Gå til innhold

Hvor mange kcal for å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann på 183 cm og veier 72 kg i skrivende stund. Det jeg lurer på er, i forhold til dette med kalorier, for det er jeg usikker på, er hvor mye kcal jeg trenger pr dag for å holde stabil vekt, og hvor mye jeg trenger for å evt. gå ned.

Litt mer om mine dagliger rutiner, jeg går ca 2 timer hver dag, og regner med at jeg forbrenner ca 700 på det, bortsett fra det så er jeg bare vanlig aktiv.

Jeg vil nemlig ned til 70 kg, for det er det taller jeg liker best, men jeg vet ikke hvor mye jeg skal ligge på for å gå ned til det, og hvor mye jeg trenger for å holde det stabilt etter det.

Jeg kan også legge til at jeg går denne 2-timers turen hver dag. Jeg vil nemlig ikke spise for lite, men ikke for mye heller, og gå ned ned de 2 kg'ene på 1 måneds tid.

Så hvor mye bør jeg ligge på hver dag, for å gå ned 0.5 i uken?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror det er svært vanskelig å si noe ekstrakt tall, da dette med kaloriforbruk styres av svært mange og komplekse faktorer.

Hvordan spiser du til vanlig pr i dag? Dersom du føler deg trygg på at du ikke spiser for lite kan du forsøke å eksperimentere deg frem til hva som fungerer for akkruat deg ved å redusere litt og litt på matinntaket og følge med på vekta.

Ellers ville jeg lagt inn et par styrkeøkter hver uke, og heller eventuelt kuttet ned litt på all gåingen slik at det ble tid til andre typer trening.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg er usikker på hvor mye du som person bør ligge på ,men som generell regel sier man at det er 8000 kcal i et kg kroppsfett

Skrevet

Jeg er 174cm høy og veier 74kg.

Styrketrening 3-4 ganger i uka. Til tider fysisk krevende arbeid.

Ligger på en vedlikeholds kcal på ca 2700.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg aner ikke hvor mye jeg ligger på, men det er ikke det som er dealen! Lance, bergans? Noen med litt peiling som gidder å hjelpe meg? :)

Skrevet (endret)

Hvorfor gå ned i vekt lurer jeg på, du veier jo lite til å være 183cm høy.

Det er umulig å si hvor mye du må spise for å gå ned 0.5kg fett i uka da det er flere variabler som spiller inn. I teorien skal du da ligge 500kcal under ditt forbruk.

Du må ta høyde for aktivitets nivå hver dag, søvn, stress, mineraler/vitaminer, hvordan du reagerer på kosten osv.

Det du først må gjøre er å finne vedlikeholds energi behovet og så trekke fra 500kcal.

Det er klin umulig for oss og si hvor mye kcal du må spise for å gå ned i vekt 0,5kg i uka.

Endret av Kenneth199
Skrevet

Du må jo allerede være en mager mann, om du veier knappe 72 kg til 183 cm...

Mener nå jeg da...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS igjen: Dette er dette som er så rart, for ifølge iform så står det beregnet energibehov: 2155, men sjekker jeg på matvareguiden så får jeg opp:

1 Du trenger 1 782,47 7 458,03 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

1,2 Du trenger 2 138,96 8 949,64 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

1,375 Du trenger 2 450,90 10 254,80 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke

1,55 Du trenger 2 762,83 11 559,95 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

1,725 Du trenger 3 074,76 12 865,11 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag

1,9 Du trenger 3 386,69 14 170,26 kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid.

Derfor blir jeg forvirret. For på iform har jeg plottet inn 2 timers gåtur, og det kan da umulig gå under "lite eller ingen akitivitet", for ifølge matvareguiden så skal jeg ha 2138 ved lite eller ingen aktivitet, man kan jo ikke akkurat si at 2 timer i raskt tempo går under definisjonen "lite eller ingen aktivitet"?

Og jeg vil ikke ha noe kommentarer om hvorfor jeg vil ligge på det, og jeg har ikke lav vekt i forhold til høyde, jeg går under BMI definisjon som godt over normaltvektig, men jeg vil helst ligge på 70.

Jeg har sett andre få lignende råd, om nøyaktig antall kalorier utifra treningsmengde/høyde/vekt, så ikke si at det er umulig å gi meg et svar på det.

Så da håper jeg på svar fra noen som faktisk kan noe, som for eks Lance. :)

Skrevet

Vi gav deg jo et svar, det er umulig å si hvor mange kcal du trenger da mange variabler spiller inn. Du må prøve deg frem å finne det ut selv. Ingen kropper er like. Først må du finne ut hvor mye du må spise for å vedlikeholde vekta, så trekker du fra 300-500 kcal hvis du skal ned i vekt. Skal du opp i vekt så spiser du 200-500 over vedlikeholds energibehov.

