Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 Jeg er veldig, veldig glad i min kaffe latte. Drikker ikke med sukker, og med lettmelk. Ødelegger dette min slankekur der jeg prøver å kjøre lavkarbo? Drikker ca 4 dl melk om dagen.
Yme Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Hvis du drikke skumma melk så blir det helt fint. Det er mange som sier at man ikke skal drikke melk på diett, men det er visstnok bare en myte, utifra artikkler jeg har lest i det siste. På diett er det veldig lurt med proteiner, å det finner du i blandt annet melk Prøv å spis en del kylling og fisk også, for proteiner har en litt slankende effekt på kroppen, pluss at du vil brenne mer fett og bindre muskler da.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 for proteiner har en litt slankende effekt på kroppen, Hehehe Ingen næringsstoffer (fett, karbohydrater eller proteiner, eller etanol for den saks skyld) er i utgangspunktet fetende eller slankende.
Tempus Fugit Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Det spørs hva slags lavkarbo filosofi du går etter... Totalt sett vil skummetmelk gi nesten 20 g karbo hvis du drikker 4 dl. Hvis du da er en som skal være i Ketose så er 20 gram fra melk for mye, men hvis du skal kun holde rundt 80 - 100 g karbo per dag så bør det gå greit.
Yme Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 (endret) Hehehe Ingen næringsstoffer (fett, karbohydrater eller proteiner, eller etanol for den saks skyld) er i utgangspunktet fetende eller slankende. Protein er det næringsstoffet som det koster kroppen mest energi å forbrenne, mens fett er det som krever minst. Du bruker altså mer kalorier når du spiser 100 kcal fra protein enn fra fett. I tillegg metter protein godt, noe som gjør det lettere å ikke småspise. Protein binder heller ikke så mye vann i kroppen. Protein har liten innvirkning på blodsukkeret, slik at du unngår overlagring av fett. Men man skal ikke overdrive – 1 g protein per kg kroppsvekt per dag er passe for de fleste, altså 70 g for en på 70 kilo. Kilde: http://www.trim.no/pub/art.php?id=846 Jeg har lest om dette mange andre steder også, så du kan google det om du vil. Endret 29. juli 2010 av Yme
bioing Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Bytt ut melken med fløte hvis du skal ha det til kaffe latte.. Det er kun 2,9 karbohydrater/dl i fløte i forhold til melk som inneholder ca 4,5 karbohydrater/dl...
Yme Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 (endret) Bytt ut melken med fløte hvis du skal ha det til kaffe latte.. Det er kun 2,9 karbohydrater/dl i fløte i forhold til melk som inneholder ca 4,5 karbohydrater/dl... Fløte inneholder mer fett, mindre karbo og mindre protein. Fett inneholder ganske mye mer kalorier enn karbohydrater eller proteiner gjør. Endret 30. juli 2010 av Yme
Gjest Coarvi Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 Fløte inneholder mer fett, mindre karbo og mindre protein. Fett inneholder ganske mye mer kalorier enn karbohydrater eller proteiner gjør. I visse lavkarbo-dietter er jo det bare positivt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #9 Skrevet 30. juli 2010 Fløte inneholder mer fett, mindre karbo og mindre protein. Fett inneholder ganske mye mer kalorier enn karbohydrater eller proteiner gjør. Det er snakk om lavkarbo-kosthold her. De færreste på lavkarbo teller kalorier. At fløte inneholder mindre karbs og mer fett enn melk er forøvrig årsaken til at man skal velge den...
Yme Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 På lavkarbo er det fett fra feks nøtter og fisk man skal ha mer av, ikke melkefett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #11 Skrevet 31. juli 2010 På lavkarbo er det fett fra feks nøtter og fisk man skal ha mer av, ikke melkefett. Nå er lavkarbo et paraplybegrep for mange dietter som baserer seg på redusert inntak av karbohydrater, og sånn sett kan man ikke kategorisk si at det er fett fra nøtter og fisk man skal ha hvis man følger en lavkarbodiett. Avhengig av retning er for eksempel nøtter ikke en god fettkilde fordi mange nøttetyper også inneholder for mye karbohydrater. Men generelt er det prosessert fett man bør unngå på lavkarbo. Margarin og andre fettyper som har gått igjennom en kjemisk prosess som gjør at det dannes stoffer som kan være skadelige. Ekte smør, rømme, fløte, fete oster, avocado og fisk er finfine kilder til fett når man følger en lavkarbo-diett. Men, trådstarter lurte på melk og lavkarbo: avhengig av hvor streng lavkarbo du ønsker å følge kan det være en tanke å begrense melkebruken. For ketolyse-kuren, med sine 15-20 gram karbo om dagen, er 4 dl melk om dagen alt for mye. Selv holder jeg meg til en liten cappuchino hver lørdag og søndag, og har en liten skvett fløte i kaffen resten av uka, rett og slett fordi det blir for mye ellers.
alCaldazar Skrevet 31. juli 2010 #12 Skrevet 31. juli 2010 Til TS: Drikk et glass helmelk om dagen, evt lettmelk om du synes det blir for mye med hel. Ikke tenk så mye på antall gram etc; for det første er du nødt til å få i deg mer kalsium enn vanlig hvis du er i ketose (pga. økt væsketap); for det andre er det en drøss næringsstoffer i melk som det ikke skader å få i seg. Jeg har vært et halvt år i ketose, og "sikringskosten" min bestod av ett glass melk og en Vitaplex om dagen. Variert kosthold er alltid bra.
Yme Skrevet 31. juli 2010 #13 Skrevet 31. juli 2010 Nå er lavkarbo et paraplybegrep for mange dietter som baserer seg på redusert inntak av karbohydrater, og sånn sett kan man ikke kategorisk si at det er fett fra nøtter og fisk man skal ha hvis man følger en lavkarbodiett. Avhengig av retning er for eksempel nøtter ikke en god fettkilde fordi mange nøttetyper også inneholder for mye karbohydrater. Men generelt er det prosessert fett man bør unngå på lavkarbo. Margarin og andre fettyper som har gått igjennom en kjemisk prosess som gjør at det dannes stoffer som kan være skadelige. Ekte smør, rømme, fløte, fete oster, avocado og fisk er finfine kilder til fett når man følger en lavkarbo-diett. Man kan ikke vite noe før man omtrent har forska på det selv, men utifra det jeg har lest av nyere forskning og tester så er ikke melkefett veldig bra, så derfor sier jeg at man heller burde bruke andre typer fett, og spesielt fett fra fisk. Hvis du har lest at melkefett er sundt så kan ikke jeg bestemt si at det er feil, for jeg har jo ikke personlig sett hvordan det virker på kroppen, men jeg liker fortsatt å dele det jeg har lært og dermed tror er riktig
Quirky Skrevet 31. juli 2010 #14 Skrevet 31. juli 2010 Det er snakk om lavkarbo-kosthold her. De færreste på lavkarbo teller kalorier. At fløte inneholder mindre karbs og mer fett enn melk er forøvrig årsaken til at man skal velge den... Mange som lever lavkarbo teller kalorier, spesielt vi som lever moderat lavkarbo, ikke ketogent. Jeg spiser rundt 75 gram karbohydrater pr. dag, og må passe på kaloriinntakket i større grad enn noen som lever på streng ketogen kost. Et lavkarbo-alternativ til vanlig melk er soyamelk, som fås i større matbutikker og på helsekosten. I et moderat lavkarbo-kosthold (type Fedon) skal det imidlertid være plass til litt vanlig melk.
Quirky Skrevet 31. juli 2010 #15 Skrevet 31. juli 2010 Man kan ikke vite noe før man omtrent har forska på det selv, men utifra det jeg har lest av nyere forskning og tester så er ikke melkefett veldig bra, så derfor sier jeg at man heller burde bruke andre typer fett, og spesielt fett fra fisk. Hvis du har lest at melkefett er sundt så kan ikke jeg bestemt si at det er feil, for jeg har jo ikke personlig sett hvordan det virker på kroppen, men jeg liker fortsatt å dele det jeg har lært og dermed tror er riktig Jeg holder med Yme, har enda til gode å se noen jeg regner som pålitelige kilder forsvare melkefett, min lavkarbo-guru of choice, den ekstremt kunnskapsrike svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulun, anbefaler å velge magre meieriprodukter, og få fettet i fra sunnere kilder i stedet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #16 Skrevet 1. august 2010 Man kan ikke vite noe før man omtrent har forska på det selv, men utifra det jeg har lest av nyere forskning og tester så er ikke melkefett veldig bra, så derfor sier jeg at man heller burde bruke andre typer fett, og spesielt fett fra fisk. Hvis du har lest at melkefett er sundt så kan ikke jeg bestemt si at det er feil, for jeg har jo ikke personlig sett hvordan det virker på kroppen, men jeg liker fortsatt å dele det jeg har lært og dermed tror er riktig det endrer jo likevel ikke på det faktum at i mange lavkarbo-dietter er fett fra meieriprodukter veldig viktig. det blir derfor feil av deg å påstå at TS bør holde seg til fett fra nøtter og fisk, og ikke fra fløte, hvis hun f.eks er på ketolyse-dietten.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #17 Skrevet 1. august 2010 Usj, spis og drikk det du liker. Bare pass på kaloriene.
Yme Skrevet 1. august 2010 #18 Skrevet 1. august 2010 Jeg holder med Yme, har enda til gode å se noen jeg regner som pålitelige kilder forsvare melkefett, min lavkarbo-guru of choice, den ekstremt kunnskapsrike svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulun, anbefaler å velge magre meieriprodukter, og få fettet i fra sunnere kilder i stedet. Hehe, takk for støtten! det endrer jo likevel ikke på det faktum at i mange lavkarbo-dietter er fett fra meieriprodukter veldig viktig. det blir derfor feil av deg å påstå at TS bør holde seg til fett fra nøtter og fisk, og ikke fra fløte, hvis hun f.eks er på ketolyse-dietten. Jeg har aldri skrevet at hu ikke skal drikke fløte. Jeg skreiv at det er lurere med andre typer fett, å det er slettes ikke feil å dele ting man har lært, om det kan være til nytte. I forhåld til det jeg svarte på så er det helt irelevant om mange lavkarbodietter krever at man får i seg en del melkefett. Usj, spis og drikk det du liker. Bare pass på kaloriene. Er ikke helt enig i den her. Hvis man skal ha i seg feks 1500 kalorier per dag, så er det ikke bra om 300-500 av dem kommer fra feks smågodt. Litt teit eksemepel da, men når man er på lavkarbodiett er det utrolig viktig at de få kaloriene man får i seg inneholder god næring som kroppen kan dra nytte av.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #19 Skrevet 2. august 2010 På lavkarbo er det fett fra feks nøtter og fisk man skal ha mer av, ikke melkefett. Du tar feil. Hva slags type fett man "skal" (dvs bør) ha mest av på et lavkarbokosthold, avhenger av hvilken lavkarboteori man føler er den riktige. I visse lavkarboretninger oppmuntres det til å spise mettet fett, inkludert fett fra meieriprodukter. Typisk at de største kritikerne er de som vet minst om hva de snakker om... Usj, spis og drikk det du liker. Bare pass på kaloriene. Idiotisk og meningsløst svar. For det første fordi det rett og slett er feil. HVA man spiser er definitivt helt avgjørende, spesielt for helsens del. Består ikke kaloriene av sunn, næringsrik mat spiller det liten rolle om selve tallet er "riktig". For det andre er dette en lavkarbotråd, og vi kan derfor gå ut i fra at TS ønsker svar relatert til lavkarbo - ikke bidrag fra misjonerende kalorifjols som tror kaloriene er det eneste i ernæringsmessig sammenheng som er verdt å ta i betraktning.
Yme Skrevet 2. august 2010 #20 Skrevet 2. august 2010 (endret) Du tar feil. Hva slags type fett man "skal" (dvs bør) ha mest av på et lavkarbokosthold, avhenger av hvilken lavkarboteori man føler er den riktige. I visse lavkarboretninger oppmuntres det til å spise mettet fett, inkludert fett fra meieriprodukter. Det er helt irelevant hvilken man følger... Melkefett er ikke like sundt som fett fra feks fisk, å det var det jeg prøvde å få fram. Typisk at de største kritikerne er de som vet minst om hva de snakker om... Jeg har ikke kritisert noen ting. Trening og kosthold er noe som intreserer meg veldig mye, så jeg leser og oppdaterer meg om det nesten hver eneste dag. Jeg har ikke peiling på om du kan mer enn meg om det her eller ikke, men å si at jeg er en av "de som kan minst" er egentlig ikkeno annet enn en herskerteknik, noe som oftest blir brukt av folk som har et behov for å være bedre enn andre, å det er jo egentlig ganske trist å være sån. Idiotisk og meningsløst svar. For det første fordi det rett og slett er feil. HVA man spiser er definitivt helt avgjørende, spesielt for helsens del. Består ikke kaloriene av sunn, næringsrik mat spiller det liten rolle om selve tallet er "riktig". For det andre er dette en lavkarbotråd, og vi kan derfor gå ut i fra at TS ønsker svar relatert til lavkarbo - ikke bidrag fra misjonerende kalorifjols som tror kaloriene er det eneste i ernæringsmessig sammenheng som er verdt å ta i betraktning. Føles det godt å få bekrefta for degselv at du kan mer om dette enn han/hun? Det er bra at du svarer og prøver å hjelpe til, men det er unødvendig å gjøre det på en så nedlatende måte. Endret 2. august 2010 av Yme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå