Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #21 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har stort sett jobbet på plasser som er bemannet hele døgnet og ang julaften og andre høytider så har jeg aldri opplevd at småbarnsforeldre har forventet at noen av oss barnløse skal ta vakter for dem. Jeg har derimot meldt meg frivillig endel år fordi jul,nyttår osv for MEG ikke har vært så viktig. Slik trodde jeg egentlig de fleste småbarnsforeldre var og de fleste ikke småbarnsforeldre var.
Gjest annemor30 Skrevet 30. juli 2010 #22 Skrevet 30. juli 2010 Jeg synes som regel ikke at småbarnsmødre og fedre er spesielt kjipe, sånn egentlig, men må innrømme at jeg synes det er kjipt at de som har barn forventer ganske mye ift jobben, forventer at det er de som skal få fri f.eks i fellesferien, på julaften etc, siden vi andre ikke har barn. Det er kjipt, for selv om man selv ikke har barn, så betyr jo ikke det at man ikke har familie. Det ergrer meg kanskje ekstra fordi flere av disse småbarnsforeldrene kan gå 10 min til huset sitt for å komme seg hjem hvis de må jobbe julaften, mens jeg må faktisk feire jula alene uten familien om jeg må jobbe - rett og slett fordi hele familien min bor på østlandet, og ingen busser, tog eller fly går etter klokken 13:00 på julaften. Men, blir jeg beordret til å jobbe, så må jeg jo bare gjøre det, men om jeg blir spurt om å ta en vakt for en av disse småbarnsforeldrene, så kommer jeg til å si nei (om jeg overhodet får velge). Skal sies at jeg har jobbet to julaftener på rad, dog ikke i samme jobb, og er ekstra lite villig til å strekke meg sånn sett. Mvh Yvonne Her har du jo selv valgt å bytte jobb, du hadde ikke blitt veldig populær på den nye jobben hvis du kom å sa at du hadde jobbet julaften på den forrige jobben og nå vil jeg ha fri denne julaftnen... Og det ser ut som du jobber et sted der de har døgnåpent(helsevesenet?)og da er det jo ofte at en får valget mellom å følge turnus eller egen juleturnus for avd. Arbeidsleder pleier jo å gjøre slik at en jobber annen hvert år for å bytte på å jobbe julaften bla. JEG derimot irriterer meg over slike som "tilbyr" seg å jobbe julaften slik at "du som har barn kan være hjemme sammen med de" Jeg har nemlig forklart familien min at jeg inni mellom må jobbe merkedagene og det er de inneforstått med:-) Jeg jobber rødnettene mine sjøl jeg for det er godt betalt;-)
Gjest annemor30 Skrevet 30. juli 2010 #23 Skrevet 30. juli 2010 Helt enig. Synes det er mye viktigere at små barn får ha foreldrene sine til jula, enn at voksne mennesker nødvendigvis skal få reise hjem til familien. Men klart, man er seg selv nærmest, og når Yvonne engang får barn vil hun nok skjønne litt mer. Det er ingen meneskerettighet å få barn, tenk om Yvonne er en av de mange som ikke kan få egene barn så akkurat DEN kommentaren kunne du spart DEG!!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #24 Skrevet 30. juli 2010 Her har du jo selv valgt å bytte jobb, du hadde ikke blitt veldig populær på den nye jobben hvis du kom å sa at du hadde jobbet julaften på den forrige jobben og nå vil jeg ha fri denne julaftnen... Og det ser ut som du jobber et sted der de har døgnåpent(helsevesenet?)og da er det jo ofte at en får valget mellom å følge turnus eller egen juleturnus for avd. Arbeidsleder pleier jo å gjøre slik at en jobber annen hvert år for å bytte på å jobbe julaften bla. JEG derimot irriterer meg over slike som "tilbyr" seg å jobbe julaften slik at "du som har barn kan være hjemme sammen med de" Jeg har nemlig forklart familien min at jeg inni mellom må jobbe merkedagene og det er de inneforstått med:-) Jeg jobber rødnettene mine sjøl jeg for det er godt betalt;-) Når folk faktisk tilbyr seg å være greie så blir du irritert? Kan du ikke bare takke høflig nei da, og sette pris på omtanken?
Anglofil Skrevet 30. juli 2010 #25 Skrevet 30. juli 2010 (endret) Her har du jo selv valgt å bytte jobb, du hadde ikke blitt veldig populær på den nye jobben hvis du kom å sa at du hadde jobbet julaften på den forrige jobben og nå vil jeg ha fri denne julaftnen... Og det ser ut som du jobber et sted der de har døgnåpent(helsevesenet?)og da er det jo ofte at en får valget mellom å følge turnus eller egen juleturnus for avd. Arbeidsleder pleier jo å gjøre slik at en jobber annen hvert år for å bytte på å jobbe julaften bla. JEG derimot irriterer meg over slike som "tilbyr" seg å jobbe julaften slik at "du som har barn kan være hjemme sammen med de" Jeg har nemlig forklart familien min at jeg inni mellom må jobbe merkedagene og det er de inneforstått med:-) Jeg jobber rødnettene mine sjøl jeg for det er godt betalt;-) Jeg skrev også det at jeg har ikke noe problem å jobbe julaften hvis jeg blir beordret til det, men det jeg skrev var: hvis jeg får velge, det vil si hvis, så vil jeg velge å ha fri julaften. Jeg jobber ikke i helsevesenet, det er ikke døgnåpet, som tidligere skrevet i denne tråden så vil man aldri jobbe senere enn til klokken 20:00. Ergo er det ingen barn som vil gå glipp av julaften om deres foreldre må jobbe. Jeg synes det er frekt å forvente at vi som ikke har barn skal jobbe julaften. Vi følger turnus, det er derimot riktig, men fordi dette er en stor bedrift med rom for fleksibilitet, ergo er ikke turnusvakter nødvendigvis gitt, spesielt under høytider, ferier osv. Derimot kan jeg forstå at folk ønsker at vi skal gjøre det, men man kan aldri forvente, det synes jeg er drøyt. Mvh Yvonne Endret 30. juli 2010 av Yvonne
Gjest annemor30 Skrevet 30. juli 2010 #26 Skrevet 30. juli 2010 Jeg skrev også det at jeg har ikke noe problem å jobbe julaften hvis jeg blir beordret til det, men det jeg skrev var: hvis jeg får velge, det vil si hvis, så vil jeg velge å ha fri julaften. Jeg jobber ikke i helsevesenet, det er ikke døgnåpet, som tidligere skrevet i denne tråden så vil man aldri jobbe senere enn til klokken 20:00. Ergo er det ingen barn som vil gå glipp av julaften om deres foreldre må jobbe. Jeg synes det er frekt å forvente at vi som ikke har barn skal jobbe julaften. Vi følger turnus, det er derimot riktig, men fordi dette er en stor bedrift med rom for fleksibilitet, ergo er ikke turnusvakter nødvendigvis gitt, spesielt under høytider, ferier osv. Derimot kan jeg forstå at folk ønsker at vi skal gjøre det, men man kan aldri forvente, det synes jeg er drøyt. Mvh Yvonne [/quote Jeg syns det mest rettferdige er å jobbe anne hvert år:-) Jeg har barn, men ingen problemer med å jobbe, julaften går sin gang den:-) Unga syns det er råflott når jeg skal jobbe for da feirer vi med å starte julaften med gaver;-) Vi snur dagen enda mere på huet enn vanlig*ler*
Gjest Tirod Skrevet 30. juli 2010 #27 Skrevet 30. juli 2010 Som småbarnsmor og turnusarbeider må jeg støtte Yvonne og de andre her!! Det går faktisk ikke ann å forvente at noen skal jobbe noen som helst vakt, samme hva grunnen er; julaften eller ikke... Rett før jeg ble mor tidligere i år satte min mann og jeg opp permisjonsfordeling, og det var ikke i mine tanker å sjekke juleturnusen min. Jeg skal begynne å jobbe igjen i slutten av november og siden julaften faller på fredag i år, og det er min jobbhelg jobber jeg julekvelden, kveld 1. juledag og dag 2. juledag, i min sønns første jul. Joda, det er kjipt, men jeg jobber turnus så sånn er det bare!! Jeg kan jo ikke sitte her å forvente at noen andre skal ta vakta mi julaften, bare fordi jeg ikke har lyst... Om noen ønsker å tilby seg å jobbe er jo det noe helt annet, men da blir det isåfall fordi de vil jobbe, ikke fordi de syns synd på meg... Det ødelegger ingen barns barndom at moren ikke er der julaften; da får man gjør det beste ut av det da; "flytte" julaften til 1. juledag, tyvstarte lillejulaften eller rett og slett bare lære barna at mor har en jobb som gjør at hun ikke kan være hjemme på julaften... Å komme med nedlatene kommentarer som "det vil Yvonne forstå når hun får egne barn" må bare ignoreres for folk som har vett nok til å forstå at sånt bare er dumt å si...
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #28 Skrevet 30. juli 2010 For å vende tilbake til spørsmålet: Jeg synes det må være greit, og ikke minst svært praktisk, at den som ikke har barn kommer på besøk til den som har barn. Da kan man være sammen uten at det må ordnes med barnevakt. Barna legger seg i sengene sine, og de voksne kan skravle videre utover kvelden. Jeg synes det er kjipt hvis man aldri er med på å finne på noe uten barn. Og det kan virkelig ikke være særlig bra for den voksne selv heller? Har fire barn selv.
Gjest Kjipa? TS Skrevet 30. juli 2010 #29 Skrevet 30. juli 2010 Takk for mange svar on innspill! Jeg jobber også turnus- å jobbe på jualften kveld har alltid framstått som kjipt for meg. Også før jeg fikk barn. Derfor mener jeg at det må gå på rundgang mellom alle, ikke bare dem uten barn. Når det gjelder de andre tingene så ser jeg mye forskjellig rundt omkring. For min egen del så preges hverdagen av lite overskudd og noen av mine (barnløse)venninner synes sikkert jeg er en superkjiping fordi jeg drar hjem klokka 23 istedenfor 0200. Men jeg er da i det minste med. Det må vel være det viktigste?
cypress Skrevet 30. juli 2010 #30 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har forståelse for at det er mer praktisk å få besøk enn å dra med seg ungene rundt, særlig på kveldsbesøk når ungene skal legge seg. Det forundrer meg imidlertid når jeg opplever at foreldre med barn ikke kan reise på besøk til barnløse, men de kan fint dra bort til andre med barn. Jeg vet ikke om det skyldes et (misforstått) behov for å ta hensyn til de uten barn (fordi de sikkert syns det er masete med besøk av barn??) eller om det skyldes noe så enkelt som at leilighetene til andre med barn er bedre tilrettelagt. Dere som syns det er stress å reise bort med ungene, hva da hvis det er for å besøke andre med barn?? Da er det jo ikke noe enklere for noen av partene å flytte på seg. Hva gjør man da?? :klø: Og når det gjelder jobbing på julaften etc, er jeg helt enig med Yvonne!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #31 Skrevet 30. juli 2010 Nei, men man skal heller ikke bli straffet for å ha fått barn. Noen av oss må jo sørge for å opprettholde samfunnet og sørge for at livet går videre- det er våre barn som vil forsørge og stelle for dere når dere barnløse blir gamle. Vis nå litt takknemlighet. Jeg sa meg jo delvis enig, men mener ikke det i stor grad bør stå på enkeltpersoner, men på samfunnet. Når det gjelder barnløse, så får jo mange barn etter hvert, det er ofte snakk om unge mennesker som må ta på seg ekstra her. I tilegg er det ikke akkurat et problem at det blir født for lite mennesker i verden, så det argumentet går nok ut uansett... Norge importerer også arbeidskraft til "drittoppgavene".
Gjest . Skrevet 30. juli 2010 #32 Skrevet 30. juli 2010 Nei, men man skal heller ikke bli straffet for å ha fått barn. Noen av oss må jo sørge for å opprettholde samfunnet og sørge for at livet går videre- det er våre barn som vil forsørge og stelle for dere når dere barnløse blir gamle. Vis nå litt takknemlighet. Du forstår at verden faktisk ikke er svart og hvit, ikke sant???
Fluffe Skrevet 30. juli 2010 #33 Skrevet 30. juli 2010 Nei, men man skal heller ikke bli straffet for å ha fått barn. Noen av oss må jo sørge for å opprettholde samfunnet og sørge for at livet går videre- det er våre barn som vil forsørge og stelle for dere når dere barnløse blir gamle. Vis nå litt takknemlighet. At du velger å få barn er noe du velger. Du får ikke noen fordeler eller medalje av meg forde
Gjest dorit Skrevet 30. juli 2010 #34 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har forståelse for at det er mer praktisk å få besøk enn å dra med seg ungene rundt, særlig på kveldsbesøk når ungene skal legge seg. Det forundrer meg imidlertid når jeg opplever at foreldre med barn ikke kan reise på besøk til barnløse, men de kan fint dra bort til andre med barn. Jeg vet ikke om det skyldes et (misforstått) behov for å ta hensyn til de uten barn (fordi de sikkert syns det er masete med besøk av barn??) eller om det skyldes noe så enkelt som at leilighetene til andre med barn er bedre tilrettelagt. Dere som syns det er stress å reise bort med ungene, hva da hvis det er for å besøke andre med barn?? Da er det jo ikke noe enklere for noen av partene å flytte på seg. Hva gjør man da?? :klø: Og når det gjelder jobbing på julaften etc, er jeg helt enig med Yvonne!! Når vi er hos noen som ikke har et tilrettelagt hjem bruker jeg veldig mye krefter på å passe på så barna mine ikke ødelegger noe, og naturlig nok også at de ikke skader seg. Jeg passer også på at de er underholdt sånn at de ikke bråker for mye (enten med tv, medbrakte leker, tegnesaker o.l.) Jeg blir ofte mer var på bråk når jeg er hos mennesker uten barn, enn de som har små barn selv. Så ikke nok med at jeg ofte er utslitt når vi reiser derifra fordi jeg har passet på barna, men jeg føler heller ikke at jeg egentlig har fått snakket no særlig med de vi er på besøk hos. Da blir det annerledes hjemme der jeg ikke trenger passe på at ting innenfor rekkevidde blir ødelagt, om barna faller ned trappen, om de søler på teppet osv i like stor grad. Det er også ofte en trend at de lekene barna har pakket med ikke er de de vil leke med når vi kommer dit, så da blir det fort surving og mas, DA er det lettere å være hjemme der de i større grad er vant med å underholde seg selv... Så det er ikke for å være kjip at jeg inviterer venninner hjem til oss, det er for at jeg i større grad skal kunne fokusere på dem og det vi har lyst til å skravle om... Da er det
Gjest Serena Skrevet 30. juli 2010 #35 Skrevet 30. juli 2010 Det som er kjipt er når de som ikke har unger får ulemper på jobb p.g.a andre har barn.
Piper Skrevet 30. juli 2010 #36 Skrevet 30. juli 2010 Jeg synes som regel ikke at småbarnsmødre og fedre er spesielt kjipe, sånn egentlig, men må innrømme at jeg synes det er kjipt at de som har barn forventer ganske mye ift jobben, forventer at det er de som skal få fri f.eks i fellesferien, på julaften etc, siden vi andre ikke har barn. Det er kjipt, for selv om man selv ikke har barn, så betyr jo ikke det at man ikke har familie. Det ergrer meg kanskje ekstra fordi flere av disse småbarnsforeldrene kan gå 10 min til huset sitt for å komme seg hjem hvis de må jobbe julaften, mens jeg må faktisk feire jula alene uten familien om jeg må jobbe - rett og slett fordi hele familien min bor på østlandet, og ingen busser, tog eller fly går etter klokken 13:00 på julaften. Men, blir jeg beordret til å jobbe, så må jeg jo bare gjøre det, men om jeg blir spurt om å ta en vakt for en av disse småbarnsforeldrene, så kommer jeg til å si nei (om jeg overhodet får velge). Skal sies at jeg har jobbet to julaftener på rad, dog ikke i samme jobb, og er ekstra lite villig til å strekke meg sånn sett. Mvh Yvonne Jeg er enig med deg i de fleste tingene, men ikke når det gjelder fellesferien. Når barnehagen for eksempel stenger, så stenger den, enten mor kan ta seg fri eller ikke. Da er det faktisk lettere for en som ikke har barn å ta ferien sin litt senere, for det er utrolig vanskelig å være tos teder på en gang. og til de som emner at mor og far eventuelt kan ta sin del av ferien, så er det faktisk ikke alle som har to foreldre som kan ta sin del. Noen er helt alene, og har ikke andre valg enn å måtte bruke ferien sin når barnehagen stenger.
Fluffe Skrevet 30. juli 2010 #37 Skrevet 30. juli 2010 Jeg er enig med deg i de fleste tingene, men ikke når det gjelder fellesferien. Når barnehagen for eksempel stenger, så stenger den, enten mor kan ta seg fri eller ikke. Da er det faktisk lettere for en som ikke har barn å ta ferien sin litt senere, for det er utrolig vanskelig å være tos teder på en gang. og til de som emner at mor og far eventuelt kan ta sin del av ferien, så er det faktisk ikke alle som har to foreldre som kan ta sin del. Noen er helt alene, og har ikke andre valg enn å måtte bruke ferien sin når barnehagen stenger. det er ikke alle barnehager som har stengt i ferien
Gjest tirad Skrevet 30. juli 2010 #38 Skrevet 30. juli 2010 Syntes småbarsforeldere er ufattelige egoistiske når det gjelde julaften. Er dere virkelig så egoistiske at dere mener dere skal få feire jul mens Yvonne må sitte aleine på julaften?? At dere velger p få barn,skal ikke bli andres problem. At du velger å få barn er noe du velger. Du får ikke noen fordeler eller medalje av meg forde det er ikke alle barnehager som har stengt i ferien Og du var jo reneste solstråla.... Det må jo få være lov å skrive noe uten at du skal kverulere og generalisere eller...??
cypress Skrevet 30. juli 2010 #39 Skrevet 30. juli 2010 Det må da bare være en fordel å ikke måtte ta ferie i fellesferien, da alle feriereiser er på sitt dyreste og alle reisemålene er på sitt fulleste. Så da må gjerne småbarnsforeldrene få ferie for min del.
Piper Skrevet 30. juli 2010 #40 Skrevet 30. juli 2010 (endret) det er ikke alle barnehager som har stengt i ferien Det er faktisk de færreste barnehager som har åpent hele juli, og som regel kan man ikke velge og vrake i barnehager heller. Og selvfølgelig snakker jeg om de barnehagene som faktisk er stengt, siden jeg sier for eksempel, ikke om de som er åpen. Da vil jo til og med jeg forstå at mitt argument falt vekk. Så dum ahr jeg enda ikke blitt, at jeg ikke forstår det Høres faktisk ut som du skal være vanskelig for å være vanskelig, is tedet for å faktisk prøve å forstå litt også. Men beklageligvsi finnes det mennesker som deg, som aldri skal ta hensyn, og som gnir det inn at man velger om man vil ah barn eller ikke, og at man ikke skal bruke barna som en unnskylding. De færreste bruker barna som en unnskylding, men i noen tilfeller må man det, fordi man er alene om ansvaret. Små barn kan ikek være alene hjemme, og det klarer helt sikkert du å forstå også. Så enkelte ganger må man som barnløs bare ta litt hensyn. Og selvfølgelig snakker jeg ikke om de menneskene som bruker barna i tide og utide, men der man rett og slett ikke har noe valg. De færreste velger å være aleneforeldre, mena v og til blir det slik og da må man gjøre det beste ut av situasjonen. Endret 30. juli 2010 av Piper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå