da jeg hadde kommet bort til dette rommet. Legen min som kom bort etter en liten stund sa at det var vanlig med besvimelse etter blodprøver, men litt mer uvanlig med spying. Jeg dro etterhvert hjem og bare sov hele dagen. Føler meg fremdeles litt uggen, men ikke noe problemer med spying nå.

Har svimt av før, men da var det opp og gå igjen etter et par minutter. Igår var jeg totalt slått ut.

Hva kan sånt skyldes? :(

Andre som har opplevd noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har du sprøyteskrekk?

Hvis gruer deg veldig til å ta sprøyte, f.eks. er veldig anspent en god stund før og etter, kan spying være en ettervirkning av det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du sprøyteskrekk?

Hvis gruer deg veldig til å ta sprøyte, f.eks. er veldig anspent en god stund før og etter, kan spying være en ettervirkning av det.

Å ta et sprøytestikk er ikke noe spesielt skrekkende for meg og igår var jeg ikke noe anspent, så derfor synes jeg det var litt rart.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd det selv, men har vært med på at andre har blitt veldig bleke og begynt å kaldsvette. Ofte har det vært fordi de har fastet i mange timer før blodprøven, vært veldig nervøs, eller hvis blodprøvetakeren har slitt med å få tatt blodprøven. Besvimelse skyldes vel ofte fall i blodtrykket, men det er sikkert mange andre grunner også. Du trenger nok ikke bekymre deg. Synes det der hørtes helt normalt ut.

Skrevet

Dette er nok en vasovagal reaksjon, og er helt vanlig i forbindelse med blodprøvetaking.

Les litt om emnet, så er du forberedt neste gang du skal ta prøve.

Skrevet

Jeg blir også utrolig svimmel og har vært veldig nær besvimelse noen minutter etter en blodprøve. Det samme opplevde jeg en gang jeg skar meg ganske dypt i hånda. Jeg følte meg så dum, for det virket som om jeg var ei skikkelig pysejente...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...