Gå til innhold

Når han ødelegger ting, hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Litt kompleks situasjon, dette, men skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Vi flytta sammen for 3 måneder siden. Nå har jeg kjøpt leilighet, og han bor hos meg. Problemet er bare at han er så jævla surrehode at jeg blir gal. Vurderer nesten å spørre ham om å flytte ut, fordi han forårsaker så mye som blir ekstrautgifter for meg. Har flere eksempler, noen av de nyeste er at han mister PCer i gulvet, glemmer å slå av lys overalt (selv er jeg veldig påpasselig!), han lager middag en gang og ødelegger ei hel kokeplate. Han klarte også å låse nøklene inne en gang, sånn at låsesmed måtte komme. Han dekket de kostnadene, men det er hovedsaklig fordi vi har relativt felles økonomi.

Nå kommer jeg antakeligvis til å kjøpe ny komfyrtopp til ca. 4000 (ekskl. elektriker), og jeg er fristet til å be ham betale halvparten. Ja, han bidrar en del økonomisk ellers, men jeg synes han bør lære at hvis han ødelegger noe, så koster det. Er dette kjipt av meg? Han foreslo at jeg skulle ta av min egen buffer, men jeg ønsker ikke å dekke hele beløpet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig er jeg på samme tankegang som deg. Ødelegger du, så betaler du, selv om ellers har felles økonomi. Eneste untaket er om det er av slitasje, men i disse tilfellene er det jo ikke det!

Så ja, jeg syns han burde betale, i allefall halvparten! Er jo tross alt din leilighet på papiret og ditt tap om du skal selge leiligheten seinere med manglene som han har forårsaket :sjenert:

Gjest Awsome
Skrevet

Ødelegger han så er det han som bør betale mesteparten, om ikkje heile greia..

Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Uh...han ødelegger komfyren, og han syns du skal betale?

Nei...bare...nei.

Gjest Ciara*
Skrevet (endret)

Uh...han ødelegger komfyren, og han syns du skal betale?

Nei...bare...nei.

Ja, er rimelig sært.

Endret av Ciara*
Skrevet

Den som ødelegger erstatter.

Hvordan ødelegge en kokeplate? Søle ørten liter vann på den?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har felles økonomi,så får dere betale begge to. Altså slik er det å være sammen med en som er uhelldig. Tviler på han har valgt det selv

Skrevet

Ja, den som ødelegger bør betale og ihvertfall når samboerskapet er såpass ferskt. Du kan jo sjekke hva som dekkes av innboforsikringen din, men det er uansett kjipt når det er rent slurv og klumsing som er årsaken. Kanskje han bør skaffe seg en "idiotforsikring" også?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den som ødelegger betaler, er det eneste logiske for meg. Klart at hvis man har all økonomien felles, så må man vel nesten dele. Men dersom man har noen egne penger utenom fellesen synes jeg det er rimelig at man bruker av dette når man selv er skikkelig klønete/uforsiktig/sløv. Og det høres ut som det ville vært lurt å ikke ha 100% felles økonomi når han surrer sånn. Vi deler på fellesutgifter og kjøper større ting sammen, men vi har også egne penger som det ville vært naturlig å bruke om det var én av oss som ødela noe.

Skrevet

Hvorfor mener han at du skal betale? Greit nok hvis komfyren var halvdårlig og det uansett var behov for en ny, men ugifter som kommer som en direkte konsekvens av at han er klønete må vel han kunne dekke?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener han at du skal betale? Greit nok hvis komfyren var halvdårlig og det uansett var behov for en ny, men ugifter som kommer som en direkte konsekvens av at han er klønete må vel han kunne dekke?

Kenneth: Han dro panna langs stekeplata da han skulle flytte på den... Så det er tre laaange riper i en plate, og en annen har mange små. De mange små kom etter en gang han pakket ut på kjøkkenet (mener jeg), men det benekter han... Så det hang jeg meg ikke opp i. Men nå er det tre store, dype riper i den største plata.

De er veldig nye, og det var ingen riper i dem da jeg flyttet inn. Jeg har laget mye mat der, og har til dags dato ikke ødelagt noe.

Jeg blir så frustrert, det er så mange ting jeg tar for gitt som han rett og slett ikke har lært. Siden jeg tjener mye mer, og han bidrar en del ellers, krever jeg ikke ham for hele beløpet. Men jeg har sagt at han får kjøpe dem inn, ordne med elektriker etc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, den som ødelegger bør betale og ihvertfall når samboerskapet er såpass ferskt. Du kan jo sjekke hva som dekkes av innboforsikringen din, men det er uansett kjipt når det er rent slurv og klumsing som er årsaken. Kanskje han bør skaffe seg en "idiotforsikring" også?

Tviler på det finnes en forsikring som dekker skjødesløs bruk... Å, blir så irritert. Vi diskuterte det, også sier han "du mister mobilen din hele tida." Ja, det gjør jeg, men som jeg sa, når jeg mister mobilen min, kjøper jeg en ny på egenhånd. Har per dags dato ikke kjøpt ny mobil siden vi ble sammen, og sånne uhell koster ganske mye mer. Bare bytte av dørlås kostet oss 3500 fordi det skjedde på kveldstid.

Jeg synes faktisk ikke jeg er ansvarlig for at han ikke finnes praktisk. Jeg prøver å være hyggelig økonomisk, og det samme gjør han. Vi har i det hele tatt en grei økonomisk tone. Men uff, når det er han som ødelegger, og det fordi han ikke tenker gjennom ting, er det så kjipt at mine penger skal dekke det. Jeg har i tillegg stort lån som må nedbetales. Han betaler ikke leie til meg, men vi deler på felles utgifter, og han spanderer en del. Så synes ikke jeg er urimelig.

Skrevet

Det skulle bare mangle at den som ødelegger det ved å være uforsiktig skal betale.

Skrevet

Det skulle bare mangle at den som ødelegger betaler.

Gjest Kokeshi
Skrevet

Hadde det vært min samboer måtte han betalt ovnen, døra og alt annet han ødela på grunn av ubetenksomhet av egen lommebok. Skulle bare mangle.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så gå fra han da...

Hvorfor det?

Jeg er jo glad i ham, og han er fantastisk på mange andre måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...