Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kaster meg ut på tynn is her og sier at jeg ikke skjønner hvorfor folk som leser meldingene til sine kjære på mobilen får så mye tyn her inne!

Hvis de har noe å skjule av typen utroskap har du all rett til å få vite det. Og har de ikke det så er meldingene ufarlige.

Dagboka derimot... Det er en annen vise!

Endret av Plommetreet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt vedvarende mistanke om at noe var galt, det være seg utroskap, rusproblemer, økonomiske problemer - noe alvorlig - så ville jeg ha "snoket".

Problemet med dette er jo at meldinger på mobilen er like private som brev man får i posten, og e-poster. Man har jo et privatliv selv om man er i et forhold, og man må jo respektere de grensene.

Dette er et tema det er umulig å konkludere med noe som helst i, folk er forskjellige og har forskjellige grenser. Hver og en får vurdere dette selv, tenker jeg.

Skrevet

Er ikke sikkert jeg har noe å skjule for min mann, men det kan tenkes at mine venninner ikke ønsker at han skal lese meldingene jeg får fra dem. Respektløst å lese meldinger, på lik linje som man ikke leser andres brev, e-poster ol.

Så meldingene kan være ufarlige, men likevel noe mine venner ikke ønsker at min mann skal else. Eller mener du at man skal vise frem alle meldingene til partneren sin, bare for å vise han/henne at man ikke ahr noe å skjule? For er det amnge som tenker slik, tenker jeg at jeg slutter å skrive meldinger til mine venninner med en gang. Er ikke alt ejg vil deres menn skal vite heller.

Skrevet

jeg ser heller ikke problemet... jeg ber han ofte lese meldingene mine, om jeg f.eks er i full gang med pizzadeig og klisne hender, og han ber meg sjekke innboksen hans på facebook hvis det er meg som sitter på dataen. skal venner fortelle meg hemmeligheter, sier de nå dette over telefon eller når vi treffes, sånn er det nå :)

Skrevet

Jeg deler det meste mine venninner sier til meg med min kjære. Noe jeg vet de gjør også. Og det av størst konfidensialitet blir aldri diskutert i meldinger. Sku tatt seg ut!

"Nå har jeg pult på Esben. Jonas vet ikke no. Tihi!"

de gangene jeg har lest meldingene på mobilen hans er for å finne en pin til kinoen eller noe, og da er det bare meldinger som er helt ufarlige å lese.

Mailen leser jeg ikke. Men han har passordet til min.

Skrevet (endret)

Enig med Supramundane her. Man har fortsatt rett til et privatliv selv om man er i et forhold. Det kan være mange grunner for at man ikke vil at partneren skal lese meldinger. Om en melding ikke er privat for mottakeren, så kan den være privat for avsender.

Endret av fruBeist
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Om kjæresten hadde snoket på min mobil, i min post, epost...samma det.

Så kunne han ansett seg som singel.

Jeg anser det som et stort tillitsbrudd.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt horribelt å lese andres meldinger. Det er jo forbudt å åpne andres post (jm. straffeloven §145) er det noen som vet om dette gjelder SMS også? Jeg ser det står "Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler" men er usikker på om SMS-er faller innunder dette.

Dette har faktisk ikke noe med om dere selv har noe "å skjule" eller ikke, men om respekt for andre mennesker som sender beskjeder til en mottaker og som ikke forventer at andre skal lese dem.

Men altså, noen som vet om det er forbudt?

Skrevet

Mailen leser jeg ikke. Men han har passordet til min.

Her i hus har vi en laptop hver, men vi bruker de litt om hverandre. På min laptop har jeg tilgang til konas facebook, epost, gaysir osv. Av praktiske årsaker så er passord lagra i nettleseren, også mine. Min kjære har tilgang til min maskin. Jeg har dog ingen interresse av å snoke i hennes konti på noen plasser, og om min kjære vil snoke i mitt, så finner hun ikke så mye spennende vil jeg tro. I alle fall ikke noe som skulle ha noe å si for forholdet.

Gjest Rosemor
Skrevet

Her kan barna eller mannen låne mobilen min hvis de er tomme for strøm, eller kontantkortet er tomt, og da har de også tilgang til meldingene mine. Dessuten ligger mobilen min lett tilgjengelig, og alle kan forsåvidt kikke på den når de vil, uten at jeg vet det.

Barn er nysgjerrige vesen, og kan gjerne smugkikke selv om de vet at de ikke har lov.

Mine venner vet dette, og de vet at de ikke bør skrive noe til meg på sms, som de ikke kunne skrevet på et postkort.

Velger de likevel å skrive hemmeligheter til meg på sms, vet de også at konsekvensen er at andre kan komme til å lese meldingen, og kan ikke klage når de innser at andre kjenner til hemmeligheten deres.

Jeg skriver heller ingenting i en melding som ikke en utenforstående kunne lest

Skrevet

Om kjæresten hadde snoket på min mobil, i min post, epost...samma det.

Så kunne han ansett seg som singel.

Jeg anser det som et stort tillitsbrudd.

Ooooh! What's your dark secret?!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For min del må mannen min gjerne lese meldingene mine, og det skjer nok også fordi hvis han skal sende en melding til noen av våre felles venner eller familie tar han (og jeg også) den mobilen som ligger nærmest.

Å diskutere sensitive ting med venninene mine over sms/epost hadde aldri falt meg inn.

Skrevet

Jeg går jo ikke regelmessig igjennom mobilen til min kjære. Og ikke han i moin. Men jeg har ingen issues med det. Det er noe annet med mail. Den er i det minste passordbeskytta... Det er ikke meldingene.

Og at folk skal ha så jævla strenge regler så de SLÅR opp hvis noen leser mobilen deres forsår jeg meg rett og slett ikke på. Sånn er det!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg ser heller ikke problemet... jeg ber han ofte lese meldingene mine, om jeg f.eks er i full gang med pizzadeig og klisne hender, og han ber meg sjekke innboksen hans på facebook hvis det er meg som sitter på dataen. skal venner fortelle meg hemmeligheter, sier de nå dette over telefon eller når vi treffes, sånn er det nå :)

Signerer her.

Vi vet hverandres passord til det meste og sjekker mailer og SMS for hverandre om vi ikke får gjort det selv med en gang.

Og ikke er det noen snoking heller, for vi vet begge at det er fullstendig tillatt hos den andre parten.

Min partner er f.eks ganske distrè av seg og da hender det at han ikke sier fra om SMS han har fått fra familien sin, men han har sagt at jeg bare må sjekke med jevne mellomrom, for å se om det er noe han har glemt å si fra om. :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å diskutere sensitive ting med venninene mine over sms/epost hadde aldri falt meg inn.

Det spiller ingen rolle hvor sensitive ting det gjelder, mener jeg. Det er prinsippet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle hvor sensitive ting det gjelder, mener jeg. Det er prinsippet.

...og for meg er det prinsippet tullete. Jeg snoker ikke, men jeg tar heller ikke fem flate for å se når det var den og den bad oss til fest på hans mobil. Og visa versa.

Skrevet

Grøss og gru! :sjokkert::sjokkert::sjokkert:

Jeg håper virkelig ikke mine venninner deler alt jeg sier til de med sin mann!??!?!?!?!??!?! :eeeh:

Mannen er da ikke min venninne og hadde jeg villet delt mine innerste tanker med han, så hadde jeg vel ringt han eller satt de foran meg begge to i sofaen min når jeg hadde lyst på en nær prat med en god venninne! :eeeh:

Det er så trist med sånne damer som etter å ha blitt gift eller får kjæreste liksom ikke har noe egen identitet igjen.

"Vi er oss... Alt mitt er ditt kjære, Vi liker å gå på kino vi... Vi er så dårlige til å trene.."

1+1 er ikke 1, men 2!! og jeg håper jeg kan være nære venninnene mine uten at mannen skal vite om alt jeg foretar meg..

Halleluja! :sur:

Gjest Rosemor
Skrevet

Grøss og gru! :sjokkert::sjokkert::sjokkert:

Jeg håper virkelig ikke mine venninner deler alt jeg sier til de med sin mann!??!?!?!?!??!?! :eeeh:

Mannen er da ikke min venninne og hadde jeg villet delt mine innerste tanker med han, så hadde jeg vel ringt han eller satt de foran meg begge to i sofaen min når jeg hadde lyst på en nær prat med en god venninne! :eeeh:

Det er så trist med sånne damer som etter å ha blitt gift eller får kjæreste liksom ikke har noe egen identitet igjen.

"Vi er oss... Alt mitt er ditt kjære, Vi liker å gå på kino vi... Vi er så dårlige til å trene.."

1+1 er ikke 1, men 2!! og jeg håper jeg kan være nære venninnene mine uten at mannen skal vite om alt jeg foretar meg..

Halleluja! :sur:

Jeg deler ikke det venninnene mine sier med mannen min, men jeg har sagt i fra om at skal de dele noe fortrolig med meg, er ikke en sms tingen.

Private samtaler tar vi ansikt til ansikt, eller over telefon!

Som sagt, jeg anser det som er skrevet på sms som like fortrolig som det som står skrevet på postkort, fordi jeg aldri kan garantere at jeg vil være eneste leser av meldingene, og det vet alle mine venner.

Gjest Skogstjerne
Skrevet

Det er helt idiotisk at enkelte sitter på sin høye hest å viser til pargrafer. Ja da man skal ikke lese private brev med mer det er ulovlig, frekt og viser mangel på respekt og tillit. Når det er sagt er utroskap og bedrag ikke jemlet som ulovlig men burde kanskje vært det. Men det er minst like bedritent, frekt og totalt blottet for respekt og tillit. Respekt er ikke noe man automatisk får av meg det er noe man må opparbeide seg over tid. Hvis jeg vet at min samboer juger eller bedrar meg tar det meg ikke så mye som en kallori og snoke. Hvis han bedrar meg ser jeg ingen grunn til å gi ham fordeler og goder som han ikke er villig til å gi meg. Da vil jeg ha sannheten slik at jeg kan sende ham på hue å ræva ut av et samboerskap han ikke fortjener.

Skrevet (endret)

Jeg deler ikke det venninnene mine sier med mannen min, men jeg har sagt i fra om at skal de dele noe fortrolig med meg, er ikke en sms tingen.

Private samtaler tar vi ansikt til ansikt, eller over telefon!

Som sagt, jeg anser det som er skrevet på sms som like fortrolig som det som står skrevet på postkort, fordi jeg aldri kan garantere at jeg vil være eneste leser av meldingene, og det vet alle mine venner.

Fint at du har dine greier med dine venninner og det fungerer sikkert ok.

For mine venninner som har mann og barn, så er det enklere å se på en sms når det passer og svare når det passer enn å skulle sette seg i tlf en halv time.

Personlig synes jeg også det er enklere å ikke så forstyrrendeå sende sms også så jeg ikke maser midt i middagen eller legging når jeg har lyst til å pludre med venninnene mine.

Men at du anser meldingene like upersonlig som et postkort, så er det jo ikke sikkert avsenderen gjør det da...

Det er jo tross alt en beskjed sendt til DIN adresse og ikke familiens...

Endret av Krill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...