Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i matbutikk og går rundt i butikken hele dagen, løfter tunge paller og sliter. Liker det veldig godt, men noen dager føler jeg at jeg blir for sliten for fort. Jeg pleier å spise en posjon frokostblanding med cultura til frokost + en banan.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan spise utover dagen for å holde energinivået oppe? Noe kjapt jeg kan spise i en kort pause. Helst noe sunt, ikke sjokolade, skolebrød, brus osv. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i matbutikk og går rundt i butikken hele dagen, løfter tunge paller og sliter. Liker det veldig godt, men noen dager føler jeg at jeg blir for sliten for fort. Jeg pleier å spise en posjon frokostblanding med cultura til frokost + en banan.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan spise utover dagen for å holde energinivået oppe? Noe kjapt jeg kan spise i en kort pause. Helst noe sunt, ikke sjokolade, skolebrød, brus osv. :)

Den vanligste årsaken til at man blir sliten er faktisk at man drikker for lite vann. Om du drikker kaffe eller te, så tar det vekk en del vann fra kroppen også.

Pass på at du får i deg nok proteiner! Når man løfter og sliter vil det bryte ned musklene dine, så da trenger kroppen proteiner for å bygge dem opp igjen.

Jeg hadde annbefalt at du feks lagde deg en pastasalat med grov pasta, forskjellige grønnsaker og 1 kyllingfilè som du tok med deg på jobb og spiste i lunsjen. Da får du vitaminer, fiber og mineraler fra grønnsakene, proteiner fra kyllingen og pastaen gjør at du holder deg mett litt lengre.

Lag salaten kvelden før og sett den i kjøleskapet, så er den klar til jobben dagen etter.

First price kylling er like billig som tunfisk, i forhold til mengden proteiner du får i deg per gram, så jeg pleier å kjøpe fryste firstpricekyllingefilèer :)

Skrevet

Hvis du jobber i butikk så har dere mest sannsynlig et personalrom med kjøl, komfyr, micro. Da har du jo mulighet til å ta med middagrester og varme opp.

Fungerer fint med banan, nøtter, brødskiver osv i korte pauser.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den vanligste årsaken til at man blir sliten er faktisk at man drikker for lite vann. Om du drikker kaffe eller te, så tar det vekk en del vann fra kroppen også.

Pass på at du får i deg nok proteiner! Når man løfter og sliter vil det bryte ned musklene dine, så da trenger kroppen proteiner for å bygge dem opp igjen.

Jeg hadde annbefalt at du feks lagde deg en pastasalat med grov pasta, forskjellige grønnsaker og 1 kyllingfilè som du tok med deg på jobb og spiste i lunsjen. Da får du vitaminer, fiber og mineraler fra grønnsakene, proteiner fra kyllingen og pastaen gjør at du holder deg mett litt lengre.

Lag salaten kvelden før og sett den i kjøleskapet, så er den klar til jobben dagen etter.

First price kylling er like billig som tunfisk, i forhold til mengden proteiner du får i deg per gram, så jeg pleier å kjøpe fryste firstpricekyllingefilèer :)

Enig med denne, men jeg spise avokado istedenfor pasta ved siden av. Det er også godt - og sundt.

Skrevet

Tusen takk for svar, det hjelper veldig :)

Skrevet

Bare hyggelig!

Som personen over sa, kan du godt spise avokado istedenfor pasta. Det er mye planteolje i avokado, å det inneholder masse energi.

Skrevet

Ville selv spist brun/paraboiled/vill ris, eller en grov type pasta da dette inneholder karbs. Noe som er nødvendig ved fysisk krevende jobb.

Skrevet

Det er karbohydrater i grønnsaker.

Skrevet

Ja, men det kan ikke sammenlignes med ris/pasta, karbohydrater er nødvendig hvis du bedriver fysisk aktivitet over tid da glykogen lagrene i musklene trenger karbs.

En rå avocado inneholder per 100gr

prot 1.9g

fett 19.5g

karbs 0.5g

Blomkål 2.3g karbs

gulrot 6.5g karbs

bladsalat 0.7g karbs

agurk 1.2g karbs

tomat 2.5g karbs

Parboiled ris inneholder per 100gr tørrvekt

prot 9g

fett 1g

karbs 78g

Jeg sier ikke at en skal styre unna grønnsaker da det inneholder noe vannvittig med mineraler og vitaminer, men et måltid hvis du bedriver fysisk aktivitet bør bestå av ca 50% karbs, 30%prot, 20% fett.

Skrevet

Ja, det var sant.

Jeg syns det virka som du mente det ikke var karbs i grønnsaker, utifra måten du ordla deg, så jeg ville bare rette på det, men jeg ser jo at du kan det :)

Skrevet

Eeehe, hittil har jeg bare spist to bananer, noen få nøtter og tatt et glass vann... Det var kanskje ikke så lurt ... :forvirret:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre å spise noe i stedet for å klage her over at du ikke har spist...?

Skrevet

Er det ikke bedre å spise noe i stedet for å klage her over at du ikke har spist...?

Jeg klager ikke, jeg spør om råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...