Jitney Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har NULL peiling på dette med soyaprodukter osv og lurer på hvorfor mange velger dette istedet for vanlige produkter? Vet det kanskje har noe med allergier osv, men vet mange velger det "frivillig" også :gjeiper: Er soyamelk og havremelk såkalt "sunnere/bedre"? Positive/negative sider?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Jeg synes bare det smaker godt jeg :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 De vanligste grunnene er vel allergi/etiske/smakssak/at man synes det er dustete å drikke morsmelk som voksen.
Jitney Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2010 ... Så ingen spesielle helseeffekter med andre ord?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 ... Så ingen spesielle helseeffekter med andre ord? Nja. Det avhenger om du tenker at animalsk fett/fett i det hele tatt er sunt eller ikke. Mye debatt her inne om dette for tida.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Forresten burde man begrense inntaket sitt av soya, da det ikke nødvendigvis er så bra for kroppen. En annen ting er at det kan være lurt å prøve å kutte ned på eller kutte ut meiriprodukter dersom man (som jente/kvinne) sliter med hormoner i forbindelse med menstruasjon, da kroppen blir tilført ekstra østrogen fra melka.
Jitney Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 29. juli 2010 Ja, har hørt noe om at kvinner ikke burde få i seg soya for det var noe med brystkreft eller noe? hmm Uansett så drikker jeg ikke melk fordi jeg ikke liker det og tenkte at soya-eller havremelk kunne vært en erstatter.. Synes det er feil at voksne mennesker skal drikke melk, det er ment for kalver og småbarn ;D Men så er det jo dette med kalsium da
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 vel, jeg liker hverken havre eller soyamelken, så jeg velger rismelk til havregrynen. det har ingen helseeffekt, bortsett fra for min del som slipper å bli kvalm og uggen i magen da siden jeg ikke tåler melk noe særlig. jeg ville brukt vanlig melk nettopp fordi det gir mange viktige mineraler for å ikke snakke om viktigheten av kalsium. har ingenting å si for vekt og kaloriinntak. jeg unngår soya i større mengder fordi jeg har lavt stoffskifte(og dette visstnok skal senke produksjon av tyroksin). soya/havre/rismelk/fløte er sjeldent en fullgod erstatter for meieriprodukter etter min mening, kun når det skal brukes i mindre mengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå