Gå til innhold

Sønnen sin 18 års dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ikke du er streng!!

Jeg begynte å jobbe som avisbud når jeg var 15-16år. Siden det hadde jeg alltid en jobb ved siden av skolen eller en sommerjobb.

Jeg og søsteren min fikk lappen i 18års gave fra foreldrene våre. Men vi fikk penger hver gang noe skulle betales, dvs. kjøretime eller noe. På den måte visste de at pengene gikk til lappen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er streng!!

Jeg begynte å jobbe som avisbud når jeg var 15-16år. Siden det hadde jeg alltid en jobb ved siden av skolen eller en sommerjobb.

Jeg og søsteren min fikk lappen i 18års gave fra foreldrene våre. Men vi fikk penger hver gang noe skulle betales, dvs. kjøretime eller noe. På den måte visste de at pengene gikk til lappen.

Tenkt om han ikke vil ha lappen da..altså jeg syntes det blir for dumt hvis man ikke vil ha lappen og noen skal begynne å tvinge på lappen på folk

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt både/og ifht med ansvarliggjøring.

Joda - en på nesten 18 er teknisk sett "voksen" og bør ta en del egne valg. På den annen side: de aller, aller fleste 18-åringer i dagens norge har ett år igjen på vgs, de bor hjemme og forsørges fortsatt i stor grad av foreldrene. (og ja - selv om de jobber selv til lommepenger, så er det de færreste som må betale mat/husvær selv, og da forsørges de).

Jeg syns faktisk at vi som foreldre har et ansvar ifht. at våre unge voksne ikke tar helt rævva valg. Og sånn sett er jeg helt enig med ts i å ta ut sparepengene fra konto, slik at han ikke får tilgang på ti-tusener av kroner på 18-års dagen. Jeg har og full forståelse om ønsket om å "regulere" andres gaver - nettopp for å unngå at 18-åringen lever på stor fot i noen mnd, for deretter å være blakk og sitte igjen med ingenting.

Jeg sparer til mitt barn, og jeg har ikke gjort det i alle år for at h*n skal søle vekk pengene bare fordi h*n blir myndig!

Det handler om at det fortsatt er vi som foreldre som er voksne og som ser konsekvensene av valg som tas. Greit - ungdommen må lære å se sine egne konsekvenser, men så lenge de ikke gjør det, så mener jeg at det er vår plikt å veilede. Det betyr bl.a. for min del at jeg kommer itl å passe på lekselesing også på vgs, at jeg setter grenser for tid brukt foran datamaskinen nå i sommerferien og at jeg "blander meg" i tenåringens pengebruk.

Og jeg er helt sikker på at h*n etterhvert utvikler seg til en selvstendig voksen, men h*n skal faktisk slippe noen voldsomme konsekvensfall, fordi det hører med til min oppdragerrolle.

Når det gjelder sertifikat er det uaktuelt for meg å betale det for tenåringen. Det må h*n ville selv.

TS her: Tusen takk for godt svar. Du har mange av de samme tankene som jeg har selv. Jeg har nå snakket med far og hans kone, og de er enige om å regulere pengegavene til hans 18 års dag. I hvertfall fra oss foreldre. Han vil nok ha lappen han vil bare ikke jobbe for å få den, på samme måte som han vil studere men ikke vil jobbe for å komme inn på studiet. Hører med at dette er en gutt som går 1. klasse på videregående på ny fordi han ikke gadd jobbe det første året.

Gjest jomfrua
Skrevet

TS her: Tusen takk for godt svar. Du har mange av de samme tankene som jeg har selv. Jeg har nå snakket med far og hans kone, og de er enige om å regulere pengegavene til hans 18 års dag. I hvertfall fra oss foreldre. Han vil nok ha lappen han vil bare ikke jobbe for å få den, på samme måte som han vil studere men ikke vil jobbe for å komme inn på studiet. Hører med at dette er en gutt som går 1. klasse på videregående på ny fordi han ikke gadd jobbe det første året.

jeg mener dere helt klart kan stille krav så lenge han bor hjemme. Jeg synes det er galt når "myndige" barn bor hjemme uten at det blir stilt krav og det ikke finnes konsekvenser for dem. De taper jo bare på det selv og de har ikke godt av å være uten krav og forholde seg til verden og fremtiden. Har de ikke lært det - så må de jo lære det. Og da er det ikke galt at foreldre trår til å får dem til å lære :)

Skrevet

Jeg er enig med de over her om at det å tvinge en person til å ta sertifikatet, er dødfødt. Verken jeg eller mannen min kjørte opp før vi var godt oppi 20-åra, og har slett ikke tatt skade av det. Dersom gutten ønsker seg en PlayStation, synes jeg det høres greit ut, jeg. Økonomien sin får han finne ut av den dagen han ser at x antall kroner i stipend ikke rekker til all verden.

Det er en milepæl å bli 18 år, og du som mor vil rasere den dagen ganske heftig dersom du plutselig skal bryte inn, stjele (ja, stjele) sparepengene hans og bestemme hva de skal brukes til. Selvfølgelig tar han ikke ansvar for seg selv dersom hans egen mor tar så drastiske steg for å bevise for ham at han ikke er klar for det. Tror nok jeg også bare hadde sittet på rævva hele sommeren i så tilfelle!

Min lillebror er 20 år, har 200 000 i forbrukslån, har mista førerkortet 3 ganger og mista nettopp lærlingeplassen sin. DA kan vi snakke om problemer!

Du har bare en sønn som ikke har fått anledning til å ta ansvar for seg selv enda. Jeg foreslår derfor at du bør ta et skritt tilbake og la ham gjøre nettopp det. Og kjøp en Play Station som lykke til på reisen :-)

Tror du ikke det jeg har uthevet i teksten kunne vært unngått dersom foreldrene hadde stilt krav til han lenge før? Det høres jo ut som dine foreldre har tatt et skritt tilbake for å la broren din ta ansvar. Høres ut som det funka svært dårlig. Det er antagelig disse konsekvensene ts vil unngå ved å sette grenser.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad du ikke er morra mi!

Skrevet

Hvis han ønsker å ta lappen kan du gjerne gi han et gavekort fra kjøreskolen. Hvis han ikke vil ta lappen synes jeg du skal respektere det.

Jeg synes ikke du skal legge deg opp i hva andre gir han i gave til 18-års dagen. Hvis han får penger i gave kan han selvsagt bruke de til hva han vil.

Jeg syntes ikke du skal blande deg i hva andre gir han som gave. Å starte 18 år dagen med at mor styrer hva han skal få er lite innponerende. La han få finne ut av voksen livet selv og lære å ta verdien av penger. Ang førekort er det noe han selv vør bestemme, ikke du.

enig :)

Skrevet

Han burde selv få bestemme om han skal ta lappen eller ikke. Jeg er 22 og har ennå ikke tatt lappen, og det er fordi jeg ikke liker å kjøre(det er skummelt) og jeg klarer meg fint med buss. Viss foreldrene mine hadde presset meg til å ta lappen hadde jeg nok blitt ganske sur på dem.

Du kan jo kreve at han skal betale litt for å bo hjemme. Og prøve å få ham til å ta enn jobb. Er dumt viss han aldri kommer ut i arbeidslivet og det blir jo vanskeligere til eldre en blir, er veldig greit med jobberfaring.

Kanskje du og hans far burde sette dere ned og ta en rolig men bestemt alvorsprat med gutten, der dere forklarer litt konsekvens, setter grenser og gir han råd. Men da er det viktig å ikke anklage, men heller komme med oppfordringer. Anklager dere vill han nok gå i forsvarsposisjon.Viss dere er sinte og kjefter tror jeg han vil forstå mindre enn om dere snakker rolig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...