Gå til innhold

Alkohol og voksne barn

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg faktisk enig i.

I utgangspunktet så mener jeg at man serverer alkohol til alle voksne, dvs. over 18 - også egne barn. Samtidig skjønner jeg jo at det er her snakk om litt andre "issues", men da må løsningen heller bli at dere ikke serverer alkohol når hun er tilstede. Alternativt at det kun serveres lite. Såvidt jeg vet er det vertsskapet som bestemmer hvor mye som settes fram/serveres, dermed bør det være mulig å ha kontroll på det. Men det er klart: maser hun om mer til stadighet, er det kanskje enklest å kutte ut alkoholen i en periode når også hun er tilstede.

Ja, det er vel det jeg prøvde å forklare tidligere i tråden. Vi kan gjerne sette frem øl til alle hvis vi f.eks griller. Jeg kan nøye meg med en øl så lenge hun er der og henter ikke flere. Setter i tillegg frem brus/farris. Problemet er at hun enten henter selv eller at min mann gir henne.

Løsningen er som du sier at vi ikke har alkhol på bordet når hun er der, men min mann syns som sagt ikke det gjør noe om hun drikker mer utover kvelden.

Det er en veldig vanskelig situasjon når vi har så forskjellig syns på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å drikke sammen med voksne mennesker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn med et rusproblem og vi nyter selvsagt aldri alkohol når han er hjemme. Synes det er direkte uforsvarlig å gjøre noe sånt.

Gjest regine
Skrevet

Ja, det er vel det jeg prøvde å forklare tidligere i tråden. Vi kan gjerne sette frem øl til alle hvis vi f.eks griller. Jeg kan nøye meg med en øl så lenge hun er der og henter ikke flere. Setter i tillegg frem brus/farris. Problemet er at hun enten henter selv eller at min mann gir henne.

Løsningen er som du sier at vi ikke har alkhol på bordet når hun er der, men min mann syns som sagt ikke det gjør noe om hun drikker mer utover kvelden.

Det er en veldig vanskelig situasjon når vi har så forskjellig syns på det.

Og dette er vel kanskje det reelle problemet - dvs. at du og mannen ikke er enige? Og det er vel der dere må finne en løsning....

Skrevet

Nei, jeg bestemmer ikke over henne. Hun kan kjøpe seg øl og vin helt lovlig, men jeg bestemmer hva hun gjør i mitt hus. Det er det som er forskjellen og det jeg spør dere om. Hun kunne gjerne fått EN øl, men jeg vet at det ikke stopper der. Min mann syns ikke det gjør noe om hun blir full.

Hvor lenge har du tenkt å bestemme hva hun gjør i ditt hus? Selv om hun er din datter er hun myndig nå.

Jeg synes at når barna passerer myndighetsalder bør man slakke på krava.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du tenkt å bestemme hva hun gjør i ditt hus? Selv om hun er din datter er hun myndig nå.

Jeg synes at når barna passerer myndighetsalder bør man slakke på krava.

Så du mener at så lenge folk er myndige kan de gjøre akkurat hva de vil i ditt hus?

Skrevet

Og dette er vel kanskje det reelle problemet - dvs. at du og mannen ikke er enige? Og det er vel der dere må finne en løsning....

Enig i denne. Ser ikke problemet med at dere tar en øl eller litt vin til maten, men jeg skjønner at du ikke vil hun skal drikke seg full hos dere. Så her er det vel vel så mye innstillingen til mannen din som skaper problemet?

Men er det virkelig "fest" fest, med fri flyt av alkohol dere arrangerer når hun er der, eller er det grill og mat med litt drikke attåt? Er det hurramegrundtfest så skjønner jeg at det er vanskelig å begrense drikke for en av deltakerne, men hvis det er maten som er hovedsaken, eller litt kveldskos, så er det vel bare å sørge for at dere ikke har mer øl i huset enn at det blir en flaske eller to til hver av dere når hun er bedt. Da blir det litt på alle og datter blir ikke full. Når det er tomt, så er det tomt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis jenta har et rusproblem så er det faktisk veldig avgjørende at hun slipper å omgås rus i noen som helst form. Unge med rusproblem skal faktisk ikke røre alkohol, og da blir det fryktelig feil at foreldrene drikker i hennes nærvær.

Skrevet

Enig med siste AnonymBruker her. Hvis hun er alkoholiker, så bør dere ikke servere alkohol til henne. Hvis ikke, så server henne alkohol, men kjøp inn kun så mye at det er "kosemengde" som ingen blir fulle av. Når hun maser om mer, så er det enkelt å si nei, fordi dere rett og slett ikke har mer.

Skrevet

Frem til jeg var 20 ble det ikke servert alkohol til meg. Nå blir jeg tilbudt er glass vin til god mat, ellers ønsker ikke foreldrene mine å drikke sammen med meg. Det blir vel litt etter smak og behag, for noen er det veldig naturlig, for andre ikke.

Gjest fireflies
Skrevet

Du har ikke noe du skulle ha sagt så lenge jenta er myndig og har lov til å drikke alkohol. Selvsagt kan du bestemme i ditt eget hjem, men det sier litt om deg hvis du har nulltolleranse for at en nittenåring drikker alkohol i ditt selskap :klø:

Skrevet

Så du mener at så lenge folk er myndige kan de gjøre akkurat hva de vil i ditt hus?

Det var ikke det jeg skrev. Jeg mener at man må slakke på krava når barna blir voksne (uansett om de bor hjemme eller ikke).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...