Gå til innhold

Er du en kjip småbarnsmor/far?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har forståelse for at det er mer praktisk å få besøk enn å dra med seg ungene rundt, særlig på kveldsbesøk når ungene skal legge seg. Det forundrer meg imidlertid når jeg opplever at foreldre med barn ikke kan reise på besøk til barnløse, men de kan fint dra bort til andre med barn. Jeg vet ikke om det skyldes et (misforstått) behov for å ta hensyn til de uten barn (fordi de sikkert syns det er masete med besøk av barn??) eller om det skyldes noe så enkelt som at leilighetene til andre med barn er bedre tilrettelagt.

Dere som syns det er stress å reise bort med ungene, hva da hvis det er for å besøke andre med barn?? Da er det jo ikke noe enklere for noen av partene å flytte på seg. Hva gjør man da?? :klø:

Og når det gjelder jobbing på julaften etc, er jeg helt enig med Yvonne!!

Folk uten unger freaker når mine små klasser på blankpussa glassbord og smuler kjeks i den nye salongen. De har ingen leker mine kan underholde seg medog jeg ender med å løpe rundt og passe på eller sørge for at de ikke kjeder seg.

Folk med unger har tusen nye leker, de leker med deres unger, de er vant til lyd og kaos og har ikke sett et rent salongbord på flere år. De har sofa med trekk som kan vaskes, barnevennlig fingermat og hundre DVDer med tegnefilm... ;)

Fortsetter under...

Når vi er hos noen som ikke har et tilrettelagt hjem bruker jeg veldig mye krefter på å passe på så barna mine ikke ødelegger noe, og naturlig nok også at de ikke skader seg. Jeg passer også på at de er underholdt sånn at de ikke bråker for mye (enten med tv, medbrakte leker, tegnesaker o.l.) Jeg blir ofte mer var på bråk når jeg er hos mennesker uten barn, enn de som har små barn selv. Så ikke nok med at jeg ofte er utslitt når vi reiser derifra fordi jeg har passet på barna, men jeg føler heller ikke at jeg egentlig har fått snakket no særlig med de vi er på besøk hos. Da blir det annerledes hjemme der jeg ikke trenger passe på at ting innenfor rekkevidde blir ødelagt, om barna faller ned trappen, om de søler på teppet osv i like stor grad. Det er også ofte en trend at de lekene barna har pakket med ikke er de de vil leke med når vi kommer dit, så da blir det fort surving og mas, DA er det lettere å være hjemme der de i større grad er vant med å underholde seg selv...

Så det er ikke for å være kjip at jeg inviterer venninner hjem til oss, det er for at jeg i større grad skal kunne fokusere på dem og det vi har lyst til å skravle om... :)

Da er det

Takk for svar! Jeg skjønner hva du mener, og det skulle ikke forundre meg om jeg vil oppleve det slik selv om ikke så alt for lang tid... :)

Det må da bare være en fordel å ikke måtte ta ferie i fellesferien, da alle feriereiser er på sitt dyreste og alle reisemålene er på sitt fulleste. Så da må gjerne småbarnsforeldrene få ferie for min del.

Det er forsåvidt sant. ;) Jeg må bare si det at ift akkurat fellesferien så kan jeg forstå det, at det kan bli vanskelig for aleneforeldre etc, men da går det jo an å spørre på en pen måte, framfor å forlange slik den ene personen her på jobben gjorde.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det må da bare være en fordel å ikke måtte ta ferie i fellesferien, da alle feriereiser er på sitt dyreste og alle reisemålene er på sitt fulleste. Så da må gjerne småbarnsforeldrene få ferie for min del.

Jeg skulle gjerne tatt min ferie utenom fellesferien, for som du sier det er jo da alt er dyrest.

Folk uten unger freaker når mine små klasser på blankpussa glassbord og smuler kjeks i den nye salongen. De har ingen leker mine kan underholde seg medog jeg ender med å løpe rundt og passe på eller sørge for at de ikke kjeder seg.

Folk med unger har tusen nye leker, de leker med deres unger, de er vant til lyd og kaos og har ikke sett et rent salongbord på flere år. De har sofa med trekk som kan vaskes, barnevennlig fingermat og hundre DVDer med tegnefilm... ;)

Hehe, ja, det stemmer sikkert. Jeg kan vel erindre at jeg har blitt irritert over at jeg må vaske alle vinduer i barnehøyde etter å hatt besøk av barn med klissete fingre, i min tid som barnløs. Jeg skjønner at dette også kan virke stressende på barnets foreldre, som sikkert legger merke til at det skjer, men ikke har mulighet til å fly etter med såpe og vann når de er på besøk. :ler:

Det er faktisk de færreste barnehager som har åpent hele juli, og som regel kan man ikke velge og vrake i barnehager heller.

Og selvfølgelig snakker jeg om de barnehagene som faktisk er stengt, siden jeg sier for eksempel, ikke om de som er åpen. Da vil jo til og med jeg forstå at mitt argument falt vekk. Så dum ahr jeg enda ikke blitt, at jeg ikke forstår det :)

Høres faktisk ut som du skal være vanskelig for å være vanskelig, is tedet for å faktisk prøve å forstå litt også. Men beklageligvsi finnes det mennesker som deg, som aldri skal ta hensyn, og som gnir det inn at man velger om man vil ah barn eller ikke, og at man ikke skal bruke barna som en unnskylding.

De færreste bruker barna som en unnskylding, men i noen tilfeller må man det, fordi man er alene om ansvaret. Små barn kan ikek være alene hjemme, og det klarer helt sikkert du å forstå også. Så enkelte ganger må man som barnløs bare ta litt hensyn. Og selvfølgelig snakker jeg ikke om de menneskene som bruker barna i tide og utide, men der man rett og slett ikke har noe valg. De færreste velger å være aleneforeldre, mena v og til blir det slik og da må man gjøre det beste ut av situasjonen.

Piper...Jeg sa en settning og du klarer igjen å være frekk. Kan du bli litt mere seriøs og slutte å være så nedlatene mot meg.

Annonse

Og du var jo reneste solstråla.... :nei: Det må jo få være lov å skrive noe uten at du skal kverulere og generalisere eller...??

Snakker om de jeg har jobba med jeg... men følte du deg kanskje truffet siden du ble så sinna? Men at andre skriver det jeg skrev ,deeeeeet får du ikke med deg. Ærlig talt, hvis foreldre tror de har mere rett på fri på julaften får de leve på sin rosa sky.. Da har du tydeligvis ALDRI måtte feire jul aleine pga noen andre krevde fra pga barn og forde jeg var barnløs så måtte jeg jobbe...

Endret av mirandaa

Uenig der. Jeg har en liten pjokk på 1 år og freaker når jeg får besøk av andres unger som klisser ned hele leiligheten! Vi har ikke noe veldig barnevennlig stue, da jeg tror mer på å lære ungen opp til hva han har lov/ikke lov til, fremfor å forandre hele hjemmet så ungen styre slik han vil. Har også en hvit stoffsofa, som faktisk har holdt seg hvit med både hund og gående unge. Vi spiser på kjøkkenet, så noe fingermat hadde ikke blitt servert i stua her :) Er forøvrig kjempegreit å være på besøk hos andre når ungen min har rene hender og hører på når jeg sier nei (som regel hvertfall).

Over til tema. Synes det er helt sykt at småbarnsforeldre forventer å få spesialbehandling. Om du ikke kan jobbe julaften, så får du skaffe deg en jobb som ikke er skift. Det er ingen andre enn foreldrene som er ansvarlig for barna.

Piper...Jeg sa en settning og du klarer igjen å være frekk. Kan du bli litt mere seriøs og slutte å være så nedlatene mot meg.

Og jeg svarte deg på grunn av den setningen, noe jeg er i min fulle rett til å gjøre. At du må ta alt personlig, er faktisk ikke mitt problem. Kanskje du ikek burde gå inn i diskusjonene, om du må ta alt så personlig. Og kanskje du burde lese innleggene bedre, om du først skal svare på innleggene. Du skrev en setning, og jeg hadde allerede skrevet for eksempel der barnehagen er stengt, og da bare måtte du skrive at det ikke er alle barnehager som stenger, og helt klart svarer jeg på det innlegget siden det faktisk er de færreste barnehager som holder åpent hele sommeren.

Uenig der. Jeg har en liten pjokk på 1 år og freaker når jeg får besøk av andres unger som klisser ned hele leiligheten! Vi har ikke noe veldig barnevennlig stue, da jeg tror mer på å lære ungen opp til hva han har lov/ikke lov til, fremfor å forandre hele hjemmet så ungen styre slik han vil. Har også en hvit stoffsofa, som faktisk har holdt seg hvit med både hund og gående unge. Vi spiser på kjøkkenet, så noe fingermat hadde ikke blitt servert i stua her :) Er forøvrig kjempegreit å være på besøk hos andre når ungen min har rene hender og hører på når jeg sier nei (som regel hvertfall).

Over til tema. Synes det er helt sykt at småbarnsforeldre forventer å få spesialbehandling. Om du ikke kan jobbe julaften, så får du skaffe deg en jobb som ikke er skift. Det er ingen andre enn foreldrene som er ansvarlig for barna.

Er ikke snakk om å få spesialbehandling, men er man alene og ikke har en å dele ansvaret med, er det faktisk ikke så lett å gjøre noe med den saken. Og man kan ikke akkurat ta en helt ny utdannesle, bare fordi man får barn og skal tilpasse seg det å være alenemor en stund. Det blir for dumt.

Men der man er to foreldre, kan den ene fine være hjemme med barnet mens den andre jobber. Men soms agt, det er ikke like enkelt når man er helt alene, for det finnes de som er helt alene selv om de hadde en som var med på å lage barnet. Men det å dele ansvaret når barnet er kommet, er ikke like gøyt.

Og jeg svarte deg på grunn av den setningen, noe jeg er i min fulle rett til å gjøre. At du må ta alt personlig, er faktisk ikke mitt problem. Kanskje du ikek burde gå inn i diskusjonene, om du må ta alt så personlig. Og kanskje du burde lese innleggene bedre, om du først skal svare på innleggene. Du skrev en setning, og jeg hadde allerede skrevet for eksempel der barnehagen er stengt, og da bare måtte du skrive at det ikke er alle barnehager som stenger, og helt klart svarer jeg på det innlegget siden det faktisk er de færreste barnehager som holder åpent hele sommeren.

Merkelig hvordan du prøver i alle innleggene til me å prøve å få meg vekk fra forumet med å være frekk.Beklager men meg blir du ikke kvitt med å være frekk. Så klart tar man det personlig når det ikke er første gang du er frekk.. man føler seg en smule fofulgt

Merkelig hvordan du prøver i alle innleggene til me å prøve å få meg vekk fra forumet med å være frekk.Beklager men meg blir du ikke kvitt med å være frekk. Så klart tar man det personlig når det ikke er første gang du er frekk.. man føler seg en smule fofulgt

Nå må jeg bare le av deg :ler: Du snakker om at jeg forfølger deg, hvem faen er det som siterer mine innlegg, og bare må svare på mine innlegg? :ler:

Nå må jeg bare le av deg :ler: Du snakker om at jeg forfølger deg, hvem faen er det som siterer mine innlegg, og bare må svare på mine innlegg? :ler:

Forfølger meg med drittslennging...Men nå blir du satt på ignore. Begynner å bli en smuuule lei barnehage oppførselen din. Hvis du ikke klarer å være hyggelig bare forde det er internett så er det best å ikke si noe

Tydeligvis noen foreldre som blir sure forde at mennesker ikke vil offre seg for folk med barn.

Annonse

Nettopp. De har nemlig ingen andre enn meg, jeg er deres eneste datter, og jeg kjenner ikke noen andre her på sørlandet.

Da synes jeg det høres naturlig ut om dine foreldre kommer til sørlandet og feirer jul der sammen med deg. Det er jo ikke så mye værre for to å reise, enn for en :)

Er ikke snakk om å få spesialbehandling, men er man alene og ikke har en å dele ansvaret med, er det faktisk ikke så lett å gjøre noe med den saken. Og man kan ikke akkurat ta en helt ny utdannesle, bare fordi man får barn og skal tilpasse seg det å være alenemor en stund. Det blir for dumt.

Men der man er to foreldre, kan den ene fine være hjemme med barnet mens den andre jobber. Men soms agt, det er ikke like enkelt når man er helt alene, for det finnes de som er helt alene selv om de hadde en som var med på å lage barnet. Men det å dele ansvaret når barnet er kommet, er ikke like gøyt.

Det er spesialbehandling. Ingen av dine kolleger er ansvarlige for at du har barn eller at du er alenemor/far. Om man velger å ta en utdannelse der man vet man får skiftarbeid, så får man ta de negative sidene ved det også.. Jobber forøvrig skift selv, og skal antakeligvis jobbe julaften selv.

Bare en ting som er verre enn folk uten barn, og det er ettbarnsforeldre som har en liten juleengel som aaaaaldri gjør noe galt, som alltid er ren og som alltid følger regler. Og som innbilder seg at det er slik barn skal være, ellers er det noe galt med foreldrene...

Annonse
Gjest AnonymBruker

Jeg jobber i butikk og på jobb er det to "grupper" som irriterer meg:

Småbarnsforeldrene som forventer at vi som er single og barnløse skal jobbe alle mulige høytider og inneklemte dager for dem så de får fri til å være sammen med ungene sine, og studentene som kommer fra andre landsdeler som bare mååååå ha fri for å besøke familie og venner hjemme så fort det er en rød dag på kalenderen.

Jeg hadde for eksempel bedt om fri fredag etter Kr.Himmelfart i år, siden jeg hadde frilørdag og mandag var 17. mai hadde jeg sjansen til å få en skikkelig langhelg uten å ta ut mer enn en fridag. Sjefen godkjente det, siden ingen andre hadde bedt om fri den helgen. Jeg var bedt med venner på hyttetur og gledet meg stort. Uka før kom sjefen og sa at jeg dessverre ikke fikk fri på fredag allikevel og at jeg var nødt til å jobbe lørdagen, en kollega av meg som er enslig mor hadde bedt om fri for å dra til hjemstedet sitt for å besøke familien og sjefen synes det var en god ide at jeg byttet frihelg med henne. Dessuten hadde to av ekstrahjelpene (studenter) hadde bedt om fri for å dra hjem til familien den helgen. Sjefen min synes disse tre hadde bedre grunner til å ta fri enn barnløse meg som "bare" skulle på hyttetur. Jeg ble mildt sagt forbanna, men kom ingen vei og måtte være hjemme å jobbe.

Det er spesialbehandling. Ingen av dine kolleger er ansvarlige for at du har barn eller at du er alenemor/far. Om man velger å ta en utdannelse der man vet man får skiftarbeid, så får man ta de negative sidene ved det også.. Jobber forøvrig skift selv, og skal antakeligvis jobbe julaften selv.

Hvor skal de gjøre av barna, om ingen andre kan ta de? Og mener du seriøst at man skal velge en helt annen type jobb, bare fordi man selv ikke kan arbeide enkelte dager i året, fordi barnehagen er stengt? Får være måte på hvor vanskelig man skal være, er forferdelig glad for at jeg aldri har hatt behov for støtte fra mine kollegaer på denne måten, for i dag skal man tydeligvsi velge yrke etter om man eventuelt planlegger barn i fremtiden, og om man eventuelt plutselig blir stående alene med barna, for man skal ikke kunne støtte seg til kollegaer noen gang. jaja, godt man slipper det, men jeg har fortsatt full forståelse for at ting kan skje, selv med deg en eller annen gang.

kanskje du ønsker fri fordi du skal i en begravelse, som ikke er i nær familie, der du faktisk må ta fri og få andre til å jobbe for deg. Men i følge deg, skal du da prioritere å gå på jobb, for du skal ikke be dine kollegaer ta over for deg, for det er du selv som velger å gå i den begravelsen. satt totalt på spissen, men det er nå slik at i de fleste menneskers liv, så hender det ing man ikke kan noe for, og da nytter det ikke å bare være vanskelig hele tiden, for en eller annen gang kan du faktisk behøve den støtten fra dine kollegaer, noe du selv ikke kan forvente å få, om du skal være så vanskelig når de behøver hjelp.

Så det gjelder ikke bare det å være hjemme med barna, men det gjelder andre situasjoner også som man ikke alltid kan styre over selv. Men tydeligvis er det greit å ikke hjelpe småbarnaforeldre, for de har jo valgt selv å få barn.

Alle mennesker behøver særbehandling en eller annen gang i livet, og skal man ikke hjelpe bare fordi det gjelder en med små barn, kan man ikke forvente å få hjelp til det man selv mener er viktig.

Bare en ting som er verre enn folk uten barn, og det er ettbarnsforeldre som har en liten juleengel som aaaaaldri gjør noe galt, som alltid er ren og som alltid følger regler. Og som innbilder seg at det er slik barn skal være, ellers er det noe galt med foreldrene...

Ja HUFF så grusome folk uten barn er :skratte:

:klø: Er det noe galt i å ha et veloppdragent barn også nå???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...