Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Hva hadde dere valgt, sosialantropologi eller økonomi og administrasjon? Jeg er klar over at dette er to vidt forskjellige ting, men jeg vet ikke helt hva jeg vil bli, og ser vel positive ting i begge studier. Økonomi og administrasjon er jo gjerne litt mer tørt, men det gir også bedre muligheter for jobb senere. Er det noen som har noen erfaringer med disse studier som de vil dele med en forvirret sjel?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Jeg kjenner en sosialantropolog, og han slet lenge med å få seg jobb, selv etter doktorgrad... Han fikk riktignok noe relevant etter hvert, men tror han var på jobbleting i et år. Så vil ikke tro jobbmarkedet er det beste (på den annen side sikter en med doktorgrad etter andre jobber enn en som tar en bachelor og evt master). Øk.ad virker som en veldig anvendelig utdanning. Jeg kjenner ikke til dette i detalj, men vet det er mange søkere til denne utdanningen - det er altså en "vanlig" utdanning mange tar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Sos.ant er gøy å studere, men nesten umulig å få jobb. Så om du er i tvil, ville jeg søkt økonomi og adm, du må tenke på resten av ditt liv, ikke bare de neste par-tre årene.
Patton Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Av jobbhensyn foreslår jeg at du studerer øk.adm, og heller tar sos.ant-kurs som frie studiepoeng.
Tabris Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 Jeg ville tatt sos.antropologi, siden det er det som interesserer meg mest av de to.
Sapree Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Tenk over hvordan du vil jobbe i fremtiden og om studiet kan gi deg det? Studerer selv sos.antrop og jeg liker det veldig godt:) Dette er også fag du kan bruke i næringslivet som feks konsulent, forsker osv. Det anbefales å ta minst en master fordi mye av det du lærer underveis er teorier du kan formidle videre i arbeid. Mens Økonomi er mer verktøy du lærer for å bruke det videre i arbeid. Kanskje du kan kombinere fagene? Da blir det heller ikke kjedelig:p Sos.antrop har frie poeng i sin gard så da kunne du ha tatt ett år med økonomi fag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #7 Skrevet 29. juli 2010 Tenk over hvordan du vil jobbe i fremtiden og om studiet kan gi deg det? Studerer selv sos.antrop og jeg liker det veldig godt:) Dette er også fag du kan bruke i næringslivet som feks konsulent, forsker osv. Det anbefales å ta minst en master fordi mye av det du lærer underveis er teorier du kan formidle videre i arbeid. Mens Økonomi er mer verktøy du lærer for å bruke det videre i arbeid. Kanskje du kan kombinere fagene? Da blir det heller ikke kjedelig:p Sos.antrop har frie poeng i sin gard så da kunne du ha tatt ett år med økonomi fag. Signerer denne. Studerer sosialantropologi og skal ta samfunnsøkonomi som "bredde"-fag (40-gruppe). Tror det blir en bra kombinasjon Men har enda ikke høre noen anbefale å ta minst master?
ninuska_ Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 (endret) Signerer denne. Studerer sosialantropologi og skal ta samfunnsøkonomi som "bredde"-fag (40-gruppe). Tror det blir en bra kombinasjon Men har enda ikke høre noen anbefale å ta minst master? Jeg har hørt at man bør ta minst master når man går samfunnsvitenskapelige fag. Jeg ser at det som oftest søkes etter kandidater med master i samfunnsvitenskapelige fag, svært sjelden har jeg kommet over at de kun er ute etter bachelor, men det varierer vel med hvilken jobb man er ute etter! Jeg har min andre fordypning i sosialantropologi, og jeg er kjempefornøyd med dette. Jeg føler jeg har fått stort utbytte av det. Sos.ant kan kombineres på mange forskjellige måter; på NTNU går det iallefall ann å kombinere sos.ant og økonomi med lik vekt på begge deler. Masteren min blir nok ikke i sos.ant, men jeg er veldig glad for at jeg har hatt det - og jeg tror jeg vil ha stor bruk for det i arbeidslivet! Endret 30. juli 2010 av ninuska_
Ellsworth Skrevet 30. juli 2010 #9 Skrevet 30. juli 2010 Soleklart øk/adm. Mye lettere å få jobb, pluss at det er en fortreffelig fagkombinasjon å ha i bunnen senere om du skulle bestemme deg for å ta en annen retning. Sos.ant. er sikkert greit, men det er altfor mange som studerer slikt ift. behovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå