Gå til innhold

Jeg ser at mange her inne tydeligvis mener at vi er både frekke og gjerringe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss snart :bryllup:

Det blir mange gjester, vi har begge store familier. Skulle vi hatt ferre gjester måtte vi ha kuttet drastisk, og da utelukket mange vi gjerne vil ha med. Vi har invitert etter den regelen at om du inviterer en kusine/fetter, så inviterer du alle osv.

Vi skal ha festen på et hotel, og har ikke fri bar. Annet stort lokale er ikke å oppdrive på miiiils avstand, bortsett fra gymsalen til skolen, og den er veldig sliten. Grendehuset skal pusses opp, men har vært midlertidig stengt i 2 år allerede...

Alle får velkomstdrink, kaffe og kaker. Middagsgjestene får selvfølgelig middag og drikke så mye de vil til maten. Vi har ikke skrevet noe i innbydelsen om at det ikke er fri bar, men vi har spredt ordet.

Vi har ikke så mange ønsker på ønskelisten vår. Vi har det meste da vi har vært sammen i maaaange år. Vi ønsker oss penger til videre oppussing av hus.

Men ifølge mange her så er vi da frekke og gjerrige :frown:

Jeg har ikke fått negative tilbakemeldinger på noen av delene fra de vi har snakket med det om. De har forståelse for at vi ikke har mulighet til å betale alkohol for 100 stk, det kan jo fort bli mellom 30-50 tusen!!! Så alternativt hadde det ikke blitt noe bryllup... :grine:

Men uansett, jeg er fornøyd, og gleder meg veldig! :hjerter:

Og jeg vet med meg selv at jeg ALDRI hadde reagert om brudeparet ikke hadde fri bar eller om de ønsket seg penger. Jeg hadde ikke tenkt over det engang. I så fall ville jeg jo ikke gjort det på den måten selv :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er helt enig med deg ang fri bar. :jepp: For min del ville det kostet like mye som vi ville brukt på resten av bryllupet, og enkelte familiemedlemmer kan ikke kontrollere drikkingen. Så valget er enkelt for vår del. Klart, drikke til middag og en avec hører med, men ingen fri flyt.

Men å ønske seg penger har jeg ikke så mye til overs for. Jeg forstår utmerket godt at dere vil prioritere å pusse opp huset :) men det jeg syns er problematisk med å skulle gi penger er at en ofte føler seg presset til å gi mer enn det en ville ha brukt på gaven normalt. Når summen står det svart på hvit blir det så mye mer synlig hva folk har gitt. Og for å ikke fremstå som gjerrig så spytter folk ofte i mer enn de ellers ville gjort. Og det er kun sett fra et økonomisk perspektiv. Jeg har opplevd akkurat dette selv. Jeg bruke vanligvis god tid på å sjekke ønskelister og alternative gaver før jeg bestemmer meg for noe jeg er sikker på at brudeparet vil sette pris på. det ligger for meg mye tid og omtanke i gavene, og derfor syns jeg pengegaver blir så upersonlig. Selv om brudeparet sikkert setter stor pris på den gaven og.

men alle er forskjellige, heldigvis, og jeg ser ikke noe galt i at dere ønsker dere penger. Personlig ville jeg nok heller gitt en gave, men det er jo mange som syns det er mye greiere å gi penger :)

så go for it, og gi blaffen i hva KG brukerne (meg innkludert :fnise: ) og kos dere med deres bryllup! :klemmer: en trenger ikke lang ønskeliste og fri bar for at en skal bli gift vet du :lur:

Skrevet

Om flere av familiemedlemmene f.eks gir pengegave sammen, så ser det litt mer ut, og, jeg vil tro, man ikke føler seg like "gnien", slik som Elensire her sier.

Jeg synes dere skal ha bryllupet akkurat slik det er riktig for dere. Om valget mitt hadde stått mellom "alle" slektningene mine eller fri bar, så hadde det valget vært enkelt for min del. Synes det er koselig å kunne ha mange til bryllupet.

Lykke til med den store dagen, og kos dere med den visshet om at slik det er for dere er rett for dere! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå ville nå jeg prioritert å invitere de jeg ønsket å feire dagen med, i stedet for å invitere etter prinsipper som inviterer man en kusine inviterer vi alle. Dere kunne redusert en del, med å velge fra hjerte i stedet for hodet. Hvorfor invitere mennesker man ikke har kontakt med, bare fordi man har invitert en kusine som man faktisk har kontakt med?

Vi inviterte tre av åtte tanter, og tre kusiner og en fetter av 19 kusiner og 6 fettere.

Vil heller spandere en hel kveld på dem jeg har kontakt med, fremfor å redusere noe fordi man inviterer etter det prinsippet som dere har gjort. Og jeg tror ikke gjestene vil si direkte til dere at de ikke forstår, men en del tenker nok sitt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere bør kanskje ha noen spesifikke ønsker også, i stedet for å bare ønske dere penger. Er nok en god del som vil gi penger, selv om dere har andre ønsker. Men det ser litt bedre ut, når man har andre ønsker også.

Hva med å ønske gavekort på ulike byggefirma?

Dere kan ønske dere ting dere har behov for å kjøpe, når dere skal pusse opp. Og som dere vet at dere vil få anvendt.

Mye greiere, for da har gjestene spesifikke ønsker, i stedet for bare penger.

Skrevet

Nå ville nå jeg prioritert å invitere de jeg ønsket å feire dagen med, i stedet for å invitere etter prinsipper som inviterer man en kusine inviterer vi alle. Dere kunne redusert en del, med å velge fra hjerte i stedet for hodet. Hvorfor invitere mennesker man ikke har kontakt med, bare fordi man har invitert en kusine som man faktisk har kontakt med?

Vi inviterte tre av åtte tanter, og tre kusiner og en fetter av 19 kusiner og 6 fettere.

Vil heller spandere en hel kveld på dem jeg har kontakt med, fremfor å redusere noe fordi man inviterer etter det prinsippet som dere har gjort. Og jeg tror ikke gjestene vil si direkte til dere at de ikke forstår, men en del tenker nok sitt.

Det kom kansje litt feil fram. Vi har god kontakt med så og si alle! Min forlovede har vokst opp med sine fettere/kusiner som om de skulle være søsken. Tanter/onkler har vært der bestandig, og er en stor støtte. Det er han som har størst familie.

Jeg har hatt av og på kontakt med mine fettere/kusiner, men vi har alle invitert hverandre i bryllup.

Det ville føles veldig feil å kun invitere hans fettere/kusiner bare fordi han har veldig god kontakt med alle. Og skulle vi kuttet ut 2 av mine, som er de eneste jeg ikke har så kjempegod kontakt med (de er så mye yngre enn meg), så synes jeg det blir galt det også. Onklene mine og tantene mine har jeg også god kontakt med, kun ett par som bor nordpå som jeg ikke har møtt så mye pga avstanden.

Vi har gått igjennom dette mange ganger, men det ville vært med et veldig tungt hjerte at vi hadde kuttet ut noen :tristbla:

Så vi kunne nok ikke kuttet drastisk i listen vår nei.

Skrevet

Dere bør kanskje ha noen spesifikke ønsker også, i stedet for å bare ønske dere penger. Er nok en god del som vil gi penger, selv om dere har andre ønsker. Men det ser litt bedre ut, når man har andre ønsker også.

Hva med å ønske gavekort på ulike byggefirma?

Dere kan ønske dere ting dere har behov for å kjøpe, når dere skal pusse opp. Og som dere vet at dere vil få anvendt.

Mye greiere, for da har gjestene spesifikke ønsker, i stedet for bare penger.

Vi har skrevet ønskeliste også, men den er mye kortere enn "vanlige lister". Vi har service, vaser og skikkelige gryter. Så vi ønsker det vi mangler i serier vi samler på ellers. Så litt ønsker har vi :jepp:

Det blir så vanskelig å ønske gavekort og ting vi blir å trenge, for planene er ikke klare enda. Så vi vet ikke hva vi trenger fra hvilke plasser, hvor vi vil kjøpe baderomsinnredningen osv.

Men takk for at du kommer med forslag :)

Skrevet

Vi skal også ha gratis drikke til maten, men ikke fri bar etterpå.. Alle gjestene får velkomstdrink og dette i tillegg til drikke under middagen er ofte mer enn nok for mange.. De som eventuelt vil ha mer, kan kjøpe d i baren... Dette er svært vanlig og jeg har kun vært i 1 bryllup hvor det har vært fri bar..

Gjestene er der for å feire deres kjærlighet til hverandre og starten på livet deres sammen, ikke for å få mest mulig gratis alkohol.

D er dyrt å arrangere et bryllup og noen prioriteringer må man ta.. Håper dere får en fantastisk bryllupsdag :):):)

Skrevet

Når eg og sambuar no skal gifte oss om 17 dagar har vi sagt at vi gjerne vil ønske oss pengar frå folk. Vi har sett opp ei lita ønskeliste i tillegg. Rett og slett fordi vi har budd so pass lenge saman at vi har det meste av servise, bestikk og glas og sånt. Det vi verkeleg treng er møblar, dermed ønskjer vi oss pengar.

Det forstår folk veldig godt!

Skrevet

Om flere av familiemedlemmene f.eks gir pengegave sammen, så ser det litt mer ut, og, jeg vil tro, man ikke føler seg like "gnien", slik som Elensire her sier.

Jeg synes dere skal ha bryllupet akkurat slik det er riktig for dere. Om valget mitt hadde stått mellom "alle" slektningene mine eller fri bar, så hadde det valget vært enkelt for min del. Synes det er koselig å kunne ha mange til bryllupet.

Lykke til med den store dagen, og kos dere med den visshet om at slik det er for dere er rett for dere! :)

Takk for forståelsen, det hjelper :rødme:

Jeg synes og at valget mellom fri bar, og det å invitere alle man har lyst til var "lett". Lett i den grad av at jeg vil ha alle der, men jeg var litt redd for reaksjonene.

Nå har jeg heldigvis lest mange andre plasser at det både er mer vanlig og mer akseptert at det ikke er fri bar, jippi!! :danse:

Skrevet

Men hvis dere ønsker dere penger, så får dere jo penger til fri bar i gaver, jo! :jepp:

Regner med at dere ikke skal ha kaffegjester, forresten, for det kjipeste, kjedeligste og traurigste er når man er invitert til kaffen og den eneste alkoholholdige drikken man ikke må betale for er en slant velkomstdrink. Da føler man seg skikkelig velkommen, spesielt siden hele resten av selskapet, inkludert vertskapet er småberuset på vin fra middagen.

Skrevet

Jeg mener kanskje det at det er bedre å si at man ønsker seg penger enn masse bestikk og glass etc man egentlig ikke vil ha eller trenger. Tror jeg som gjest ville blitt mer glad om gaven kom godt med enn om den ble satt i et skap og støvet ned bare fordi man skulle ønske seg noe fordi det var gjerrig å ønske seg penger.

Skrevet

Vi skal også ha gratis drikke til maten, men ikke fri bar etterpå.. Alle gjestene får velkomstdrink og dette i tillegg til drikke under middagen er ofte mer enn nok for mange.. De som eventuelt vil ha mer, kan kjøpe d i baren... Dette er svært vanlig og jeg har kun vært i 1 bryllup hvor det har vært fri bar..

Gjestene er der for å feire deres kjærlighet til hverandre og starten på livet deres sammen, ikke for å få mest mulig gratis alkohol.

D er dyrt å arrangere et bryllup og noen prioriteringer må man ta.. Håper dere får en fantastisk bryllupsdag :):):)

Takk for lykkeønskninger!! :biggrin:

Lykke til dere også! :smilyblomst:

Jeg har også kun vært i ett bryllup der vi fikk all den alkoholen vi ønsket, men det var arrangert i et privat lokale der all alkohol var handlet inn på tax free og på sverigeturer. det blir jo litt andre priser enn om man skal spandere alkohol i baren til 100 stk... :haar:

Alkohol har aldri vært viktig for meg, så jeg har litt problemer med å skjønne at mest mulig alkohol skal være det viktigste den dagen ja :rødme:

Skrevet

En trenger ikke skrive opp hvor mye hver enkelt har gitt heller da... Et bryllup jeg var i hadde de satt opp ei fint dekorert stemmeurne de hadde lånt, og gjestene puttet penger oppi der, mens de fine kortene sto fremme!

Forståelse for at dere ikke har fri bar når det er på et hotell og en ikke kan kjøpe inn drikkevarer i sverige eller samle opp fra tax-free når en reiser. Da blir det fort dyrt!

Vi og var mange, ca 100 gjester (ingen kaffegjester..), hadde bryllupet på et hotell. Vi hadde fri drikke under middagen, velkomstdrink og dessertvin, i tillegg til konjakk eller bailys til kaffen. Alle gjestene hadde to bonger under fatene sine så de kunne bruke i baren( de som drakk brus eller farris finn 4 av det de drakk på to bonger). Fikk iallefall ikke noen negative reaksjoner på dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss snart :bryllup:

Det blir mange gjester, vi har begge store familier. Skulle vi hatt ferre gjester måtte vi ha kuttet drastisk, og da utelukket mange vi gjerne vil ha med. Vi har invitert etter den regelen at om du inviterer en kusine/fetter, så inviterer du alle osv.

Vi skal ha festen på et hotel, og har ikke fri bar. Annet stort lokale er ikke å oppdrive på miiiils avstand, bortsett fra gymsalen til skolen, og den er veldig sliten. Grendehuset skal pusses opp, men har vært midlertidig stengt i 2 år allerede...

Alle får velkomstdrink, kaffe og kaker. Middagsgjestene får selvfølgelig middag og drikke så mye de vil til maten. Vi har ikke skrevet noe i innbydelsen om at det ikke er fri bar, men vi har spredt ordet.

Vi har ikke så mange ønsker på ønskelisten vår. Vi har det meste da vi har vært sammen i maaaange år. Vi ønsker oss penger til videre oppussing av hus.

Men ifølge mange her så er vi da frekke og gjerrige :frown:

Jeg har ikke fått negative tilbakemeldinger på noen av delene fra de vi har snakket med det om. De har forståelse for at vi ikke har mulighet til å betale alkohol for 100 stk, det kan jo fort bli mellom 30-50 tusen!!! Så alternativt hadde det ikke blitt noe bryllup... :grine:

Men uansett, jeg er fornøyd, og gleder meg veldig! :hjerter:

Og jeg vet med meg selv at jeg ALDRI hadde reagert om brudeparet ikke hadde fri bar eller om de ønsket seg penger. Jeg hadde ikke tenkt over det engang. I så fall ville jeg jo ikke gjort det på den måten selv :ler:

Fri bar trenger ikke være så dyrt heller. Vi hadde fri bar for 50 gjester og det gikk veldig lite, en flaske sprit, en halvflaske whisky og en liter konjakk samt to flasker baileys var det som gikk fra baren til kake og kaffe og senere på kvelden.

Dessverre for oss var det tre personer som mente at fri bar var en invitasjon til å ta med seg uåpnede fulle flasker fra baren til eget bruk når de dro, og det gikk faktisk mer i det som ble tatt med til eget bruk fra disse tre enn det gikk på hele festen. Verste var at de tok det for til senere bruk en del av dem, ikke til noe nachspiel eller noe slikt...

Skrevet

Dessverre for oss var det tre personer som mente at fri bar var en invitasjon til å ta med seg uåpnede fulle flasker fra baren til eget bruk når de dro, og det gikk faktisk mer i det som ble tatt med til eget bruk fra disse tre enn det gikk på hele festen. Verste var at de tok det for til senere bruk en del av dem, ikke til noe nachspiel eller noe slikt...

Det er jo faktisk helt utrolig at noen kan gjøre sånn. :sjokkert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da har dere jaggu dårlige venner! Sånne elementer hadde ikke jeg invitert i brylluoet mitt. :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da føler man seg skikkelig velkommen, spesielt siden hele resten av selskapet, inkludert vertskapet er småberuset på vin fra middagen.

Må du få masse gratis drikke for å føle deg velkommen?

Etter flere år utenlands river jeg meg stadig i håret over denne drikkegleden mange nordmenn har. I mange bryllup holder flere seg helt edru, eller tar kun et par glass vin. Hvis det er så viktig for deg å være litt rusa til kaffen, kan jo du ta med deg en liten lommelerke! Evt. drikke før du ankommer...

På en bryllupsdag bør gleden sammen med brudeparet være det viktige, ikke hvor mye alkohol som er tilgjengelig og om det er gratis.

Hvis jeg noen gang gifter meg, blir det ganske sikkert ikke fri bar.

Jeg synes ikke det er frekt og gjerrig å ønske seg penger og å ikke ha fri bar. Ved å ønske seg penger, kan derimot gjestene føle seg gjerrige og gi ekstra, som noen nevnte. Men det får være deres problem:p

En gang var jeg sent ute med bryllupsgave. Bare tallerkner og kopper til et servise de ønsket seg, sto fortsatt på ønskelista deres i en forretning. I stedet for to stusselige tallerkner, for tilsammen 350-400kr, valgte jeg å gi 500kr.

Pengegave er aldri feil:)

Skrevet (endret)

Enig med bruker litt over at fri bar ikke nødvendigvis trenger å bety at det blir uhorvelig dyrt. Min erfaring fra de bryllupene jeg har vært i er at det har gått overraskende lite alkohol fra baren etter middag, kaffe, cognac og baileys... Men det er klart -her er det jo sikkert store forskjeller ute og går...

Jeg synes ikke folk er verken frekke og gjerrige om man ikke har fri bar, synes det må være en sak opp til hver enkelt hvordan de vil arrangere bryllupet sitt. Det er jo mange omstendigheter som fører til at man ikke har råd til dette. Jeg hadde kanskje reagert på dette om det var veldig tydelig at det var brukt vanvittig mye penger ellers på bryllupet og da spesielt på dilldall, men ellers så må det være hver enkelt sin sak :) Tror jo som sagt ikke at det går så mye alkohol etter middag, kaker o.l. så sånn sett blir det jo ikke en stor utgift for gjestene uansett.

Når det er sagt så ville aldri jeg selv ha vurdert å arrangert et bryllup hvor gjestene måtte betale for seg og har heller aldri opplevd dette i de bryllupene jeg har vært i. Men jeg er av den typen som heller aldri ville ha invitert kaffegjester. Og misforstå meg rett: jeg har vært kaffegjest i noen bryllupet og det har jeg syntes vært både koselig og fint, men personlig var ikke dette noe jeg eller mannen min ønsket for vårt bryllup. For oss så betydde dette at vi måtte spare opp mye over en 2 års periode for å få den store familie og vennefesten vi ønsket oss, for vi ønsket heller ikke å kutte i gjestene (hadde alle kusiner, fettere etc). Men dette er jo helt klart en prioriteringsak som jeg som sagt synes bør være opp til hver enkelt :)

Så til TS: det blir sikkert ingen sure miner om dere føler at dere ikke har råd til fri bar. Dere har jo drikke til middagen og det pleier jo å være nok for de fleste. Når det gjelder å ønske seg penger, så synes jeg egentlig dette er helt greit. Vi gir samme beløp enten om vi gir pengegave eller annen gave uansett. Men jeg ville kanskje vurdert å satt opp en liste over noen gaveønsker, for det vil alltid være noen som absolutt ønsker å gi en konkret gave og da er det tross alt bedre å få noe man faktisk ønsker seg og liker :)

Endret av Solstrålejenta
Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å forvente fri bar i et bryllup!

Det virker som mange her inne bare tenker på seg selv; "What's in it for me", hva får jeg igjen for det? Tenk på de som faktisk gifter seg, og at du får ta del i det!

Du blir invitert i et bryllup for å feire kjærligheten til to som elsker hverandre og starten på deres liv sammen.

Hvorfor er det galt å ville invitere hele familien sin, med alle søskenbarn m.m., selv om man ikke har daglig kontakt med alle? De er uansett familie, og for mange så er familie faktisk viktig.

Det er viktigere at brudeparet får feiret dagen sin med de man vil, enn at alle absolutt skal bli snydens på brudeparets regning.

Jeg håper våre familier setter pris på å at vi vil ha dem med uavhengig av mat og drikke o.l.!

Lykke til, TheBigBangTheory! Jeg ønsker dere en super dag! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...