Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Min mann og jeg er svært uenig om dette med å gi alkohol til voksne barn. Han mener at datteren og hennes kjæreste gjerne kan sitte sammen med oss og drikke. Han vil invitere dem på middag og gi dem øl og vin. Jeg mener at det er helt feil å drikke med sine egne barn (19 år). Det blir for meg helt unaturlig. Hva gjør dere?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Hei! Jeg er barnet i denne situasjonen. Vi har alltid hatt et avslappet forhold til alkohol i familien min, og da mener jeg at mamma og pappa har kunnet ta seg et glass vin eller en øl om kvelden og til måltider, og andre lignende situasjoner. Etter at jeg ble voksen har jeg ikke hatt noen problemer med å gjøre det samme, nyte litt til maten eller kose meg med for eksempel en baileys til desserten. Dette gjelder selvsagt alkohol til mat og kos, og det er ikke snakk om å bli synlig beruset eller full. Da hadde jeg reagert negativt, for det ville ha vært helt unaturlig å bli sammen med mine foreldre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Jeg synes du burde venne deg til at hun ikke er en mindreårig jente du bestemmer over lenger. Vil da si at det er helt fint å drikke moderat med familie, er det sånn at du ikke kan ta et glass vin med foreldrene dine?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Hei! Jeg er barnet i denne situasjonen. Vi har alltid hatt et avslappet forhold til alkohol i familien min, og da mener jeg at mamma og pappa har kunnet ta seg et glass vin eller en øl om kvelden og til måltider, og andre lignende situasjoner. Etter at jeg ble voksen har jeg ikke hatt noen problemer med å gjøre det samme, nyte litt til maten eller kose meg med for eksempel en baileys til desserten. Dette gjelder selvsagt alkohol til mat og kos, og det er ikke snakk om å bli synlig beruset eller full. Da hadde jeg reagert negativt, for det ville ha vært helt unaturlig å bli sammen med mine foreldre. Ts her. Hadde det bare vært som du sier her at det bare blir litt og som kos, men hun er veldig glad i fest og alkohol og burde egentlig holdt seg mer unna. Jeg syns da det blir feil å oppmuntre til det og jeg ville nok ikke likt å se min datter beruset.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Jeg synes du burde venne deg til at hun ikke er en mindreårig jente du bestemmer over lenger. Vil da si at det er helt fint å drikke moderat med familie, er det sånn at du ikke kan ta et glass vin med foreldrene dine? Nei, jeg bestemmer ikke over henne. Hun kan kjøpe seg øl og vin helt lovlig, men jeg bestemmer hva hun gjør i mitt hus. Det er det som er forskjellen og det jeg spør dere om. Hun kunne gjerne fått EN øl, men jeg vet at det ikke stopper der. Min mann syns ikke det gjør noe om hun blir full.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Fordi om hun liker å feste trenger hun ikke å ha noe ønske om å drikke seg full foran foreldrene sine. De fleste 19-åringer liker å ta seg en fest, så det er helt normalt. Når min 19-åring drikker alkohol i nærheten av meg, er det snakk om to glass øl eller vin. Da stopper han av seg selv. Jeg hadde ikke sjenket ham overstadig beruset og det trenger ikke dere å gjøre heller.
Gjest jomfrua Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 Ts her. Hadde det bare vært som du sier her at det bare blir litt og som kos, men hun er veldig glad i fest og alkohol og burde egentlig holdt seg mer unna. Jeg syns da det blir feil å oppmuntre til det og jeg ville nok ikke likt å se min datter beruset. De fleste ungdommer drikker og fester. Det er naturlig. Hvorfor kan du ikke være med å gi henne inn i en mer voksenverden - drikke og nyte noe godt til maten uten at det blir fest. Kan du ikke heller tenke på det som en læring til voksen alkohol. Hennes festing kan du gjøre lite med og det er ganske naturlig i hennes fase - så prøv heller å vis henne en annen verden - enn å stå med en pekefinger. Hun gjør ikke noe ulovlig
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 Fordi om hun liker å feste trenger hun ikke å ha noe ønske om å drikke seg full foran foreldrene sine. De fleste 19-åringer liker å ta seg en fest, så det er helt normalt. Når min 19-åring drikker alkohol i nærheten av meg, er det snakk om to glass øl eller vin. Da stopper han av seg selv. Jeg hadde ikke sjenket ham overstadig beruset og det trenger ikke dere å gjøre heller. Problemet er at hun som regel maser på mer og faren sier ikke nei. Hun har heller ingen sperrer når det gjelder å bli full i nærheten av oss. Jeg vil stoppe det og blir alltid den store, stygge ulven. Derfor så mener jeg at vi kan sette frem brus til dem og ikke åpne for at de kan drikke seg fulle. Jeg vet at hun fester mye og mener hun først og fremst kan gjøre dette med venner og betale for det selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #9 Skrevet 30. juli 2010 De fleste ungdommer drikker og fester. Det er naturlig. Hvorfor kan du ikke være med å gi henne inn i en mer voksenverden - drikke og nyte noe godt til maten uten at det blir fest. Kan du ikke heller tenke på det som en læring til voksen alkohol. Hennes festing kan du gjøre lite med og det er ganske naturlig i hennes fase - så prøv heller å vis henne en annen verden - enn å stå med en pekefinger. Hun gjør ikke noe ulovlig Det ligger mye bak denne historien som jeg helst ikke vil fortelle om, men når det gjelder ulovlige ting så har det også vært et problem. Hun har ved flere anledninger blitt tatt for å røyke hasj, også hjemme hos oss. Det er også en av grunnene til at jeg vil se henne rusfri. Også fra alkohol. Som sagt tidligere i tråden så kan hun godt drikke LITT sammen med oss, men ikke drikke seg beruset. Foreldre har nok forskjellige syn på dette med å se barna sine påvirket av alkohol. Mulig jeg er litt prippen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #10 Skrevet 30. juli 2010 Problemet er at hun som regel maser på mer og faren sier ikke nei. Hun har heller ingen sperrer når det gjelder å bli full i nærheten av oss. Jeg vil stoppe det og blir alltid den store, stygge ulven. Derfor så mener jeg at vi kan sette frem brus til dem og ikke åpne for at de kan drikke seg fulle. Jeg vet at hun fester mye og mener hun først og fremst kan gjøre dette med venner og betale for det selv. a skjønner jeg bedre hva du mener. Nei, hvis du ikke liker å se henne sitte og drikke seg full skal du få slippe det. Jeg har heller ingen ønsker om å være vitne til mitt barns fyll. Du får bare sette foten ned og si at i ditt nærvær skal du ikke ha noe av det. Det er ikke noe du og mannen din trenger å bli enige om, bare si at du ikke vil se det. Vær streng. Ikke noe feil i å være den store stygge ulven her.
Piper Skrevet 30. juli 2010 #11 Skrevet 30. juli 2010 Du bestemmer hva du vil at hun skal gjøre i ditt hjem, men jeg forstår ikke helt hvorfor du skal nekte en 19 åring å få en øl eller vin til maten for eksempel. Og er det virkelig mye bedre at hun går ute og blir full, is tedet for ås itte hjemme emd dere? Vi snakker tross alt om en som ahr lov til å både kjøpe og drikke alkohol. Jeg syns du er vanskelig, og mine får drikke øl elelr vin den dagen de er gammel nok, noe som eldstemann allerede er. Han tar seg gjerne en øl sammen med min mann i helgen, og de koser seg sammen med å se på tv eller spille spill.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #12 Skrevet 30. juli 2010 Du bestemmer hva du vil at hun skal gjøre i ditt hjem, men jeg forstår ikke helt hvorfor du skal nekte en 19 åring å få en øl eller vin til maten for eksempel. Og er det virkelig mye bedre at hun går ute og blir full, is tedet for ås itte hjemme emd dere? Vi snakker tross alt om en som ahr lov til å både kjøpe og drikke alkohol. Jeg syns du er vanskelig, og mine får drikke øl elelr vin den dagen de er gammel nok, noe som eldstemann allerede er. Han tar seg gjerne en øl sammen med min mann i helgen, og de koser seg sammen med å se på tv eller spille spill. Det er fyll det er snakk om her, ikke en øl til maten.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #13 Skrevet 30. juli 2010 Du bestemmer hva du vil at hun skal gjøre i ditt hjem, men jeg forstår ikke helt hvorfor du skal nekte en 19 åring å få en øl eller vin til maten for eksempel. Og er det virkelig mye bedre at hun går ute og blir full, is tedet for ås itte hjemme emd dere? Vi snakker tross alt om en som ahr lov til å både kjøpe og drikke alkohol. Jeg syns du er vanskelig, og mine får drikke øl elelr vin den dagen de er gammel nok, noe som eldstemann allerede er. Han tar seg gjerne en øl sammen med min mann i helgen, og de koser seg sammen med å se på tv eller spille spill. Ja, mulig du syns jeg er vanskelig, men tror ikke du leste hele tråden. Har ingen problemer med litt alkohol så lenge det virkelig er LITT. Det er at hun blir full jeg snakker om. At hun går ute å blir full gjør hun uansett, det blir bare i tillegg til hjemme hos oss, det kan jeg ikke få stoppet. Hun har egen leilighet og fester der med venner. Jeg syns ikke det gjør noe at hun er edru når hun besøker oss.
Piper Skrevet 30. juli 2010 #14 Skrevet 30. juli 2010 (endret) Det er fyll det er snakk om her, ikke en øl til maten. Hun har sitt eget hjem, og da anser jeg henne som voksen. Serverer man alkohol til noen gjester,s erverer man til alle så lenge de er gammel nok til å drikke. Sett frem en flaske vin, som alle skal dele, da kan hun umulig drikke seg full. Begrens mengden Endret 30. juli 2010 av Piper
Gjest Atanih2 Skrevet 30. juli 2010 #15 Skrevet 30. juli 2010 Da jeg og mine brødre var yngre (lillebror er 16 nå, jeg er 20 og nest yngst) så vi ikke noe særlig til alkohol i huset, om de ville ta seg et par glass med venner var de heller hos dem istedet for å ta med "festen" hjem til oss. Men nå som vi alle er blitt eldre, er det ingen av oss som gjør noe av at de drikker vin/øl til måltider, eller bare koser seg med et glass eller to på kvelden. Vi er alle voksne mennesker og ingen har egentlig noe de skulle sagt om noen vil kose seg med det eller ikke. Lillebror har heller ikke problemer med det, og selv har han aldri vært på en fest med alkohol, og har aldri vist noen interesse for det heller. (Ja jeg vet 16 år er veldig ungt i forhold til alkohol, men ungdommer helt ned til 13-14 års alderen er ikke uvanlig å se på fester rundt omkring her i byen ihvertfall...) Så jeg synes rett og slett du skal slappe mer av, ta et glass vin med dine voksne barn og kos deg
Zzyzx Skrevet 30. juli 2010 #16 Skrevet 30. juli 2010 En eller annen gang må hun jo lære hva et normalt alkoholforbruk er, jeg synes det er merkelig at hun ikke klarer å stoppe i en slik sammenheng.
Piper Skrevet 30. juli 2010 #17 Skrevet 30. juli 2010 Ja, mulig du syns jeg er vanskelig, men tror ikke du leste hele tråden. Har ingen problemer med litt alkohol så lenge det virkelig er LITT. Det er at hun blir full jeg snakker om. At hun går ute å blir full gjør hun uansett, det blir bare i tillegg til hjemme hos oss, det kan jeg ikke få stoppet. Hun har egen leilighet og fester der med venner. Jeg syns ikke det gjør noe at hun er edru når hun besøker oss. og jeg er enig i at hun kan være edri når hun besøker dere, men serverer dere alkohol syns jeg det er på grensen til frekkhet å nekte henne noe. Enten serverer man alle som er gammel nok til åd rikke, eller så er det ingen som drikker alkohol i det hele tatt.
Kråkesaks Skrevet 30. juli 2010 #18 Skrevet 30. juli 2010 Er enig med Piper. Så lenge hun er over 18 bør hun får drikke øl og vin om det er servert. Skjønner at ts ikke liker at datteren drikker seg full, men med en begrenset mengde alkohol så blir hun ikke det. Alternativet er å sette fram brus eller alkoholfritt øl til alle.
Gjest regine Skrevet 30. juli 2010 #19 Skrevet 30. juli 2010 og jeg er enig i at hun kan være edri når hun besøker dere, men serverer dere alkohol syns jeg det er på grensen til frekkhet å nekte henne noe. Enten serverer man alle som er gammel nok til åd rikke, eller så er det ingen som drikker alkohol i det hele tatt. Dette er jeg faktisk enig i. I utgangspunktet så mener jeg at man serverer alkohol til alle voksne, dvs. over 18 - også egne barn. Samtidig skjønner jeg jo at det er her snakk om litt andre "issues", men da må løsningen heller bli at dere ikke serverer alkohol når hun er tilstede. Alternativt at det kun serveres lite. Såvidt jeg vet er det vertsskapet som bestemmer hvor mye som settes fram/serveres, dermed bør det være mulig å ha kontroll på det. Men det er klart: maser hun om mer til stadighet, er det kanskje enklest å kutte ut alkoholen i en periode når også hun er tilstede.
Capricorn Skrevet 30. juli 2010 #20 Skrevet 30. juli 2010 Jeg hadde ikke likt å se barna mine synlig beruset. Helt greit som de andre sier her at de kan få litt til maten, men noen fest med barna tror jeg ikke det blir på mange år. Jeg var langt opp i tyveårene før jeg drakk meg litt beruset sammen med foreldrene mine. Før det ble det bare litt vin eller øl. Da jeg var i slutten av tenårene/begynnelsen av tyveårene, syns jeg det var litt flaut. Når du i tillegg har sett henne stein etter å ha røyka hasj så kan jeg forstå deg veldig godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå