Gå til innhold

Arv ved dødsfall før skilsmisse.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal forsøke å gjøre dette kort:

Min tante og onkel gikk i vår fra hverandre. Det er en kjennsgjerning at hun aldri har behandlet onkelen min no særlig godt, og at de bodde sammen de siste årene kun fordi han ikke ville at barna skulle måtte bo igjen med alene med henne, slik at de da ble hennes hakkekyllinger istedenfor han. De involverte både familievernkontor og advokat som hjalp de å dele boet(heter det det?) og jeg regner også da med at de signerte de papirene som skulle til og tok ut seprasjon, og etterhvert skilsmisse (jeg er ikke sikker på hvordan det der fungerer...). For å ikke lage no mer krangel en nødvendig, fikk tante mye mer enn hun egentlig hadde krav på, men det var onkels valg og ingen som har noe med.

Men nå da, i forrige uke døde onkel brått i en bilulykke og i begravelsen i går kom min tante tilsynelatende som den sørgende enke, men jeg overhørte at hun visket fnisende til ei venninne under minnesamværet etterpå at nå skulle hun få alt...

Har hun virkelig krav på det aller siste også??? Hva med barna, får ikke de noe? Alle barna er studenter eller lærlinger og har smått med penger, men tante er av den formening at så lenge de er over 18 og ferdig med videregående får de ikke mer av henne, så hun kommer nå til å sitte å godte seg med både stort nesten nedbetalt hus, hytte, bil, en god slump penger +++, mens barna har lite... Yngste sønnen dems har akkurat startet som lærlig og bodde gratis hos faren, men det er det jo slutt på nå...

Så altså: Er det hun eller barna som arver etter han? Det er til å grine av hvis hun får resten også...

Setter pris på svar!!

Bare så det er sagt er tante min mors søster, så jeg arver ingenting, så dere skal slippe å få spekulere i det...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Altså: Jeg vet de ikke har tatt ut skilsmisse da, for det må de vel vente med i ett år(?), men regner med de har tatt t seperasjon....

Skrevet

Litt vanskelig å svare når de faktiske forholdene er såpass uklare, men jeg gir det et forsøk:

Utgangspunktet i arveloven er at barna (livsarvingene) skal arve alt, delt likt mellom seg. Hvis ekteskapet fortsatt bestod ved dødsfallet vil imidlertid kona ha rett på en fjerdedel av arven, i tillegg til at hun rett til å sitte i såkalt uskifte med alt felleseiet så lenge hun lever. Da har hun også, såvidt jeg husker, ganske stor frihet med tanke på hva hun kan bruke disse midlene på. Hvis ektefellene hadde helt eller delvis særeie, kan livsarvingene kreve å få dette som arv.

Det kan imidlertid se ut som det er gjennomført en deling av boet (noe som kan gjøres enten etter separasjon eller skilsmisse), og da kan jeg ikke skjønne annet enn at hun ikke har rett på noe utover det hun fikk ved delingen.

Både arveloven og ekteskapsloven er for øvrig ganske oversiktlige og du kan sjekke de ut selv på www.lovdata.no :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da faren min døde var jeg og mine søsken 17, 23 og 26 år. Det er sånn at barna får en fastsatt sum av staten t.o.m 25 år. Så broren min som var 26 fikk ingenting da, men moren min ga han lik sum som jeg og min 23år gamle bror fikk. Jeg fikk utbetalt en mnd sum til jeg var 21 år. husker ikke så mye av dette, for det er så lenge siden.

Men moren min fikk forsikringssummen og huset og alt. Men når moren vår dør deler jeg og mine søsken alt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at da min bror og svigerinne gikk fra hverandre, og hun døde relativt kort tid senere, så "arvet" (det var knapt noen reelle verdier, men han kunne f eks sitte i uskiftet bo) broren min fordi de ikke hadde rukket å ordne med separasjonspapirer. Jeg TROR at dersom separasjonen er i orden så regnes man som skilt og det er barna som er arvinger, men skal ikke si det sikkert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forresten så har barna rett på sin del av arven ja. Moren kan sitte i uskiftet bo dersom de var gift ved dødsfallet, men jeg lurer på om barna kan kreve skifte også?

Skrevet

Forresten så har barna rett på sin del av arven ja. Moren kan sitte i uskiftet bo dersom de var gift ved dødsfallet, men jeg lurer på om barna kan kreve skifte også?

Ektefeller har rett til å sitte i uskiftet bo, så kun særkullsbarn kan kreve skifte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det kun felles barn inne i bildet så kan det ikke kreves skifte, moren kan da sitte i uskifte helt til hun evt. gifter seg igjen.

Når hun sitter i uskifte kan hun i all hovedsak disponere midlene etter egne vurderinger. Pengebruken skal være helt ekstrem, gjerne av typen hvor hun gir bort store verdier, før man kan gripe inn. Så i værste fall kan man i slike saker oppleve at hele farsrven forsvinnr.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det kun felles barn inne i bildet så kan det ikke kreves skifte, moren kan da sitte i uskifte helt til hun evt. gifter seg igjen.

Når hun sitter i uskifte kan hun i all hovedsak disponere midlene etter egne vurderinger. Pengebruken skal være helt ekstrem, gjerne av typen hvor hun gir bort store verdier, før man kan gripe inn. Så i værste fall kan man i slike saker oppleve at hele farsrven forsvinnr.

Når en sitter i uskiftet bo på denne måten, kan man selge huset uten å gjøre opp arv?

Skrevet

Når en sitter i uskiftet bo på denne måten, kan man selge huset uten å gjøre opp arv?

Ja. Man har full disposisjonsrett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den summen som snakker om at barn får til de er 25?

den har jeg ikke hørt om før.Du må ha misforstått og trodd det er fra staten og så var det egentlig fra et forsikringsselskap?jeg var 24 da min far døde for 8 år siden,og min søster 15 år.Hun fikk ingen sum.Min mor fikk en stønad på ca 1000 kr i måneden som skal vere et bidrag fra statens side pga hun ikke langer hadde en å dele utgiftene med,men det var også alt.mener hun fikk dette beløpet til hun var ca 19 år?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja. Man har full disposisjonsrett.

Det hørtes litt rart ut, jeg mener advokat sa til oss at dersom man (vedkommende var ung enkemann med et barn) selger huset eller gifter seg på nytt, skal boet skiftes.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes litt rart ut, jeg mener advokat sa til oss at dersom man (vedkommende var ung enkemann med et barn) selger huset eller gifter seg på nytt, skal boet skiftes.

Hvis hun gifter seg på nytt må det gjennesføres skifte.

Men, hun kan selge huset hvis hun vil. Hun kan ikke GI BORT verdier som ikke står i samsvar med boet, men hvis hun ønsker å bruke opp alt så er det hennes fulle rett (juridisk hvertfall, moralsk er vel en annen diskusjon).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...