Skrevet

Men for all del, spis 2000kcal så går du ned i vekt.

Skrevet

Og jeg vil ikke ha noe kommentarer om hvorfor jeg vil ligge på det, og jeg har ikke lav vekt i forhold til høyde, jeg går under BMI definisjon som godt over normaltvektig, men jeg vil helst ligge på 70.

"Godt over normalvektig"?

Normalvektig er i spennet 18.5-25, når du nå ligger på 21.5 er du faktisk i nedre halvdel av normalvektig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er du anorektisk TS? Typiske kjennetegn for spiseforstyrrelser dette her. Du er i realiteten mer enn tynn nok, men du ser på deg selv som godt over normalvektig. Du er opphengt i en spesiell og noe overdreven treningsrutine. Du nekter å høre på sunn fornuftig og ta til deg råd som strider i mot det du ønsker å høre. Du virker mer opptatt av antall kilo og kalorier enn helse.

Hadde det vært en jente som skrev dette innlegget, hadde alle ropt ut om spiseforstyrrelse med èn gang. Tenk litt over det du, trådstarter...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi gav deg jo et svar, det er umulig å si hvor mange kcal du trenger da mange variabler spiller inn. Du må prøve deg frem å finne det ut selv. Ingen kropper er like. Først må du finne ut hvor mye du må spise for å vedlikeholde vekta, så trekker du fra 300-500 kcal hvis du skal ned i vekt. Skal du opp i vekt så spiser du 200-500 over vedlikeholds energibehov.

Det er ikke MANGE variabler som spiller inn, noen ja, men de har jeg ramset opp. Iform skulle gi meg en pekepinn, nemlig 2155 kcal for å velikeholde vekt med 2 timers gåtur(men det stemmer ikke overens med Matvareguiden, som viser omtrent det samme når man er inaktiv eller lite aktiv, det er noe som ikke stemmer.

Men greit, la oss si at når jeg er lite aktiv så skal jeg ha 2155 (eller hva det nå enn var), vil det si at hvis jeg er så aktiv at jeg går tur hver dag, i ca. 2 timer så skal jeg egentlig ha i meg rundt 2800 kcal for å holde vekten? Og at hvis jeg da vil gå ned 0.5 kg på en uke så skal jeg trekke vekk 500 kcal fra det igjen, så ved å ligge på 2300 i en uke så går jeg ned 0.5 (I TEORIEN HVIS AKTIVITET OG ALT DET DER STEMMER)

Og til anonym, anoreksiker? Hehe, nei, for isåfall ville jeg vært redd for å spise kcal og tenkt ekstrem mye over det, dette her var bare et enkelt spørsmål om hvordan jeg kan gå ned til 70 kg.

Jeg er ikke en av de som spiser 1 gullerot, 2 suppeskåler , en liten banan osv. hver dag

:)

Skrevet

Jeg er en mann på 183 cm og veier 72 kg i skrivende stund. Det jeg lurer på er, i forhold til dette med kalorier, for det er jeg usikker på, er hvor mye kcal jeg trenger pr dag for å holde stabil vekt, og hvor mye jeg trenger for å evt. gå ned.

Litt mer om mine dagliger rutiner, jeg går ca 2 timer hver dag, og regner med at jeg forbrenner ca 700 på det, bortsett fra det så er jeg bare vanlig aktiv.

Jeg vil nemlig ned til 70 kg, for det er det taller jeg liker best, men jeg vet ikke hvor mye jeg skal ligge på for å gå ned til det, og hvor mye jeg trenger for å holde det stabilt etter det.

Jeg kan også legge til at jeg går denne 2-timers turen hver dag. Jeg vil nemlig ikke spise for lite, men ikke for mye heller, og gå ned ned de 2 kg'ene på 1 måneds tid.

Så hvor mye bør jeg ligge på hver dag, for å gå ned 0.5 i uken?

0,5kg i uken er helt usannsynlig for deg, uten kirurgi eller farlige dietter. Hvor høy fettprosent har du? Jeg vil tippe at du allerede er under 15% og da er det svært vanskelig å miste mer fett.

Begynn heller med styrketrening. Da kommer du desverre til å gå opp i vekt. Men vekt spiller ingen rolle fordi muskler veier mer enn fett. Når du har mer muskler vil du forbrenne mer selv når du ikke trener og sannsynligvis miste litt av det fettet du gjerne vil bli kvitt.

Når det gjelder mål: Dropp vekt som mål, bruk livvidde eller fettprosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...