Gå til innhold

hemmelig gift?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har giftet seg hos byfogden for så ha 'bryllup' med brudekjole og hele stasen i kirken?

Vi har lurt på å gifte oss borgerlig med bare oss til stede for senere (neste år(?) ) å gifte oss i kirka. Grunnen er å få papirene i orden og ta festen og bryllupet når økonomien er på plass...

er det stor forskjell på bryllupet (ekteskapsinngåelse) i kirken og en velsignelse av allerede inngått ekteskap?

Er redd for at noen skal se det som et 'svik' å ikke vite at man allerede er gift.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare vente med alt til dere har råd til det bryllupet dere vil ha? Om dere virkelig vil gifte dere nå, så tviler jeg på at det går å gifte seg i kirka igjen om et år. En velsignelse eller noe kanskje, men neppe en vielse. Da er det kanskje bedre å være åpen om at dere gifter dere nå, og inviterer til feiring av 1 års bryllupsdag, med skikkelig fest da :)

Gjest Pippelipp
Skrevet

Selvfølgelig går det an å dele det! Her jeg bor er du nødt til å dele det fordi en kirkevielse ikke er juridisk bindende. Jeg giftet meg med en østerriker. Vi hadde vielse hos byfogden i Østerrike i mai og krikebryllup i Norge nå i juli og det vare en ordentlig vielse og det var først da vi var "ordentlig" gift.

Her nede bor det en annen norsk jente som giftet seg i fjor med en colombianer. De giftet seg året før hos byfogden her for å ha papirene i orden, bare de to og så feiret de stort kirkebryllup året etter.

Det med hemmeligholdele har jeg ingen erfaringer med, vi var helt åpne om alt og vielsen i Østerrike utviklet seg til å bli en skikkelig fest den også, så til syvende og sist giftet vi oss to ganger :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går det an å dele det! Her jeg bor er du nødt til å dele det fordi en kirkevielse ikke er juridisk bindende. Jeg giftet meg med en østerriker. Vi hadde vielse hos byfogden i Østerrike i mai og krikebryllup i Norge nå i juli og det vare en ordentlig vielse og det var først da vi var "ordentlig" gift.

Her nede bor det en annen norsk jente som giftet seg i fjor med en colombianer. De giftet seg året før hos byfogden her for å ha papirene i orden, bare de to og så feiret de stort kirkebryllup året etter.

Det med hemmeligholdele har jeg ingen erfaringer med, vi var helt åpne om alt og vielsen i Østerrike utviklet seg til å bli en skikkelig fest den også, så til syvende og sist giftet vi oss to ganger :)

Men dere hadde ikke trengt å gifte dere to ganger.;) En kirkevielse i Norge ville vært juridisk bindende i Østerrike fordi dere da hadde giftet dere etter norsk rett og ikke østerriks (og det er ikke av betydning at mannen er Østerriker).

Gjest Pippelipp
Skrevet

Men dere hadde ikke trengt å gifte dere to ganger.;) En kirkevielse i Norge ville vært juridisk bindende i Østerrike fordi dere da hadde giftet dere etter norsk rett og ikke østerriks (og det er ikke av betydning at mannen er Østerriker).

Nei, det vet jeg også, men vi ville ha noe her og noe der.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Det jeg mente å si at det ikke er noe problem å dele byfogd og kirke. I motsetning til det Fru Beist skriver.

Skrevet

Jeg syns det høres tåpelig ut å gifte seg to ganger, for når man først er gift er man gift. Kan forstå det der de ønsket å ha det både i Norge og i utlandet, men to ganger her hjemme blir litt tåpelig i mine øyner.

Dere vil jo da gifte dere igjen, om noen år, og da har dere jo allerede vært gift i noen år. Og uten at noen skal få vite at dere faktisk er gift? Er heller enig med de som foreslår å vente til dere har råd til det bryllupet dere ønsker, eller å feire et års bryllupsdag med en stor fest.

Skrevet

Jeg er enig med Piper, enten har man råd til å ha det bryllupet man ønsker seg eller så har man et mindre. Men er man først gift så blir det bare tåpelig å gjøre det enda en gang fordi man vil ha en større fest.

AnonymBruker
Skrevet

Nå dreier det seg ikke om noe større fest eller to bryllup ,men en ekteskapsinngåelse hos byfogden og en velsignelse i kirken i ettertid. (Innen rimelig tid)

Om vi i tilfelle gifter oss hos byfogden er det for å få papirer i orden , og vi kommer ikke til å fortelle det til noen.

Bryllupet blir i utgangspunktet lite, da vi ikke ønsker noen stor fest :) Kun de nærmeste: foreldre, søsken og besteforeldre.

Pga omstendighetene er det trygt å få papirer i orden så snart som mulig, og ha en fest når økonomien tillater det.

Dette er forøvrig ikke uvanlig ;)

Noen med erfaring? Evt som vet om det er stor forskjell på vielse og velsignelse i kirka.

AnonymBruker
Skrevet

Nå dreier det seg ikke om noe større fest eller to bryllup ,men en ekteskapsinngåelse hos byfogden og en velsignelse i kirken i ettertid. (Innen rimelig tid)

Om vi i tilfelle gifter oss hos byfogden er det for å få papirer i orden , og vi kommer ikke til å fortelle det til noen.

Bryllupet blir i utgangspunktet lite, da vi ikke ønsker noen stor fest :) Kun de nærmeste: foreldre, søsken og besteforeldre.

Pga omstendighetene er det trygt å få papirer i orden så snart som mulig, og ha en fest når økonomien tillater det.

Dette er forøvrig ikke uvanlig ;)

Noen med erfaring? Evt som vet om det er stor forskjell på vielse og velsignelse i kirka.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Det er såvidt jeg har erfart ingen forskjell på en velsignelse og en vielse i kirka. En vielse er en vielse. Punktum. Dere skal bare ikke signere de offisielle ekteskapspapirene. Vi giftet oss katolsk og måtte underskrive papirer for katolsk kirkerett. Vet ikke hvordan det er i den norske kirke.

Skrevet

Synes faktisk det blir enda mer tåpelig å late som om man gifter seg når man allerede er gift, ihvertfall hvis man skal gjennomføre liksomvielsen med full kjole og hele pakken ;) Hvorfor ikke bare ha en forsinket bryllupsfest? Eller forklare for gjestene at dere allerede er gift med skal få en velsignelse av presten?

Skrevet

Jeg synes det er merkelig å late som om man ikke er gift når man allerede er det.....Da er det vel bedre å være ærlige og si det som det er, og invitere til fest senere.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Synes faktisk det blir enda mer tåpelig å late som om man gifter seg når man allerede er gift, ihvertfall hvis man skal gjennomføre liksomvielsen med full kjole og hele pakken ;) Hvorfor ikke bare ha en forsinket bryllupsfest? Eller forklare for gjestene at dere allerede er gift med skal få en velsignelse av presten?

Jeg synes det er utrolig sneversynt å kalle et kirkebrylup etter sivil ekteskapsinngåelse for et liksombryllup! En helt annen sak er å holde tinghusvielsen hemmelig. Hvorfor ikke være åpne om det?

Skrevet

Jeg synes det er utrolig sneversynt å kalle et kirkebrylup etter sivil ekteskapsinngåelse for et liksombryllup! En helt annen sak er å holde tinghusvielsen hemmelig. Hvorfor ikke være åpne om det?

Hvis man allerede er gift er det jo ikke et bryllup, derav uttrykket liksombryllup ;)

Skrevet

Borgerlig vielse med påfølgende kirkelig velsignelse, enten det nå er dage etter eller året etter er ikke merkelig i det hele tatt. Det er ikke helt uvanlig heller, og ofte gjøres det av praktiske årsaker, som i deres tilfelle. Liturgien, som er nesten identisk med den vanlige bryllupsliturgien, finner du her. Dere kan velge om dere bare vil ha forbønn eller også en stadfesting av de allerede inngåtte ekteskapsløftene.

Skrevet

Vi gjorde vel noe alá dette. Skulle først giftet oss i utlandet, noe min familie snakket meg ut av (da jeg ikke klarte å holde det hemmelig som vi planla :) hehe), så vi endte opp med kun bryllupsfest med hans familie (da alt allerede var kjøpt og planlagt og invitert til), men ingen papirer i orden. Giftet oss et halvt år etter foran dommer - kun oss to. Og planlegger om en stund å ha en stor fest med min familie i Norge. Men de vet jo da at vi allerede er gift ;) Så her delte vi det i tre..

Gjest Pippelipp
Skrevet

Hvis man allerede er gift er det jo ikke et bryllup, derav uttrykket liksombryllup ;)

Joda, det er det. Det er et kirkebryllup og i mange kluturer blir man ikke sett på som ordentlig gift før man er viet i kirken. I mange, mang andre land enn de skandinaviske landene er man nødt til å dele sivil og kirkelig vielse fordi den kirkelige vielsen ikke er juridisk bindende. Da ser man på den juridiske vielsen som det nødvendige man må få av veien og kirkevielsen er det ordentlige bryllupet. Derfor er ikke begrepet liksombryllup gangbart.

Skrevet

Jeg hadde syntes det var skikkelig sært å bli invitert i et "bryllup" hvor brudeparet i realiteten hadde giftet seg året før, det ser jeg virkelig ikke poenget i. Enten gifter man seg eller så venter man, hvorfor gjøre det komplisert?

Gjest Pippelipp
Skrevet

Fordi det kan være viktig å ha det juridiske på plass av ulike grunner selv om man ikke har råd til å kjøre stort kirkebryllup og full pakke på det daværende tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...