Gå til innhold

Bryllup (så godt som) uten taler?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det vurderer jeg å ha, i alle fall delvis. Jeg ser for meg en toastmaster som forteller om litt practicalities ved middagen, at bruden og brudgommen holder tale til hverandre, og muligens at de av brudeforeldrene som vil si noe ved middagen skal få lov til det. Og that’s it. Ingen forlovertaler, ingen taletrengt onkel/tante/søster/bror, ingen veninnegjeng som har snekret sammen fellestale, ingen takk- for- maten tale som er et oppgulp av noe man har hørt før. Og i alle fall ingen sanger med haltende rim, det er det verste jeg vet.

I stedet ser jeg for meg at det kunne vært morsomt å ha en liten ”standup” scene som ble brukt ved festen etterpå, der de som ville si noe kunne gjøre det. Men det skulle vært mer løst og uformelt, noen av gjestene ville kanskje vært ute og røyka på tidspunktet for talen, osv.

Noen som har opplevd noe liknende, eller som har synspunkt på dette? Bakgrunnen er rett og slett erfaringer fra andre bryllup jeg har vært i. Jeg har sittet maaaange og laaange timer og hørt på en drøss av taler som inneholder vekselvis langdrøye historier fra brudeparets barndom/ungdom/russetid, og lovprisninger av hvor fantastiske vesener de to som gifter seg er. I det siste bryllupet jeg var i, for eksempel, var ikke middagen over før kl 10, og man måtte være ute av lokalet kl 01. Det må ha vært minst 10 taler. Jeg følte meg egentlig mest som en rekvisitt i oppsetningen av stykket ”disse bedårende personenes bryllup”. Bruden snakket jeg kun med utenfor kirken, brudgommen vekslet jeg noen få ord med etter middagen. I tillegg ble jeg plassert mellom to menn jeg aldri hadde møtt, som jeg hadde null til felles med og egentlig null å snakke om med. Og da mener jeg virkelig null. Forloveden min satt et stykke unna, og det samme gjorde de andre gjestene jeg kjente litt fra før. Så da ble det å holde en krampaktig samtale i gang, i time etter time.

Nei huff, tanken var egentlig ikke å rakke ned på noens bryllup, men å tenke litt kreativt, for ikke å gå i samme fella. Jeg vet for øvrig at det er vanlig å stille krav til lengden på talene, men i praksis er det ikke verken enkelt eller hyggelig å avbryte tante Gunda som har skrevet en tale som er dobbelt så lang som den egentlig skulle være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde hele to taler i vårt bryllup.

Min far og min svigerfar holdt hver sin tale til brudeparet - og oss "barna"!

Vi hadde hagefest. Alle gjestene ble samlet på plena og fedrene våre sto på verandaen for å bli sett. De presenterte da gjestene kort, samt fortalte litt om hva som ventet ut over kvelden av mat og drikke, og holdt tilslutt hver sin tale.

Det fungerte perfekt for oss.

Vi ønsket ikke klamme sanger med haltende rim som du skriver - eller laaaaaange kjedelige taler som det ofte kan være i bryllup (iallfall for de som må høre på og som ikke er enten taler eller den det blir holdt tale til).

Jeg har også vært i bryllup der de hadde nektet å ha sanger - men hvor brudens lillebror hadde satt sammen en sanghefte på egenhånd, skrevet alle sangene, signer med tante&onkel osv på de ulike sangene, mens han fremførte siste sangen solo. Han kan IKKE synge - men mente det MÅTTE være sanger i bryllupet til søstra! Det hele ble gøy og skikkelig underholdende.

Så selv om man ikke ønsker så mange stunt under middagen av ulike - så bør man kunne tillate litt om det er noen som tar seg bryet med å lage i stand noe.

Slikt kan jo kvalitetssikres av toastmaster på forhånd etter retningslinjer fra dere.

Men bryllupp uten taler - eller nesten uten (og helt sangfritt) kan jeg skrive under på blir helt perfekt! (Om det er slik du ønsker det så klart)

Skrevet

Vi hadde tre planlagte taler, og en spontan tale. Hverken jeg eller brudgommen ønsket å tale - i stedet for sang ei sangerinne som var leid inn for kvelden, "det väckraste jag vet" fra ham til meg. Helt perfekt :rødme:

de som holdt tale var min far, mine svigerforeldre i sammen, hans forlover og min forlover ble så inspirert at hun også holdt tale! kjempefint! Ingen stilte spørsmål ved at hverken brudgom eller jeg holdt tale, det var bare slik vi gjorde det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...