Gå til innhold

hemmelig gift?

Fremhevede innlegg

Gjest annemor30
Skrevet

Fordi det kan være viktig å ha det juridiske på plass av ulike grunner selv om man ikke har råd til å kjøre stort kirkebryllup og full pakke på det daværende tidspunkt.

Jeg skjønner at det er viktig for dere juridisk, men dere kan da ha festen om et år uten å måtte "gifte" dere igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, det er det. Det er et kirkebryllup og i mange kluturer blir man ikke sett på som ordentlig gift før man er viet i kirken. I mange, mang andre land enn de skandinaviske landene er man nødt til å dele sivil og kirkelig vielse fordi den kirkelige vielsen ikke er juridisk bindende. Da ser man på den juridiske vielsen som det nødvendige man må få av veien og kirkevielsen er det ordentlige bryllupet. Derfor er ikke begrepet liksombryllup gangbart.

I Norge blir man ordentlig gift av bare den juridisk vielsen eller bare kirkevielsen så derfor er begrepet liksombryllup hvis man allerede er gift helt gangbart ;)

Synes det er en mye bedre idè å være åpen om at man allerede har giftet seg men ønsker en velsignelse eller å ha en forsinket bryllupsfest enn å late som om man gifter seg.

Skrevet

Det går sikkert fint å gjøre det på den måten. Men hvorfor i alle dager ønsker man å holde ekteskapet hemmelig? Skjems man over det, eller?

Et vennepar av meg hastegiftet seg i kirke med kun de nærmeste til stede, og inviterte til bryllupsfest et års tid senere. Det var stas, og ikke noe lurenfakseri som jo trådstarter lurer på om de skal drive med.

Skrevet (endret)

Jeg hadde syntes det var skikkelig sært å bli invitert i et "bryllup" hvor brudeparet i realiteten hadde giftet seg året før, det ser jeg virkelig ikke poenget i. Enten gifter man seg eller så venter man, hvorfor gjøre det komplisert?

For meg er det flere sider ved et bryllup - det å kunne feire kjærligheten mellom to mennesker med alle deres venner og familie og den praktiske delen ift papirer osv.

Pga norske lover kunne ikke han jeg var glad i en gang komme til Norge og treffe min familie uten at vi giftet oss. Så vi ordnet det praktiske, men min familie har jo fortsatt lyst til å kunne ta del i feiring. Det virker ikke som de synes det er rart, ettersom flere av de har spurt mange ganger når vi skal feire bryllupet vårt.

Heldigvis er ikke du i min familie - så du skal slippe å synes min invitasjon er skikkelig sær.

Endret av Bintou
Skrevet

Jeg og kjæreste skal gjøre det samme, hun er fra Ukraina så vi skal gifte oss for å få papirene i orden. Også gifter vi oss i kirken neste år med familie og venner.

Vi kommer til å være åpne med dette for alle, og selv ser jeg ikke noe problem i dette.

Ikke fått noen komentarer på dette fra andre heller..

Skrevet

For meg er det flere sider ved et bryllup - det å kunne feire kjærligheten mellom to mennesker med alle deres venner og familie og den praktiske delen ift papirer osv.

Pga norske lover kunne ikke han jeg var glad i en gang komme til Norge og treffe min familie uten at vi giftet oss. Så vi ordnet det praktiske, men min familie har jo fortsatt lyst til å kunne ta del i feiring. Det virker ikke som de synes det er rart, ettersom flere av de har spurt mange ganger når vi skal feire bryllupet vårt.

Heldigvis er ikke du i min familie - så du skal slippe å synes min invitasjon er skikkelig sær.

Når du sier folk lurer på når feiringen blir, så antar jeg at de vet om at dere giftet dere. Jeg er rimelig sikker på at de hadde blitt noe forbauset om dere stelte i stand bryllupsfest, og det viste seg at dere egentlig giftet dere året før uten å si noe. Jeg hadde blitt utrolig skuffet om det var noen i min nærmeste familie som hadde gjort det på denne måten.

Skrevet

Jeg reagerer på at dere absolutt skal holde det hemmelig at dere har giftet dere tidligere.

Som gjest ville jeg blitt temmelig sjokkert om vielsen viste seg å allerede være gjennomført for lenge siden.

Vær nå heller åpne om det, eller eventuelt vent med å gifte dere til dere har råd til å holde den festen dere har mets lyst på.

• 2 uker senere...
Skrevet

min fetter giftet seg uten at noen visste noe med sambo av 6 år. De har 2 barn og et bra par. De ble gift i Hag på et kontor.

Husker hans far følte seg snytt, og sa Bryllupsfest/grillfesten i ettertid ikke var det samme som innbydelse til bryllup. Vi er tradisjonelle og STOR famile, men men, alle må få velge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...