Leanfear Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Hei! Er veldig interessert i læreryrket og vurderer det sterkt. Er litt usikker på hvilket alderstrinn jeg vil velge men det blir muligens 5-10 trinn med en master i bakhånda, som gjør at jeg også kan jobbe på VGS, får bredere og bedre kompetanse og får bedre lønn. Jeg elsker å jobbe med mennesker og jeg får veldig mye tilbake i form av energi, glede/skuffelser, og følelse av å hjelpe noen og være til nytte =) Jeg er en meget aktiv kar, og vil ha ihvertfall 1-2 fag som er litt mer praktis, hvertfall kroppsøving. Vil holde meg unna Matte og Norsk, siden det ikke interesserer meg særlig, kunne gjærne undervist i det på 5-10 men helst ikke. Fagene jeg tenker er kroppsøvning som jeg skal ta årsstudie i til høste. Deretter flytter jeg og starter på 5-10 lærerutdanningen antageligvis ved Høgskolen i Bergen, hvor jeg satser på: Fag 1. Samfunnsfag Fag 2. Naturfag eller RLE, og muligens mat og helse. Fag 3. Enten et fag de tilbyr som 4 år, eller gå videre på master, trolig master. Fag 3 Master. Master i Historie med samfunnsfagsdidaktikk eller idrett. Master i samfunnsdidaktikk er det eneste HiB har som kan interessere meg. Kan muligens flytte å ta master i idrett en annen plass men er veldig får plasser som har det. Men er mest ønskelig! (kom med forslag) Mulig Oppbygning av 5-10 klasse ved HiB. Jeg har lest litt rundt og funnet ut at det er mye negativt som er omtalt om læreryrket, dette blir jeg litt "redd" av og begynner å lure på om det virkelig er så dårlig stilt i læreryrket. Lest en god del på rekruteringssidene til læreryrket: "Har du det i deg?" og diverse andre artikler. Nødrop fra en norsklærer Du må ikke bli norsklærer Annen side Det som er klaget på er: Lønnen vs arbeidstiden. En lærer får betalt for ca 43-44 timer i uka, men får ikke overtidsbetaling, noe som gjør at mange lærere må jobbe dugnad hvis de vil være en god lærer. Dessuten er det noen fag som blir veldig straffet, mest av alt Norsklærerne, som må jobbe som noen galninger, overtid uten lønn. Dessuten er f.eks lektor 5-6 år, en av de dårligst betalte yrkene med så lang studietid. Husk, ingen overtidsbetaling, en lærer for det som står i papirene altså! Å ha med seg jobben hjem tar veldig på og er vell en av de største faktorene til at læreryrket er så fullstappet med folk som lider av utbrenthet og folk som slutter i yrket etter en tid. Politikerne presser også på lærerne mye ekstra papirarbeid, og virker ikke som om de har peiling på læreryrket. Planer for alle slags ting. Flere krav enn tidligere med å følge opp enkeltelever, noe som krever mye arbeid og tid. Jeg forstår at det ikke gjelder alle fag i like stor grad. Og det blir muligens bedre etter de to første årene hvor man jobber som noen galninger for å komme seg inn i ting. Så jeg vil gjerne høre fra dere lærere på forumet: Hvordan en arbeidsdag er for dere? Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har? Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå? Og litt om hva dere tenker om læreryrket og dagans situasjon som lærer i den norske skolen? Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag? Ville dere valgt læreryrket igjen? Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider! Hvordan tror dere det er å være lærer i de fagene jeg vil velge? Er det mye jobb i disse fagene kontra Norsk og andre meget arbeidsomme fag? Hvis dere tenker på de dere jobber med som har slike fag. Vil også høre om det er vanlig at rektor/kommunen tar en adjunkt istedefor en lektor pga lønna? Her er lærernes lønn Er veldig redd for at jeg må jobbe ræva av meg som lærer, jeg vil bruke tid med familien min etter jobb, ikke ta med meg jobben hjem! Endret 28. juli 2010 av Leanfear
Supramundane Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Veldig mange gode spørsmål her. Jeg har dessverre ingen svar å gi deg, men er interessert i å høre hva andre mener.
Lærerinna Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 Har jobbet som lærer i tre år, og synes det er en fantastisk jobb. Jeg underviser på ungdomstrinnet, og synes det er både morsomt og krevende. Jeg har engelsk og norsk som hovedfag, hvilke nok er de største rettefagene. Jeg sitter ofte utover kveldene, bruker altfor ofte helgen (særlig søndag), og er heller ikke flink til å ta meg helt fri i "feriene". Jeg merker imidlertid at jeg blir flinkere og flinkere til å organisere tiden bedre, og tror jeg skal bli enda flinkere fremover. Jeg synes absolutt det er verd strevet! Ingen dager er like, ting går som regel aldri som jeg har planlagt, og det går ikke an å kjede seg på jobb - bortsett fra selvfølgelig i tentamens- og eksamentider hvis jeg må sitte vakt. Jeg tror at jeg ville fått mer fritid dersom jeg undeviste på barneskolen, i og med at det er mye mindre retting på disse trinnene. Jeg vet imidlertid med meg selv at jeg trives mye bedre med ungdom, og jeg er derfor en bedre lærer på de høyere alderstrinnene. Jeg har vurdert å søke meg over til videregående, men føler jeg trenger noen år "på baken" før jeg evt skal undervise elever som regnes som voksne. Det er imidlertid ikke slik at du får mer betalt for å undervise i videregående enn i grunnskolen. Du får betalt etter utdanning. Du får imidlertid noe mer nedsatt tid på vgs, på samme måte som det er flere undervisningstimer på barnetrinnet i forhold til ungdomstrinnet. Jeg har ikke barn, og mannen min er også lærer, så jeg kan ikke svare på hvordan yrket påvirker tiden med familien. For min del er det imidlertid en fordel at også min bedre halvdel er lærer - vi kan rette sammen og har alltid fri samtidig. I forhold til en evt familieforøkning, tenker jeg det er flott at mor eller far alltid har fri samtidig som barna. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Lønnen er svært god, spesielt for nyutdannede! Lærere flest jobber i kommunen, og sett i forhold til folk med lengre utdanning enn oss, har vi svært gode lønninger ;-)) Vi har gode arbeidstider, heldigvis fri til å hente oss inn i helger og ferier, avspasering, tillegg og lange dager, da mange av oss ofte slutter tidlig på dagen :-D Veldig behagelig yrke. Forstår ikke all klaginga...kan vær at kollegaene mine klager mye for å få ennå mer i lønn eller flere goder.
Lærerinna Skrevet 28. juli 2010 #5 Skrevet 28. juli 2010 Lønnen er svært god, spesielt for nyutdannede! Lærere flest jobber i kommunen, og sett i forhold til folk med lengre utdanning enn oss, har vi svært gode lønninger ;-)) Vi har gode arbeidstider, heldigvis fri til å hente oss inn i helger og ferier, avspasering, tillegg og lange dager, da mange av oss ofte slutter tidlig på dagen :-D Veldig behagelig yrke. Forstår ikke all klaginga...kan vær at kollegaene mine klager mye for å få ennå mer i lønn eller flere goder. Jeg er forsåvidt enig mht til lønna, men det er også slik at vi ikke har den samme lønnsutviklinga med tanke på ansiennitet. Jeg synes også du glorifiserer yrket veldig - det er virkelig mye å gjøre store deler av året, ikke bare med for - og etterarbeid, men også med elevsamtaler, utviklingssamtaler, oppfølging av enkeltelever, skriving av IOPer og halvårsrapporter, samt enorme mengder dokumentering. Jeg er imidlertid helt enig med deg - det er ikke mye å klage over. PS: Tipper du jobber på barnetrinnet og underviser i fag med lite etterarbeid ;-) Du er kanskje heller ikke kontaktlærer?
Gjest margrit Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har 6.trinn fra høsten av. Å være lærer på barneskolen krever at man er en allmennlærer. Jeg må faktisk ha engelsk selvom det ikke er min sterkeste side. De aller svakeste forsøker jeg selvsagt å bytte, men det er ikke alltid det er praktisk mulig. Jeg føler faktisk at jeg jobber ihjel meg til tider. Det faglige er en ting, men jeg er også ekstramor, sosiallærer og psykolog både for foreldre og barn. I tillegg til normal undervisning og planlegging har jeg x-antall IOP-elever som det skal skrives iop for og ikke minst tilrettelegges særskilt for. Dette tar mer tid en jeg kunne forestilt meg på forhånd. Enkeltelever(og foreldre) har ekstra oppfølging av barnevernet og de krever også sitt. Bup krever sitt og ppt krever sitt. Jeg er ikke enig i at lønnen er svært god. Trekker jeg fra de 3000 pr mnd jeg betaler tilbake til statens lånekasse kunne jeg like så gjerne sittet med en to årig vgs utdannelse og to år som lærling + null ansvar og kommet bedre ut av det totalt sett. Jeg er ikke enig i at vi har gode arbeidstider. Jeg er på jobb fysisk vanligvis fra 08-16. Jeg bruker noen timer kveldstid hver eneste dag hjemme. I tillegg er det perioder som krever ekstra, f.eks utviklingssamtalene. Jeg regnet ut at jeg brukte ca 70 timer dette skoleåret bare på å skrive evalueringene. Vi har også tvungen avspasering sommerstid. 9 uker fri er faktisk alt for lenge. I min drømmeverden kunne jeg godt fjernet 3-4 av disse som jeg kunne tatt ut når jeg faktisk var sliten. Jeg vil anta at den sosiale delen av yrket er mer krevende på barnetrinnet, mens det blir mer krevende faglig etterhvert. Jeg ønsker meg til ungdomsskolen fordi jeg føler at jeg trenger sterkere utfordringer faglig. Likevel mener jeg at jeg har drømmejobben;)
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #7 Skrevet 28. juli 2010 PS: Tipper du jobber på barnetrinnet og underviser i fag med lite etterarbeid ;-) Du er kanskje heller ikke kontaktlærer? Jobber i barnetrinnet og er kontaktlærer. Er veldig fornøyd med lønna.
Leanfear Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Flotte og varierte svar :D Dere er sikkert alle gode lærere =) Lærer høres ut som et flott yrke, med mye utfordring, og en variert arbeidsdag, tror d passer meg bra siden jeg er en meget rastløs type som ikke liker å holde på med repetisjonsarbeid, men liker å utvikle meg på mange områder. Har jobbet med litt av hvert, fra hjelpepleier,, støttekontakt, butikkansatt, IT-mann ved en lærerhøyskole, maler og hotell, men dette blir ofte litt for mye samme greia hele tiden, lite nytt å lære, lite utfordringer og ofte ikke så mye å gjøre! Kjæresten min vil også bli lærer så det er jo et pluss! I barnetrinnene da. Men lurer litt på om dere kan ta dere tid til å svare litt på de andre delspm jeg har spurt om, er så mye jeg lurer på =) Hvordan en arbeidsdag er for dere? Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har? Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå? Og litt om hva dere tenker om læreryrket og dagans situasjon som lærer i den norske skolen? Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag? Ville dere valgt læreryrket igjen? Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider! Hvordan tror dere det er å være lærer i de fagene jeg vil velge? Er det mye jobb i disse fagene kontra Norsk og andre meget arbeidsomme fag? Hvis dere tenker på de dere jobber med som har slike fag. Vil også høre om det er vanlig at rektor/kommunen tar en adjunkt istedefor en lektor pga lønna? Dessuten tror dere de jobbene jeg har hatt før vil gjøre at jeg stiller sterkere når jeg en gang søker jobb? Endret 28. juli 2010 av Leanfear
Gjest margrit Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 Ville dere valgt læreryrket igjen? Så absolutt. Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider! Ja det er verdt slitet. Hvordan tror dere det er å være lærer i de fagene jeg vil velge? Å få lov til å undervise innenfor sine sterke sider og interessefelt vil jeg anta at er fantastisk. Vil også høre om det er vanlig at rektor/kommunen tar en adjunkt istedefor en lektor pga lønna. Det har jeg aldri hørt om. Men jeg har hørt om at man foretrekker allmennlærere på barnetrinnet fremfor de universitetsutdannede fordi allmennlæreren stort sett kan brukes til mye mer og at allmennlæreren tross alt er mer direkte utdannet pedagog. Dessuten har det noe å gjøre med hva som er satsningsområdet på skolen du søker på, samt hva skolen har av kompetanse fra før og hva de trenger. Vanskelig å få seg jobb er det uansett ikke, men det avhenger fra kommune til kommune. Små steder med egen lærerutdanning f.eks er vanskelige. Er veldig redd for at jeg må jobbe ræva av meg som lærer, jeg vil bruke tid med familien min etter jobb, ikke ta med meg jobben hjem! Du jobber ræva av deg i perioder, om du skal være i stand til å gjøre en god jobb. Jeg har til gode å møte en lærer som jobber 8-16 og faktisk er engasjert og gjør en god jobb. Men det er fullt mulig å jobbe som lærer uten å bruke noe av "fritiden" sin til det om man synes det er greit å gjøre en slett jobb. Men på sommeren kan du være pappa 100% til stede i 8-9 uker.
Snill Skrevet 28. juli 2010 #10 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Lønn og arbeidstid er jo en evig diskusjon, og det er vel gjerne sånn at jo bedre lønn, jo større forbruk, uten at det trenger å bli et tema. Selv har jeg så jeg klarer meg, men det kan jo kanskje rett nok være vanskelig å kjøpe hus\leilighet om man er singel. Arbeidet med retting o.l. er veldig avhengig av erfaring\rutiner og fagkombinasjoner, men så er det også slik at de som har "rettefag" har færre undervisningstimer enn estetiske fag (f.eks. forming). Denne reduksjonen kompenserer derimot langtfra for all tiden som går til retting. På ungdomstrinnet er det jo selvsagt mer rettearbeid, men hva forarbeid angår vet jeg ikke, men jeg vil tro det nok er mer her også. Det er vel 23-24 undervisningstimer som er vanlig for 100% stilling, men så er det reduksjon for kontaktlærer, om man har mer enn 3 klasser (litt usikker på hvor grensen går?) og som tidligere nevnt vil fagene påvirke tal på undervisningstimer. Jeg er selv på ungdomstrinnet og trives, for å si det enkelt. Noen er snille, grei og veldig "perfekte" elever, mens andre er som en blanding av Dennis, Knoll, Tott og Donald. Likevel har jeg i skrivende stund ikke gruet meg til å gå på jobb én dag, men det har jo vært et og annet lettelsens sukk når det har ringt ut fra 6. time Det største problemet, vil jeg si, når du er komt i jobb er de i praksis begrensede mulighetene til videreutdanning og annen form for faglig påfyll utover div. kurs. Det, i mine øyne, latterlige frikjøpet man får for å ta etterutdanning (20% reduksjon pr. 30stp. for meg) vil bli seigt for spes. familiefolk. Man bør kanskje derfor prioritere å fullføre (mest mulig) før man begynner i jobb. Til de som mener lærere klager og har det for fint, vel, bare mas for min del. Yrkesstoltheten tar seg opp den vil jeg tro, og det er i alle fall en entydig følelse å være den som har lært lille Lise på 6-7 år å lese! Noe det samme, men likevel milevis unna, er det å kunne være så heldig å se det stolte smilet til 16-åringen som fikk velfortjent 6 på muntlig etter å ha jobbet ræva av seg i innspurten. Mye kan sies og mye har blitt sagt, men det er veldig vanskelig å oppsummere yrket skriftlig. Det er veldig vanskelig i en samtale også, men jeg har tatt vare på et innlegg fra På skråss som er veldig dekkende (uten at jeg på noen måte vil glorifisere meg selv det grann) [sic]: Takk til alle lærere som gidder Hun jeg er sammen med, kommer hjem i syv-åttetiden hver kveld. Det gidder ikke jeg. Hun jeg er sammen med, får sinte telefoner og SMS fra kravstore foreldre når vi skal legge oss. Det gidder ikke jeg. Hun jeg er sammen med, har ansvaret for en stor gjeng med rastløse, verdifulle og krevende barn hver dag. Det gidder ikke jeg Hun jeg er sammen med, gjør verdens viktigste jobb, tjener mindre enn de fleste jeg kjenner og har "kunder" vi aldri ville hatt. Men hun gløder dobbelt så mye. Vi som ikke jobber i skolen, forventer anerkjennelse og hyggelige tilbakemeldinger når vi gjør en ekstra innsats. Hun jeg er sammen med, forventer ikke anerkjennelse og hyggelige tilbakemeldinger fra dem hun underviser. Men hun forventer en anerkjennelse fra oss voksne, fordi barna trenger henne! Tusen takk til alle dere lærere som tar barn på alvor, rir av all sytingen fra alle forståsegpåere og gidder! Dag etter dag, år etter år. Endret 28. juli 2010 av Snill
Lærerinna Skrevet 28. juli 2010 #11 Skrevet 28. juli 2010 Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har. Underviser på ungdomstrinnet (8.-10.) Underviser i norsk, engelsk, samfunnsfag og RLE. Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå. Har undervist i 3 år. De to første årene var fryktelig slitsomme, jeg følte aldri at jeg hadde hodet ordentlig over vannet. Det er så mange ting det forventes at man kan når man begynner, men som man ikke lærer på lærerskolen. Nå føler jeg meg imidlertid trygg på oppgavene jeg skal utføre, vet hva som forventes, og kjenner skolens rutiner. Nå er det mest bare gøy. Selvom man nok som lærer aldri blir utlært. Jeg kan egentlig aldri med absolutt sikkerhet vite hva som møter meg på jobb hver dag. [*]Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider! Det er absolutt verdt "slitet"! Det jeg synes er mest positivt i jobben min, er møtet med elevene, det å se dem utvikle seg, se dem bli bedre og føle at de får det til. Det er positivt at jobben aldri blir kjedelig, ingen dag er lik, de aller fleste elevene er snille og positive og mosomme å være sammen med. Jeg får undervise i fag jeg liker, jeg må "vri" hjernen for å finne nye "lure" måter å lære bort på, nye måter å variere på. Det negative er at jeg ofte bekymrer meg for flere av elevene mine, jeg bruker skrekkelig mye tid på rettearbeid et fåtall av elevene bryr seg om, jeg kan bruke masse tid på å planlegge en time, for så å oppleve at elevene ikke er "der" i det hele tatt, jeg bruker altfor mye tid på enkeltelever - oftest de som er mest krevende - mens jeg vet at de stille og snille burde fått mye mer oppmerksomhet. Jeg bruker ofte 2-3 timer på kveldstid til å planlegge undersvisning, og til å rette, og jeg opplever lange perioder der søndagen må brukes til skolearbeid. Jeg får telefoner og SMS døgnet rundt - fra både foresatte og elever, og det er sjelden takk å få. Jeg bruker mye tid på jobb til samtaler med enkeltelever, ofte uten at det egentlig er noe "viktig" elevene skal fortelle, jeg bruker mange timer på møter med ppt, barnevern osv, og på å dokumentere alt mulig - ofte uten at noen kommer til å bruke det jeg skriver til noe. [*]Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag. Jeg er veldig glad i norskfaget selv, men opplever at mange elever synes det er drepen. Det fordrer til nytenkning Norsk er nok det faget med absolutt mest for- og etterarbeid. Engelsk er et fag jeg opplever at veldig mange elever liker. Her er det også mye for - og etterarbeid, men absolutt ikke så mye som i norsk. Samfunnsfag og RLE krever endel forarbeid, men ikke særlig mye etterarbeid. RLE opplever jeg dessverre at mange elever misliker - de mener ofte at "det er det samme som på barneskolen", at det blir ensformig tema-messig. Jeg opplever nok at kollegaer som underviser i fag med mindre for - og etterarbeid, særlig kroppsøving og kunst og håndverk, går hjem før meg, og i mindre grad bruker tiden på jobb til planlegging osv. De har imidlertid flere undervisningstimer i uka enn det jeg har. [*]Ville dere valgt læreryrket igjen? Helt klart! [*]Hvordan tror dere det er å være lærer i de fagene jeg vil velge? Er det mye jobb i disse fagene kontra Norsk og andre meget arbeidsomme fag? Hvis dere tenker på de dere jobber med som har slike fag. Jeg tror du vil oppleve det som veldig positivt å undervise i særlig kroppsøving - det er et fag veldig mange elever liker. Samfunnsfag er også stort sett godt likt, og RLE er et fag man kan gjøre mye interessant ut av. Vil også høre om det er vanlig at rektor/kommunen tar en adjunkt istedefor en lektor pga lønna. Dette tror jeg absolutt ikke er tilfelle. Jeg hører oftere og oftere at man etterlyser "faglærere". Og det er som oftest fagkombinasjonen din som avgjør om du får jobb eller ikke. Jeg tror imidlertid personlig at en lektor ville føle at det ble for lite "faglig" arbeid på barnetrinnet.
Leanfear Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2010 Tusen takk for gode svar! Er utrolig kjekt å lese hvordan hverdagen til lærere virkelig er, og ikke bare fra en vinkling =) Er så flott at folk tar seg tid til å hjelpe andre som lurer på ting! Men det at dere bryr dere og hjelper meg betyr jo at det er det dere liker å gjøre, og at dere er flinke til det! =D Stå på folkens! Et av de viktigste yrkene som finnes på vår arme jord =)
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #13 Skrevet 29. juli 2010 Hun jeg er sammen med, gjør verdens viktigste jobb, tjener mindre enn de fleste jeg kjenner og har "kunder" vi aldri ville hatt. Tja, det er vel ikke riktig å sette grupper opp mot hverandre på den måten? Lærere versus Vice Presidents i store selskaper er nok ikke helt realistisk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #14 Skrevet 29. juli 2010 Et av de viktigste yrkene som finnes på vår arme jord =) Det samme kan en si om alle yrker! Lærere liker ekstra oppmerksomhet...og det er så mange udugelige eksemplarer i arten at det blir feil å hylle gruppen.
Gjest Jane E Skrevet 29. juli 2010 #15 Skrevet 29. juli 2010 Hvordan en arbeidsdag er for dere? Jeg leverer barn, og kommer ca tjue min før undervisning (om det ikke er møter). Da er det tid til å se over dagen (som er forberedt), finne papirer og bøker, kopiere og kanskje ta en kaffekopp med kolleger. Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har? Jeg har vært både på barne- og ungdomsskole. Det jeg likte aller best var å ha norsk på ungdomsskolen. Jeg gjør den beste jobben når jeg har fagene jeg brenner for. Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå? De første årene var tøffe! Ikke så mye på grunn av arbeidsmengde, men på grunn av systemer og samarbeid med alle slags folk. Tok litt tid å opparbeide tykkere hud... Nå arbeider jeg ikke som lærer, men underviser noe innimellom. Merker at jeg savner å undervise når det får gått litt tid. Og litt om hva dere tenker om læreryrket og dagans situasjon som lærer i den norske skolen? Jeg beundrer mange lærere! Det er mange hardtarbeidende, tilpasningsdyktige, utviklingsorienterte og flinke folk blant lærerne. Jeg er stolt av å være lærer, og har heldigvis ikke møtt negative holdninger ute blant folk (kun på nett, faktisk). Det er en tøff jobb på grunn av at det skjer så mye hele tiden, men det gjør det også morsomt. Møter og dokumentasjon tar selvfølgelig en del tid, men ikke avskrekkende mye, syns jeg, det er store forskjeller fra skole til skole. En god og tydelig rektor er også viktig der jeg skal trives. En utfordring i dagens skole er alle elevene som trenger spesiell oppfølging. Jeg har ikke spes.ped-kompetanse, men følte at jeg burde ha hatt det for å takle en del elever. Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag? Jeg trives best med norsk, og der er det mye forarbeid og etterarbeid. Jeg vil likevel velge å ha det fordi jeg syns det gir meg selv så mye å jobbe med det i en klasse. Jeg liker også å undervise i samfunnsfag og engelsk, her er det ikke så stor arbeidsmengde. Mat og helse har jeg også undervist i, her er det meste av arbeidet gjort med forarbeidet. Timene er intense, men morsomme! Ville dere valgt læreryrket igjen? Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider! Tja. Jeg anbefaler ikke barna mine det, men jeg trives selv godt med å undervise. Det er en utrolig meningsfylt og flott jobb! Men det kan også være slitsomt, de fleste lærere jeg kjenner har gått på en smell før eller siden. Jeg vet ikke om noe annet yrke der det gråtes så mye på jobb - men det er også mye latter, moro og hardt arbeid. Hvordan tror dere det er å være lærer i de fagene jeg vil velge? Er det mye jobb i disse fagene kontra Norsk og andre meget arbeidsomme fag? Hvis dere tenker på de dere jobber med som har slike fag. Jeg tror det kommer til å gå bra. Vil også høre om det er vanlig at rektor/kommunen tar en adjunkt istedefor en lektor pga lønna? Ikke her, har fått inntrykk av at det først og fremst ses på kompetanse. Jeg er en dyr vikar å leie inn (adjunkt med flere tillegg), men får allikevel vikartimer. Er veldig redd for at jeg må jobbe ræva av meg som lærer, jeg vil bruke tid med familien min etter jobb, ikke ta med meg jobben hjem! Ikke vær så redd for det. Jeg opplevde ikke for- og etterarbeid som drepende, det er mer intensiteten i det som skjer når jeg først er på skolen. Lykke til!
Snill Skrevet 29. juli 2010 #16 Skrevet 29. juli 2010 Tja, det er vel ikke riktig å sette grupper opp mot hverandre på den måten? Lærere versus Vice Presidents i store selskaper er nok ikke helt realistisk. Var jo ikke ment 100% bokstavelig fra den som skrev innlegget vil jeg tro. Folk er vel enige i at både lege og jordmor nok er viktigere enn lærere til syvende og sist, men akkurat som at ens egen unge selvsagt er verdens skjønneste og fineste så lager man ikke en diskusjon av det. Selv om det er null problem å finne skjønner unge i de fleste tilfeller. Det er en talemåte vil jeg påstå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #17 Skrevet 29. juli 2010 Jeg er lærer på barneskole, og stortrives i jobben min. Som nyutdannet allmennlærer fikk et 100 % årsvikariat som kontaktlærer for en førsteklasse. Etter ett år fikk jeg fast stilling, og nå begynner jeg på mitt tredje år som lærer for den samme klassen. Det var mange utfordringer til å begynne med, spesielt med tanke på samarbeid med kolleger. Når man kommer fersk fra lærerskolen har man mange tanker og visjoner for undervisningen, men når de man skal jobbe sammen med helst vil gjøre ting som man har gjort det før, er det lett å bli frustrert. Har etterhvert lært å kjenne kollegene mine bedre, og samtidig fått bevist at det jeg har å komme med faktisk kan være bra. Jeg synes også det var vanskelig å plutselig måtte skrive planer for IOP og GNO (som jeg knapt visste hva var), forholde seg til logopeder, BUP, PPT osv. Men det går helt greit nå, altså En vanlig arbeidsdag for meg kan være slik: Kommer på jobb ca et kvarter før skoledagen starter, sjekker over planene for dagen (har planlagt alt dagen før), finner fram det jeg trenger, prater evt. litt med de på teamet eller spes.ped-lærer. Har undervisning i 5 timer med friminutt innimellom. Har alle fag, selv om jeg ikke har utdannelse i alt. Noen dager har jeg friminutt-inspeksjon i skolegården, ellers går stort sett friminuttene med til planlegging, fraværsføring, retting, telefonsamtaler m.m... Etter at ungene er ferdig med dagen planlegger jeg neste dag og forbereder meg, retter, gjør diverse papirarbeid, kopierer hefter og finner lærestoff m.m. . Har av og til møter om elever, og i perioder er det en del rapportskriving, forberedelser til foreldresamtaler etc. Et par dager i uka er det personalmøter og teammøter. Jeg prøver å få gjort mest mulig arbeid mens jeg er på jobben, for å slippe å ha ting hengende over meg på kveldstid og i helger. Stort sett går jeg hjem mellom 15.30 og 16.00, men i hektiske perioder jobber jeg lengre dager. Ingen dager er like, og det er utrolig spennende å se elevenes utvikling. Jeg er storfornøyd med yrkesvalget mitt, og anbefaler det på det varmeste:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #18 Skrevet 29. juli 2010 Har et par venninner som er lærere, ei i ungdomstrinnet og ei i videregående: begge klager mye: over at de ikke kan gå hjem før kl. 15.30 og at de ikke får ekstra betalt for foreldremøter - selv om de får avspasering. De tjener mer enn en annen venninne, som har Master og jobber som prosjektleder i kommuneadministrasjonen.
Porcelain Skrevet 31. juli 2010 #19 Skrevet 31. juli 2010 (endret) Jeg tror noe du dessverre må regne med som lærer er å forberede deg på å få kritikk fra alle hold. Uansett hva du gjør er det noen som er misfornøyde - sjelden elevene som faktisk opplever deg i undervisningsstituasjon, men alle som skal synse og mene uten å ha noen som helst innsikt utenom at de hadde en fæl gammel dame i kristendom på barneskolen, som har satt varige spor.. Du ser jo hvordan enkelte har svart deg på dette innlegget, hvis disse personene mener at lærere har det så innmari godt med henhold til lønn og ferie kan de gjerne få bli lærere selv Nå, tilbake til det du spurte om. Jeg er ferdigutdannet lærer om et år, har gått universitetsveien og har igjen året med PPU nå. Er naturligvis det året jeg nå skal starte på som har "mest å si" rent pedagogisk , men har reflektert en del rundt mitt kommende yrke allerede. Har tatt fagene norsk, samfunnsfag og historie , disse har jeg valgt utifra min interesse og spesielt norsk og samfunnsfag er fag jeg synes er viktige og som jeg "brenner" for å få elevene interesserte i. Kan også tenke meg å ta kroppsøving, det er et veldig kjekt og takknemlig fag å undervise i , så dersom du er glad i å være aktiv tror jeg du gjør et godt valg i å ta det! Uansett: Jeg har planer om å jobbe i videregående, er "fagnerd" og har et (naivt? ) håp om at elever i vgs-alder har potensiale til å være oppriktig interesserte i fag. (Kanskje spesielt i samfunnsfag, håper på å kunne undervise i valgfaget SAK). Men, jeg tok også noen vikartimer i ungdomskolen og opplevde at det også er noe jeg kan tenke meg! Selv om ungdommer kanskje er noe av det vanskeligste man kan jobbe med så er det vel så givende som det å være vitne til første dotur alene i barnehagen, eller en elev på barneskolen som endelig knekker lesekoden.. (forhåpentligvis knekker de den på barneskolen..) Jeg vet ikke helt hvor forberedt jeg er på rettebyrde o.l , men jeg håper at det kommer til å gå så bra som mulig. Selv som vikar gikk det ca 20 min før og etter time til diverse , SELV OM jeg fikk ferdige vikaropplegg av lærerene jeg vikarierte for. (Litt ros : Veldig mange lærere er helt rå på å lage vikaropplegg de dagene de selv er borte..!) . Jeg ser at noen lenger opp nevner at man er mye sosiallærer i barneskolen : Tro meg, det er man i ungdomskolen også! En "kollega" i min vikarperiode hadde blant annet 30 klokketimer med telefonsamtaler med ET foreldrepar utenom arbeidstid i løpet av høsten.. Man skal forholde seg til alle slags barn, minst dobbelt så mange foreldre med forskjellige krav og oppfatninger .- det tar tid! I tillegg har man alt det andre rundt elevene. Kjærlighetssorg, en forstuet fot i gymtimen, noen som har slått seg helt vrange og som må brukes tid på, osv osv. Dette tar masse tid! Man har sjelden et friminutt uten en eller annen samtale med elever om noe som gjerne er "irrelevant" i forhold til undervisning , men som alikevel er viktig å bruke tid på.. Selv om det er litt slitsomt å ikke ha mer enn 2 minutter å spise nista si på Når det gjelder lektor i forhold til adjunkt stiller du et godt spørsmål. Jeg har hørt rykter om at man spesielt i grunnskolen foretrekker adjunkter med flere fag : De er billigere enn lektorer, og kan brukes i flere fag. Det samme gjelder dessverre også i deler av vgs , rett og slett fordi man er dyrere som lektor. Samtidig burde du ikke la dette stoppe deg fra å ta en master, du vil antagelig være flinkere i faget ditt dersom du er lektor Jeg har altså ikke noen erfaringer utenom de få vikartimene mine, men jeg må si at de timene fikk meg til å innse at jeg tror jeg har tatt riktig valg. Per dags dato er lærer drømmejobben min - jeg håer jeg sier det samme om 5 år Og forresten: Som lærer får du lønn utifra utdanning, uavhengig av hvor i undervisningsystemet du jobber. Dette vil lærerne gjerne holde på, dersom systemet endres (som KS vil) ville man altså jobbet i barneskolen med mastergrad og få samme lønn som de som har førskolelærer + småskolepedagogikk.. Endret 31. juli 2010 av Porcelain
Leanfear Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #20 Skrevet 31. juli 2010 Flott med forskjellige innsynssvinkler =) Både fra utdannede og folk under utdanning. Kunne også tenkt meg å begnne å jobbe litt som vikar i studietiden, bare for å få litt mer kjøtt på beina, pluss å tjene meg en ekstra slask. Vil sikkert hjelpe når jeg skal søke jobb å ha litt erfaring ihvertfall! Er så og så bestemt på å bli lærer,var en periode jeg ble litt nedtrykt over noe jeg leste på et forum postet av en negativ sjel. Men denne tråden har fått fram både negative og possitive ting med yrket, og jeg føler at læreryrket virkelig er noe for meg =) Tusen takk! Keep it coming =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå