Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Hvordan er det å gifte seg når den ene ikke er reg i statskirken (eller noe annet trossamfunn) ? Må man melde seg inn for å få giftet seg?
cogito Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Kva dersom ein av oss er medlem i eit anna trussamfunn eller tilhøyrer ein annan religion? At ein av brudefolka er medlem i Den norske kyrkja, vil normalt vere nok for at vigsel kan skje i kyrkja. Den einskilde presten har likevel høve til å nekte å vie brudefolka dersom ein av dei ikkje tilhøyrer Den norske kyrkja. Kyrkjeleg vigsel kan ikkje krevjast dersom ingen av brudefolka tilhøyrer Den norske kyrkja. Ved vigsel i Den norske kyrkja må ein følgje liturgien og ordningane for vigsel i Den norske kyrkja. Sitert frå Den norske kyrkja si brosjyre om vigsel.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Aha! Takker! Er veldig nytt for meg dette! (Kansje litt OT: ER det evt vaskelig å melde seg inn? Eller kreves det dåp og konfirmasjon da? Jeg tror jeg er døpt, men vet at jeg ikke er konfirmert! Og for mine blivende svigers er det helt utenkelig å ikke ha kirkelig vigsel!)
*Mocca* Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Husk, det er ikke dine blivende svigers som gifter seg. Sørg for å gjøre dagen minneverdig og i tråd med hva du og din tilkomne ønsker seg for dagen.....
cogito Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Og her har kyrkja litt info om det å melde seg inn: Vil du melde deg inn? Du må vere døypt, men det står ingenting om at du må vere konfirmert. Elles synst eg også at du må velge noko du kan stå inne for sjølv, uavhengig av kva svigers måtte meine! Sannsynlegvis er det heilt ok for presten at berre ein av dykk er medlem i Den norske kyrkja. Han kjem sikkert til å spørre på vigselssamtalen om kva du tenkjer rundt det, og då kan du berre vere ærleg.
Gjest Pippelipp Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Nå skriver jeg nok noe mange ikke vil like, men jeg synes det er ufattelig hyklersk å ha kirkebryllup hvis du ikke er troende. Kirken er ikke staffasje, den står for noe. Jeg gifter meg ikke i en moske bare fordi den er pen... Gi blaffen i hva svigermor vil ha, gift dere på en måte som gir mening for dere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 Jeg vet at det er vårt bryllup, og at vi bør gjøre det slik som vi har lyst, men.... Kirkebryllup er et kompromiss, og jeg kan leve med det......
Gjest Spinell Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 (Kansje litt OT: ER det evt vaskelig å melde seg inn? Eller kreves det dåp og konfirmasjon da? Jeg tror jeg er døpt, men vet at jeg ikke er konfirmert! Og for mine blivende svigers er det helt utenkelig å ikke ha kirkelig vigsel!) Hvis du er døpt i statskirken, og ikke har gjort noe aktivt for å melde deg ut, skal du ikke se bort fra at du er medlem uten å vite det. At en ikke er konfirmert er på ingen måte ensbetydende med at en ikke er statskirkemedlem. For å finne ut om du er medlem, kan du kontakte kirkekontoret der du bor. Denne siden, med undermenyer, inneholder mye om kirkemedlemskap. Dersom mannen din er statskirkemedlem er det sjelden noe problem å bli viet i kirken uansett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Jeg vet at det er vårt bryllup, og at vi bør gjøre det slik som vi har lyst, men.... Kirkebryllup er et kompromiss, og jeg kan leve med det...... kompromiss for HVEM? SVIGERMOR??
lilleGrethe Skrevet 3. august 2010 #10 Skrevet 3. august 2010 Man kan gifte seg i statskirken uten å være medlem - men man betaler da for å bli vigslet i kirken. Har dere som kritiserer og mener det er hyklersk tenkt på at det faktisk kan være viktig for TS' kommende mann å bli gift i kirken - uavhengig hva foreldrene hans mener? Et bryllup er tross alt for to personer, ikke bare bruden.
Gjest Spinell Skrevet 3. august 2010 #11 Skrevet 3. august 2010 Man kan gifte seg i statskirken uten å være medlem - men man betaler da for å bli vigslet i kirken. Dette er ikke helt riktig. Jeg tror du forveksler to ting: medlemskap i kirken og tilhørighet til en bestemt menighet innad i statskirken. Hvis man vil vies i en annen kirke enn den man sokner til (men fremdeles innen statskirken), må man ofte betale. For å bli viet i statskirken er hovedregelen at minst en av ektefolkene skal være medlem.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #12 Skrevet 4. august 2010 Ts her: Det er et kompromiss ikke bare for svigerfamilien, men i første rekke min forlovede, og vi er to om dette, Jeg gifter meg gladelig i en kirke og forsøker å få tonet ned det religiøse for å få gifte meg med han jeg elsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå