Gå til innhold

Svigermor forskjellsbehandler min datter

Anbefalte innlegg

Gjest Svigerdatter
Skrevet

Jeg hadde en datter fra før da jeg ble sammen med min nåværende mann. Han har også barn fra før. Svigermor holdt en lang tale for meg da vi møttes først gang om hvor VIKTIG det var å behandle ungene likt osv. Jeg takke stille inni meg for at jeg hadde fått en slik svigermor og for at min datter hadde fått en slik bonusbestemor.

Inntil hun overhodet ikke lever opp til den vakre talen hun holdt, tvert imot. Hun gir sine ekte barnebarn gaver, uten å ha med noe til min datter. Hjemme har hun tannbørster til sine barnebarn, mens hun ikke har til min datter (til tross for at det ekte barnebarnet nekter å sove hos henne dersom ikke min datter også gjør det) Hun overser mitt barn fullstendig, mens hun hele tiden henvender seg til sine egene. Hun ber min datter gå bort når hun skal ta bilde, siden hun bare vil ha med sine ekte barnebarn.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen. Jeg vurderer at mitt barn ikke skal være med til "bestemor" og at hun da i steden kan dra til sin mormor. Problemet da er at mitt ene stebarn heller ikke kommer til å ønske å dra til bestemor, men vil til mormor sammen med sin stesøster i steden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til mormor med barna. Det er utrolig lett å lire av seg fraser om rettferdighet, ærlighet og alle fine dyder, men hun viser jo i praksis at hun ikke har hjerterom for barn og i alle fall ikke om de ikke er i nær slekt med henne.

Går det an å prate med henne tror du? Ting kan vel ikke bli verre enn de allerede er for ditt ene barn og hvis du forklarer at om forskjellsbehandlingen fortsetter så åpenlyst, vil du foretrekke å holde avstand til henne, noe som også vil gå utover barna men ikke på samme måte. Dette går jo utover alle barna i en eller annen grad. De som har fordeler, lærer at det er ok å ekskludere andre.

Gjest svigerdatter
Skrevet

Dra til mormor med barna. Det er utrolig lett å lire av seg fraser om rettferdighet, ærlighet og alle fine dyder, men hun viser jo i praksis at hun ikke har hjerterom for barn og i alle fall ikke om de ikke er i nær slekt med henne.

Går det an å prate med henne tror du? Ting kan vel ikke bli verre enn de allerede er for ditt ene barn og hvis du forklarer at om forskjellsbehandlingen fortsetter så åpenlyst, vil du foretrekke å holde avstand til henne, noe som også vil gå utover barna men ikke på samme måte. Dette går jo utover alle barna i en eller annen grad. De som har fordeler, lærer at det er ok å ekskludere andre.

Jeg har vanskelig for å prate med henne. Dette har nok gått litt lengre enn jeg burde latt det gå, slik at jeg nå blir rimelig sint og avstøtt bare ved tanken på henne. Mannen har pratet med henne. Det resulterte i at vi ikke har hatt flere episoder med at hun ber mitt barn gå bort når hun skal ta bilder, med alt det andre fortsetter. Hun har stadig unnskyldninger for hvorfor hun handler som hun gjør, eller hun nekter for at enkelte episoder har intruffet.

Skrevet

Det er lett å komme med fine ord, men i begynnelsen så hun kanskje for seg at ting ville bli annerledes?

Hun ønsker seg kanskje alenetid med barnebarnet, men slik som du fremstiller det så virker det ikke som det er noe hun får. Det blir enten begge eller ingen, noe jeg tror sikkert kan være sårt. Med mer alenetid ville hun få mulighet til å gi gaver til barnebarnet uten at det blir så åpenlys forskjellsbehandling. Og de får utviklet et godt forhold sammen, noe jeg ikke kan skjønne skal være en ulempe, urettferdig eller ufint av henne. Din datter har jo også en bestemor som kanskje innerst inne ønsker seg alenetid av og til?

Gjest Gjest
Skrevet

Kan hende kjerringa ikke ser selv hva hun driver med. Før en logg med spesifikke hendelser, dato og klokkeslett. Når du har en liste kan du sette deg ned og snakke med henne og spørre om hun har tenkt å legge anbudet så lavt at hun priser seg ut som bestemor..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fortell henne at jenta føler seg utelatt og at du hadde satt pris på om hun står på litt mere for å inkludere din datter.

Gjest svigerdatter
Skrevet

Det er lett å komme med fine ord, men i begynnelsen så hun kanskje for seg at ting ville bli annerledes?

Hun ønsker seg kanskje alenetid med barnebarnet, men slik som du fremstiller det så virker det ikke som det er noe hun får. Det blir enten begge eller ingen, noe jeg tror sikkert kan være sårt. Med mer alenetid ville hun få mulighet til å gi gaver til barnebarnet uten at det blir så åpenlys forskjellsbehandling. Og de får utviklet et godt forhold sammen, noe jeg ikke kan skjønne skal være en ulempe, urettferdig eller ufint av henne. Din datter har jo også en bestemor som kanskje innerst inne ønsker seg alenetid av og til?

Joda, det er jeg enig i. Hun får også alenetid med sitt barnebarn, ettersom jeg føler min datter er uønsket der. Problemet er at hennes ekte barnebarn ikke ønsker å dra til henne dersom ikke stesøsteren er med, langt mindre sove over hos henne.

Skrevet

Joda, det er jeg enig i. Hun får også alenetid med sitt barnebarn, ettersom jeg føler min datter er uønsket der. Problemet er at hennes ekte barnebarn ikke ønsker å dra til henne dersom ikke stesøsteren er med, langt mindre sove over hos henne.

Vel, kanskje dere burde jobbe litt med å lære stesøskene å være litt fra hverandre? Din datter drar til sin mormor, sønnen til bestemor? Du bør også vurdere om du kanskje ubevisst sender ut signaler som gjør at stesønnen ikke ønsker å dra til bestemor alene, at han føler han "velger" eller på annen måte fremstiller det negativt å dra? Han har jo hatt et forhold til bestemor før du og datteren din kom inn i bildet, så kanskje han sliter med en lojalitetskonflikt?

Ellers er det greit å huske at rettferdig ikke alltid betyr likt!

Gjest svigerdatter
Skrevet

Vel, kanskje dere burde jobbe litt med å lære stesøskene å være litt fra hverandre? Din datter drar til sin mormor, sønnen til bestemor? Du bør også vurdere om du kanskje ubevisst sender ut signaler som gjør at stesønnen ikke ønsker å dra til bestemor alene, at han føler han "velger" eller på annen måte fremstiller det negativt å dra? Han har jo hatt et forhold til bestemor før du og datteren din kom inn i bildet, så kanskje han sliter med en lojalitetskonflikt?

Ellers er det greit å huske at rettferdig ikke alltid betyr likt!

Vi jobber med at stesønnen min ikke skal være så avhengig av sin stesøster. Dette er imidlertid et problem vi har hele tiden og vi prioriterer å jobbe med de områdene hvor dette skaper problemer til stadighet, så at han ikke vil sove hos bestemor uten stesøster er nedprioritert i så henseende.

Jeg har nok et negativt forhold til bestemor, men jeg tror ikke barna ser dette. Han vil heller ikke sove hos min svigerfar uten at stesøster er med, og han har ikke jeg noen problemer med.

Hva du i denne sammenhengen mener med at rettferdig ikke alltid betyr likt, må du forklare nærmere.

Skrevet

Hva du i denne sammenhengen mener med at rettferdig ikke alltid betyr likt, må du forklare nærmere.

Egentlig mente jeg det mer generelt, selv om jeg også mener at barn ikke har vondt av å lære at rettferdig ikke alltid betyr likt. Faktisk tror jeg mange barn er veldig klar over dette. Mao er det slettt ikke din datter ser det som urettferdig forskjellsbehandling om stebroren får noe av sin bestemor uten at hun får noe tilsvarende. Hun vet vel at det er hans bestemor og ikke hennes? Og noen ganger føler de det urettferdig å bli behandlet nettopp likt av personer som de føler burde prioritere dem selv, som f.eks alltid oppleve at de ikke blir prioritert av egne besteforeldre, men må "kjempe om oppmerksomheten" med stesøsken.

Ofte har jeg inntrykk av at det er voksne som blir opprørte over slike forskjeller fordi de er så opptatt av at rettferdig = likt i alle sammenhenger hvor barn er involvert.

Gjest lurer bare...
Skrevet

Er dere noen ganger hos din mor? Og er din stesønn likebehandlet av henne? Dette går jo begge veier, og hvis din datter av og til fikk oppmerksomhet fra sin mormor som stebror ikke fikk, ville det være naturlig at stebror av og til fikk oppmerksomhet fra sin farmor som stesøster ikke fikk.

Det du skriver om fotogragering etc er jo bare idioti fra hennes side, det gidder jeg ikke å kommentere.

Gjest svigerdatter
Skrevet

Hadde min datter fått all oppmerksomheten hos sin mormor, hadde jo ikke dette vært et tema i det hele tatt. Men nå har det seg slik at jeg gikk rett tl mine foreldre og fortalte om "den såkalte innstillingen til min svigermor" og ønsket at de skulle gjøre det på samme måte; altså behandle barna likt og de er ekte barnebarn eller ikke. Og slik har det blitt. Stebarna har blitt veldig glad i dem og det ville vært veldig erkelig/stygt om min datters mormor plutselig skulle få et mer distansert forhold til mine stebarn og gi min datter full oppmerksomhet og alle fordeler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...