Gå til innhold

Jeg blir gal av min søster

Anbefalte innlegg

Gjest Shela
Skrevet

Jeg blir GAL av min søster! Hun er 15 og jeg er snart 18. Kan nesten si jeg hater henne. Hun er så sykt irriterendes, og jeg føler hun ødelegger alt for meg. Hun tror hun er mye viktigere enn meg, og at ALT skal gå hennes vei. Nylig stjal hun solbrillene mine (som var helt nye), og lånte de bort til en venninne. Jeg hadde ikke sett de på ca 2 mnd før jeg nylig fant dem på rommet hennes...... De var i tillegg ødelagt. JEG BLIR SÅ IRRITERT!!! Mamma og pappa bryr seg ikke, de sier bare: du hadde sikkert gjort det samme... Jeg ville aldri gjort noe så frekt! Hun er verdens mest irriterende, hun går rundt og synger og skriker døgnet rundt. Feks når vi spiser middag skal hun alltid være midtpunktet, og hvis hun ikke får viljen sin begynner hun å skrike og synge for å få oppmerksomhet. Hvis jeg snakker med mamma eller pappa bryter hun alltid inn i samtalen, det er ALLTID henne som skal snakke. Hun har også FULL musikk hele tiden, og jeg har rom rett ved siden av henne. Jeg går allmenn, og det er helt umulig å konsentrere seg når hun holder på sånn !! Om jeg spørr om hun kan skru ned musikken litt, eller være litt stille sier hun "jeg gjør akkuratt hva jeg vil". Jeg holder på å bli gal. Det er som om hun gjør ALT for å irritere meg. Hun snakker også i tlf til langt på natt, noe som gjør at jeg ikke får sove. Mamma og pappa bryr seg jo ikke, og det er alltid jeg som får skylden for ting. Hun stjeler også klærne mine, til og med helt nye. Føler hun ødelegger livet mitt, helt seriøst!!!! Høres kanskje ikke så ille ut?, men det er faktisk helt forferdelig. Til og med når jeg skal øvelseskjøre skal hun bli med. Hun er der ALLTID! Får aldri fred fra henne.....

Jeg får aldri fred når jeg er hjemme, og det holder på å klikke for meg. Noen som har det samme problemet som meg? Hva skal jeg gjøre? Det hjelper ikke å snakke med henne eller foreldrene mine, jeg har prøvd... Ser ingen utvei i dette, så håper jeg kan få nlitt hjelp. Jeg er desperat.....

Gjest Awsome
Skrevet (endret)

Lås døra di? Gjør det samme tilbake mot ho? Kjøp deg ein ridepisk du smekker til ho over ræva med hver gang ho avbryter? Flytt ut?

Endret av Awsome
Gjest Shela
Skrevet

Alle dørene i huset har samme nøkler. Den eneste utveien virker jo egentlig å være like slem tilbake? Tror jeg skal prøve det. Vurderer også sterkt å flytte ut, har fått SÅ nok av den ungen... Men jeg vet ikke helt, jeg har jo det bra med mine foreldre, det er bare hun som alltid ødelegger. Hvordan kan jeg få henne til å slutte? Virker jo helt håpløst... Takk for svar :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Prat stille og rolig med foreldrene dine en dag hun ikke er hjemme. Det er deres ansvar å oppdra henne - ikke deg. Forklar dem hvordan du synes at det er vanskelig å f.eks. gjøre lekser når det aldrig er ro og fred (de fleste foreldre vil helst at barna gjør det bra på skolen) og passe skole når du ikke får sove pga bråk, at du blir stresset av å ha henne med i bilen når du skal øvelseskjøre (er det lov med passasjerer forresten? Hva med forsikring i tilfelle ulykke?) og at du ikke vil finne deg i å bli stjålet fra (vil de ikke sette foten ned her, kan du skru en hengelås på døren). Fortell at du vurderer å flytte ut, men at du er lei deg for det fordi du trives veldg godt med foreldrene.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Kan du ikke bare flytte? Og se deg aldri tilbake :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en sikkerhetslås som du har i nøkkelhullet. Det får du kjøpt på Jernia. Ellers ville jeg snakket med foreldrene dine og forklart problemet. Stjeler hun fra deg, ville jeg gått inn til henne og bare tatt med meg noe hun er glad i. Jeg hadde nok tatt med cd-spilleren om hun ikke demper musikken. Men det er dine foreldres ansvar å oppdra henne. Søskenkonflikter er vanlige og du har rett å si fra både til henne og til dine foreldre. Jeg hadde ikke klart å la være å bli frekk tilbake, men jeg hadde først prøvd å forklare grunnen til henne før jeg hadde kommet med uttrykk som drittunge!

Skrevet

Foreslår at du bytter rom med foreldrene dine så de er klin oppi din søster. Og bytt lås.

Vil de ikke høre på deg, få dem til å bytte rom med deg.

Spiller søsteren din høy musikk, setter du på noe hun hater like høyt. Hva kan foreldrene dine si hvis du gjør det samme som henne. Da må begge slutte med musikken.

Prater hun på natta og du ikke får sove, kan du gå rett inn på rommet hennes og irritere henne med å prate høyt. Vil hun ikke respektere deg, hvorfor skal du respektere henne.

Hun kan klage til foreldrene dine. Men hva kan de si når hun gjør akkurat det samme. Da må begge slutte. Noe som resulterer i at hun slutter, siden du egentlig ikke hadde gjort disse tingene hvis ikke søsteren irriterte deg.

Gi tilbake med samme mynt og sett deg ordentlig ned med foreldrene dine og ha deg en snakk med dem.

Skrevet

Prat stille og rolig med foreldrene dine en dag hun ikke er hjemme. Det er deres ansvar å oppdra henne - ikke deg. Forklar dem hvordan du synes at det er vanskelig å f.eks. gjøre lekser når det aldrig er ro og fred (de fleste foreldre vil helst at barna gjør det bra på skolen) og passe skole når du ikke får sove pga bråk, at du blir stresset av å ha henne med i bilen når du skal øvelseskjøre (er det lov med passasjerer forresten? Hva med forsikring i tilfelle ulykke?) og at du ikke vil finne deg i å bli stjålet fra (vil de ikke sette foten ned her, kan du skru en hengelås på døren). Fortell at du vurderer å flytte ut, men at du er lei deg for det fordi du trives veldg godt med foreldrene.

Støtter dette!

Dersom det ikke hjelper er det nok trolig på tide å flytte ut.

Gjest Shela
Skrevet

Tusen takk for svar :-) Visste ikke det fantes en sikkerhetslås? Skal få tak i en slik, så hun aldri får sette sin fot på rommet mitt igjen.

Jeg må vel egentlig snakke med foreldrene mine på en rolig måte, men tror ikke det hjelper. Har prøvd mange ganger før.

Å være frekk tilbake er jeg også, hun går jo meg på nervene. Og hvis jeg er det får jeg aldri kjeft. Problemet er at foreldrene mine ikke bryr seg, og vi får gjøre hva vi vil. Derfor driter min søster i alt, og det er der problemet ligger. Hun respekterer meg ikke i det hele tatt.

Tror egentlig jeg bare må flytte ut? Eller? Dette går veldig utover lekser osv, tror ting hadde gått mye bedre om jeg bare flyttet ut. Jeg har jo jobb, men ikke nok penger til dette tror jeg... Så aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen andre som har noen forslag?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som noe jeg kunne skrevet for ett år siden. Jeg blir 18 og hun blir 15.

Først skilte foreldrene våre seg. Da gikk det 2mnd før mamma hadde en ny mann. I februar flyttet jeg ifra pappa og hjem til kjæresten min. I mai flyttet mamma sammen med denne nye typen.

Jeg og søstern min kan nå være venninner, bli med hverandre på shopping, ta en is sammen. :) Det hjelper å flytte ut! Det har hjulpet for flere av mine venner og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...