Gjest Rikke Skrevet 29. juli 2010 #1 Del Skrevet 29. juli 2010 Hei! Jeg har en stund nå slitt i perioder med angst for å sette ting i halsen. Dette høres kanskje rart ut for noen, men dette kan virkelig være et problem for meg. Jeg har generelt slitt med angst, og lurer på om det henger sammen. Jeg kan tygge på noe, og få skikkelig angst for å svelge. Da spesielt seige ting eller for.eks popcorn. Jeg har helt sluttet å spise popcorn, for jeg føler hele tiden at det setter seg fast i halsen! Spesielt ekkelt er det når jeg spiser på offentlige steder. Men kan også ha det når jeg er alene. Jeg har den siste tiden fått litt tilbakefall på min angst, og da har også dette kommet, angsten har jeg lært meg å kontrollere ( selvom det er like ekkelt for det! ) men denne tygge/svelge angsten vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Jeg gjør det vel ikke noe bedre når jeg anstrenger meg, men jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal klare å slappe av når jeg spiser. Er det noen andre som har det eller har hatt det på samme måte? Sikkert en fin slanke metode, men det gjør meg ikke så veldig lykkelig likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #2 Del Skrevet 29. juli 2010 JEG HAR DET på akkurat samme måte. Det er mange som har det slik. Senest i dag da jeg satt på en flyplass og var litt stresset, følte hele benkeraden satt og studerte meg da jeg skulle spise sandwichen min, holdt på å sette maten i halsen flere ganger. JEg liker ikke å spise foran andre mennesker, føler jeg fryser til is om de ser rett på meg og jeg klarer ikke svelge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2010 #3 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg har normalt sett ikke noe i mot å sitte å spise sammen med folk. Men i dag, da jeg var på kino, så fikk jeg plutselig sånn panikk for å svelge. Ingen ville jo se meg, men jeg var vel redd for å lage en scene eller no sånn. Jeg vet ikke... Jeg hadde så lyst på popcorn som min venninne satt å glaflet i seg. Men jeg turdte ikke. Satt vel mer å missunte henne for at hun kunne spise uten problemer... Det kjennes ut som dette kommer i perioder hvor jeg er ekstra anspent.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra-D Skrevet 27. november 2010 #4 Del Skrevet 27. november 2010 Så godt å høre at flere sliter med denne rare tingen. Da er føler man seg ikke så sær allikevel. Tror mange sliter med dette, eller andre rare ting som anspenthet/angst medfører. Før slet jeg med småsvimmelhet når jeg gikk, spesielt på kjøpesentre eller i andre store bygninger. Det var også noe som anspentheten bidro med, men nå er det bare dette med svelging og litt `uvirkelighetsfølelse´. Håper det går bedre med dere og anspentheten. Kan anbefale shaktimatten og NLP Ellers er det jo en trøst at tider med mye anspenthet går over etter en liten stund. Men det er jo grusomt når det holder på som verst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 27. november 2010 #5 Del Skrevet 27. november 2010 Så godt å høre at flere sliter med denne rare tingen. Da er føler man seg ikke så sær allikevel. Tror mange sliter med dette, eller andre rare ting som anspenthet/angst medfører. Før slet jeg med småsvimmelhet når jeg gikk, spesielt på kjøpesentre eller i andre store bygninger. Det var også noe som anspentheten bidro med, men nå er det bare dette med svelging og litt `uvirkelighetsfølelse´. Håper det går bedre med dere og anspentheten. Kan anbefale shaktimatten og NLP Ellers er det jo en trøst at tider med mye anspenthet går over etter en liten stund. Men det er jo grusomt når det holder på som verst. Nå virker jeg sikkert veldig dum, men hva er det?? Jeg har samme problem. Ikk no særlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kml Skrevet 27. november 2010 #6 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg hadde det før. Så ille at jeg ikke kun spise noenting. Jeg var på en flytende diett for å si det sånn i nesten ett år. Gikk ned 12 kilo og var konstant sulten. Etter terapi begynte jeg smålig med suppe. deretter suppe med makaroni. så grøt, osv. Idag har jeg ikke særlig frykt for å sette noe halsen lenger, men derimot blir jeg fortsatt litt stressa av å spise foran folk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra-D Skrevet 30. november 2010 #7 Del Skrevet 30. november 2010 `Nå virker jeg sikkert veldig dum, men hva er det?? Jeg har samme problem. Ikk no særlig...´ Du er absolutt ikke dum for det! Shaktimatten er den spikermatten som det har vært litt reklame for på TV som mer eller mindre tvinger kroppen til å slappe av. Den kan kjøpes på helsekostbutikker og diverse sportsforretninger. Først handler det bare om å fokusere på smerten spikrene gir ryggen din (huff..hehe dette hørtes mindre avslappende ut, men det fungerer). Når man fokuserer på dette har ikke kroppen noe annet valg enn å kun være her og nå. Når man har ligget der noen minutter blir ryggen veldig varm og hele kroppen slapper av og puster automatisk. Det er også en god hjelp å lytte til Shakti-CDen som følger med og som trinn for trinn forteller hvilke kroppsdeler man skal slappe av i. I perioder når jeg gjør dette ofte finner jeg meg mye mer avslappet og avspent på dagtid også. NLP er kort for Nevro Lingvistisk Programmering og går ut på hvordan man selv kan omprogrammere hjernen sin til å assosiere positive ting til tidligere skremmende opplevelser eller daglige ting en er redd for, som for eksempel spising/drikking i sosiale situasjoner. Jeg kan anbefale boka `Alt sitter i hodet´ skrevet av Trine Ålstedt. Jeg har akkurat kjøpt den og sluker hvert ord. Den er smekkfull av øvelser som hjelper en til å endre tankesettet sitt. Ellers er yoga noe jeg alltid priser meg lykkelig over å kunne gjøre i min egen stue. Det hjelper meg til å koble kropp og hjerne slik at jeg føler meg sterkere og mer avslappet. Dersom en kvier seg for å melde seg på en time, kan en alltids kjøpe en hjemme-yoga-DVD og ta det derifra. Håper det er noe her som kan komme godt med på veien mot avspenthet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 30. november 2010 #8 Del Skrevet 30. november 2010 `Nå virker jeg sikkert veldig dum, men hva er det?? Jeg har samme problem. Ikk no særlig...´ Du er absolutt ikke dum for det! Shaktimatten er den spikermatten som det har vært litt reklame for på TV som mer eller mindre tvinger kroppen til å slappe av. Den kan kjøpes på helsekostbutikker og diverse sportsforretninger. Først handler det bare om å fokusere på smerten spikrene gir ryggen din (huff..hehe dette hørtes mindre avslappende ut, men det fungerer). Når man fokuserer på dette har ikke kroppen noe annet valg enn å kun være her og nå. Når man har ligget der noen minutter blir ryggen veldig varm og hele kroppen slapper av og puster automatisk. Det er også en god hjelp å lytte til Shakti-CDen som følger med og som trinn for trinn forteller hvilke kroppsdeler man skal slappe av i. I perioder når jeg gjør dette ofte finner jeg meg mye mer avslappet og avspent på dagtid også. NLP er kort for Nevro Lingvistisk Programmering og går ut på hvordan man selv kan omprogrammere hjernen sin til å assosiere positive ting til tidligere skremmende opplevelser eller daglige ting en er redd for, som for eksempel spising/drikking i sosiale situasjoner. Jeg kan anbefale boka `Alt sitter i hodet´ skrevet av Trine Ålstedt. Jeg har akkurat kjøpt den og sluker hvert ord. Den er smekkfull av øvelser som hjelper en til å endre tankesettet sitt. Ellers er yoga noe jeg alltid priser meg lykkelig over å kunne gjøre i min egen stue. Det hjelper meg til å koble kropp og hjerne slik at jeg føler meg sterkere og mer avslappet. Dersom en kvier seg for å melde seg på en time, kan en alltids kjøpe en hjemme-yoga-DVD og ta det derifra. Håper det er noe her som kan komme godt med på veien mot avspenthet Ah! Sånn en ja! Prøvde en slik hos en venninne som nettopp hadde anskaffet seg en slik. Både den og yoga dvd skal på ønskelista til jul! Takk for info og tips, og kom gjerne med flere folkens - eller vi kan kanskje lage en egen tråd til det.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #9 Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg har det også sånn. Særlig når jeg spiser andre steder enn hjemme. Er vi på restaurant, sitter ofte de andre og venter i en halvtime++ på at jeg skal bli ferdig, så vi får desserten. Og så kommenterer de at jeg spiser så sent ("men det er jo bare SUNT å spise sent, da!!" )og så prøver jeg å spise raskere- men da blir jeg støl i tunge, hals og gane og alt blir bare stress. En gang for noen år siden ble det helt jævlig, også hjemme, klarte ikke å svelge mitt eget spytt en gang. Fikk i meg litt vann når jeg dusjet, etter 3 dager måtte jeg bare komme meg til lege. Hun konkluderte med at det var stress som hadde utløst det. Ikke kjekt, men har heldigvis bare vært så ille en gang. Er livredd for å dø av kvelning fordi noe setter seg fast....særlig hvis jeg er alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest waldo Skrevet 22. desember 2010 #10 Del Skrevet 22. desember 2010 Har gjort mye research på nettet og trodde jeg var den eneste som slet med dette. Jeg har alltid vært kresen når det kommer til mat, og kan bli kvalm selv av lukten av lutefisk og blodpølse. Har slitt med angst, depresjon, tourettes i flere år, men det ble verre angående spisingen for ca. 3 år siden. Nå klarer jeg ikke å spise i samme rom som flere, ikke engang kjentfolk/ familien. Før kunne jeg spise med familien når jeg visste at jeg likte maten. Husker en gang jeg var på besøk hos sjefen min, og de hadde pizza. Jeg slet utrolig mye med et pizzastykke, jeg brekte meg men holdt det heldigvis inni munnen og fikk det ned igjen. Blir ofte kvalmt hvis jeg er på besøk og skal spise kake/ kjeks eller noe til f.eks. kaffe eller te, så da må jeg bare vente noen minutter før jeg kan fortsette, selv om jeg liker det jeg spiser. Bare det å spise alene er en utfordring av og til. Frokost går som regel greit, men det blir verre utover dagen. Pølser/ kjøtt er absolutt det verste jeg kan spise, og bruker veldig lang tid på det. Av og til må jeg bare gi opp å spise, da det virker umulig å få ned, selv små biter. Halsen kjennes trang/ får kvelingsfornermelser- i selve svelge-øyeblikket eller rett etterpå, da må jeg av og til ta tak i noe med hånden eller hoste/ svelge flere ganger. Det hjelper litt med Sobril, som jeg er nødt å ta nå som julemiddagen nærmer seg. Det er grusomt å leve med dette, dette kommer nok av angsten som jeg har, men siden et av mine ticks i forhold til tourette er "snøfting", så har jeg et par ganger (ikke flere heldigvis) fått mat inni nesen, og må da bare spytte ut det jeg har i munnen og "frøse" resten ut gjennom nesen, dette er både skremmende og ekkelt. Det å ikke kunne spise normalt er verre enn selve angsten, depresjonen og tourettes. Veske har jeg ingen problemer med å få i meg, så fyller av og til magen opp med det, i stedet for å gå sulten. For meg er dette så ille at jeg ikke vet om jeg rett og slett orker flere år med dette. Går i behandling hos psykolog, som er det siste jeg prøver før man "legger inn årene". - waldo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #11 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg hadde det slik selv under min verste panikkangstperiode i fjor der jeg virkelig trodde at hva som helst kunne ta livet av meg! Den varte i noen måneder og jeg hadde store problemer med å svelge mat, ihvertfall kylling og fisk og ting jeg trodde kunne inneholde bein! Vet du hva som hjalp meg? Det faktum at det ikke er noe som kan gå galt når et voksent menneske svelger skeivt eller svelger et bein! Det er for det første veldig vanskelig for et voksent, "normalt" menneske å sette noe fast i halsen og dersom det skjer vil du kun oppleve ubehag; det er så og si helt umulig at man blokkerer all lufttilstrømming! Tro meg; jeg jobber som sykepleier og ser daglig eldre mennesker med så og si ingen svelgerefleks prøve å tygge og svelge mat og sette det i halsen; men det går alltid bra! Og dersom uhellet er ute og noen ikke får puste kommer ambulansepersonell etter få minutter og pirker ut det som blokkerer uten at personen dør! Ikke vær redd for dette, det er bare en ubegrunnet frykt, det er ikke reelt at noen kan dø av å sette noe fast i halsen! Hadde det vært farlig så hafde nok de fleste eldre, ihvertfall de som har demens, ikke overlevd men dødd som fluer når de spiste middag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2010 #12 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg hadde det slik selv under min verste panikkangstperiode i fjor der jeg virkelig trodde at hva som helst kunne ta livet av meg! Den varte i noen måneder og jeg hadde store problemer med å svelge mat, ihvertfall kylling og fisk og ting jeg trodde kunne inneholde bein! Vet du hva som hjalp meg? Det faktum at det ikke er noe som kan gå galt når et voksent menneske svelger skeivt eller svelger et bein! Det er for det første veldig vanskelig for et voksent, "normalt" menneske å sette noe fast i halsen og dersom det skjer vil du kun oppleve ubehag; det er så og si helt umulig at man blokkerer all lufttilstrømming! Tro meg; jeg jobber som sykepleier og ser daglig eldre mennesker med så og si ingen svelgerefleks prøve å tygge og svelge mat og sette det i halsen; men det går alltid bra! Og dersom uhellet er ute og noen ikke får puste kommer ambulansepersonell etter få minutter og pirker ut det som blokkerer uten at personen dør! Ikke vær redd for dette, det er bare en ubegrunnet frykt, det er ikke reelt at noen kan dø av å sette noe fast i halsen! Hadde det vært farlig så hafde nok de fleste eldre, ihvertfall de som har demens, ikke overlevd men dødd som fluer når de spiste middag! Skulle gjerne trodd deg på dette (spesielt i denne tråden burde jeg kanskje la dette gå forbi uten å kommenteres), men dette er jo ikke helt sant da. Det kan absolutt gå galt, men ikke så ofte som vi kanskje tror/tenker, vi som sliter litt med dette. Interessant tema forresten, det er greit å høre at så mange andre også sliter med "rare" ting, som gjør at man også føler seg litt rar og utenfor. Jeg har også panikkangst, og uten å kuppe tråden her, så hadde det vært interessant å høre fra andre om hvilke andre rare ting dere har angst for. Kanskje jeg ikke er så rar likevel? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #13 Del Skrevet 23. desember 2010 Virkelig? Hvor ofte hører man om folk som dør pga de satt noe fast i halsen? Jeg sitter t.o.m og mater mennesker med nedsatt svelgerefleks og det går aldri galt, i tillegg til masse pasienter som sitter og spiser store stykker med fisk fulle i både store og små bein og skinn! Dette går helt fint, det er absolutt ingenting å bekymre seg over. Dersom dete var et reellt problem ville ikke menneskeheten ha overlevd i så mange år.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 25. desember 2010 #14 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg setter veldig pris på noen oppløftende kommentarer. Man trenger det. Selvom vi med angst for forskjellige ting, ofte vet at det ikke er helt realistisk, eller i allefall liten sjans, så sitter jo den angsten der. Men jeg har jo ofte lurt på hvor jeg har det fra.. Kom det med angsten jeg fikk for halv annet år siden? Noen ganger går det ganske greit, mens andre ganger har jeg av og til måtte spytte ut maten, eller for.eks ved middag sagt meg mett uten at jeg er det. Jeg har latt mye god mat gått til spille pga dette. Jeg er spesielt var på litt tørt kjøtt ( for.eks pinne kjøtt, som jeg egentlig elsker!) fisk med ben som andre nevnte, eller seige ting. ( for.eks seigt godteri. ) Det er helt forferdelig å ha det sånn. Såvidt jeg husker før så var jeg veldig dårlig på å tygge maten. Glemte liksom det, men nå tygger jeg jo så nøye, men likevel kan det føles vanskelig å svelge! Og så fort det settes litt fast i halsen, litt sånn at man kjenner det ligger der, får jeg panikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Independent_ Skrevet 25. desember 2010 #15 Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) Denne typen angst er faktisk mer vanlig enn det folk tror. Jeg har hørt om tilfeller som dette flere ganger før, og kan si at jeg forstår "syndromet". Det er den følelsen av å sette noe fast i halsen og kveles av det som er skremmende, spesielt for en person som sliter med andre typer angst også. Angst er ikke en sykdom du bør få råd og tips om fra villkårlige personer på et forum, men heller en profesjonell, utdannet person som vet hva han snakker om I hvert fall i tilegg til de erfaringene du får her. Mine tips til deg er først og fremst å ikke tenk at det er unormalt og idiotisk. Det er vanlig, men veldig dumt og du bør få kontrollen over denne angsten etterhvert. Det kan være vanskelig så oppsøk en psykolog eller psykiatrer Legen din kan sende en anbefaling til deg. Mitt neste tips er også å begynne å smake på mat du ikke har spist før og som ikke virker avskremmende for deg. Spesielt å spise ting som små barn spiser -krakkede ting f.eks. som banan. Begynn med små biter og gjør bitene større og større etter hvert som du blir mer trygg på maten. Forresten: Denne angsten har mest sannsynlig opphav etter en traumatisk svelgeopplevelse du har hatt i barndommen. Du kan jo prøve å grave i hukommelsen din og se om du kan finne fram til en situasjon som kan være grunn til denne frykten og angsten. Endret 25. desember 2010 av Independent_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest waldo Skrevet 27. desember 2010 #16 Del Skrevet 27. desember 2010 Takk for alle innlegg i denne posten Jeg vet at det er liten sjanse for å kveles, og jeg har aldri satt noe skikkelig fast i halsen, men jeg føler jeg ikke har noe kontroll over kroppen når jeg spiser, halsen snører seg sammen, føler jeg ikke får nok luft, og "panikken" kommer av og til i svelgeøyeblikket, da må jeg av og til "ta tak i armlenet på stolen" eller dunke meg litt i brystet, selv om jeg vet at det hadde gått bra uten å gjøre det. Av og til må jeg også rett og slett gi opp å spise en type mat, får heller helle i meg veske så jeg blir mett. En traumatisk opplevelse jeg hadde fra barndommen var da jeg spiste så mye blåbær at jeg spydde, trodde jeg spydde blod og trakk da pusten litt inn, og da låste halsen seg, og jeg måtte hive etter pusten noen ganger før man fikk puste igjen. Siden da er det verste jeg vet å spy, og har opplevd dette noen ganger etterpå, er så annspent at man får "spy-spytt" i halsen, og luften stopper opp, vet det løser seg etter man har hikstet etter luften noen ganger, men er veldig ubehagelig likevel. Har også opplevd å få "spytt i halsen", slik at man får hoste og pustebesvær, dette vil jeg tro er vanlig av og til? Samt sure oppstøt når jeg har lagt meg om kveldene, har våknet av og til at man hiver etter pusten, særlig hvis man spiser rett før man legger seg, noe jeg ikke gjør mer. Håper det er greit at jeg skriver her, selv om jeg er av det motsatte kjønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 28. desember 2010 #17 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg tror vi har det ganske likt Waldo. Sitter faktisk her i dette øyeblikk med en god middag ved siden av meg, men har bare klart å spise litt. Noen ganger går det helt fint nesten. Jeg kan fint klare å spise. Men andre ganger, som nå, så freaker jeg bare helt ut. Føler som deg at halsen bare snører seg sammen, og jeg får en slags "panikk" i det jeg skal svelge, slik at det blir mye tyngre å svelge. Jeg er veldig klar over, at jo mer jeg tenker på det, jo verre blir det. Men ikke så lett å skru av tankene! Det virker nesten ikke som det har noe å si hvor mye jeg tar på gaffelen heller. Det går liksom " tregt" ned halsen uansett. Føles trangt, på en måte. Har dere som har dette, andre typer angst også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest waldo Skrevet 29. desember 2010 #18 Del Skrevet 29. desember 2010 Skjønner akkurat hva du mener Becka. Hvis noen vil chatte om dette noen gang, så finnes jeg på chatten på www.deppa.com ofte. waldo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #19 Del Skrevet 29. desember 2010 Selve teorien bak shaktimattene er det absolutt NULL hold i. Til den grad at det faktisk har blitt rettssak ut av det i Sverige pga villedende markedsføring, se her. Mange opplever at de blir mindre avspente av å bruke slike matter - men det er kanskje ikke så rart siden det å legge seg ned og slape HELT av i et kvarter hver dag vil være avspennende i seg selv, uansett hva man ligger på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kløftfrid Skrevet 29. desember 2010 #20 Del Skrevet 29. desember 2010 Virkelig? Hvor ofte hører man om folk som dør pga de satt noe fast i halsen? Jeg sitter t.o.m og mater mennesker med nedsatt svelgerefleks og det går aldri galt, i tillegg til masse pasienter som sitter og spiser store stykker med fisk fulle i både store og små bein og skinn! Dette går helt fint, det er absolutt ingenting å bekymre seg over. Dersom dete var et reellt problem ville ikke menneskeheten ha overlevd i så mange år.. Eg har også dette "problemet", men då meir generelt det å ikkje få luft. Dette veit eg er på grunn av noko eg opplevde som liten. Men når du seier at det er uvanleg at nokon døyr fordi dei set noko fast i halsen, så veit eg ikkje heilt om eg er einig med deg. Eg kan nemne fleire tilfeller der dette diverre har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå