Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ved tilfeldigheter kjent med ei jente på min alder for noen måneder siden. Vi har møttes for shopping, caféturer, strandliv og annet gøy. Problemet er bare at nå føler jeg det blir litt mye! Hun sender minimum tyve sms hver dag. Meldingene dreier seg i hovedsak om hva vi skal gjøre neste gang vi møtes, og når eller om hun kan ringe. Er det opp til henne skal vi henge sammen hver dag! Når vi møtes skal det legges opp et løp som ikke bare krever ett par timer sammen, men gjerne 5-6.

Det er ei snill jente, og vi har det hyggelig sammen, men jeg føler at jeg blir spist opp. Jeg har andre venninner som jeg ønsker tid med, i tillegg trenger jeg en god del alenetid i ukedagene eller å kunne legge vekk mobilen med god samvittighet uten at neste gang jeg sjekker den så ligger det 5 nye meldinger fra samme avsender..

Hvordan går jeg frem for å vise hvor mine grenser går, samtidig som jeg ikke ønsker å såre henne. Jeg vil gjerne fortsette kontakten da vi har mange like interesser, men det daglige maset om å møtes gjør meg irritert og jeg kjenner at jeg kan bli litt kort mot henne.

Jeg ser at det nettopp er laget en tråd om en lignende situasjon, men jeg føler den er ganske ulik allikevel da jeg faktisk ønsker å opprettholde vennskapet, men bare ikke den intense biten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også hatt en sånn venninne, og jeg tok det faktisk opp med henne. Forklarte at jeg likte henne veldig, veldig godt, men at jeg ikke er en person som setter pris på den "intense" kontakten. F.eks at hvis hun ringer og jeg ikke svarer, så kommer jeg til å ringe tilbake når det passer. Hun trenger ikke ringe meg 5-6-7-8-9 ganger på rad. Har hun sendt meg en melding, så varer jeg på den når jeg kan, det er ingen vits å sende meg 5-6-7 meldinger til. Hun tok det veldig fint og vi går fint over ens i dag.

Skrevet

Si til henne at hun blir for intens og at det skremmer deg.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Om det gjelder kontaktmåtene hennes kan du si i fra om at du ønsker mer rom og ikke orker så heftig sms-utveksling. Om det gjelder henne som person gjelder det kanskje å huske på hvorfor vi omgås de vi gjør: tilfører de energi eller tapper de oss for energi?

Om noen tapper en for energi er det lurt å revurdere hele relasjonen.

Gjest Nanette
Skrevet

20 sms daglig! Hvordan har hun tid?? :O

Skrevet

Hei! Tror det var jeg som skrev det andre innlegget du siktet til. Jeg har nå snakket med min venninne. Jeg prøvde å forklare at jeg gjerne vil ha henne som venn, men at hun kanskje så på meg som en bedre venn enn jeg gjorde for hennes del, og at jeg ikke hadde tid til oss dagen lang. Det gikk ikke akkurat inn, hun ble kjempesint og kalte meg falsk. Jeg prøvde å ordlegge meg så skånsomt som mulig, men hun eksploderte virkelig. Det er så vanskelig med slike saker - jeg føler med deg Rita. Men når alt kommer til alt er jeg enig i det gjestdeluxe sier. Hvis noen tapper deg for energi, så er det noe galt. Venner skal gi deg energi og få deg til å føle deg vel - ikke suge energien ut. Jeg og min venn, eller skal jeg nå si uvenn, har ikke snakket sammen siden samtalen, men jeg vil gi henne litt tid før jeg igjen tar kontakt, for så å prøve meg med litt andre argumenter. Hvis hun nok en gang blir sint, så er vel vennskapet over. Men, jeg kjenner jeg klarer meg uten henne - jeg vil bare ikke at hun skal ha det vondt...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har en sånn venninne jeg også, eller ikke fullt så intens da men ihvertfall hver gang hun tar kontakt så gir hun uttrykk for at hun misliker at jeg ikke har tatt kontakt siden sist. Vi henger ikke så mye sammen, hun er mer som en bekjent, jeg pleier uansett ikke å treffe vennene mine mer enn ca en gang i uka på hver og jeg ønsker ikke mer heller for jeg liker å ha en del alenetid. De andre vennene mine er på samme måten så jeg er ikke vant til at noen krever mer tid. Men denne venninnen min bruker altså dette som et slags samvittighetsgreie at nå har jeg ikke hørt fra deg på en stund så jeg lurte bare på om du har lyst til å treffe meg i det hele tatt mer.. øh, wtf? Om hun ikke hører fra meg på fire dager så skal det liksom bety at jeg prøver å fortelle henne at jeg ikke vil se henne mer? Damen har et problem tror jeg, men uansett jeg gidder ikke sånt så da kan det være det samme. Jeg har trukket meg litt vekk fra hele greia og gidder aldri ta kontakt mer så jeg tror hun har skjønt hintet (eller bare er sur, I couldn't care less).

Du kan jo prøve å forklare hvordan du ser på det men hvis hun ikke fikser det så er jeg enig med de andre her at da får du tenke på å kutte ut det som tapper deg for energi. Du har andre venner..

Skrevet

Jeg har også en sånn venninne. Hun invaderte meg totalt med sms, telefoner og ville treffes hver dag til alle døgnets tider. Til slutt måtte jeg ta en alvorsprat med henne og sa at jeg gjerne kunne treffe henne, men ikke hver dag. Det tok litt tid og jeg måtte si det flere ganger, men etterhvert skjønt hun at livet mitt består i litt andre ting enn å ha kontakt med henne hele tiden.

Skrevet

Vet ikke om det er så lurt å ta det opp med henne, som hun ene her oppe hadde erfart, det kan godt være at hun tar det ille opp. Hva med å si at du ikke har tid akkurat nå eller denne uken, men at du gjerne vil finne på noe neste uke, og at DU ringer henne når du vet hvor travelt det blir etc. Hvis hun ikke respekterer det, må du bare si på en fin måte at du virkelig har mye annet å gjøre, og at du ikke kan være med henne hele tiden, selv om du skulle ønske det. Har hun ikke annet å gjøre selv? Skjønner ikke helt hvordan hun har tid til å ringe deg og sende sms hele tiden...

Gjest fireflies
Skrevet

Hadde selv ei sånn venninne for en liten stund siden. I begynnelsen begynte jeg å smålyve til henne for å "slippe unna", men jeg fant raskt ut at det ikke ville holde i lengden, da jeg ærlig talt ikke kunne si at jeg var bedt bort på middag hver dag :fnise:

Derfor bestemte jeg meg for å sette foten ned, si at det ikke passet fordi jeg var sliten og ville slappe av hjemme, sluttet å svare på alle meldingene hennes, og holdt fast på mitt selv om hun maste videre. Det avtok etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde selv ei sånn venninne for en liten stund siden. I begynnelsen begynte jeg å smålyve til henne for å "slippe unna", men jeg fant raskt ut at det ikke ville holde i lengden, da jeg ærlig talt ikke kunne si at jeg var bedt bort på middag hver dag :fnise:

Derfor bestemte jeg meg for å sette foten ned, si at det ikke passet fordi jeg var sliten og ville slappe av hjemme, sluttet å svare på alle meldingene hennes, og holdt fast på mitt selv om hun maste videre. Det avtok etterhvert.

Gjort akkurat det samme selv! :fnise:

Huff, har litt dårlig samvittighet, det snilleste er jo egentlig å si fra og forklare problemet men jeg orket bare ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...