Gå til innhold

Hvorfor blir ikke valpen min stueren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

håper å få noen bra tips fra dere der ute...

Har en valp på 8 måneder og jeg sliter med å få henne stueren. Gjør alt riktig i følge boka: ut på lufting etter at hun har sovet, spist, lekt eller at det er en stund siden sist. Hun sover hele natta gjennom uten uhell inne, og hun er i bur på dagtid uten problemer. Men skjer det sånn som det gjorde i dag... Hun hadde spist, vi gikk ut, hun tissa og så ble hun stående og snuse opp i lufta... Vi går inn, jeg følger med, ser at hun gjør seg klar for å bæsje og går da ut med henne i hagen... Men da blir hun bare gående rundt og snuse på bakken og i lufta. Så vi gikk en liten tur og var lenge i hagen etter turen. Men ingenting skjer.. så går vi inn igjen, jeg følger med, hun piper og går til døra. Da går vi ut igjen, men neida.... inn igjen, og før jeg rekker å få av meg skoa har hun satt seg ned og bæsja på stuegulvet.... grrrr... :nei: Hva skal jeg gjøre??? Dette sliter noe veldig på meg, jeg blir stressa og sint (inni meg... )... er så drittlei nå... Dette skjer ikke hver eneste dag, men hvertfall 3-4 ganger pr uke... Gir opp snart... Det er så frustrerende... Sorry, men dette ble mye klaging... Men det er virkelig ikke morsomt... :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest margrit
Skrevet

Han valpen i bur hele tiden når du ikke har mulighet til å ta henne på fersken. Når du tar henne på fersken så kaster du henne ut FØR hun faktisk rekker å lage uhell. Det er ikke mange dagene som skal til om du gjør det på denne måten..

Skrevet

Er ikke det akkruat det TS sier at h*n gjør. Tar valpen ut flere ganger før den rekker å gjøre fra seg, men at den alikevel holder seg til den kommer inn?

Gjest gjest- silje
Skrevet

Har hun lært nei? Tar du henne på fersken så sier du nei, og løfter henne opp mens hun bæsjer, så tar du henne ut og venter til hun gjør fra seg der. Vask av gulvene med eddik, ikke klorin det forsterker lukten.

Du gjør egentlig helt rett med henne, så det er hun som tar lang tid. Gir du mat til faste tider, så kan du også finne ut hvilken tid hun må gjøre fra seg.

Ros henne kjempemye når hun går på do ute! Og enten si nei når hun gjør det inne, eller overse henne.

Visse raser kan ta lang tid før de blir helt husrene, men det kommer mye an på individet også, og mange stoler ikke på at hunden er husren før di er over året, så det er ikke unormalt .

Det virker også som om hun er godt på vei, for 3-4 ganger i uken er ikke mye, det viser at du gjør det veldig rett.

Ikke steng henne inne i buret hele tiden, det er unødvendig.

Har hun en fasst bæsjeplass så ta henne dit, noen får faste plasser og vil ikke gjøre fra seg andre steder.

Gjest margrit
Skrevet

Nei det er ikke det ts sier at hun gjør, for da hadde det ikke vært uhell inne.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Nei det er ikke det ts sier at hun gjør, for da hadde det ikke vært uhell inne.

Jo noen blir veldig sent husrene, og uhell inne kan skje veldig lenge skal jeg si deg, spesielt når en hund har funnet ut at den skal gjøre fra seg inne på en viss plass.

Gjest margrit
Skrevet

Jo noen blir veldig sent husrene, og uhell inne kan skje veldig lenge skal jeg si deg, spesielt når en hund har funnet ut at den skal gjøre fra seg inne på en viss plass.

Det er jeg faktisk ikke med på. Grunnen til at man ikke får en hund stueren er fordi man ikke er konsekvent nok og ikke noe annet. Jeg har sannsynligvis hatt et sted mellom 20-30 valper i hus forruten eget oppdrett og aldri slitt med å få noen av de stuerene.

Skrevet

Tror det eneste som hjelper er å fortsette å være konsekvent. Om hunden kan nei hjelper det å si "neei" når du tar den på fersken som gjest-silje sier. Har hatt border collie i 7 år å det var det som skulle til med han. Etter det har det ikke hvert flere "uhell" :)

Har nå en Chinese crested som nettopp har blitt så og si stueren. (Uhell om natt kanskje 1-2 ganger i uken) Han er 4-5 månder gammel. Men siden jeg er gravid og hjemmeværende har vi lært han at det er ok å tisse ute på verandaen om jeg ikke rekker ta på meg skoa å springe ned alle trappene i blokken. Sånt er ikke like lett for en gravid. Når jeg ikke er gravid lenger er det selvfølgelig ikke ok å tisse der ut! Da tar jeg han ut når han stiller seg ved verandadøren! :)

Gjest gjest- silje
Skrevet

Da har vel du mange gode råd til ts du da? Foruten om rent burbruk?

Gjest margrit
Skrevet

Jeg synes det høres ut som ts gjør det nesten rett jeg, Silje. Jeg sier ikke at hunden skal stå i bur hele tiden, men hunden skal stå i bur den tiden du ikke har mulighet til å ferske den før den gjør noe inne. Når det kommer til hunder som tisser inne er det vanskelig å stoppe dette, men man løfter opp hunden og får den ut med en gang den starter slik at den ikke rekker å gjøre seg ferdig. Også gir man masse ros ute der valpen har fullført tissingen sin. Avføring er enklere å unngå inne. Man løfter opp hunden i det den er i ferd med å sette seg ned for å gjøre noe inne, bærer den ut og roser den masse når den gjør det ute. Lar den være når du kommer ut så går du inn igjen og venter på neste gang den forsøker å sette seg ned. Sånn holder du på selvom det resulterer i at du bærer hunden ut ti ganger om det er det som skal til. Også setter du hunden i bur når du ikke har mulighet til å følge opp skikkelig.(det er nok at du selv må på do, sett hunden i bur før du går på do så ut igjen når du selv er ferdig). Det er ikke mange dagene som skal til.

Gjest margrit
Skrevet

...ellers er jeg totalt uenig med Silje i at nei er nødvendig. Positiv forsterkning holder i massevis. Sier du nei når du fersker (uten at hunden har fullført) så forstår jeg godt at hunden lar være å bæsje ute, for du har jo sagt nei.. Men hvis du heller vil ha en hund du bruker måneder på å å ren, så greit nok; styr unna burbruk.

Skrevet

Sier du nei når du fersker (uten at hunden har fullført) så forstår jeg godt at hunden lar være å bæsje ute, for du har jo sagt nei..

Når en sier nei når du fersker den i å gjøre fra seg inne forteller du den at det ikke er greit å gjøre fra seg inne. En sier nei for så å ta hunden ut. Å når den gjør fra seg ute får den masse ros. Selvfølgelig. Det funket veldig bra for meg. Hunden ble stueren å har ikke hatt noen uhell inne siden. Så hvorfor ikke prøve det?!

Gjest gjest- silje
Skrevet

...ellers er jeg totalt uenig med Silje i at nei er nødvendig. Positiv forsterkning holder i massevis. Sier du nei når du fersker (uten at hunden har fullført) så forstår jeg godt at hunden lar være å bæsje ute, for du har jo sagt nei.. Men hvis du heller vil ha en hund du bruker måneder på å å ren, så greit nok; styr unna burbruk.

Positiv forsterkning funker på mange hunder det, men på å få en valp husren så er et nei mye mer effektiv, når jeg først sa nei til valpen her så var det siste gang hu bæsja inne, og tidligere hadde jeg bare brukt positiv forsterkning og tatt henne ut i det øyeblikket hun satte seg ned, men det funka ikke med henne. Hu bæsja ute etter neiet så jeg trengte ikke å repetere det heller.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Possitiv forsterkning ja. Ros når hunden gjør fra seg ute.

Og gå lengre vekk fra huset enn bare i hagen. Finn en egnet driteplass til hunden. Hadde selv en hund, som bare klarte å gjøre fra seg på ett sted nær hjemmet (ellers gikk vi mest i skogen og der hadde hun ingen problemer). Så finn en slik plass der hunden tidligere har gjort fra seg og gå dit hver gang du tror den skal på do.

Skrevet

Vi hadde samme problem med vår hund.

Etter en måned var vi småsprø av å tørke opp dammer...

vår løsning ble å intensivere rosen og ikke minst ha en ekstra go'bit på lur til vofsen.

Det tok to dager - og vips var det slutt på dammene!

Skrevet (endret)

Vi hadde også problemer med vår valp. Hun var nærmere 1 år før det stabiliserte seg.

Rundt 8 mnds alderen var hun ekstrem (det føltes iallefall sånn), men det viste seg at det var løpetid på gang. Det roet seg betraktelig etter løpetiden. Ellers hjalp det, for oss, å gå lengre turer (hun bruker lang tid på å finne rett sted å bæsje ;) ). Vi har en miniatyrhund, de er ofte senere med å bli stueren.

Edit: Å være kun i hagen hjalp ikke, det måtte lengre turer til. :)

Endret av Enny
Gjest margrit
Skrevet

Når en sier nei når du fersker den i å gjøre fra seg inne forteller du den at det ikke er greit å gjøre fra seg inne. En sier nei for så å ta hunden ut. Å når den gjør fra seg ute får den masse ros. Selvfølgelig. Det funket veldig bra for meg. Hunden ble stueren å har ikke hatt noen uhell inne siden. Så hvorfor ikke prøve det?!

Hallo det er en hund som gjør fra seg, hvordan i alle dager skal den forstå at det du sier nei til er ikke at den gjør fra seg, men at den gjør det inne? Ser du den logiske bristen eller?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS, hunder trenger mosjon og å få stimulert hjernen, og derfor går man tur med dem. Dessuten er det naturlig at bikkja ikke vil gjøre fra seg rett ved boligen, om du tenker på ville bikkjer i naturen.

Skrevet

TS, hvordan rase har du?

Noen raser er vanskeligere å få stuerene enn andre. Selv med å "følge boka step-by-step" fungerer det ikke. Noen ganger kan det hende at det heller ikke er riktig å gjøre alt etter boka, hver hund er jo forskjellig.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hallo det er en hund som gjør fra seg, hvordan i alle dager skal den forstå at det du sier nei til er ikke at den gjør fra seg, men at den gjør det inne? Ser du den logiske bristen eller?

Eeeh kanskje fordi man roser ute? Korrigerer inne og roser ute, merkelig at man kan få det til da, vise di forskjellige situasjonene (les stedene) til en hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...