Gå til innhold

Kan/bør katter få spise pølse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

What the title says.

Kan katter spise pølser?

Hvis ja, hvor gamle skal de være før de kan begynne å spise det?

Jeg lurer litt fordi kattene mine hele tiden prøver å ta pølse når jeg spiser det, og jeg har vurdert om dette kan brukes til min fordel, skulle jeg være tom for kattemat på en dag hvor butikkene ikke er åpne, slik som søndag.

Vad tycks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet forskjellen på kattemat og menneskemat? Det fins mange alternativer til kattemat i butikken, både tørrfòr og vått. Hvorfor i all verden skal du gi katta pølse, bare fordi det er en "fordel" for deg slik at du slipper å handle vanlig kattefòr? Det synes jeg bare er egoistisk.

Kattemat er jo satt sammen av spesielt utvalge ingredienser som katter kan spise for å unngå at de skal spise noe som kan være farlig/giftig for dem. Disse ingrediensene som kan være farlige kan fins i menneskemat derimot.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei og ja :fnise:

Nei fordi det er for mye nitrat i pølser. Men som godbiter og snacks i ny og ne, så ja. Jeg må jo ærlig innrømme at kattene her fikk en grillpølse her om dagen. Ved siden av kattematen.

Katter liker jo å få noe annet i skåla i ny og ne, men vær obs på hvor mye de får av godbitene. En gang i blant er OK men ofte og mye er ikke OK.

Skrevet

Herregud, på dette forumet kan man jo såvidt skrive "hei" uten at noen må fortelle en hvor egoistisk eller umoden man er.

Jeg mener selvfølgelig ikke å holde katten i live på pølse, jeg er da ikke dum.

Men som nødløsning og en-gang-i-blandt-godbit kunne jeg godt tenke meg å gi dem pølse, hvis dette da altså er ok sånn helsemessig.

Klart jeg ikke er for lat til å kjøpe kattemat, men plutselig står man der, søndag morgen, og innser at man ikke hadde så bokser/tørrfor som man trodde.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

men plutselig står man der, søndag morgen, og innser at man ikke hadde så bokser/tørrfor som man trodde.

Øh nei, det gjør man ikke.

Skrevet (endret)

Øh nei, det gjør man ikke.

Jo, det gjør man av og til.

Jeg er et forferdelig, egoistisk og barnslig menneske fordi jeg av og til har kjøpt en boks kattemat for lite, eller fordi at jeg lørdag kveld/søndag morgen av og til innser at jeg hadde kjøpt akkurat for lite.

Det fakta at jeg nå undersøker hva jeg kan gi dem av mat jeg kanskje har slik at de ikke skal sulte i et døgn er jo selvfølgelig totalt irrelevant.

Har du ingenting du skal ha sagt vedrørende pølsespisings effekt på katters helse, så gi faen i å komme her og leke selvhøytidelig.

Du er ikke bedre enn meg, eller noen andre, og du og alle andre sure gamle damer her på KG trenger å slutte og tro at alle andre gjør ting de gjør bare fordi de vil være slemme og ikke tenker på andre.

Er det vits i at dere her på KG bestandig må være så utrolig slemme, frekke, kjeftete og elitiske?

Er som å høre på en gjeng med 50-60 år gamle "upper-middle-class"-damer!

Må dere alltid tenke det verste om folk?

Blir ikke dere slitne av å være så negative og grinete?

Endret av Repjitu II
  • Liker 2
Skrevet

Tilbake til tema: Så, pølser går greit av og til, bare det ikke blir for mye/ofte?

Gjest Huffsa
Skrevet

Tilbake til tema: Så, pølser går greit av og til, bare det ikke blir for mye/ofte?

Ja.

Går du tom for kattemat en dag, er det ikke verdens undergang om de får litt kosemat, og litt pølse. Katter klarer seg litt sultne i en dag.

• Liker 1
Skrevet

Takk :3

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo, det gjør man av og til.

Jeg er et forferdelig, egoistisk og barnslig menneske fordi jeg av og til har kjøpt en boks kattemat for lite, eller fordi at jeg lørdag kveld/søndag morgen av og til innser at jeg hadde kjøpt akkurat for lite.

Det fakta at jeg nå undersøker hva jeg kan gi dem av mat jeg kanskje har slik at de ikke skal sulte i et døgn er jo selvfølgelig totalt irrelevant.

Har du ingenting du skal ha sagt vedrørende pølsespisings effekt på katters helse, så gi faen i å komme her og leke selvhøytidelig.

Du er ikke bedre enn meg, eller noen andre, og du og alle andre sure gamle damer her på KG trenger å slutte og tro at alle andre gjør ting de gjør bare fordi de vil være slemme og ikke tenker på andre.

Er det vits i at dere her på KG bestandig må være så utrolig slemme, frekke, kjeftete og elitiske?

Er som å høre på en gjeng med 50-60 år gamle "upper-middle-class"-damer!

Må dere alltid tenke det verste om folk?

Blir ikke dere slitne av å være så negative og grinete?

Nei, jeg opplever det verste av folk såpass ofte at det slipper jeg. (i kattesammenheng: slipper ut katta midtvinters i 20 minusgrader for å reise bort en langhelg - uten noen som ser til den, drar fra katt med kattunger innendørs for så å spørre om hjelp til tilsyn/mating etter tre dager, prioriterer alt mulig annet før kastrering av hunkatt som straks får sitt tredje kattekull før hun fyller to år osv osv. Dette er forøvrig tre forskjellige familier)

Jeg hører hva du sier, men jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å bruke energi på å sjekke at katta faktisk har mat (eller bikkja. Eller ungen. Eller dasspapir for den saks skyld) i stedet for å gruble over hva du kan mate den med NÅR den dagen lørdagskvelden/søndagsmorgenen kommer at du har glemt å handle inn.

Jeg har to katter, og har åpnet ny 2kgs sekk med tørrfor idag. Neste gang jeg er innom byen, blir det innkjøpt ny sekk, altså selv om vi har mat for et par uker framover. Verre er det ikke.

Skrevet

Jeg trodde TS mente at hun hadde tenkt å bruke pølse som en erstatning for kattefòr ofte.

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg har to katter, og har åpnet ny 2kgs sekk med tørrfor idag. Neste gang jeg er innom byen, blir det innkjøpt ny sekk, altså selv om vi har mat for et par uker framover. Verre er det ikke.

Jeg kjøper 10kg om gangen, og det kan fint bli tomt uten at jeg legger merke til det, da jeg flytter kattematen til en mindre bøtte istedet for å ha posen stående ved kattematen. Fyller på bøtta etterhvert, og kan uten problemer glemme at det i bøtta er siste man. Tømmer jeg det siste i posen på en lørdag, tenker jeg såklart at "mandag skal jeg kjøpe kattemat". Men så kommer mandagen, og jeg forsover meg til jobben, eller jeg må til dyrlegen med bikkja, eller jeg får en hasteavtale, og poff, det er glemt fram til bøtta er tom.

Skrevet

En av mine katter spiste det meste. Vafler, pannekake, sjokolade, potetgull. Ost, leverpostei, og så videre. En av de andre er heilt vill etter melon, paprika, agurk. Veslepus vi fikk i hus denne uka har allerede vist seg å være en tigger. Han stakk av med en bringebærkaramell i går, og hadde det ikke vert papir på den, så hadde han garantert prøvd å fortære den, og han har stukket av med ei brødskive rett fra kona sin tallerken, samt lagt hele labben opp på kaviaren på skiva.

Tror ikke jeg ville brukt pølser som nødmat til kattene. Heller en pakke lobnobs, eller kok litt sei til de.

Husk og at fòret du får kjøpt i vanlig matbutikk ikke er spesielt bra for katten. Ikke er det nødvendigvis billigere enn fòr fra klinikk eller zoo-forretning heller.

Skrevet

Vi har hverken klinikk eller zoo-foretning i bokstavelig talt milevis omkrets fra der jeg bor.

Jeg forstår ikke hvorfor folk synes at katter ikke kan ha butikkskattemat og fortsatt a et sunt og fint liv.

Jeg hadde en katt som ble 18 år gammel. Han levde hele sitt liv på "butikkmat".

Er det noen som har noen links som kan fortelle meg om dette med butikkmat er fakta eller snobberi, slik som de som mener at det bare er frisørkjøpt sjampoo som er bra for håret?

(Kjøper forøvrig Define på rema, jeg har nydelig hår.)

Skrevet (endret)

Vi har hverken klinikk eller zoo-foretning i bokstavelig talt milevis omkrets fra der jeg bor.

Jeg forstår ikke hvorfor folk synes at katter ikke kan ha butikkskattemat og fortsatt a et sunt og fint liv.

Er det noen som har noen links som kan fortelle meg om dette med butikkmat er fakta eller snobberi, slik som de som mener at det bare er frisørkjøpt sjampoo som er bra for håret?

Katter er jo forskjellige, men jeg kan komme med en personlig erfaring. Vi hadde en pus som begynte å dra på årene, han hadde slitt litt med urinveiene sine, og vert til dyrlegen for det. Han var vandt med specificfòr. Så gikk vi tom, og kom oss ikke til klinikken for å kjøpe nytt fòr på noen dager, og gikk til innkjøp av whiskas var det vel. Tror det gikk to dager, så hadde ikke katten fått tissa en dråpe, han satt på kassen stakars, men fikk ikke ut noe. Min kjære ringte til klinikken, og fikk beskjed om å komme med pus sporenstreks, ellers kunne vi miste han. Urinforgiftning skal man ikke spøke med.

Har og hørt om ei som måtte barbere hele katten sin etter en stund med vanlig butikkfòr.

Joda, det finnes sikkert puser som lever lange og gode liv på whiskas og lignende, men jeg vil ikke ta sjansen på det med mine katter. Vi har og forøvrig lang reisevei til klinikk, og har heller ikke bil. Men Specific skal gamlepus ha uansett. Veslepus får Royal Canin, og det får vi tak i 10 min gange hjemmefra.

Endret av fruBeist
Skrevet

Jeg hadde en periode hvor jeg spiste på Burger King/McDonalds hver dag. Jeg har alltid vært slank, så la ikke noe på meg av maten. Men det betyr ikke at det er sunt likevel. Slik er det med butikkfor også. Saltverdiene er høye, noe som ødelegger nyrene. Videre blir pelsen matt, det lukter mer av munnen til pus, samt at avføringen lukter meget ille. Da jeg var liten brukte vi Friskies til våre katter, hun ene ble 16 og han han andre ble vel 14. Jeg begynte å fore på Friskies da jeg fikk min katt, rett og slett av uvitenhet, men etter at jeg byttet ser jeg at katten har fått silkemyk og blank pels (fryktelig mange kommenterer hvor fin han er i pelsen). Jeg skal ikke påstå det lukter blomster av munnen og avføringen hans, men det lukter betydelig bedre. Samt at han spiser mindre av foret enn med Friskies. Da jeg skiftet over, prøvde han å "grave ned" maten hver gang han gikk fra matskålen - bare det sier sitt.

Ang butikksjampo, som en frisør så fint sa det (som forøverig er ei venninne av meg og ber meg handle inn shampoen på Smart Club fordi den der koster halvparten av det den gjør i en frisørsalong), så vasker butikksjampoen håret rent, men den pleier ikke. Jeg slet mye med tørt hår og slitte tupper, spesielt nå om sommeren, men med en gang jeg begynte med Redken (vel, etter noen uker) så merket jeg en betydelig forskjell. Mer glansfullt hår, mindre slitasje, og det blir faktisk ikke tørt nå om sommeren. Jeg bruker kun sjampo og balsam, og kun kur dersom frisøren gjør det når jeg farger/striper/klipper håret.

Kjøper du en 10 kg forsekk som koster 600 kr, så varer den lenge. Min pus bruker i underkant av 2 mnd på 4 kg, og han har fri tilgang (men er slank og fin, så trenger ikke dosere til han). Dvs at dersom din pus spiser like mye som min, må du kjøpe inn for ca 2-3 ganger i året. Og det igjen vil si fra 100 kr på kattemat i mnd.

Du kan ikke slenge dritt om dyrebutikkforet før du har prøvd det en stund selv. Ring veterinæren din og spør han/henne om forskjellene på butikkfor og dyrebutikk-/klinikkfor, så kommer du nok til å få en liten aha-opplevelse.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hva du vasker håret med skal jeg ikke hverken uttale meg om eller ha noen meninger om.

Kattemat derimot kan jeg tillate meg å mene ting om.

Som fruBeist så riktig sier så er katter forskjellige. Det noen øyensynlig tåler godt har andre ikke like godt av. En kastrert katt har bl.a. lettere for å utvikle struvitt (det er vondt og krever dyrlegebehandling og umiddelbart forbytte).

Mye av butikkmaten har desverre et litt for høyt innhold av kloridforbindelser. Av disse er magnesium- , kalsium- og fosforklorid som vil være de største "skurkene".

Edit: Ja det var pølsene ja.... Som snacksbit er det egentlig intet problem, men har katten utviklet struvitt så ville jeg la pølsebiten være. Kokt skinke, makrell i tomat, fikekake, ost og bacon. Alt slikt er ønsket av kattene her i huset, men det blir med en liten bit - en sjelden gang. En sjelden gang er ikke daglig ;) Normalt får de kattesnacks når lysten på en godbit er stor og masingen ganske intens :fnise:

Endret av Lille-pus
Skrevet

En av mine katter spiste det meste. Vafler, pannekake, sjokolade, potetgull. Ost, leverpostei, og så videre.

Sjokolade er en av de tingene man IKKE gir til katter (eller noen andre kjæledyr for den saks skyld, spesielt ikke hunder), da dette er som gift for de. http://www.cat-world.com.au/chocolate-poisoning-in-cats (sorry, hyperlink fungerer ikke)

Som generell regel, gir man ikke menneskemat til katter i det hele tatt, er mye stoffer i maten vår som kan være skadelige for en katt. Spesielt er mye salt et problem, og det er også et av hovedproblemene i forhold til butikkfor. Har man en kastrert hannkatt skal man være ekstra påpasselig med saltnivået i maten. Mange katter som får ødelagte nyrer av for mye salt. Ellers er butikkfor fullt av "fyllstoffer" som ikke gir katten noe i form av næring, og katten må derfor spise mer av dette enn av for av høyere kvalitet.

Mange mennesker som lever hele liv på junkfood uten å bli syke, slik er det med katter og, men er ikke å anbefale for det. ;) Katten dør jo ikke akkurat av å få en pølsebit i ny og ne, men jeg vil ikke anbefale det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Der jeg vokste opp, i en liten bygd, var det dyr i hele nabolaget, både hunder og katter, foruten nyttehusdyr, kuer, hester, griser. Spesialfôr for katter og hunder fantes ikke i de par butikkene der. De spiste brødskalker og middagsrester, hundene da. Kattene fanget mus, og fikk massevis av fisk. Etter det jeg kan huske, levde dyrene i beste velgående. Jeg tror ikke katter tar skade av å få "menneskemat" en gang imellom.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Katter, og andre kjæledyr, kan fint få menneskemat i ny og ne. Jeg er for å gi dem litt ekstra. Men kun ekstra ved siden av sin egen mat. Ikke daglig og også tenke seg om hva det er i maten. (er det krise med kattemat, så gir jeg heller leverpostei eller rent kjøtt tint fra fryseren)

Jeg har jo hatt en del rotter (og får snart nye - hurra!!!) og etter å ha hatt rotter i hus en del år, så har jeg sluttet helt å salte risen, for da kan jeg med trygghet gi mine rotter dette så ofte de vil ha. Samme med laks. Jeg liker sterkt krydret laks, men en del av laksen forblir ukrydret så rottene og kan få sin del av gleden.

Etter å også ha foret opp hester, hund og katter, så bruker jeg ikke billigfor. Merker så enormt forskjell på riktig for.

Hesten fikk bare Spillers, og jeg merket at pelsen ble mye bedre og holdet også mye bedre. Hunden fikk Hills og katten (til Green Lady) fikk Specific. På alle dyr har jeg prøvd en del forskjellig før jeg fant ut hva som passet best for mine dyr.

Jeg har og brukt tid på å finne det beste rotteforet og sist falt valget på Sluis.

Egentlig burde vi mennesker bli like flinke som dyrene våre på å spise riktig. Vi har mye å lære av dyr på mange områder, og dette er et av de :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...