Gjest Atanih2 Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 Hei. Jeg har sett en veldig effektiv sit-ups variant, har ikke prøvd den ut selv enda, men som sagt så den veldig effektiv og bra ut. Den går slik at i stedet for å bare løfte overkroppen, holder man hendene på siden, og løfter både kropp og ben samtidig, og balanserer på rumpa. Når man balanserer, vrir man seg til den ene siden annenhver gang, om dere skjønner. Tror dere dette er helt nødvendig for å få full effekt av denne øvelsen (altså å vri seg til siden)? For jeg har prøvd, men jeg finner rett og slett ikke balansen! Også gjør det litt vondt på hoftebeina, men det var kanskje fordi jeg kun prøvde på et teppe på et hardt gulv. Noen som har prøvd denne varianten, og er godt fornøyd med den? Tar også gjerne imot flere tips om en strammere mage
Leifr Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Som alle andre former for konvensjonelle situps er denne varianten lite effektiv for utvikling av magemuskulatur, og skadelig for ryggraden, og bør derfor aldri trenes av noen. Anbefaler planken og sideplanken i stedet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Man kan ta situps til krampa tar en (bokstavelig talt) uten at dette nødvendigvis vil føre til strammere mage. Det som gjør en mage slaskete og slapp er nemlig sjelden mangel på muskler, men at fettlaget som ligger mellom huden og musklene er for tykt til at musklene synes og føles igjennom. Skal man ha stram mage må man derfor trene noe som "får opp" forbrenningen og bidrar til at du mister fett. Dvs jogging, sykling, rockering, step, svømming eller andre ting som gir høyere puls. Det som skjer da, hvis man spiser riktig, er at kroppen vil tære på fettlageret sitt for å hente energi, og fettprosenten vil synke. Man vil minske i fett generelt sett jevnt over hele kroppen - inkludert magen, som da vil føles strammere. Styrketrening er imidlertid også bra (og nødvendig, vil mange si) siden større muskelmasse gir høyere forbrenning. Samt selvsagt alle de helsemessige gevinstene denne type trening gir. Du bør med andre ord fortsette å trene musklene i magen, men velg mer hensiktsmessige øvelser som drar med seg rygg- og kjernemusklatur i samme slengen! Planken, som Leifr nevner, er en god øvelser i så måte. Og tren for all del ikke styrke kun på mage/rygg. Hele kroppen trenger trening for å holde seg frisk og flott.
Supraspinatus Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 Signerer de postene til Leifr og AB. Du må trene hele kroppen. En god mageøvelse som ikke er skadelig for ryggen (om du gjør den riktig) er "reverse crunch". http://www.youtube.com/results?search_query=reverse+crunch Den øvelsen er selvsagt bare en liten del av et helt styrkeprogram. Gode øvelser for trening av støttemuskler og store muskelgrupper er: dype knebøy, markløft, benkpress, militærpress, hangups, pushups (hvis du gjør de på ustabilt underlag feks på feks tau som henger fra taket er det visst en fantastisk øvelse for god skulderhelse). Var ikke så lett å forklare den slynge/tauriggen. En slik er det jeg mener: http://farm1.static.flickr.com/79/233256048_598c75e9b4.jpg
bergans Skrevet 31. juli 2010 #5 Skrevet 31. juli 2010 Gode poeng fra Supraspinatus. Situps i enkelte utgaver har god effekt, men det krever sterk rygg og sterk mage i utgangspunktet, samt veldig god teknikk, som dermed gjør at situps er lite nyttig for de fleste nybegynnere og flat mage-fanatikere. Planken og sideplanken er suverene, men det er lite poeng i å utfre disse øvelsene kun statisk. Etter at du har bygd opp litt grunnform og kjernestyrke (samt vet at du utfrer øvelseene korrekt), så avanser og ta hakket opp til dynamisk arbeid. Dette kan lett gjøres ved at du vekselvis tar planken med annenhver fot i bakken, eller veksle på hvilken arm du legger tyngden på. Du kan også flytte beina ut og inn mot midten, eller svaie lett fra side til side, fram og tilbake mens du gjør planken. Sideplanken gjøres tifold mer effektiv ved at du sakte senker hofa ned mot bakken, for så å heve den opp til neøytral stilling (utgangsposisjon). Her kan du også prøve deg opp i stjerne når du er sterk nok; sideplanke hvor øverste arm+ben strekkes ut fra kroppen. Begynn med å løft kun benet opp mot taket, om det så er i ett sekund av gangen. Ok, jeg er dass på å forklare via tekst, skal se om det finnes noe lurt på verdensveven. En bosuball er noe av de nyttigste i denne msammenheng, kan ikke få rost det hjelpemiddelet nok. På den kan du mer elle rmindre trygt ta crunches, armhevinger, planke, sideplanke og et utall andre øvelser. Bosuball er et av de mest versatile og effektive apparatene jeg har vært borti, og den kan brukes av alle, uansett nivå. Er lett å tilpasse alle, samtidig som øvelser kan gjøres knallharde for selv den best trente. Jobber hardt for å få treningssenteret jeg bruker til å kjøpe inn et par av disse, og samtidig kaste ut det makkverket av en smithmaskin
Supraspinatus Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 Gode poeng fra Supraspinatus. Situps i enkelte utgaver har god effekt, men det krever sterk rygg og sterk mage i utgangspunktet, samt veldig god teknikk, som dermed gjør at situps er lite nyttig for de fleste nybegynnere og flat mage-fanatikere. Planken og sideplanken er suverene, men det er lite poeng i å utfre disse øvelsene kun statisk. Etter at du har bygd opp litt grunnform og kjernestyrke (samt vet at du utfrer øvelseene korrekt), så avanser og ta hakket opp til dynamisk arbeid. Dette kan lett gjøres ved at du vekselvis tar planken med annenhver fot i bakken, eller veksle på hvilken arm du legger tyngden på. Du kan også flytte beina ut og inn mot midten, eller svaie lett fra side til side, fram og tilbake mens du gjør planken. Sideplanken gjøres tifold mer effektiv ved at du sakte senker hofa ned mot bakken, for så å heve den opp til neøytral stilling (utgangsposisjon). Her kan du også prøve deg opp i stjerne når du er sterk nok; sideplanke hvor øverste arm+ben strekkes ut fra kroppen. Begynn med å løft kun benet opp mot taket, om det så er i ett sekund av gangen. Ok, jeg er dass på å forklare via tekst, skal se om det finnes noe lurt på verdensveven. En bosuball er noe av de nyttigste i denne msammenheng, kan ikke få rost det hjelpemiddelet nok. På den kan du mer elle rmindre trygt ta crunches, armhevinger, planke, sideplanke og et utall andre øvelser. Bosuball er et av de mest versatile og effektive apparatene jeg har vært borti, og den kan brukes av alle, uansett nivå. Er lett å tilpasse alle, samtidig som øvelser kan gjøres knallharde for selv den best trente. Jobber hardt for å få treningssenteret jeg bruker til å kjøpe inn et par av disse, og samtidig kaste ut det makkverket av en smithmaskin Litt offtopic, men smithmaskinen gjør nytte for seg i mitt program. Til "inverted rows".. hehe Skriver under på at bosuballer kan være bra å bruke, men knebøy på bosuball uten god teknikk er en kneskade waiting to happen. Ser stadigvekk at folk uten god teknikk og med for mye vekter svaier seg ned og opp.
bergans Skrevet 2. august 2010 #7 Skrevet 2. august 2010 (endret) Litt offtopic, men smithmaskinen gjør nytte for seg i mitt program. Til "inverted rows".. hehe Skriver under på at bosuballer kan være bra å bruke, men knebøy på bosuball uten god teknikk er en kneskade waiting to happen. Ser stadigvekk at folk uten god teknikk og med for mye vekter svaier seg ned og opp. Ja, den øvelsen bruker jeg smithmaskina til, og den er suveren for sånne som meg, selv om den er knallhrad og jeg ikke klarer mange reps. Litt sånn pingle-rows med en dæsj chins, og det er jeg godt fornøyd med Du har helt rett i at bosuball og knebøy er for viderekommende med veiledning, definitivt. Tar selv lette knebøy på bosuball (uten vekt og kun for kneets proprioseptive del og superb balansetrening for ankel og kne), men jeg snur ballen opp-ned, slik at jeg balanserer på balldelen. Som et hjelpemiddel for å optimere effekt og utbytte av planken, armehveinger, mageøvelser og annet så er den fantastisk. Redcore/slynge er også knall, men det innebærer mer bal å få satt opp, er mye dyrere og verre for endel treningssentra/hjemmetrenende å sette opp. Endret 2. august 2010 av bergans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå