Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 jeg kjøpte nettopp supermat for den nette sum av 2950 fra super nature her i juni. Tenkte t NÅ skal jeg få et sunt kosthold og komme i balanse. men de råvarene smaker så inni hestegampen dårlig. Finnes oppskrifter på smoothie hvor man skal blande alt dette sammen, men jeg klarer ikke drikke det. noen med lignende erfaringer!?
MarilynM Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Tror jeg trenger en mer utfyllende oversikt over HVA slags ingredienser du har kjøpt.. Stor forskjell på bruksområdet til gojibær og spirulina for eksempel.. :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Tror jeg trenger en mer utfyllende oversikt over HVA slags ingredienser du har kjøpt.. Stor forskjell på bruksområdet til gojibær og spirulina for eksempel.. :gjeiper: Takk for svar! :-) Jeg kjøpte chlorella, spirulina, hvetegress, soyaolje, goji bær, honning, + noe til. Skulle lage "mayas grønne smoothie" som står oppskrift på i boken til Sara Chan og Trine. Den smakte hesterumpe. Kjøpte forresten også rice bran.
Inx Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Takk for svar! :-) Jeg kjøpte chlorella, spirulina, hvetegress, soyaolje, goji bær, honning, + noe til. Skulle lage "mayas grønne smoothie" som står oppskrift på i boken til Sara Chan og Trine. Den smakte hesterumpe. Kjøpte forresten også rice bran. Denne fikk meg til å le Grønne ekstremt sunne smoothies har nok "ekstra god effekt" fordi man totalt mister matlysten av dem
MarilynM Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 (endret) Takk for svar! :-) Jeg kjøpte chlorella, spirulina, hvetegress, soyaolje, goji bær, honning, + noe til. Skulle lage "mayas grønne smoothie" som står oppskrift på i boken til Sara Chan og Trine. Den smakte hesterumpe. Kjøpte forresten også rice bran. Ok.. For det første, chlorella, hvetegress (kamut?) og spirulina smaker IKKE godt. Og hvis du er helt "grønn" (haha :gjeiper: ) er det et par ting som er greit å vite: Nr 1: -Inntak av greens må trappes opp veldig pent og forsiktig, ellers kan du bli dårlig. Det er veldig rensende saker, og de fleste av oss har mye drit som vil ut av cellene. Start derfor med en halv ts (tilsammen!) daglig, for så å prøve deg frem/trappe opp hver tredje/fjerde dag. Du kan ta noen ss av dette, men det tar en stund å komme opp i en slik dose. Nr 2: Jeg putter veldig skjelden greens i smoothie pga smaken, istedet tar jeg dagens dose i et rent syltetøyglass, fyller opp med ca 1 dl eplejuice/eple-mangojuice (fra Tine, veldig god!), rister godt og styrter før frokost. Som med alle andre shotter er smaken her underordnet effekten.. Nr 3: Gojibær kan f.eks spises som snacks/mellommåltid, gjerne sammen med rå cashewnøtter og kakaonibs. Eller alene. Uansett er det veldig godt, men noen trenger litt tilvenning. Kan også brukes i hjemmelaget syltetøy, oppskrift i Supermatboka, eller i smoothie. Nr 4: Soyaolje? Står ikke på min liste over supermat akkurat, alt for mye omega 6 og for lite omega 3, så jeg vet ikke hva du kan bruke den til? Nr 5: Rice Bran Solubles (eller hvordan det staves) kan brukes til det meste, så lenge du ikke varmer den opp for masse. På müsli, grøt, i smoothie.. Den smaker praktisk talt ingenting! Jeg elsker f.eks oppskriften på sjokoladepålegg fra Supermatboka: 2 ss Grønn Cocosa 2 ss rå kakao 2 ss Agavesirup (her kan du sikkert bruke honningen din istedet!) og 1-2 ss Rice Bran Solubles (egentlig activated barley, men det har jeg ikke) :gjeiper: Nr 6: Min beste grunnoppskrift på smoothie der man kan putte oppi hva som helst: -1/2-1 banan -ca 200-300g frosne bær (hva som helst) -Fyll opp med rismelk m/vanilje -Smak til med Agave/Honning/Stevia. Så da er du kanskje litt bedre rustet til møtet med supermaten? En siste ting som er verdt å vite er at dersom du spiser mye sukker/junk, så er smaksløkene dine litt bedøvet nå. Jo mer skikkelig mat du spiser, jo mer vil du like etterhvert. Så det er bare å være tolmodig, og velkommen i klubben! Endret 29. juli 2010 av MarilynM
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Ok.. For det første, chlorella, hvetegress (kamut?) og spirulina smaker IKKE godt. Og hvis du er helt "grønn" (haha :gjeiper: ) er det et par ting som er greit å vite: Nr 1: -Inntak av greens må trappes opp veldig pent og forsiktig, ellers kan du bli dårlig. Det er veldig rensende saker, og de fleste av oss har mye drit som vil ut av cellene. Start derfor med en halv ts (tilsammen!) daglig, for så å prøve deg frem/trappe opp hver tredje/fjerde dag. Du kan ta noen ss av dette, men det tar en stund å komme opp i en slik dose. Nr 2: Jeg putter veldig skjelden greens i smoothie pga smaken, istedet tar jeg dagens dose i et rent syltetøyglass, fyller opp med ca 1 dl eplejuice/eple-mangojuice (fra Tine, veldig god!), rister godt og styrter før frokost. Som med alle andre shotter er smaken her underordnet effekten.. Nr 3: Gojibær kan f.eks spises som snacks/mellommåltid, gjerne sammen med rå cashewnøtter og kakaonibs. Eller alene. Uansett er det veldig godt, men noen trenger litt tilvenning. Kan også brukes i hjemmelaget syltetøy, oppskrift i Supermatboka, eller i smoothie. Nr 4: Soyaolje? Står ikke på min liste over supermat akkurat, alt for mye omega 6 og for lite omega 3, så jeg vet ikke hva du kan bruke den til? Nr 5: Rice Bran Solubles (eller hvordan det staves) kan brukes til det meste, så lenge du ikke varmer den opp for masse. På müsli, grøt, i smoothie.. Den smaker praktisk talt ingenting! Jeg elsker f.eks oppskriften på sjokoladepålegg fra Supermatboka: 2 ss Grønn Cocosa 2 ss rå kakao 2 ss Agavesirup (her kan du sikkert bruke honningen din istedet!) og 1-2 ss Rice Bran Solubles (egentlig activated barley, men det har jeg ikke) :gjeiper: Nr 6: Min beste grunnoppskrift på smoothie der man kan putte oppi hva som helst: -1/2-1 banan -ca 200-300g frosne bær (hva som helst) -Fyll opp med rismelk m/vanilje -Smak til med Agave/Honning/Stevia. Så da er du kanskje litt bedre rustet til møtet med supermaten? En siste ting som er verdt å vite er at dersom du spiser mye sukker/junk, så er smaksløkene dine litt bedøvet nå. Jo mer skikkelig mat du spiser, jo mer vil du like etterhvert. Så det er bare å være tolmodig, og velkommen i klubben! WOW - tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Kan jeg bruke deg som orakel? Jeg har så lyst til å lære dette, men fikk meg en dårlig start, kan man si. Det er pussig at du nevner det med å bli dårlig av for mye chlorella og spirulina. Jeg begnte jo rett på med "Mayas Morgensmoothie" - 1 ts av begge deler + mye annet, og jeg ble skikkelig uggen. Måtte legge meg nedpå. Ser nå i kjøkkenskapet at jeg ikke har SOYAOLJE, men happy delight olivenolje, agavenektar, etc.
Missee Skrevet 29. juli 2010 #7 Skrevet 29. juli 2010 Helledussen for en skremmende sum du måtte ut med Hvis du fortsetter med supermat vil jeg anbefale deg å bestille fra iherb.com eller funkyraw.com i fremtiden. Myyye billigere og stort utvalg Jeg gjør også som MarilynM og blander mine greens i eplejuice (hvetegress skal ikke blandes med sitrusfrukter)før frokost. Prøvde en gang med vann. Det gjør jeg ikke igjen! Og så vil jeg slenge ut et par blogger jeg følger med på: http://mjuuugly.blogg.no/ og http://siljesreise.blogg.no/ Snublet over disse bloggene i vinter og *vips* så fikk jeg mer innsikt i supermatens verden
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #8 Skrevet 29. juli 2010 Helledussen for en skremmende sum du måtte ut med Hvis du fortsetter med supermat vil jeg anbefale deg å bestille fra iherb.com eller funkyraw.com i fremtiden. Myyye billigere og stort utvalg Jeg gjør også som MarilynM og blander mine greens i eplejuice (hvetegress skal ikke blandes med sitrusfrukter)før frokost. Prøvde en gang med vann. Det gjør jeg ikke igjen! Og så vil jeg slenge ut et par blogger jeg følger med på: http://mjuuugly.blogg.no/ og http://siljesreise.blogg.no/ Snublet over disse bloggene i vinter og *vips* så fikk jeg mer innsikt i supermatens verden Takk! Jeg letet OVERALT på nettet for å slippe å betale så mye, men fant at de fleste nettstendee ikke sendte til Norge.... Så takk fortipset ! Skal sjekke ut de bloggene .-:-)
MarilynM Skrevet 29. juli 2010 #9 Skrevet 29. juli 2010 (endret) WOW - tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Kan jeg bruke deg som orakel? Jeg har så lyst til å lære dette, men fikk meg en dårlig start, kan man si. Det er pussig at du nevner det med å bli dårlig av for mye chlorella og spirulina. Jeg begnte jo rett på med "Mayas Morgensmoothie" - 1 ts av begge deler + mye annet, og jeg ble skikkelig uggen. Måtte legge meg nedpå. Ser nå i kjøkkenskapet at jeg ikke har SOYAOLJE, men happy delight olivenolje, agavenektar, etc. Bare hyggelig det, jeg har en litt misjonerende tilnærming til supermat. Anbefales til alle, enten de vil høre det eller ei, men når publikumet er så interessert som deg blir det jo litt gøyere.. Det er bare å bruke meg som orakel (lol ), og du burde absolutt sjekke bloggene som Missee linket til, de jentene er kjempeflinke! Min egen blogg er ikke fullt så omfattende, men jeg legger da ut en del oppskrifter. Send meg en PM hvis du vil ha adressen. Happy delight olivenolje ja, det var bedre.. Den kan jo brukes over salater/middagsretter, eller f.eks i rotmos (div grønnsaker/poteter som kokes, moses og tilsettes olje, salt, pepper og evt krydder. Som potetstappe, bare mye bedre! Agavesirup er nydelig, og kan brukes alle steder som trenger søtt. Sjekk ut cup-cake'sene til Mjuuugly f.eks. Eller det sjokoladepålegget (som jeg ALLTID spiser rett fra en kopp) Endret 29. juli 2010 av MarilynM
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #10 Skrevet 30. juli 2010 Har brukt purely greens, spirulina og chlorella i 3-4 uker nå. Eneste jeg har merket er at avføringen er smidigere... venter spent på andre ting... Smaker ikkedirekte godt nei;) tar chlorellaen i littvann på tom mage, spirulina tabletter og purely greens i en skvett eplejuice( bruker ikke pg daglig)
Rosenrød Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Nå er jeg også hekta på supermaten! Tar gjerne imot gode tips! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå